Tuesday, 31 January 2017

Montreux Comedy Festival brings international comedians to the UAE for an unforgettable night of laughter


2017 edition of most popular French-language comedy festival to feature shows in English for the first time ever
January 30, 2017
The people of the UAE are set to be treated to an unforgettable night of laughter with the arrival of the Montreux Comedy Festival, the biggest French-language comedy festival in the world bringing the most talented comedians from across the globe. The highly-anticipated event is now on its 28th year and is making a comeback for its second edition in the UAE--offering residents a crazy and loud night of laughter therapy.

The shows for this year’s festival have been slated for March 14, 2017 at the Sorbonne University in Abu Dhabi and on March 15 and 16, 2017 at the Dubai Community Theatre and Arts Centre (DUCTAC), Mall of Emirates, in Dubai. This will be the first time that the International Comedy Gala, co-produced by Culture Emulsion, will be hosting comedy shows in the English language as well. Abu Dhabi will feature the opening French speaking show while the Dubai leg will have a showcase in English & French.

Swiss citizen Grégoire Furrer, President and Founder of the Montreux Comedy Festival, said: “Laughter has always been a universal language that brings people together and we are excited to hold our 2017 edition of the festival in the UAE. This is our second time in the country and we have always received a warm welcome among the people who have thoroughly enjoyed the unique entertainment that we offer. Humor plays an important role in this part of the world, and I think that the audiences will be delighted with the amazing line up that we have. For the first time ever, we will also be featuring shows in English to reach a wider network of people.”

Agreeing with the Swiss festival Organizer, the Ambassador of Switzerland in the United Arab Emirates, Her Excellency Maya Tissafi said, “Montreux is a very symbolic region for Switzerland when it comes to humor, as it hosted Charlie Chaplin at a time when European countries were laughing at the idea of value-sharing. 40 years after the actor’s death, the Montreux comedy happily reminds us that it is now time to share laughs and values with our francophone family and Emirati friends.”

The French-speaking line-up for the Montreux Comedy @UAE 2017 includes Kominek from Switzerland, PE from Belgium, Mike Ward from Canada and Sebastian Marx from the USA. The show will be presented by PE from Belgium. The English-speaking line-up includes Ali Al Sayed from the UAE, Sebastian Marx from the USA and Mike Ward from Canada. The show will be presented by Loyiso Madinga from South Africa.

Jacques Barakat, Head of Global Sales in Swissquote Bank, added, “The Montreux Comedy Festival has become a benchmark in its field by combining expertise, quality and diversity. The Festival and Swissquote Bank share the same objective of promoting innovative ideas internationally and striving for excellence. We are glad to support the Montreux Comedy Festival and we look forward to a successful edition in the United Arab Emirates.”

“We at Culture Emulsion, are eager to provide our support for this initiative. The French culture has always been popular world-wide and comedy breaks many social barriers. The talented individuals the festival will offer will certainly appeal to audiences. We were very happy with the initial response of the UAE audiences in the first edition, and we believe that the wonderful feedback we received showcase how people have a demand for this unique kind of entertainment. It is always a pleasure to see people enjoy themselves during the shows and we believe that the wide variety this upcoming festival has to offer will delight many audiences,” concluded Cecile Herman, Co-Founder & Managing Partner, Culture Emulsion.

Founded in Switzerland in 1989, the Montreux Comedy Festival is set to feature a wide range of notable performers from across the USA, Canada, Switzerland, South Africa, and Belgium. The shows have found a significant international following its previous shows which were held in notable countries around the world including Busan, Singapore and Johannesburg, before coming to the UAE.

أكبر مهرجان للكوميديا باللغة الفرنسية في العالم يَعِد محبي "الضحك الراقي" بعروض باللغة الإنجليزية للمرة الأولى في تاريخه

"مهرجان مونترو الكوميدي" ينشر ثقافة الضحك في الإمارات بمشاركة نخبة الكوميديين الموهوبين

30 يناير 2017

تتجه أنظار محبي الكوميديا حالياً إلى الدورة الثامنة عشرة من "مهرجان مونترو الكوميدي" (Montreux Comedy Festival)، أكبر مهرجان للأعمال الفنية الكوميدية باللغة الفرنسية في العالم، الذي يَعِد متذوقي الفنون العالمية في دولة الإمارات بأمسية مفعمة بـ "الضحك الراقي" بمشاركة نخبة من الكوميديين الموهوبين. ويعود المهرجان المرتقب للمرة الثانية إلى الإمارات، حاملاً في جعبته سلسلة من العروض الفنية الحافلة بالفكاهة والضحك والدعابة ضمن أجواء باعثة على الفرح.

ومن المقرر أن تنطلق أولى عروض الكوميديا في 14 آذار/مارس المقبل في "جامعة باريس السوربون - أبوظبي"، على أن تنتقل موجة الضحك إلى "مسرح دبي الاجتماعي ومركز الفنون" في "مول الإمارات" بدبي، والذي سيحتضن الفعاليات العالمية على يومي 15 و16 آذار/مارس. وسيكون ضيوف "مهرجان مونترو الكوميدي 2017" على موعد مع انطلاق النسخة الأولى من "إنترناشيونال كوميدي جالا" (International Comedy Gala) بالتعاون مع "كالتشر إمولشن" (Culture Emulsion)، والتي ستشهد سلسلة من العروض الكوميدية الشيّقة باللغة الإنجليزية إلى جانب الفرنسية. وتمتاز العروض الافتتاحية المقررة في أبوظبي بكونها موجهة إلى الناطقين بالفرنسية فقط، فيما تخاطب العروض المقررة في دبي الجمهور من الناطقين بالفرنسية والإنجليزية على السواء.

