Tuesday, 29 November 2016

Eng. Yasser Elkady, Minister of Communications and Information Technology witnesses MoU signing between ITIDA and Mastercard to promote and activate payment technologies at technology parks and smart villages




DATELINE – November 27, 2016 – In the presence of Eng. Yasser Elkady, Minister of Communications and Information Technology; The Information Technology Industry Development Agency (ITIDA) and Mastercard have signed a memorandum of understanding (MoU) to apply electronic payments platforms and promote a cashless culture at technology parks and smart villages across Egypt.

The memorandum of understanding was signed by Ms. Asmaa Hosni, ITIDA CEO, Mr. Khalid Elgibali, Division President – Middle East and North Africa, Mastercard, on the sideline of the 20th round of CAIRO ICT on November 27th 2016.

Eng. Yasser Elkady, Minister of Communications and Information Technology stated that the Ministry and its subsidiaries are continuously working to further drive financial inclusion in the country through providing various payment options while enhancing payment efficiency, increasing financial literacy and ensuring business efficacy. The Minister also praised the goals of the MoU signed between ITIDA and Mastercard that supports electronic payment innovation while affirming that the Ministry endorses entrepreneurship in this field through its various programs.

The MoU aims to forge joint efforts between both parties. Accordingly, Mastercard will provide digital payment services to create cashless payment experiences for all businesses. At the same time, ITIDA will support this initiative by encouraging smart villages and technology parks to digitalize and provide their services online for all tenants. The latter will ensure faster, safer and more transparent services to all clients. Thus a number of electronic payment tools will be available for small and medium enterprises (SMEs) to enhance their businesses, such as the application programing interface (API). SMEs will also be encouraged to benefit from Mastercard electronic payments’ experience through participation in training programs hosted by ITIDA, while enabling them to access Mastercard Online Payment Gateway.

“We are delighted to work with Mastercard to promote electronic payments and create cashless societies at technology parks. We also aim to achieve our vision of participating in the development of the local economy. ”, said Asmaa Hosny, ITIDA CEO. “The infrastructure for digital payment in technology parks locations will be developed to empower and facilitate electronic payments for ITIDA’s clients. Tenants will be able to pay business license fees/renewals, including tax payments online. The MoU also includes equipping all transportation buses within the technology parks with mobile money acceptance readers.”


“Innovation is at the heart of Mastercard’s philosophy. By underpinning innovation in our products and solutions, we are driving positive change as well as transforming the way people pay and get paid, helping businesses grow, and advancing financial inclusion”, said Mr. Khalid Elgibali, Division President – Middle East and North Africa, Mastercard. “Our collaboration with ITIDA represents another significant milestone in our efforts to create cashless Egypt by leveraging on our extensive experience.”  



mc_hrz_rgb_pos.png
المهندس/ ياسر القاضي وزير الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات
يشهد مراسم توقيع مذكرة تفاهم بين هيئة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات (ايتيدا)
وشركة ماستركارد العالمية
لنشر وتفعيل نظم وتطبيقات المدفوعات لالكترونية في المناطق تكنولوجية والذكية في مصر

القاهرة في 27 نوفمبر 2016 - شهد اليوم المهندس/ ياسر القاضي وزير الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات مراسم توقيع مذكرة تفاهم بين هيئ
ة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات (ايتيدا) وشركة ماستركارد العالمية، والتي تهدف إلى تطبيق نظم المدفوعات الالكترونية ونشر مفهوم التعاملات اللا نقدية في المناطق التكنولوجية والقرى الذكية بمصر.

وقع المذكرة الأستاذة/ أسماء حسني الرئيس التنفيذي لهيئة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات؛ والسيد/ خالد الجبالي الرئيس الإقليمي في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا لشركة ماستركارد؛ وذلك على هامش فعاليات الدورة العشرين لمؤتمر ومعرض القاهرة الدولي للاتصالات وتكنولوجيا المعلومات 2016 Cairo ICT والذي ينعقد في الفترة من 27-30 نوفمبر الحالي.

