20 November, 2016

BUILDING AND CONSTRUCTION SECTOR IN JAFZA REGISTERS 14% GROWTH


Free zone to support key customers and exhibit service offering at The Big 5 Dubai construction event
Dubai, United Arab Emirates, November 20, 2016: The building and construction sector in Dubai’s Jebel Ali Free Zone (Jafza), A DP World Company and the UAE’s flagship trade and logistics hub, posted 14% growth in the number of registered companies, from June 2015 to June 2016.
The growth is largely driven by the continued focus of Gulf Corporation Council (GCC) countries on developing infrastructure and by the economic stimulus generated by Expo 2020 projects. The construction and building material sector in Jafza is among the country’s leading employment generators with a workforce of over 18,800 occupying an area of 3.56 million square metres of combined facilities.
Jafza is also participating in the Big 5 Dubai, the largest construction industry event in the Middle East, from 21-24 November at the Dubai World Trade Centre, to highlight opportunities in the GCC’s rapidly growing construction market and in Jafza’s position as the region’s leading business and logistics hub.
Ibrahim Mohamed Aljanahi, Deputy CEO and Chief Commercial Officer said:
“Infrastructure development in the Middle East and North Africa (MENA) region is undergoing tremendous change with governments allocating significant budgets towards upgrading their facilities. Jafza provides a world-class business platform for construction conglomerates looking to expand in the MENA region.
 “The Big 5 Dubai has grown remarkably over the years and the exhibition is attracting leading multinationals from the construction and building material industry, which bodes well for the UAE’s Expo 2020 infrastructure plans Jafza’s integrated and seamless trade corridor, supported by a one-stop online trade portal for ease of doing business, provides businesses with the best in what logistics parks have to offer globally.”
According to a recent industry report by BMI Research, the construction sector in the MENA region is expected to accelerate over the next 10 years, propelling regional industry from an estimated USD215 billion in 2016 to USD313 billion by 2020 and USD467 billion by 2025.
AlJanahi added: “Jafza’s evolution as a global business hub hinges around its commitment to excellence in terms of products, services and overall business ecosystem, which is fully in sync with the vision of His Highness Sheikh Mohammed Bin Rashid Al Maktoum, Vice-President and Prime Minister of the UAE and Ruler of Dubai, to position the Emirate as the world’s top business centre and the most favoured investment destination.”
The free zone has once again set-up a ‘Jafza Pavilion’ at Concourse 1 in Dubai World Trade Centre for the exhibition to support its customers in achieving their business goals with a platform to interact with key consumers in local and regional markets.  Steel manufacturer Conares, building materials supplier Duke International, facilities management provider Imdaad, steel supplier Steel Mart and firefighting solutions provider Naffco are among the Jafza-based companies that will be featured in the pavilion. .
Jafza is currently home to over 961 of the world’s leading steel, building material and construction sector companies including ArcelorMittal, Tianjin Pipes, Tata Steel, Conares, China National Building Group, Danube, Saint-Gobain Gyproc, Petrogas Piping, Van Oord, Hitachi Construction Machinery, Hyundai Engineering and Construction Company. With the majority of them having set-up their regional headquarters in Jafza, they are able to serve the entire region using the free zone’s world class facilities to boost efficiencies and global trade.

