Thursday, 22 June 2017

5G is on the horizon, but what will happen in the next 5 years?



Chafic Traboulsi, Ericsson’s Head of Networks for Market Area Middle East and Africa discusses the forecasted potential of 5G

The ability to download a full-length HD movie in seconds, the low latency to enable remote surgery and the availability of battery lifetimes beyond 10 years are all examples of what we expect to see in the next 5 years with the introduction of 5G!
The question on everyone’s mind is what is the tangible benefit of 5G? What impact will it have? And what is its potential for our business?
A report launched this year by Ericsson, Opportunities in 5G: The View from Eight Industries, shows that 94% of executives from eight major industries rate next-generation (5G) mobile networks a top strategic priority. It also reveals the anticipated impact of 5G, the next-generation mobile technology, on specific industries. It examines how these industries expect to apply 5G, which specific uses of the new technology are likely to dominate in their industry, and what business reasons will drive them to move to 5G.
Manufacturing is one industry identified from the study that shows a strong market potential for ICT players when addressing 5G industry digitalization. As mentioned above, manufacturing is currently impacted by a number of trends such as hyper competition, increased volatility from short business and product cycles, and smart factories. However, 5G technologies can help to address and support these key trends and challenges and make a significant impact. One key example is enabling and enhancing critical control of production line robotics. Critical control of production line robotics includes tethered or untethered robotics that are controlled, monitored, and can be reconfigured remotely. This technology could be used in factory floor production reconfiguration and layout changes, real-time analysis and even to steer a robot’s movement from a remote location.
We are supporting a lot of new industry use cases and other industries in their digitalization journey. While operators may still profit from focusing on one of the steps in the value chain, they could achieve much larger growth if they embrace every step. Using 5G to solve the key challenges in digitalization for industries (such as manufacturing and automotive for example), operators can become more than network developers, addressing additional revenue streams by becoming service enablers or even service creators.
Finally, Ericsson is making 5G innovation a reality, with the strongest global 5G ecosystem to enable rapid growth, leading innovation with the best 5G platforms for the real world, and transforming to 5G successfully. 5G will enable new applications and use cases that benefit people, business and society and this is exactly what Ericsson aspires.

شفيق طرابلسي رئيس وحدة الشبكات في إريكسون الشرق الأوسط وأفريقيا: 
 94٪ من المديرين التنفيذيين في 8 قطاعات كبرى يعتبرون شبكات الجيل الخامس بمثابة استراتيجية غاية في الأهمية وفقا لتقرير إريكسون للإتصالات 



القاهرة  15 يونيو 2017
اكد شفيق طرابلسي رئيس وحدة الشبكات في إريكسون الشرق الأوسط وأفريقيا ان القدرة على تحميل فيلم كامل عالي الدقة بتقنية HD في ثوانٍ معدودة ومعدلات السكون المنخفضة في الشبكة لتمكين إجراء العمليات الجراحية عن بعد إضافة إلى امتداد عمر البطارية لأكثر من 10 سنوات جميعها أمثلة على الأمور والحقائق التي نتوقع رؤيتها في السنوات الخمس المقبلة مع إطلاق شبكات تكنولوجيا الجيل الخامس 

والسؤال الذي يستحوذ على تفكير الجميع حالياً هو؛ ما هي الفوائد الملموسة التي ستأتي بها تكنولوجيا الجيل الخامس؟ وما هي تأثيراتها على حياة الناس؟ وما هي الإمكانات التي ستضيفها لقطاعات الأعمال؟

وكان التقرير الذي أطلقته إريكسون هذا العام "فرص في تكنولوجيا الجيل الخامس : وجهات النظر في 8 قطاعاتقد أوضح أن نحو 94٪ من المديرين التنفيذيين في 8 قطاعات كبرى يعتبرون شبكات الجيل الخامس بمثابة استراتيجية غاية في الأهمية تتصدر أجندة أولوياتهم.

 ويكشف التقرير عن التأثيرات المتوقعة التي ستحدثها تكنولوجيا الجيل الخامس في قطاعات محددة، إضافة إلى دراسة الطرق التي ستطبق بها قطاعات الأعمال تكنولوجيا الجيل الخامس حيث من المرجح أن تهيمن استخدامات محددة للتكنولوجيا الجديدة على هذه القطاعات، فضلاً عن الأسباب العملية التي تدفعها للانتقال إلى الجيل الخامس.

واوضح طرابلسي ان قطاع التصنيع يعد من القطاعات التي تم تحديدها في الدراسة، حيث يُظهر هذا القطاع إمكانات قوية في السوق لشركات تكنولوجيا المعلومات والاتصالات فيما يتعلق برقمنة القطاع عبر استخدام تكنولوجيا الجيل الخامس وكما ذكرت سلفا يتأثر قطاع التصنيع حالياً بعدد من الاتجاهات مثل المنافسة الشديدة، وزيادة التقلبات الناتجة عن دورات الأعمال الانتاج القصيرة إضافة إلى ظهور المصانع الذكية ومع ذلك يمكن لتكنولوجيا الجيل الخامس أن تساعد في معالجة هذه التحديات ودعم الاتجاهات الرئيسية وإحداث تأثيرات إيجابية كبيرة ومن الأمثلة الرئيسية على ذلك تمكين وتعزيز التحكم بروبوتات خطوط الإنتاج

ويشمل التحكم بروبوتات خط الإنتاج الاعتماد على روبوتات مربوطة أو غير مربوطة يتم التحكم بها وتنظيم عملها عن بعد ويمكن استخدام هذه التكنولوجيا في إعادة تنظيم إنتاج أرضية المصنع وتغييرات التخطيط والتحليل السريع وحتى لتوجيه حركة الروبوت من مكان بعيد.

وقال إننا ندعم الكثير من حالات الاستخدام الجديدة في القطاع إضافة إلى دعم رحلة التحول الرقمي عبر كافة القطاعات وفي الوقت الذي لايزال فيه مشغلو الخدمات يستفيدون من التركيز على إحدى الخطوات في سلسلة القيمة، فإن بإمكانهم تحقيق نمو أكبر عندما يتمكنون من إتمام كافة الخطوات ومن خلال استخدام تكنولوجيا الجيل الخامس لمواجهة التحديات الرئيسية الخاصة بالتحول الرقمي للقطاعات (مثل التصنيع والسيارات على سبيل المثال)، يمكن للمشغلين أن يصبحوا أكثر من مجرد مطوري شبكات والحصول على مصادر عائدات إضافية عبر التحول إلى مزودي ومطوري خدمات لتمكين القطاعات من الانتقال إلى العالم الرقمي.

وأخيراً تعمل إريكسون على جعل ابتكارات الجيل الخامس حقيقة واقعة مع تطوير أقوى منظومة عالمية لشبكات الجيل الخامس بهدف تمكين النمو والتحول السريع، الأمر الذي من شأنه أن يقود إلى مزيد من الابتكار مع تقديم أفضل منصات هذه التكنولوجيا للعالم والتحول بنجاح إلى الجيل الخامس وستسهم شبكات الجيل الخامس في تمكين تطبيقات جديدة وحالات استخدام تعود بالفائدة على الناس والشركات والمجتمع ككل وهذا بالضبط ما تطمح إليه إريكسون.
=