Tuesday, 29 November 2016

UAE theme parks to welcome more than 19 million visitors by 2020


ATM to highlight increasingly important role of UAE’s major theme parks in achieving tourist arrival targets for 2020
The UAE’s existing and new generation theme parks will attract more than 19 million admissions a year by 2020 if current trends continue, according to data released by Colliers International ahead of Arabian Travel Market 2017.
The prediction is made using existing admissions and arrivals data for Yas Island’s Ferrari World and Waterworld and Dubai’s Aquaventure and Wild Wadi as well as a sample of new and upcoming parks. All four parks have experienced a strong correlation between the rising number of visitors to the UAE and its admissions, with their combined admissions predicted to reach 19 million visitors annually.
Similar patterns are expected to be seen for IMG Worlds of Adventure and Dubai Parks and Resorts, which opened this year in Dubai. Both parks have ambitions to draw in millions of visitors in their first year of operations, with IMG expecting to attract 4.5 million people and Dubai Parks and Resorts predicting 6.7 million ticketed visitors.
Simon Press, Senior Exhibition Director, Arabian Travel Market, said: “Dubai has a unique chance to replicate the success we have seen in other markets such as Orlando, Singapore and Tokyo, attracting new arrivals while also capturing a share of both the stop over and direct tourism markets. Theme parks are a new addition to the tourism landscape here in the GCC and it’s important that destinations are positioned to take full advantage of the benefits they can bring.”
The predictions were published in a report titled Theme Park Tourism, by Colliers International, and released to coincide with the openings of Dubai’s IMG Worlds of Adventure and Dubai Parks and Resorts (DPR).
IMG and DPR will be exhibiting at Arabian Travel Market (ATM) taking place 24-27 April 2017, with IMG taking a stand 74% larger than in 2016. Yas Island and Ferrari World will also be exhibiting at ATM.
The growing importance and impact of theme parks to the regional tourism landscape will be explored as part of the programme on the ATM Global Stage.
Typically, a theme park can expect to attract a visitor mix that is approximately 70% domestic, up to 20% regional and around 10% international, with MICE groups also forming a large share of admissions especially in cities with a strong business culture, such as Singapore and Tokyo.
Press added: “We are seeing the start of a new era for Dubai and the UAE with the opening of the world’s largest integrated theme park development, Dubai Parks and Resorts, and other mega attractions. These join the likes of Ferrari World and Yas Water World and naturally these will draw ever larger crowds to the region.”
DPR features four parks: Bollywood Parks, Motiongate and Legoland with Six Flags Dubai opening in 2019. It also boasts a hotel resort, Marriott’s Lapita from The Autograph Collection, the first inner circle theme park hotel in the region.  With the Riverland retail and dining destination, the AED13.2bn development covers 30.6 million square feet of land
IMG Worlds of Adventure spans 28 football fields and is the first global theme park to bring international brands Marvel and Cartoon Network together, in addition to two proprietary brands IMG Boulevard and Lost Valley – Dinosaur Adventure. The park features a unique array of roller coasters and attractions, 28 F&B venues and 25 retail outlets.
The new parks will also create a distinct economic boost for hoteliers following a difficult 24 months for the hospitality industry regionally. Hotels and airlines have seen business disrupted by events in key source markets including sharp fluctuations in the value of the Ruble, Euro and Sterling.
Colliers concluded that the closer a hotel is to a theme park, the stronger its performance will be in the key metrics of occupancy, Average Daily Rate (ADR) and RevPAR, the decade after opening.
Hotels located in the “inner circle” of a theme park development can expect to achieve occupancy levels two to 10 percentage points higher than properties in the outer circle and city. At Singapore’s Resort World Sentosa in 2015, an occupancy rate of 92% was achieved compared to an average of 85% for the city.
The average length of stay at theme park hotels varies from two to six days globally. At Disney World Orlando the average stay is 4.5 days, but this is attributable to the year round warm climate and the clustering of other parks and ancillary facilities in the Orlando area. Parks such as Euro Disney Paris, typically welcome guests for 2.4 days and Disneyland Tokyo only 1.3 days.

