Sunday, 25 December 2016

Careem Closes First Tranche in $500 Million Funding Round Led by Rakuten and Saudi Telecom Company



First close of $350m will create a million jobs, expand services geographically, and fund research and development

Cairo, Egypt, 19 December 2016 – Careem, the leading ride-hailing service in the Middle East and North Africa, announced today a first close in its $500 million funding round. The investment of $350 million is co-led by Rakuten, Inc., a global leader in internet services and innovation headquartered in Japan, and Saudi Telecom Company (“STC”), the largest telecom operator in the Middle East. New and existing investors include Abraaj Group, Al Tayyar Group, Beco Capital, El Sewedy Investments, Endure Capital, Lumia Capital, SQM Frontier and Wamda Capital among others. Rakuten executive and head of ride-sharing and fintech investments, Oskar Mielczarek de la Miel, and an STC Group executive will also join Careem’s Board of Directors.

A local company established in 2012, Careem now operates in 47 cities across 11 countries and hosts over 6 million users and 150,000 Captains (drivers) in the Middle East, North Africa and South Asia region. The fundraise, supported by Credit Suisse,  is one of the largest for a technology company in the Middle East’s history and a strong indicator of Careem’s ambitious vision. The funds will scale up Careem’s transport services in existing and new markets, accelerate innovation across its platform of high-frequency transactions, and help Careem achieve its goal of creating one million jobs in the region by 2018.

“We are inspired and humbled to work with world class strategic partners like Rakuten and STC” said Mudassir Sheikha, co-founder and CEO of Careem. “They not only bring significant institutional backing for Careem’s new horizons, but also global technology leadership and deep local experience bringing us closer to achieving our mission of improving the lives of everyone in the region.”

“The MENA region has a growing, connected, urban population with great potential for ride hailing and other e-commerce services,” said Oskar Mielczarek de la Miel, Executive Officer at Rakuten. “This investment directly aligns with Rakuten’s vision for global innovation as Careem has demonstrated its ability to scale to one of the largest shared economy platforms in the region, and to accelerate the adoption of new transit solutions.

"We are excited to continue a strategic partnership that began in 2013 through STC Ventures’ first investment in Careem, and help build a mobility platform across the MENA region,” said Dr. Khaled Biyari, CEO of STC. “Our investment is a clear bet on the future of mobility, strategic adjacencies, and Careem’s technology leadership in the region."


كريم تغلق الجولة الأولى من صفقة تمويل كبرى بقيمة 500 مليون دولار بقيادة
"راكوتين" اليابانية وشركة الاتصالات السعودية

تخصيص الحزمة الأولى من الاستثمار بقيمة 350 مليون دولار لخلق مليون فرصة عمل والتوسع جغرافياً في نطاق توفير الخدمات وتمويل عمليات البحث والتطوير

القاهرة، مصر، 19 ديسمبر 2016– أعلنت شركة كريم الرائدة في مجال خدمات حجز السيارات عبر التطبيق الإلكتروني في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، اليوم عن حصولها على الجولة الأولى من استثمارات ضخمة تبلغ قيمتها الإجمالية 500 مليون دولار. وتشارك "راكوتين"، الشركة الرائدة في مجال خدمات الإنترنت والابتكار العالمي في اليابان، وشركة الاتصالات السعودية، أكبر مشغل لخدمات الاتصالات في الشرق الأوسط، في الاستثمار عبر ضخ 350 مليون دولار ضمن صفقة التمويل الكبرى؛ وبذلك تنضم الشركتان إلى مستثمرين آخرين هم مجموعة أبراج، ومجموعة الطيار، وبيكو كابيتال، والسويدي للاستثمار، وإنديور كابيتال، ولوميا كابيتال، و"إس كيو إم" فرونتيير، وومضة كابيتال، وغيرها.

ومن المقرر أن ينضم كلٌ من أوسكار ميلتشاريك دو لا مييل، المسؤول التنفيذي ومدير استثمارات خدمات التوصيل التشاركي والتكنولوجيا المالية في شركة "راكوتين"، إلى جانب أحد كبار المسؤولين التنفيذيين في مجموعة الاتصالات السعودية، إلى مجلس إدارة كريم.

تأسست شركة كريم في دبي عام 2012، وتوفر الآن خدماتها في 47 مدينة في أنحاء 11 دولة لأكثر من 6 ملايين مستخدم من خلال شبكتها التي تضم أكثر من 150,000 كابتن في منطفة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا وجنوب آسيا.

ويُعد الاستثمار، الذي يدعمه مصرف "كريدي سويس"، واحداً من أكبر عمليات التمويل التي تُقدم لشركة عاملة في مجال التكنولوجيا في تاريخ الشرق الأوسط؛ كما يُعتبر مؤشراً قوياً على الرؤية الطموحة التي تتبناها شركة كريم. وسيتم تخصيص هذا التمويل لتعزيز نطاق خدمات النقل التي توفرها الشركة في الأسواق الحالية والجديدة، ودفع عجلة الابتكار في منصة معاملاتها الحيوية، والمساهمة في تحقيق هدف الشركة لخلق مليون فرصة عمل في المنطقة بحلول عام 2018.

وقال مدثّر شيخة، الرئيس التنفيذي والشريك المؤسس لشركة كريم: "نشعر بالفخر إزاء التعاون مع شركاء استراتيجيين عالميين مثل’راكوتين‘ وشركة الاتصالات السعودية. فهما لا يقدمان دعماً تنظيمياً كبيراً لتوسيع آفاق عمل شركة كريم فحسب، وإنما ستساعدنا أيضاً ريادتهما العالمية في مجال التكنولوجيا وخبرتهما المحلية الواسعة في تنفيذ مهمتنا والعمل على تسهيل حياة االناس في المنطقة".

وقال أوسكار ميلتشاريك دو لا مييل، المسؤول التنفيذي ومدير استثمارات خدمات التوصيل التشاركي والتكنولوجيا المالية في شركة "راكوتين": "تشهد منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا نمواً مطرداً في عدد سكان المدن المتصلين بالإنترنت، ما يشير إلى الإمكانات الهائلة لخدمات التنقل وغيرها من خدمات التجارة الإلكترونية. وتأتي مشاركتنا في هذا الاستثمار ضمن إطار رؤية ’راكوتين‘ حول الابتكار العالمي، لا سيما وأن شركة كريم أثبتت مكانتها الرائدة كواحدة من أكبر منصات الاقتصاد التشاركي في المنطقة، فضلاً عن قدرتها على التطبيق السريع لحلول التنقل الجديدة".

وقال خالد البياري، الرئيس التنفيذي لمجموعة الاتصالات السعودية: "يسرنا أن نعزز شراكتنا الاستراتيجية مع شركة كريم التي بدأت في عام 2013  من خلال صندوق ’إس تي سي فينتشر‘ الاستثماري التابع لمجموعة الاتصالات السعودية، وأن نساهم في إنشاء البنية التحتية لمنصة خدمات التوصيل في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. ويُعد استثمارنا رهاناً واضحاً على مستقبل خدمات النقل والمجالات الاستراتيجية الأخرى المتعلقة بها ومكانة شركة كريم الرائدة في قطاع الحلول التكنولوجية بالمنطقة".

=