وقال غريغوار فوريه، مؤسس ورئيس "مهرجان مونترو الكوميدي": "تسعدنا العودة مجدداً إلى دولة الإمارات التي ستكون الوجهة الحاضنة لـ "مهرجان مونترو الكوميدي 2017"، الذي نتطلع من خلاله إلى الاحتفاء بالضحك الذي لطالما شكّل لغة عالمية من شأنها تعزيز التقارب بين الشعوب. وجاء قرارنا بتنظيم المهرجان للمرة الثانية في دولة الإمارات بالنظر إلى النجاح الذي حصدناها العام الماضي، والذي تجلى بالدرجة الأولى في حفاوة الاستقبال والإقبال الواسع من الجمهور الذي استمتع بعروضنا الكوميدية التي تنتمي إلى مدرسة "الضحك الراقي". وبالنظر إلى أنّ حس الفكاهة والضحك يمثل جزءاً لا يتجزأ من الثقافة المحلية والعالمية، فإنّنا على ثقة تامة بأنّ عروضنا الكوميدية المرتقبة ستترك أثراً إيجابياً عميقاً لدى الجمهور. ونتطلع إلى استضافة عروض باللغة الإنجليزية للمرة الأولى في تاريخنا، تماشياً مع حرصنا على الوصول إلى أكبر شريحة ممكنة من محبي فن الكوميديا في دولة الإمارات."

من جهتها، قالت سعادة مايا تيسافي، سفيرة سويسرا لدى دولة الإمارات: "تجسد مونترو ثقافة الضحك والمرح والدعابة في سويسرا، لا سيّما وأنها كانت الوجهة المختارة للأسطورة شارلي شابلن الذي قضى سنوات طويلة من حياته في هذه المدينة الساحرة. وبعد 40 عاماً من وفاة شابلن، يأتي "مهرجان مونترو الكوميدي" ليوفر لنا منصة مثالية لنتشارك الضحك وننشر قيم السعادة ونحتفي بثقافة الدعابة مع الناطقين بالفرنسية والمواطنين والمقيمين في دولة الإمارات التي تعتبر البيئة المثالية الحاضنة للشعوب من مختلف الثقافات والجنسيات."

ويشارك في دورة العام من "مهرجان مونترو الكوميدي" في دولة الإمارات نخبة من أمهر نجوم الكوميديا المتحدّثين باللغة الفرنسية، في مقدّمتهم كومينيك من سويسرا ومايك ورد من كندا وسيباستيان ماركس من الولايات المتّحدة، بالإضافة إلى "بيه. إي" من بلجيكا الذي سيتولى تقديم الحدث. وستشتمل قائمة الكوميديين المتحدّثين باللغة الإنجليزية المشاركين في الحدث على كل من علي السيد من دولة الإمارات العربية المتّحدة، وسيباستيان ماركس من الولايات المتّحدة ومايك ورد من بلجيكا، في حين سيتولى لوييسو مادينجا من جنوب أفريقيا تقديم الفقرة.

وفي معرض تعليقه على الأمر، قال جاك بركات، رئيس قسم المبيعات العالمية في "بنك سويسكوت": "يبرز "مهرجان مونترو الكوميدي" في كونه يرسي معايير جديدة من التميّز والريادة في عالم الكوميديا من خلال الجمع بين الخبرة والجودة العالية والتنوّع تحت سقف واحد. ويسعدنا تقديم الدعم الكامل لهذا المهرجان المرتقب الذي يشاركنا الهدف في بث روح الإبداع والابتكار والسعي الدائم نحو التميّز والوصول إلى أرقى المستويات العالمية. وكلّنا ثقة بأن دورة العام من الحدث في دولة الإمارات العربية المتّحدة ستحقّق نجاحاً باهراً وإقبالاً جماهيرياً كثيفاً من قبل المجتمع المحلي والإقليمي على حد سواء."

ومن جانبها، اختتمت سيسيل هيرمان، المؤسّس المشارك والشريك الإداري في "كالتشر إمولشن": "نؤكّد في "كالتشر إميولجن" على تقديم الدعم الكامل لهذه المبادرة النوعية التي تجسّد الملامح المتميّزة للثقافة الفرنسية العريقة وتؤكّد على الدور المحوري للفكاهة وفن الكوميديا في كسر الحواجز الاجتماعية وترسيخ الروابط المتينة التي تجمع بين أفراد المجتمع ككل، سيما بمشاركة نخبة الكوميديين رفيعي المستوى ممّن يملكون المواهب والمهارات العالية التي ستضفي المزيد من الأجواء المرحة والراقية إلى المهرجان. وما لا شك فيه أن الاستجابة الواسعة التي حظيت بها الاستضافة الأولى للحدث في دولة الإمارات خلال العام الماضي تؤكّد على الاهتمام البالغ الذي يوليه المجتمع المحلي لهذا النوع من الفعاليات الترفيهية المتميّزة التي نحرص دائماً على أن أنال إعجابهم. وكلّنا ثقة بأن الأنشطة والعروض المتعدّدة التي ستتخلّلها دورة العام من المهرجان ستسعد العديد من الجماهير من الجنسيات والثقافات المختلفة في دولة الإمارات."

ويُذكر أن "مهرجان مونترو الكوميدي"، الذي تأسّس في العام 1989 في سويسرا، يستقطب مجموعة مختارة من أكثر الكوميديين شهرةً من الولايات المتّحدة وكندا وسويسرا وجنوب افريقيا وبلجيكا. ويتّسم المهرجان بسمعة عالمية رائدة بالنظر إلى النجاح الكبير الذي حقّقته الدورات السابقة التي جرى استضافتها في دول عديدة حول العالم مثل بوسان وسنغافورة وجوهانسبرغ، قبل الوصول إلى دولة الإمارات العربية المتّحدة.

=