Sunday, 12 February 2017

Abu Dhabi rents fall 10% amid economic uncertainty


  • Macroeconomic factors continue to put downward pressure on real estate market;
  • Apartment rents down 7% on average, villa rents fall 10%; sales flat;
  • Yield levels average just above 5%;


Average apartment rents in Abu Dhabi fell by 7% in 2016 while villa rental rates dropped 10% amid continuing economic uncertainty, job losses and cost cutting measures, according to the Abu Dhabi Residential Market Update Year in Review 2016 report from leading international property agency Chestertons MENA.
“Redundancies and the shrinkage of the oil and gas sector continue to place pressure on the demand in the market. Tenants are seeking lower rental rates as housing allowances have been reduced,” said Robin Teh, UAE Country Manager/Director Valuations & Advisory UAE, Chestertons MENA.
Apartment rents, on average, declined by an average of 1% in Q4 from the previous quarter, with Al Ghadeer the only area remaining resolute, while Al Reef Downtown dropped by an average of 3% from Q3 and 11% year-on-year. While apartment rentals in Al Bandar, Al Zeina and Al Reem Island, all fell by around 8%, on average, throughout the year.
Villa rentals dropped by an average of 2% in Q4, but the overall picture for 2016 was one of significant softening across all areas. Villas in Al Reef, Al Raha Gardens and Saadiyat Island witnessed average rental decreases of between 10% and 12%.
On the sales front, average apartment prices dropped by 1% in Q4 2016 from the previous quarter, with the Al Ghadeer and Al Reef Downtown areas both displaying an above average decline of 2%. While apartments in Al Ghadeer, Al Bandar and Al Muneera all witnessed yoy average declines of 3%.
On average, villa sales prices fell by 2% from Q3 to Q4 and 6% overall. Al Reef Island saw the greatest yoy drop at 6%. Al Raha Gardens, Saadiyat Island and Khalifa City all fell 4% from 2015 prices due to a quiet sales market.
Meanwhile, average yields for Q4 2016 remained stable since Q2 2016 and stayed flat at just above 5%.

Teh said: “There is a similar situation in Dubai, with residential sales and rental prices falling and yet yields remaining fairly consistent throughout the course of 2016. We expect the pressure on rents to remain throughout the first quarter of 2017 with the continuous cost cutting measures and job instability in the current market.”

وفقاً لتقرير شركة "تشيسترتنس" حول واقع القطاع العقاري في إمارة أبوظبي:
انخفاض متوسط إيجارات الشقق السكنية بنسبة 7% في أبوظبي خلال العام 2016

انخفض متوسط ​​إيجارات الشقق السكنية في مدينة أبوظبي في العام الماضي بنسبة 7٪، فيما انخفض متوسط إيجارات الفلل بنسبة 10٪، وذلك وفق تقرير الواقع العقاري في إمارة أبوظبي خلال العام 2016 والذي أصدرته شركة "تشيسترتنس" الرائدة في مجال الخدمات العقارية.
وبهذا السياق قال روبن تيه، المدير الإقليمي في دولة الإمارات، ورئيس قسم التقييمات والاستشارات في شركة "تشيسترتنس" الشرق الأوسط: "ساهمت التأثيرات التي عانت منها قطاعات النفط والغاز في تقليل حجم الطلب في السوق العقاري. كما أن المستأجرون يبحثون عن أسعار أقل للاستئجار وخاصة مع لجوء بعض الشركات إلى تخفيض بدلات السكن لموظفيها".

حيث ذكر التقرير أن متوسط إيجارات الشقق انخفض بنسبة 1٪ في الربع الرابع من العام 2016 بالمقارنة مع الربع السابق. وتعتبر منقطة الغدير الوحيدة التي حافظت على استقرارها فيما شهدت إيجارات الشقق في منطقة الريف داون تاون انخفاضاً بنسبة 3٪ بالمقارنة مع الربع الثالث وبنسبة 11٪ على أساس سنوي. فيما انخفضت إيجارات الشقق السكنية في مناطق البندر والزينة وجزيرة الريم بنحو 8٪، في المتوسط طوال السنة.

أما إيجارات الفلل السكنية في أبوظبي فقد انخفضت بمعدل 2٪ في الربع الرابع، وشهدت بعض المناطق مثل الريف وحدائق الراحة وجزيرة السعديات انخفاضاً كبيراً بين 10٪ و12٪.

أما من حيث أسعار المبيعات، فقد انخفض متوسط أسعار الشقق بنسبة 1٪ في الربع الرابع من العام 2016 بالمقارنة مع الربع السابق، وشهدت الأسعار في مناطق الغدير والبندر والمنيرة هبوطاً بمعدل 3٪ على أساس سنوي.

وفي الوقت ذاته انخفضت أسعار مبيعات الفلل بنسبة 2٪ بالمقارنة مع الربع وبنسبة 6٪ في العام 2016. وشهدت جزيرة الريف أكبر انخفاض على أساس سنوي بنسبة 6٪، فيما سجلت حدائق الراحة وجزيرة السعديات ومدينة خليفة انخفاضاً بنسبة 4٪ بالمقارنة مع الأسعار في العام 2015.

كما أشار تقرير شركة "تشيسترتنس" إلى أن متوسط عائدات الاستثمار في مدينة أبوظبي حافظت على استقرارها خلال الربع الرابع من العام الماضي لتبقى عند مستوى 5%.
وأضاف روبن تيه قائلاً: "يتشابه الوضع العقاري في مدينة أبوظبي مع دبي من حيث انخفاض أسعار مبيعات وإيجارات الوحدات السكنية خلال العام 2016. ونتوقع أن يستمر الضغط على الأسعار طوال الربع الأول من العام الحالي بسبب قيام الشركات بتخفيض التكاليف وعدم الاستقرار في السوق".



=