Press added: “This is the UAE’s chance to position itself as a major leisure destination on a global scale and there are many businesses in the tourism and leisure industries which should position themselves to take advantage of this. With more attractions than ever before the UAE, and particularly Dubai, are making clear progress towards achieving their tourist arrival targets.”
الحدائق الترفيهية في دولة الإمارات ستستقبل أكثر من 19 مليون زائر بحلول 2020

  • سوق السفر العربي يسلط الضوء على الدور المتزايد الذي تلعبه الحدائق الترفيهية في تحقيق المستهدفات السياحية من حيث عدد الزوار

تستعد الحدائق الترفيهية الحالية والقادمة في دولة الإمارات العربية المتحدة لاستقبال أكثر من 19 مليون زائر سنوياً بحلول العام 2020 إذا استمرت الاتجاهات الحالية السائدة وذلك وفقاً للبيانات الصادرة عن "كولييرز إنترناشيونال" قبيل انعقاد معرض سوق السفر العربي 2017.  

وتستند هذه التوقعات على معدلات الزيارة الحالية في "عالم فيراري" و"ياس ووتر ورلد"
في أبوظبي و"اكوافنتشر" و"وايلد وادي" في دبي إضافة إلى المنتزهات الترفيهية الجديدة والقادمة. وسجلت جميع الحدائق الترفيهية الأربعة علاقة توافقية بين تزايد أعداد السياح لدولة الإمارات وعدد الزوار لهذه الحدائق.

ومن المتوقع أن تنطبق هذه الاتجاهات أيضاً في "آي إم جي عالم من المغامرات" و"دبي باركس أند ريزورتس" الذين جرى افتتاحهما هذا العام في دبي. ويطمح كلاهما لاستقطاب ملايين الزوار خلال العام التشغيلي الأول لهما حيث تتوقع "آي إم جي عالم من المغامرات" استقطاب 4.5 ملايين زائر، وتسعى "دبي باركس أند ريزورتس" لاستقبال 6.7 ملايين زائر.

وقال سايمون بريس، مدير أول معرض سوق السفر العربي:" تمتلك دبي فرصة فريدة لتكرار النجاح الذي تم تحقيقه في أسواق أخرى مثل اورلاندو وسنغافورة وطوكيو باستقطاب سياح جدد وكذلك الحصول على حصة من سوق السفر المباشر والعابر. وتمثل هذه الحدائق الترفيهية إضافة جديدة إلى المشهد السياحي هنا في دول مجلس التعاون الخليجي، ومن المهم أن تكون الوجهات السياحية مستعدة جيداً للاستفادة القصوى من الفوائد التي توفرها".

وتم نشر هذه البيانات في تقرير "سياحة الحدائق الترفيهية" الذي أصدرته "كولييرز إنترناشيونال" بالتزامن مع افتتاح "آي إم جي عالم من المغامرات" و"دبي باركس أند ريزورتس".

وتشارك هاتان الوجهتان الجديدتان في فعاليات سوق السفر العربي (الملتقى 2017) الذي يقام خلال الفترة 24-27 أبريل 2017. حيث حجزت "اي ام جي عالم من المغامرات" جناحاً أكبر بنسبة 74% من جناح دورة العام الماضي من المعرض، كما أكدت "ياس ووتر ورلد" و"عالم فيراري" مشاركتها أيضاً.

ومن المقرر مناقشة أهمية وتأثير الحدائق الترفيهية على المشهد السياحي الإقليمي خلال فعاليات "المسرح العالمي" في سوق السفر العربي 2017.

وفي الحالة الطبيعية يتوقع للحدائق الترفيهية أن تستقطب مزيجاً من الزوار يتكون تقريباً من 70% من الزوار المحليين و20% من الزوار الإقليميين ونحو 10% من الزوار الدوليين. فيما تشكل مجموعات الاجتماعات والمؤتمرات والمعارض والحوافز حصة كبيرة من الزوار خاصة في المدن ذات الصبغة التجارية مثل سنغافورة وطوكيو.