تشارك في معرض الخمسة الكبار
قطاع البناء والتشييد في جافزا يسجل نمواً بنسبة 14%
ابراهيم الجناحي: توفير خدمات لوجستية ومزايا جاذبة تواكب توجه دبي نحو الابتكار وتنويع الاقتصاد
دبي، الإمارات العربية المتحدة، 20 نوفمبر 2016:
شهد قطاع البناء والتشييد في المنطقة الحرة لجبل علي "جافزا"؛ التابعة لمجموعة مواني دبي العالمية نمواً في عدد الشركات بنسبة 14% خلال الفترة من يونيو 2015 إلى يونيو 2016. يأتي هذا النمو مدفوعاً بحرص الشركات على تواجدها في المنطقة الحرة للاستفادة من مشاريع البنية التحتية التي يجري تنفيذها في دول مجلس التعاون الخليجي فضلاً عن استعدادت دبي لاستضافة إكسبو 2020.
يعمل في قطاع البناء والتشييد في جافزا أكثر من 18800 موظف وتشغل شركات هذا القطاع مساحة تقدر بـ 3.56 مليون متر مربع من مرافق المنطقة الحرة.
وتشارك جافزا في معرض الخمسة الكبار؛ أكبر معرض لقطاع البناء والتشييد في الشرق الأوسط الذي يعقد في الفترة بين 21-24 نوفمبر الجاري  في مركز دبي التجاري العالمي، بهدف تسليط الضوء على الفرص الضخمة المتاحة في سوق البناء المتنامي بسرعة في دول مجلس التعاون الخليجي، والمكانة التي تتمتع بها جافزا كمركزا للأعمال والخدمات اللوجستية يخدم هذه الصناعة بكفاءة عالية.
وأشار ابراهيم محمد الجناحي نائب الرئيس التنفيذي والمدير التنفيذي للشؤون التجارية إلى تركيز حكومات منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا على تطوير تعزيز بناها التحتية حيث خصصت ميزانات ضخمة لهذا الغرض ما يفتح آفاقاً واسعةً وفرصاً كبيرة للشركات الراغبة في الدخول إلى هذه الدول عبر بوابة جافزا وخدمة هذه المنطقة للاستفادة من النمو المتوقع خلال السنوات المقبلة.
وقال بالمناسبة:"يعد قطاع البناء والتشييد واحداً من القطاعات الأكثر ديناميكية في دول مجلس التعاون الخليجي ومنطقة الشرق الأوسط. ووفقاً لتقرير صدر مؤخراً عن "بينزنس مونيتور إنترناشونال" يتوقع أن ينمو هذا القطاع بتوتيرة سريعة في المنطقة من 215 مليار دولار في 2016 إلى 313 مليار دولار في 2020 وصولاً إلى 467 مليار دولار في 2025. ويعد ميناء جبل علي والمنطقة الحرة من أبرز المساهمين في نمو هذاالقطاع ولهذا تحرص جافزا على المشاركة في معرض الخمسة الكبار الذي أصبح وجهة للشركات متعددة الجنسيات من قطاع البناء والتشييد من مختلف دول العالم ومنصة تتيح لها استكشاف الخيارات المتاحة أمامها لتوسيع أعمالها في الشرق الأوسط ودول مجلس التعاون الخليجي خاصة دولة الإمارات في ظل مشاريع البنية التحتية الجديدة".
وأكد الجناحي حرص جافزا على ترجمة التوجيهات الحكيمة لصاحب السمو الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم، نائب رئيس الدولة رئيس مجلس الوزراء حاكم دبي، رعاه الله، على تعزيز مكانة دبي كمركز للتجارة والاستثمار والمساهمة في تنويع الاقتصاد من خلال تقديم تسهيلات للشركات الجديدة بما في ذلك التسجيل وإصدار الرخص بسرعة فضلاً عن توفير المرافق والخدمات اللوجستية المناسبة لطبيعة عمل الشركات في القطاعات كافة، وتبسيط إجراءات ومعاملات المستثمرين، وتقديم أفضل الخدمات والمنتجات والمرافق التي تمكنهم من ممارسة أنشطتهم التجارية بسلاسة ويحفز المؤسسات الأخرى على الانتقال إلى دبي وإطلاق عملياتها الإقليمية من الإمارة.
وأوضح ابراهيم الجناحي:"إن جافزا شهدت تطورا لافتا خلال الأعوام الماضية واكب التطور السريع الذي حققته دبي من خلال تحفيز الإبداع والابتكار، ما عزز من قدرة المنطقة الحرة على استقطاب المزيد من الشركات العالمية التي تسعى للاستفادة من مميزات جافزا وقدرتها على توفير أفضل التجهيزات والتطبيقات التي تدعم وصولها إلى الأسواق العالمية، في ظل التقدم التكنولوجي المتنامي مع تحول دبي إلى المدينة الأذكى عالمياً. ولذلك نحرص على أن تبني أحدث التقنيات التي تدعم انتقالدبي إلى اقتصاد المعرفة، تنفيذاً لأهداف رؤية الإمارات 2021 وخطة دبي 2021 كي يستمر التقدم إلى المركز رقم 1 عالمياً في كافة المجالات وفقا لتوجيهات القيادة الحكيمة".
وقد دأبت المنطقة الحرة على المشاركة في معرض الخمسة الكبار الهام عبر إقامة جناح كامل وذلك للعام الرابع على التوالي في إطار خطتها السنوية الهادفة إلى دعم العملاء. ويشمل الجناح عدداً من أهم الشركات العاملة في هذا القطاع، تعرض منتجاتها المبتكرة التي صممت خصيصاً لقطاع البناء والتشييد من بينها كوناريس، وديوك إنترناشونال، وإمداد، وستيل مارت، ونافكو.
وتحتضن جافزا حالياً أكثر من 961 شركة عالمية تعمل في قطاع البناء والتشييد مثل؛ أرسيلور ميتال، وتيجانجين بايبس، وتاتا ستيل، وكوناريس، ومجموعة البناء الوطني الصينية، والدانوب، وسانت جوبان جيبروك، وبتروجاس للأنابيب، وفان أورد، وهيتاشي لآلات البناء،  وشركة هيونداي للهندسة والبناء وغيرها.


  

=