Sunday, 4 December 2016

Middle East Attracts Over 55% Global Brands



UAE consumer spending to reach over Dh750 billion by 2017

Dubai, United Arab Emirates
The Middle East is becoming the global retail growth hotspot and shaping up the future of online retail, with over 55% international fashion brands setting up shop here for a customer base that is increasingly online. Besides these, the region also has an increasing population that is ready to spend, as per a recent study by Dubai Chamber of Commerce and Industry, UAE consumers will be spending over Dh750 billion by 2017.
Earlier this year, JLL’s Destination Retail report has identified five cities, including Dubai, Kuwait City, Abu Dhabi, Jeddah, and Riyadh, as global ‘growth cities’. A growing flow of tourists and dedicated shopping events across the region, as well as increasing urbanisation, have contributed to the unprecedented growth of retail in these cities.
Maqdoom Mohammed, Director Sales – Middle East & Africa, TSC Auto ID Technology ME Ltd FZE, says “The overall retail sector, both online and in-store, in the Middle East is projected to reach USD1.05 trillion in 2017. This means the retail industry is looking at a bright future in the region.  Existing retailers are expanding, while new local and international players are entering the market. Although there is a lot of online retail platforms, in-store experience is improving all the time, thanks to technology. Innovations like smart shelves, mobile pay and interactive apps are closing the gap between in-store and online, making shopping more enjoyable for today's customer.” TSC Label and Barcode Printers fits in all the Retail Environment from Desktop to Industrial and to Mobile Applications. Their new acquisition of Printronix AUTO ID, provides solutions for RFID to make Retail Sector very easy.
With e-commerce transactions in the region reaching over USD15 billion in 2015, the region is also seeing tremendous growth in online shopping. According to reports, over 75% of the population in the region is using the internet on their mobile devices. Retail brands are strategizing their businesses around consumer preferences with innovative solutions like omnichannel retail, same day delivery, self-service, and mobile pay etc. Shoppers are also keen to buy straight from social media, and these networks are starting to provide them with ways to do this with ‘buy’ button feature on social media posts.
According to Mr. Rolly Martins, IT head & Product Development Manager, I Solve IT, there are huge changes in the retail environment in the region due to major changes in the customer’s buying habits. “Retailers are now designing their businesses around customer experience rather than by channel, and enabling the customer to choose not only what they buy, but also how they would pay for a service or product. Some of the trends we see include innovation in delivery solutions and social influence, perhaps, brand building side of social channels is now one of the biggest sales influencers for web-savvy consumers.”
“What do your connections feel about a product, how trending is it on social media, how does the brand engage you, how quickly a brand rectifies things once consumers share negative experiences - all this is happening in real time and very much in the public domain,” he added.
Smart Stores Expo 2017, happening in January, is designed to showcase developments in the retail industry under four broad categories - Smart Store Design, Smart Store Technologies, Smart Store Services and Smart Virtual Stores.
Jayaraman Nair, Chairman, VIS Exhibitions and Conferences, organiser of the Smart Stores Expo 2017 said, “Retail sector was never so vivid, today shopping has become a convenient affair, and the in-store and online innovations have allowed the customer to leave a clear digital footprint for retailers to follow and engage with. Retailers investing in understanding and engaging customers through innovative technologies will win in the coming years. With Smart Stores Expo, we aim to bring together retailers, suppliers, as well as technology, design and equipment providers to discuss latest trends and address future requirements of the regional retail market.”
Smart Store Expo will be held from 23-25th January 2017, at ADNEC (Abu Dhabi National Exhibitions Company).

منطقة الشرق الأوسط تستقطب 55% من علامات الموضة العالمية

  • توقعات بأن يبلغ إنفاق المستهلكين في دولة الإمارات العربية المتحدة أكثر من 750 مليار درهم إماراتي بحلول عام 2017

  • يعقد ’معرض المتاجر الذكية 2017‘، في شهر يناير المقبل في العاصمة الإماراتية أبوظبي ، بهدف تسليط الضوء على أهم التطورات في قطاع التجزئة

دبى، الامارات العربية المتحدة: تواصل منطقة الشرق الأوسط ترسيخ مكانتها كمنطقة تدعم نمو قطاع التجزئة العالمي، وتساهم في رسم مستقبل متاجر التجزئة الإلكترونيّة، خاصة مع سعي ما يزيد عن 55% من علامات الموضة العالمية إلى تأسيس متاجر لها في هذه المنطقة، والاستفادة من قاعدة متزايدة النمو من المتسوقين عبر الانترنت. إضافة إلى ذلك، تتمتع هذه المنطقة بتعداد متنامي من السكّان القادرين على الإنفاق؛ حيث تشير دراسة حديثة أصدرتها ’غرفة تجارة وصناعة دبي‘ إلى أن المستهلكين في الإمارات سينفقون أكثر من 750 مليار درهم إماراتي على منتجات التجزئة بحلول عام 2017.

وفي وقت سابق من العام، أصدرت شركة الاستشارات المالية والمهنية ’جي.إل.إل‘ تقرير ’وجهات شركات التجزئة‘ (Destination Retail) والذي صنّف كلاً من دبي، ومدينة الكويت، وأبوظبي، وجدة، والرياض على أنها مدن نمو عالمية لقطاع التجزئة. وحققت هذه المدن نمواً غير مسبوق على مستوى تجارة التجزئة بفضل التدفق المتزايد للسياح، وتنظيم فعاليات للتسوق في جميع أنحاء المنطقة، فضلا عن اتساع حركة التطوّر العمراني.