وفي هذا الإطار صرح المهندس/ ياسر القاضي بأن وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات وهيئاتها التابعة تعمل على نشر مفهوم الشمول المالي الذي من شأنه توفير خيارات متعددة للتعاملات المالية، وتعزيز كفاءة المدفوعات، ونشر الثقافة المالية بين المتعاملين، واستخدام الحرفية في انجاز الأعمال؛ وأشاد السيد الوزير بأهداف هذا التعاون بين هيئة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات وشركة ماستركارد لدعم جهود الابتكار والابداع في مجال المدفوعات الالكترونية، مؤكداً على أن الوزارة من خلال برامجها المختلفة تدعم ريادة الأعمال في هذا المجال.

تهدف مذكرة التفاهم الى تفعيل الجهود المشتركة بين الجانبين من خلال ما تم الاتفاق علية من قيام شركة  ماستركارد العالمية من توفير خدمات الدفع الإلكتروني عبر الإنترنت لخلق تجربة دفع رقمية لكل الشركات المتعاملة مع القرى الذكية والمناطق التكنولوجية، حيث تسعى هيئة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات إلى دعم هذه المبادرة من خلال تحفيز القرى الذكية والمناطق التكنولوجية على تقديم خدماتها بالكامل إلكترونياً لتكون متاحة على الانترنت للشركات العاملة بها لزيادة سرعة وسلامة  شفافية الخدمات، ولتحقيق هذا الهدف سيتم اتاحة مجموعة من الأدوات المبتكرة لخدمات المدفوعات الالكترونية للشركات الصغيرة والمتوسطة لاستخدامها في التطوير مثل واجهة برمجة التطبيقات API، مع تشجيع تلك الشركات على الاستفادة من تجارب شركة ماستركارد في هذا المجال، وكذلك من خلال المشاركة في البرامج التدريبية التي تنظمها هيئة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات، وتمكين الشركات الصغيرة والمتوسطة من الدخول الى منظومة ماستركارد للمدفوعات.

من جانبها قالت الأستاذة/ أسماء حسني الرئيس التنفيذي لهيئة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات "نحن سعداء بالعمل مع ماستركارد لنشر ثقافة المدفوعات الالكترونية بالمناطق التكنولوجية في سبيل جعلها كيانات لا نقدية، فالهيئة لديها رؤية تهدف للمساهمة في تطوير الأنشطة الاقتصادية في السوق المحلي". وأضافت "سيتم تطوير منصة لحلول المدفوعات الرقمية عبر الانترنت لعملاء المناطق التكنولوجية والقرى الذكية حتى يتمكنوا من انجاز الأعمال الإدارية الخاصة بأنشطة شركاتهم ومنها دفع رسوم تراخيص الأعمال، وسداد الرسوم والضرائب؛ فضلاً عن تجهيز وسائل النقل داخل المناطق التكنولوجية بقارئ آلي للتعامل مع المدفوعات الرقمية عبر المحمول."

وصرح السيد/ خالد الجبالي الرئيس الإقليمي في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا لشركة ماستركارد "يمثل الابتكار الركيزة الرئيسية لكل العمليات التشغيلية التي تقوم بها ماستركارد فالشركة تقوم فعلياً بدعم التحولات الايجابية في الأسواق التي نعمل بها، وتعمل على تطوير طرق التعاملات المالية بين المستهلكين مع مساعدة الشركات والمؤسسات على تحقيق النمو المستهدف. إنّ تعاوننا مع هيئة تنمية صناعة تكنولوجيا المعلومات يمثل انجازاً هاماً في مسيرة جهودنا الرامية لخلق مجتمع لا نقدي في السوق المصري، وسنستفيد من خبراتنا العالمية في مجال المدفوعات الإلكترونية.
=