29 January, 2017

Arab Bank Group reports 20% growth in net profits and the Board of Directors recommends 30% distribution of Dividends


Arab Bank Group announced its 2016 results reporting a growth of 20% in net profits. Net operating income before provisions and taxes exceeded US $1.1 billion, whilst the Group’s net profit after tax reached USD 533 million for the year 2016 as compared to US $ 442 million for 2015.
Excluding the effect of foreign currency devaluations, the Bank has shown a consistent solid growth during 2016 whereby loans and advances grew by 6% to reach USD 23.7 billion and customer deposits grew by 3% to reach USD 33.6 billion.
Mr. Sabih Masri, Chairman of the Board of Directors stated that the strong performance of Arab Bank Group confirms the success of the Group in dealing with the challenging and changing operating environment and reflects the Group’s prudent operating policies.
Mr. Nemeh Sabbagh, Chief Executive Officer, stated that Arab Bank Group enjoys strong liquidity and robust capitalization. As of 31 December 2016, the Group’s loan-to-deposit ratio stood at around 70%, whilst capital adequacy ratio calculated in accordance with the new Basel III regulations has improved further to reach 15.7%. He added that the asset quality of the Group remains to be high, and that credit provisions held against non-performing loans continue to exceed 100%, excluding the value of collaterals held.
Mr. Masri concluded by remarking that the encouraging results will continue to support the continuous improvement in the financial performance of the Group and its position in its markets.
Arab Bank was named the “Best Bank in the Middle East for 2016” and the “Best Trade Finance Bank in the Middle East” by Global Finance magazine, “Best Bank in the Middle East for 2016” by Asia Money magazine. In addition, the Bank has received the award of “Best Cash Management Services in the Middle East” from EMEA Finance, the “Best Trade Bank in the Middle East” award from Trade & Forfaiting Review magazine and “The cash manager of the year in the middle East” award from the Global Investor/ISF. Furthermore, Arab Bank was also named the “Best Bank in Jordan” by Global Finance, Euromoney, EMEA Finance, Asia Money & the Banker-Financial Times.
In view of the results, the Board of Directors has recommended to the shareholders the distribution of 30% cash dividends for the financial year ended December 2016.

The 2016 financial statements are subject to the approval of the Central Bank of Jordan.

ارتفاع ارباح مجموعة البنك العربي بنسبة 20% لتصل الى 533 مليون دولار امريكي بنهاية عام 2016 ومجلس الادارة يوصي بتوزيع ارباح نقدية على المساهمين بنسبة 30%

أعلنت مجموعة البنك العربي عن نتائجها المالية للعام 2016 حيث بلغت أربـاح المجـموعة بـعـد الضـرائب والمخصـصـات 533 مليون دولار مـقابل 442 مليون دولار للعام 2015 و بنسبة  نمو بلغت 20% مما يدل على قوة البنك ونجاحه في تحقيق أفضل النتائج وسعيه المستمر للوصول الى افضل المستويات في الاداء, هذا وقد بلغت ارباح المجموعة قبل الضريبة 791 مليون دولار. وفي ضوء النتائج الايجابية ولما يتمتع به البنك من صلابة ومتانة في المركز المالي فقد أوصى مجلس إدارة البنك العربي بتوزيع ارباح نقدية على المساهمين بنسبة 30% للعام 2016.

هذا وبلغت التسهيلات الائتمانية 23.7 مليار دولار أمريكي في حين بلغت ودائع العملاء 33.6 مليار دولار أمريكي بنهاية 2016 . وباستثناء اثر التغير في اسعار الصرف، اظهرت محفظة التسهيلات الائتمانية ارتفاعا بنسبة6 % و ودائع العملاء بنسبة 3% مقارنة مع نفس الفترة من العام السابق.

وفي معرض حديثه عن هذه النتائج ، صرح السيد صبيح المصري– رئيس مجلس إدارة البنك- أن النتائج المالية التي حققها البنك في عام 2016 جاءت لتؤكد نجاعة الإستراتيجية التي تبناها وينفذها البنك والتي ادت إلى تدعيم قوة قاعدته الرأسمالية ولتعكس مجددا مواصلة البنك لأدائه المتميز بالرغم من بيئة العمل التي تشهد تنافسية متزايدة.
ومن جهته، أوضح السيد نعمه الصباغ – المدير العام التنفيذي للبنك العربي أن البنك استطاع تحقيق نمو في الأرباح من خلال كفاءة توظيفاته بالاضافة الى التنوع في منتجاته وخدماته المصرفية ، الأمر الذي أسهم في زيادة الأرباح التشغيلية والتي أظهرت معدلات نمو إيجابية بفضل النمو في صافي الفوائد و العمولات المتأتية من الأعمال البنكية الرئيسية وأشار ايضا الى ان البنك حافظ على جودة اصوله وعلى نسبة تغطية للديون غير العاملة تفوق ال 100% وذلك من دون احتساب قيمة الضمانات، كما حافظ على نسبة سيولة مرتفعة حيث بلغ إجمالي التسهيلات الى الودائع 70.4%. كما ان المجموعة استمرت ببذل الجهود اللازمة لتعزيز والمحافظة على متانة مركزها المالي بالإضافة الى الادارة الفعالة للمخاطر حيث بلغت نسبة كفاية رأس المال حسب تعليمات بازل III 15.7%.
وفي الختام اعرب السيد صبيح المصري عن ثقته في قدرة البنك على تحقيق تطلعاته الاستراتيجية و تنفيذ رؤيته الطموحة من اجل الوصول الى افضل النتائج وذلك من خلال تحفيز الاستثمارات، وتعزيز إدارة المخاطر، وتوسيع قاعدة نشاطاته التمويلية والمصرفية على النحو الذي يكفل تنويع مصادر الدخل والحفاظ على وتيرة متصاعدة للأداء وبما يعكس مكانة البنك الرائدة إقليميا وعالميا.
تجدر الإشارة هنا إلى أن البنك العربي حصل خلال العام المنصرم على جائزة أفضل بنك في الشرق الأوسط للعام 2016 من قبل مجلتي غلوبال فاينانس (Global Finance) وآسياموني (Asiamoney) العالميتين. كما حصل البنك على جائزة أفضل بنك لإدارة خدمات النقد والتمويل التجاري في المنطقة من مجلة إيميا فاينانس (EMEA Finance) العالمية وجائزة أفضل بنك تمويل تجاري في منطقة الشرق الأوسط من مجلة غلوبال فاينانس (Global Finance) وجائزة أفضل بنك تجاري في منطقة الشرق الأوسط من مجلة تريد آند فورفايتنغ ريڤيو (Trade and Forfaiting Review) ، بالإضافة إلى جائزة أفضل بنك لإدارة خدمات النقد في الشرق الأوسط من مجلة غلوبال إنفستر/اي اس اف. هذا إلى جانب حصول البنك على جائزة أفضل بنك في الأردن من مجلات: غلوبال فاينانس (Global Finance) ويوروموني (Euromoney) وإيميا فاينانس  (EMEA Finance) و آسياموني (Asiamoney) وذا بانكر(The Banker) التابعة لمجموعة الفايننشال تايمز.

ويشار إلى أن هذه النتائج خاضعة لموافقة البنك المركزي الأردني.
=