Sunday, 27 November 2016

JAFZA ANNOUNCES 15% GROWTH IN REGISTERED PETROLEUM INDUSTRY COMPANIES



112 new companies in free zone reflects UAE government support for sector.

Dubai, United Arab Emirates, November 27, 2016: Jebel Ali Free Zone (Jafza), part of DP World and the UAE’s flagship trade and logistics hub, has seen a 15% growth in the number of petrochemicals, oil and gas companies registered in the free zone.
The announcement was made at a forum held at the National Industries Park in Dubai to promote the growth of the sector in the UAE and across the region. The event was attended by over 70 companies in the free zone, including business leaders, key officials from government entities and senior Jafza officials.
Discussions focused on the role of the petrochemicals industry in boosting the national economy and the significance of research and development to raise production capacity and sustain long-term growth. With the free zone attracting 112 new sector businesses in the last year, the UAE government continues to support innovative enterprises and mega projects in the industry.
Jebel Ali Free Zone Chief Operating Officer Talal Al Hashimi said:
“According to a report from the Gulf Petrochemicals and Chemicals Association (GPCA), the petrochemicals industry in the Gulf Cooperation Council (GCC) countries is export-oriented with 70.3 million tonnes of total production exported in 2015. Products from the region, including plastics and fertilizers, are supplied to over 166 countries. As a logistics hub, Jafza provides multi-modal connectivity to international markets with a dynamic and streamlined global supply chain, supported by DP World’s operations in 40 countries.”

The forum also provided a platform for local regulators to update businesses on changes in policies and procedures. This included Dubai police sharing information on security permissions and approvals for companies associated with chemical trading, storage and related activities. Jafza officials shed light on recent free zone initiatives, including the opening of new warehouses, office spaces at Jafza One, accommodation for workers and ongoing sustainability projects.
Among the companies represented at the Forum were the American multinational conglomerate 3M, German chemical manufacturer BASF, international specialty chemicals leader Dow Chemicals, chemical distributors Petrochem and petroleum product trading and storage providers Star Energy, as well as senior officials from Jafza, DP World, Dubai Customs, Dubai Chamber of Commerce and Industry, Trakhees, Dubai Exports, and the Port and Free Zone Security.


بانصمام 112 شركة جديدة
15% نمو قطاع البتروكيماويات والنفط والغاز في جافزا

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 27 نوفمبر 2016:

أكد مشاركون في منتدى المنطقة الحرة لجبل علي "جافزا" لقطاع البتروكيماويات والنفط والغاز الذي عقد مؤخراً بمجمع الصناعات الوطنية على دور الصناعات البتروكيماوية في الاقتصاد الوطني في ظل توفر البيئة الاستثمارية الجاذبة للأعمال والدعم الحكومي المحفز على الابتكار فضلاً عن المشاريع العملاقة قيد الإنشاء في دول المنطقة بما يفتح الباب واسعاً أمام تطوير منتجات بتروكيماوية جديدة قادرة على تلبية الطلب في الأسواق الاقليمية والمنافسة في السوق العالمي.
وأشار طلال الهاشمي المدير التنفيذي للعمليات في كلمته الافتتاحية أن جافزا استقطبت 112 شركة جديدة في قطاع البتروكيماويات والنفط والغاز العام الماضي بنسبة نمو 15% ليصل العدد إلى 850 شركة.
وقال الهاشمي:
" تشير هذه الإحصاءات إلى الأهمية التي توليها شركات هذا القطاع في توسيع استثماراتها في جافزا عبر زيادة خطوط إنتاجها وحرصها على رفد السوق بمنتجات جديدة تمهيداً لجعل دبي والإمارات المركز الأبرز عالمياً في الصناعات البتروكيماوية بما يرفع مساهمة الدولة في حجم الإنتاج العالمي من هذه الصناعات الحيوية"
وأضاف:
" وفقاً لدراسة صادرة عن الاتحاد الخليجي للبتروكيماويات والكيماويات (جيبكا) تتميز  صناعة البتروكيماويات في المنطقة بكونها موجهة للتصدير، ففي عام 2015 قام منتجو البتروكيماويات في دول مجلس التعاون الخليجي بتصدير 70.3 مليون طن من إجمالي إنتاجهم. يتم بيع المنتجات الخليجية وبضمنها البلاستيك والأسمدة إلى عملاء في 166 بلداً حول العالم، ما يجعل سلسلة إمداد البتروكيماويات واحدة من أطول السلاسل وأكثرها تعقيداً في العالم وهو ما يؤكد الدور المحوري لجافزابصفتها منصة لوجستية فريدة قادرة على خدمة قطاع البتروكيماويات بشكل أكثر كفاءة وحيوية وتعزيز تنافسيته بفضل عمليات موانئ دبي العالمية المنتشرة في 40 دولة حول العالم بما يمثل قيمة حقيقة مضافة للشركات العاملة في جافزا ويعمل على تبسيط سلاسل الإمداد"
وقدم إدوارد غراسيا نائب المدير العام لشركة أيه تي كيرني عرضاً توضحياً بعنوان " تنافسية البتروكيماويات" شدد فيه على سهولة ممارسة الأعمال في دول مجلس التعاون الخليجي بفعل إطلاق العديد من المناطق الحرة والمناطق الصناعية  ونوه إلى المحفزات الرئيسية التي تساهم في نمو هذا القطاع  من بينها زيادة القدرات الصناعية لدول المنطقة، واللوائح والتشريعات العصرية، وبساطة الخدمات الحكومية مثل سهولة الحصول على الموافقات وتراخيص الصحة والسلامة.  كما استعرضت شرطة دبي الأذونات والموافقات الأمنية الواجب توفرها للشركات التي تمارس أنشطة لها علاقة بالمواد الكيماوية.
وأجمع الحضور على ضرورة زيادة حجم الاستثمارات في مجال الأبحاث والتطوير  بقطاع البتروكيماويات بهدف رفع الطاقة الانتاجية وإدخال تحسينات على المنتجات لتحقيق نمو مستدام طويل الأمد قادر على مقاومة متغيرات السوق.
وأطلع مسؤولون من جافزا ممثلي القطاع على مختلف المبادرات التي اتخذتها المنطقة الحرة لتعزيز بنيتها التحتية منها إطلاق عدد من المستودعات الجديدة، ومجمع سكني للعمال، ومساحات مكتبية جديدة في جافزا ون فضلاً عن الاستمرار في تحديث الشوارع وتدشين عدد من البوابات الجديدة للمركبات الخفيفة والثقيلة.
وقد حضر المنتدى ممثلين من شركات رائدة مثل شركة ثري أم، وبي أيه أسأف، وداو كيميكالز، وبتروكيم، وشركة ستار لمواد الطاقة واستمعت إدارة جافزا وشركائها من شرطة دبي، ووزارة الصحة، جمارك دبي ، وموانئ دبي العالمية، وتراخيص، ومؤسسة دبي لتنمية الصادرات، وأمن الموانئ والمنطقة الحرة إلى  استفسارات العملاء واقتراحاتهم لتحسين عمليات المنطقة الحرة.
  
=