وبهذه المناسبة، قال السيد مقضوم محمد ، مدير المبيعات ، في شركة ’تي إس سي‘: "من المتوقع أن تصل قيمة قطاع تجارة التجزئة بشكل عام في منطقة الشرق الأوسط إلى 1,05 تريليون دولار أمريكي خلال عام 2016، وذلك سواء على صعيد التسوّق الإلكتروني أو في المتاجر؛ وهو ما يؤكد أن القطاع يترقب مستقبلاً واعداً في هذه المنطقة. كما تشهد متاجر التجزئة نمواً لافتاً اليوم بالتوازي مع دخول العديد من علامات التجزئة المحلية والدولية إلى السوق. ورغم انتشار الكثير من منصات التجزئة الإلكترونية، تشهد تجارب التسوق في المتاجر تطوراً دائماً بفضل الاعتماد على التكنولوجيا الحديثة. إذ يسهم طرح مزيد من الابتكارات مثل الرفوف الذكية، والتطبيقات التفاعلية، وحلول الدفع عبر الأجهزة المحمولة، في ردم الهوّة بين تجارب التجزئة في المتاجر وعبر الإنترنت، وهو ما يجعل التسوق أكثر متعة بالنسبة للعملاء اليوم".

من جهة ثانية، تشهد المنطقة نمواً هائلاً على مستوى تجارب التسوق الإلكتروني، لاسيما مع وصول قيمة معاملات التجارة الإلكترونية في المنطقة إلى أكثر من 15 مليار دولار في عام 2015. وتظهر التقارير أن ما يزيد على 75% من سكان المنطقة يستخدمون الإنترنت على أجهزتهم النقالة. كما تولي العلامات التجارية المتخصصة بالتجزئة أهمية استراتيجية في أعمالها لمواكبة تفضيلات المستهلكين عبر طرح الحلول المبتكرة، مثل تجارة التجزئة عبر القنوات المتعددة، وتسليم المنتجات في نفس يوم شرائها، إضافة إلى توافر الخدمات الذاتية، وحلول الدفع عبر الأجهزة المحمولة، وغيرها الكثير. ويحرص المتسوّقون أيضاً على شراء منتجاتهم مباشرة عبر مواقع التواصل الاجتماعي التي بدأت بتقديم طرق مبتكرة لشراء المنتجات من خلال نقرة زر واحدة على صفحات العلامات التجاريّة على تلك المواقع.

بدوره قال السيد رولي مارتينز ، مدير تقنية المعلومات و تطوير المنتج ، في شركة ’ سولف إت‘: "ثمة تغييرات كبيرة على مستوى بيئة قطاع التجزئة بالمنطقة نتيجة التغيرات الكبيرة في السلوكيات الشرائية للمستهلكين. حيث يقوم تجار التجزئة اليوم بتصميم أعمالهم بما يتمحور حول تجارب العملاء أكثر من قنوات التوزيع، إضافة إلى تمكين المستهلكين من انتقاء ما يودّون شراءه مع تحديد طريقة الدفع للحصول على الخدمات أو المنتجات. ونرصد في هذا السياق عدّة توجهات أهمّها الابتكار في مجال حلول إيصال المنتجات والتأثير الاجتماعي، علماً أن الجانب المتعلق بترسيخ مكانة العلامات التجارية عبر قنوات التواصل الاجتماعي بات اليوم أحد أكبر الجوانب المؤثرة على المبيعات وخاصة بالنسبة للمستهلكين من عشاق التسوّق الإلكتروني".

وأضاف : "يتبادر إلى أذهاننا عدة تساؤلات مثل شعور الشركات إزاء منتج معيّن، وكيفية الترويج له على مواقع التواصل الاجتماعي، والطرق التي تتبعها العلامات التجارية لتفعيل مشاركة المستهلكين، وكيف تسعى تلك العلامات إلى تصحيح الأمور عندما يختبر المستهلكون أي تجارب سلبية؛ علماً أن كل ذلك يحدث بشكل فوري وإلى حد كبير في القطاع العام".

وفي هذا الإطار، يعتبر ’معرض المتاجر الذكية 2017‘، الذي سيُعقد في شهر يناير المقبل في العاصمة الإماراتية أبوظبي ، منصة فريدة تهدف إلى تسليط الضوء على أهم التطورات في قطاع التجزئة ضمن 4 فئات تشمل التصميم الذكي للمتاجر، وتقنيات وخدمات المتاجر الذكية، والمتاجر الافتراضية الذكيّة.

من جانبه، قال السيد جايارامان ناير، رئيس مجلس إدارة شركة ’فيرتشوال إنفو سيستمز للمؤتمرات والمعارض‘، وهي الجهة المنظّمة لـ ’معرض المتاجر الذكية 2017‘: "لم يكن قطاع التجزئة أكثر حيويّة مثل اليوم، فقد أصبحت تجارب التسوق أكثر راحة، كما ساهمت الابتكارات الجديدة ضمن المتاجر وعالم التسوّق الإلكتروني في تمكين العميل من ترك بصمة أوسع في العالم الرقمي والتي يقوم برصدها تجار التجزئة بهدف مواصلة التفاعل مع المستهلكين. وسيحقق تجار التجزئة، الذين يلتزمون بفهم متطلبات العملاء والتفاعل معهم عن طريق التقنيات المبتكرة، منافع كبيرة خلال الأعوام القليلة المقبلة. ونهدف من خلال ’معرض المتاجر الذكية‘ إلى الجمع بين تجار التجزئة والموردين، ومزوّدي التقنيات والتصاميم والمعدّات بهدف مناقشة أحدث الاتجاهات وتلبية الاحتياجات المستقبلية لسوق التجزئة في المنطقة".

وتجدر الإشارة إلى أن ’معرض المتاجر الذكية‘ سيعقد بين 23-25 يناير 2017 في مركز أبوظبي الوطني للمعارض والمؤتمرات (أدنيك).


=