Tuesday, 15 November 2016

Halal Tourism worth US$238 billion by 2019

ATM to host first global halal summit - experts from the Muslim travel world to highlight growth opportunities and positive economic impact

Reed Travel Exhibitions, organiser of the annual Arabian Travel Market (ATM) showcase in Dubai, which will take place at the Dubai World Trade Centre from 24-27 April 2017, has announced that it will host the first ATM Global Halal Tourism Summit as part of its line-up of special focus events.
The one-day summit, scheduled to take place on Wednesday 26th April 2017 on the Global Stage, will feature three interactive seminar sessions covering the big picture, halal destination strategies and how to sell halal travel, led by leading Muslim travel industry experts including Faeez Fadhlillah, Co-Founder & CEO, Salam Standard & Tripfez; Nabeel Shariff, Founder and Director of Serendipity Tailormade and Luxury Halal Travel.
A 2014 report by Thomson Reuters valued the global halal food and lifestyle sector at US$1.8 trillion and this is expected to reach US$2.6 trillion by 2020; That figure was supported by research commissioned by the Government of Dubai, and produced by Thomson Reuters in partnership with DinarStandard, which found that halal tourism represents 11.6% of global tourism expenditure, estimating the sector would be worth US$238 billion by 2019.
The summit announcement follows a special roundtable session about halal tourism, organised by Reed Travel Exhibitions, which took place earlier this year in Dubai. A prominent group of hoteliers, destination management companies and tourism professionals took part in the event, with 70% of participants agreeing that there is a need for a global convention on halal tourism.
Halal tourism is defined as the provision of services and facilities that address the specific needs of Islamic travellers, such as halal food, dry hotels and separate male/female facilities. However, it can mean different things to different people, thus creating both challenges and opportunities for the regional and global tourism sector when it comes to servicing the needs of halal tourists.
“In fact, 90% of our panelists believed that there is a huge gap in the tourism market for halal cuisine, which is especially relevant as 80% also predicted a significant increase in the percentage of inbound halal business over the next five years. Launching this summit therefore presents a timely opportunity for the industry to come together to discuss opportunities, share success stories and create awareness,” said Simon Press, Senior Exhibition Director, Arabian Travel Market.
Faeez Fadhlillah, Co-Founder & CEO, Salam Standard & Tripfez, an acknowledged expert on halal tourism, will chair the panel at the opening session: Halal Tourism – The Big Picture, at which he will present his report findings. He will be joined by other key industry speakers to analyse how the Middle East benefits economically from Muslim travel as well as the sector’s true inbound and outbound potential.
“The Global Economic Impact of Muslim Tourism report by Salam Standard reveals the Muslim travel sector is a major contributor to global GDP, generating millions of jobs in the tourism, travel and hospitality industry worldwide, and the UAE is one of the top international countries leading the development and promotion of Muslim-friendly tourism infrastructure,” said. Fadhlillah.
The second session will delve further into the successful marketing strategies of some of the world’s leading halal-friendly destinations, from Halal certification, services and amenities, to online tools, apps and promotional efforts designed to raise awareness of their halal credentials.
Wrapping up the inaugural summit, the final session will address effective sales strategies to capitalise on ways to leverage the domestic and outbound boom in Muslim travel demand and what trends travel professionals are noticing in terms of booking decisions.
ATM - considered by many industry professionals as a barometer for the Middle East and North Africa tourism sector, witnessed a year-on-year visitor attendance increase of 8% to over 39,800 in 2016, with 2,520 exhibiting companies signing business deals worth more than US$ 2.5 billion over four days.
For more information on Arabian Travel Market 2017, please log on to:


قيمة قطاع السياحة الحلال تصل إلى 238 مليار دولار بحلول عام 2019

  • سوق السفر العربي في دبي يستضيف قمة عالمية حول السياحة الحلال بحضور نخبة من الخبراء في قطاع السفر لتسليط الضوء على فرص النمو والتأثير الاقتصادي الايجابي

أعلنت "ريد ترافيل اكزيبشنز" الجهة المنظمة لمعرض سوق السفر العربي (الملتقى) في دبي، والذي تنعقد فعالياته في مركز دبي التجاري العالمي خلال الفترة 24-27 أبريل عام 2017، عن تنظيم القمة العالمية للسياحة الحلال ضمن برنامج المعرض العام المقبل.

ومن المقرر أن تنعقد هذه القمة يوم الأربعاء 26 أبريل 2017 على المسرح العالمي، وستضم ثلاث جلسات تفاعلية تغطي مختلف جوانب استراتيجيات وجهات السياحة الحلال وكيفية تسويق قطاع السفر الحلال وذلك بحضور نخبة من كبار الخبراء والمتخصصين بما في ذلك فايز فضل الله، المؤسس الشريك والرئيس التنفيذي لشركة سلام ستاندرد آند تريبفيز؛ ونبيل شريف، مؤسس "سيرانديبتي تايلورميد" المتخصصة في قطاع السفر الحلال.