وقال بريس: "إننا نشهد بزوغ حقبة جديدة لدبي ودولة الإمارات من خلال افتتاح أضخم حديقة ترفيهية متكاملة في العالم وهي ’دبي باركس أند ريزورتس‘ وغيرها من المعالم السياحية الضخمة التي تنضم إلى مجموعة الحدائق الترفيهية مثل "عالم فيراري" و"ياس ووتر ورلد" والتي سوف تستقطب بصورة طبيعية أعداداً متزايدة من أنحاء المنطقة".

وتشمل حديقة "دبي باركس اند ريزورتس" الترفيهية أربعة أقسام هي "بوليوود باركس" و"موشين جيت" وليغو لاند" و"سيكس فلاجز دبي" التي سيتن افتتاحها في عام 2019. كما تضم الحديقة منتجع ماريوت لابيتا من "اوتجراف كوليكشن" وهو الفندق الأول من نوعه في المنطقة، بالإضافة إلى "ريفير لاند" الوجهة المميزة للمطاعم والتسوق. وتبلغ مساحة هذه الحديقة الترفيهية التي بلغت تكلفتها 13.2 مليار درهم حوالي 30.6 مليون قدم مربع.

وتمتد حديقة "آي إم جي عالم من المغامرات" على مساحة تعادل ستة ملاعب كرة قدم، وهي أول وجهة ترفيهية عالمية تستقطب علامتي "مارفل" و"كارتون نتورك" سوية فضلاً عن "آي إم جي بوليفار" و"الوادي المفقود- مغامرة الديناصورات". وتوجد في هذه الحديقة الترفيهية مجموعة فريدة من الأفعوانيات ونقاط الجذب الترفيهي و28 مطعماً ومقهى و25 متجراً.

وتساهم هذه الوجهات الترفيهية الجديدة في تعزيز الأداء الاقتصادي للقطاع الفندقي، وذلك في أعقاب عامين من الصعوبات التي واجهها هذا القطاع على المستوى الإقليمي. حيث شهدت الفنادق وشركات الطيران تقلبات في السوق بسبب التطورات التي وقعت في العديد من أسواق مصدر الزوار والسياح الرئيسية، والتقلبات الحادة في قيمة الروبل واليورو والجنيه الاسترليني.

وأشار تقرير "كولييرز" أنه كلما كان الفندق قريباً من الحدائق الترفيهية كلما زادت قوة أدائه في شرائح القياس الرئيسية المتمثلة في الإشغال ومتوسط السعر اليومي والعوائد في العقد الذي يلي الافتتاح. أما الفنادق الواقعة ضمن الدائرة الداخلية الحدائق الترفيهية فينتظر أن تحقق معدلات إشغال أعلى بنقطتين إلى عشر نقاط من الفنادق الواقعة في الدائرة الخارجية وفي المدينة.

ويتراوح متوسط فترة الإقامة في فنادق الحدائق الترفيهية بين يومين إلى ستة أيام على المستوى العالمي. وفي "ديزني وورلد أورلاندو" يصل متوسط مدة الإقامة إلى 4.5 أيام إلا أن هذا يعود إلى الطقس الدافئ هناك على مدار العام، وتواجد المنتزهات الأخرى والمرافق الرديفة في منطقة أورلاندو. فيما يبلغ هذا المتوسط 2.4 يوم في "يورو ديزني باريس" و1.3 يوم فقط في "ديزني لاند طوكيو".

وأضاف بريس: "أصبحت الفرصة متاحة الآن أمام دولة الإمارات لتكون وجهة سياحية ترفيهية رئيسية على المستوى العالمي، وهناك العديد من الشركات العاملة في قطاع السياحة والترفيه التي يجب أن تكون مستعدة للاستفادة من هذا الوضع. ومع وجود معالم سياحية أكثر مما كان من قبل فإن دولة الإمارات عموماً ودبي خصوصاً تحقق قفزات كبيرة نحو تحقيق أهدافها في أعداد السياح".
=