Wednesday, 15 February 2017

Transguard and Gunnebo extend smart cash deal


Initiative fits perfectly with Dubai’s 2020 Smart Vision - number of bulk Smart cash deposit machines for customers’ back-office and bank branch solutions in the UAE set to grow to 2,000 by 2020

Leading UAE business support services provider Transguard Group has extended its partnership agreement with Gunnebo, a leading global provider of retail cash management solutions.

The two companies have been offering a joint market proposition since 2014, which combines automated cash handling processes with transportation, storage and counting services.

Transguard’s successful arrangement with Gunnebo not only covers front and back-office deposit machines, but also core banking integration units, which are ideal for high traffic bank branches and corporate locations.

With over 2,000 machines expected to be in circulation in the UAE by 2020, the joint proposal provides retailers and corporate customers with an alternative to physically handling cash and their dependency on cash-in-transit companies to pick up cash and credit their bank accounts.
“This solution has revolutionized the cash industry in the UAE and the majority of our clients, including hyper/supermarkets, hotels, retailers, educational institutes, government entities and healthcare sectors etc. have significantly benefited on time and money.

The machines, which fit perfectly with Dubai’s 2020 Smart Vision, also offer an efficient and more secure working environment, eliminating the risk of theft and loss.

“Transguard owns responsibility for the cash once it has been deposited in the machine. At that stage our clients no longer have access to or ownership of the cash, and this significantly reduces risk and can potentially also reduce the cost of insurance premiums,” said Dr. Abdulla Al Hashimi, CEO Transguard Group.  

Despite the significant growth in online banking in the UAE, as well as broader and more efficient connectivity, cash is not disappearing. Today it still remains the most widely accepted form of payment, however, handling cash costs money.

“The cash management business has developed rapidly throughout the UAE over the last few years and we are looking forward to extending our partnership with Transguard, the UAE’s strongest player in this sector,” said Henrik Lange, CEO, Gunnebo.      

Transguard, in partnership with Gunnebo, supplies automated ‘Smart’ cash deposit machines, to retailers and banks, which receive, check, count, credit and securely store cash until it is collected by Transguard Cash in Transit (CIT) team. This reduces staff time sorting and counting cash and reconciling sales with deposits, as well as reducing shrinkage due to counterfeit notes and miscounts.

Another major benefit for retailers and banks is the improved cash flow. When funds are deposited in the machine, they are credited into the client’s bank account multiple times a day, as opposed to physically waiting for the cash to be collected by CIT before it can be credited to the client’s account on the following day.

"ترانس جارد" و"جونيبو" تعلنان تمديد اتفاقيتهما المشتركة لإدارة السيولة النقدية

  • الاتفاقية تهدف إلى دهم ركائز وتوجهات رؤية دبي الذكية 2020

أعلنت مجموعة "ترانس جارد" الرائدة في مجال خدمات دعم الأعمال على مستوى دولة الإمارات عن تمديد شراكتها الحصرية مع شركة "جونيبو" المزود العالمي لحلول إدارة السيولة النقدية. ويعود هذا التعاون المثمر إلى عام 2014، وتتضمن اتفاقية التعاون المشترك عمليات مناولة السيولة النقدية المؤتمتة بالإضافة إلى خدمات النقل والتخزين والعد.

وكانت الاتفاقية الأصلية لمدة سنتين، وتم تمديدها الآن لمدة خمس سنوات لتغطي عمليات أجهزة الإيداع الخاصة بالشركات والعملاء على حد سواء، بالإضافة إلى وحدات التكامل المصرفي الرئيسية والتي تعتبر مثالية لفروع البنوك المزدحمة وفروع الشركات.

وبوجود أكثر من 600 جهاز حالياً في دولة الإمارات العربية المتحدة، فإنه من المتوقع أن يتضاعف هذا الرقم بحلول العام 2018، وستوفر هذه الاتفاقية لتجار التجزئة والعملاء من الشركات بديلاً عن حلول المعالجة النقدية الفعلية واعتمادها على شركات نقل السيولة النقدية لجمع النقود وإيداعها في الحسابات المصرفية.