وأشار تقرير أصدرته "تومسون رويترز" في عام 2014 إلى أن قيمة قطاع الأغذية وأسلوب الحياة الحلال في العالم تُقدر بنحو 1.8 تريليون دولار، ومن المتوقع أن تصل إلى 2.6 تريليون دولار بحلول العام 2020. كما أشار تقرير آخر أصدرته حكومة دبي تم إعداده من قبل "تومسون رويترز" وبالشراكة مع "دينار ستاندرد"، أن قطاع السياحة الحلال يمثل 11.6٪ من حجم الإنفاق السياحي على مستوى العالم، مع توقعات بارتفاع قيمته إلى 238 مليار دولار بحلول العام 2019.

ويأتي الإعلان عن إطلاق هذه القمة بعد تنظيم جلسة خاصة عن السياحة الحلال من قبل شركة "ريد ترافيل اكزيبشنز" في وقت سابق من هذا العام في دبي، والتي شارك فيها مجموعة بارزة من أصحاب الفنادق وشركات إدارة الوجهات السياحية والعاملين في قطاع السياحة، واتفق 70٪ من المشاركين على ضرورة تنظيم حدث عالمي لتسليط الضوء على السياحة الحلال.

ويشمل مفهوم السياحة الحلال توفير الخدمات والمرافق التي تلبي الاحتياجات الخاصة للمسافرين المسلمين، مثل الطعام الحلال والفنادق التي تراعي الثقافة الإسلامية والمرافق المنفصلة للذكور والإناث. ولكن هذا المفهوم يمكن أن يعني أشياء مختلفة أيضاً وهذا ما يخلق العديد من التحديات والفرص لقطاع السياحة على الصعيد الإقليمي والعالمي لتلبية احتياجات المسافرين.

وقال سيمون بريس، مدير أول معرض سوق السفر العربي: "يؤكد 90% من المشاركين في جلساتنا وجود فجوة كبيرة في الأغذية الحلال ضمن سوق السياحة، وهي من العوامل المهمة للغاية. ويتوقع نحو 80% منهم تحقيق زيادة كبيرة في حجم الأعمال المرتبطة بمفهوم الحلال على مدى السنوات الخمس المقبلة. ويجسد إطلاق هذه القمة فرصة مواتية في الوقت لهذا القطاع من أجل العمل معاً لتسليط الضوء على الفرص المتاحة وتبادل قصص النجاح وتعزيز الوعي العام".
وسيشارك فايز فضل الله، المؤسس الشريك والرئيس التنفيذي لشركة سلام ستاندرد آند تريبفيز، والخبير في قطاع السياحة الحلال، في الجلسة الافتتاحية التي ستحمل عنوان "السياحة الحلال - الصورة الكبيرة"، والتي سيستعرض خلالها أبرز النتائج التي توصل إليها في تقريره. وسيناقش مع المتحدثين الرئيسيين في هذه الجلسة مختلف الجوانب التي يمكن لمنطقة الشرق الأوسط الاستفادة منها على الصعيد الاقتصادي فضلاً عن الإمكانيات الحقيقية المتاحة في هذا القطاع.

وعلق فايز فضل الله قائلاً: "يشير تقرير الأثر الاقتصادي العالمي لسياحة المسلمين والذي أشرفت عليه ’سلام ستاندرد‘ إلى أن قطاع السفر الحلال يعتبر مساهماً رئيسياً في الناتج المحلي الإجمالي العالمي، ويولد الملايين من فرص العمل في قطاع السياحة والسفر والضيافة في جميع أنحاء العالم. وتعد دولة الإمارات العربية المتحدة واحدة من الدول الرائدة عالمياً في مجال تطوير وتوفير البنية التحتية السياحية المناسبة الصديقة لقطاع السياحة الحلال".

وسيناقش المشاركون في الجلسة الثانية أهم الاستراتيجيات التسويقية الناجحة في أهم وجهات السياحة الحلال الرائدة حول العالم، بالإضافة إلى شهادات الاعتماد الحلال، والخدمات والمرافق، وأدوات الإنترنت والتطبيقات، والجهود الترويجية الرامية إلى رفع مستوى الوعي حول قدرتها على تلبية متطلبات السياحة الحلال.

فيما ستستعرض الجلسة الختامية في القمة أبرز استراتيجيات المبيعات الفعالة للاستفادة من ازدهار الطلب على قطاع السفر الحلال، علاوة على مناقشة أحدث الاتجاهات التي يلاحظها العاملون في قطاع السياحة بخصوص قرارات الحجز.

ويعتبر سوق السفر العربي (الملتقى) أهم الأحداث المتخصصة في قطاع السياحة والسفر في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، وقد شهدت دورة العام 2016 حضور أكثر من 39,800 زائر بزيادة بلغت نسبتها 8٪ على أساس سنوي، ومشاركة 2,520 جهة عارضة، وتوقيع صفقات تجارية وصلت قيمتها إلى أكثر من 2.5 تريليون دولار على مدى أربعة أيام.

ولمزيد من المعلومات حول معرض سوق السفر العربي 2017، يرجى زيارة الموقع الإلكتروني: (
=