Tuesday, 14 March 2017

WANO expressed its high opinion on the start of the commercial operation of the world first generation III+ nuclear unit in Central Russia by ROSATOM



The newest power unit No1 of Novovoronezh NPP-2 (unit No 6 of Novovoronezh NPP) with generation III+ VVER-1200 reactor (water-water energetic reactor) located in Central Russia has been put into commercial operation at the end of this February. At the meeting with Alexey Likhachev, Director General of ROSATOM, Jacques Regaldo, the Chairman of WANO (World Association of Nuclear Operators), congratulated ROSATOM’s Director General and personnel in general for this important achievement.

Jacques Regaldo has visited the NPP site where he could form his personal opinion of the new power unit operation. He wished the team of Novovoronezh NPP a long and safe operation of the new unit.

Alexey Likhachev noted that ROSATOM gives the major priority to scrupulous compliance with all international and local safety regulations applicable to nuclear power facilities.

A number of cutting-edge and unique safety systems have been used in the generation III+ power unit like a core catcher or afterheat removal passive system ensuring reactor core cooling in case of the plant blackout and without operator’s intervention. Such reactors have multiple protective barriers, active and passive safety systems having structure accessible for control and human error removal.

Also worth noting is that such newest design reactors are soon to be implemented in the Middle East. Thus, according to the Intergovernmental Agreement signed between Russia and Egypt in November of 2015, generation III+ Nuclear Power Plant with four 1,200MW units will be constructed and operated near Al-Dabaa. It will make Egypt the regional technological leader and the region’s only country with generation III+ NPP technology.

بدء التشغيل التجاري لأول وحدة طاقة نووية في العالم من الجيل 3+  في وسط روسيا
مؤسسة "روس آتوم" حازت على تقدير الرابطة العالمية للمشغلين النوويين ((WANO
في نهاية شهر شباط/فبراير تم وضع وحدة الطاقة الحديثة رقم 1 التابعة لمحطة الطاقة النووية نوفو فورونيج (الوحدة رقم 6 بمحطة فورونيج للطاقة النووية) مع مفاعل الجيل «3+» VVER-1200 والتي تقع في وسط روسيا في طور التشغيل. وخلال لقائه مع المدير العام لمؤسسة "روس آتوم" ألكسي ليخاتشوف، هنأ رئيس الرابطة العالمية للمشغلين النوويين ((WANO، جاك ريغالدو، رئيس مؤسسة روس آتوم" وفريق العمل بأكمله على هذا الإنجاز الهام.
وقد قام جاك ريغالدو بزيارة موقع محطة الطاقة النووية، حيث سنحت له الفرصة أن يجري تقييماً لعمل وحدة الطاقة المبتكرة، وعبّر عن تمنياته لفريق العمل في محطة الطاقة النووية "نوفو فورونيج" أن تعمل الوحدة الجديدة بشكل آمن ومستدام.
بدوره أشار ألكسي ليخاتشوف أن الأولوية بالنسبة لمؤسسة روس آتوم هي الالتزام الصارم بجميع القواعد التنظيمية الدولية والوطنية حيال ضمان سلامة المنشآت النووية.
تم تطبيق عدد من الأنظمة الأمنية الجديدة التي لا مثيل لها في العالم في وحدة الطاقة من الجيل «3+»، مثل فخ انصهار المنطقة النشطة أو نظام تبديد الحرارة السلبي، الذي يسمح بالتبريد عن طريق تدوير الهواء بشكل طبيعي في المنطقة النشطة للمفاعل في ظل انقطاع التغذية الكهربائية وعدم تدخل الإنسان. وإن احتمال تسرب الإشعاع في هذه المفاعلات هو أمر مستبعد بفضل حواجز الحماية المتعددة وأنظمة السلامة النشطة والخاملة، التي تتمتع بهيكلية لإدارة وتصحيح الخطأ البشري.
الجدير بالذكر أنه في المستقبل المنظور سوف يظهر في منطقة الشرق الأوسط مفاعلات مثل هذا النوع المتطور. فوفقاً للاتفاقية الحكومية الدولية بين روسيا ومصر التي تم التوقيع عليها في شهر تشرين الثاني/نوفمبر من عام 2015 فإنه من المزمع بناء وتشغيل محطة طاقة نووية من الجيل «3+» من خلال أربع وحدات طاقة نووية تصل استطاعة الواحدة إلى 1200 ميغا واط في منطقة "الضبعة". وهذا سوف يرتقي بمصر لأن تكون رائدة في مجال التكنولوجيا والوحيدة من بين بلدان المنطقة التي تمتلك محطة طاقة نووية من الجيل «3+».


=