وبهذا السياق قال الدكتور عبدالله الهاشمي، الرئيس التنفيذي لمجموعة "ترانس جارد": ""ساهمت هذه الحلول بإحداث نقلة نوعية في قطاع إدارة السيولة النقدية في دولة الإمارات ولعملائنا وخاصة متاجر السوبر ماركت والفنادق وتجار التجزئة والمعاهد التعليمية والهيئات الحكومية والقطاعات الصحية وغيرها وذلك من حيث توفير الوقت والمال".

وأضاف قائلاً: "تتماشى هذه الأجهزة المتطورة مع توجهات رؤية دبي الذكية 2020 لأنها توفر بيئة عمل فعالة وأكثر أمناً وتقلل من مخاطر السرقة والخسائر، حيث يتم إيداع النقود في الحسابات المصرفية فور وضعها في الجهاز كما أنها مغطاة بتأمين ترانس جارد".

وعلى الرغم من النمو الكبير في مجال الخدمات المصرفية عبر الإنترنت في دولة الإمارات العربية المتحدة، وتطور تقنيات التواصل والشبكات وكفاءتها العالية، إلا أن قطاع السيولة النقدية ما يزال قطاعاً رئيسياً واسعاً، وذلك باعتباره الطريقة الأكثر شيوعاً للدفع، إلا أن الأمر المثير هنا أن التعاملات النقدية تكلف أموالاً أيضاً.

وتقدر تكلفة عمليات مناولة السيولة النقدية في أوروبا بما يعادل 2% من الناتج المحلي الإجمالي، وبناء على هذه الأرقام يمكن لدولة الإمارات العربية المتحدة تحقيق الكثير من الوفورات النقدية من خلال اعتماد أحدث الحلول الذكية، مما يساهم بتعزيز مكانتها الرائدة على صعيد المنطقة في مجال التقنيات المتطورة.

وقال هنريك لانج، الرئيس التنفيذي لشركة "جونيبو": "تطور قطاع إدارة الأعمال النقدية بشكل سريع في دولة الإمارات العربية المتحدة خلال السنوات القليلة الماضية، ونتطلع إلى توسيع شراكتنا مع ترانس جارد التي تعتبر الشركة الأولى على صعيد الدولة في هذا القطاع".

وتوفر "ترانس جارد" بالشراكة مع "جونيبو" أجهزة الإيداع النقدي "الذكية" لتجار التجزئة والبنوك، وتقوم هذه الأجهزة بتلقي السيولة النقدية وفحصها وإيداعها وتخزينها إلى أن يتم نقلها من فبل فريق ترانس جارد لنقل السيولة النقدية (CIT). وهذا ما يقلل من الوقت الذي يهدره الموظفون في فرز وعد النقود والتدقيق بين حجم المبيعات والودائع، فضلاً عن الحد من مخاطر وجود العملات المزورة وأخطاء العد. وبالإضافة لذلك سيستفيد تجار التجزئة والبنوك من تحسن التدفقات النقدية، وعندما تُوضع الأموال في الجهاز يتم إيداعها في الحساب المصرفي للعميل بشكل مباشر بدلاً من انتظار حضور فريق نقل السيولة النقدية وإيداع النقود في حساب العميل في اليوم التالي.

كما أن هذه العملية تزيل مخاطر الخسارة عن طريق السرقة أو الاحتيال لأن "ترانس جارد" تتحمل مسؤولية السيولة النقدية بمجرد إيداعها في الأجهزة، بحيث لا يعود بالإمكان الوصول إلى السيولة النقدية، وهذا ما يقلل بشكل ملحوظ من المخاطر المحتملة ويخفض من تكلفة التأمين.

=