Sunday, 27 November 2016

80 % of Marketers Say that a Marketing Budget is ‘Very Important’


BR Communications conducts survey on Marketing Budgets and Preferences

Dubai 24 November, 2016--– BR Communications, the award-winning PR and Marketing Agency in the Middle East recently conducted a survey on the ‘Marketing Budgets and Preferences’ of business organizations in the region.  The survey was administered to ascertain market appetite for marketing activities and preferences within the current economic climate. In initial results, BR Communications has gained insight into budgetary and marketing channel preferences.

On changes in marketing budgets, the results were illuminating. Encouragingly over 80% of respondents stated that a marketing budget was either very important or important to the business. Somewhat surprisingly, given the current economic climate, 43.8% of the 57.1% respondents who said the company had a marketing budget, indicated the budget had increased, while a further 31.3% indicated the marketing budget had remained unchanged.

However, 32.1% of respondents stated a marketing budget was not utilized as firms carry out their marketing activities internally (21.4%), or utilize marketing services on an ad-hoc basis (57.1%). Another reason given for the absence of a marketing budget was because companies had made the decision to eliminate the marketing budget (21.4%).

Speaking on these results, Bahaa Fatairy, Founder and Managing Director, BR Communications, said, “Knowing the appetite of the market helps in the structuring of marketing plans to meet demands because in any economic climate getting the word out about your business and service remains an important necessity.”

A large portion of the survey addressed preferences for marketing channels and corresponding techniques. A whopping 75% of respondents indicated digital marketing techniques as a popular choice. Digital marketing was defined in the survey as marketing involving social media platforms, email, SEO and other digital methodologies.

The next most popular techniques were those defined as content (press releases, interviews, case studies, info-graphics, and articles) and promotional (flyers, coupons) marketing (42% each).  While traditional marketing techniques (advertisements on radio, TV, print newspapers, and magazines) followed with 32% of respondents indicating the techniques are still employed for marketing needs. Results indicated mobile marketing (direct calling, WhatsApp, Viber, and SMS) as the least popular marketing technique with just 17% respondents stating their organizations use it.

“In our initial running of the survey responses, our results indicated that digital marketing techniques were still reign king amongst the techniques companies in the region use. We will continue to analyze our results and release more interesting insights on the details of each of these techniques in the near future,” commented Mr. Fatairy.
The survey administered online, and promoted through BR Communications social media profiles, received responses from companies representing a variety of industries and from various countries in the region. As such, the survey cannot be generalized to any specific locale or industry given the sample size for each industry.

دراسة ميدانية : 80% من العاملين في قطاع التسويق يقرون بأهمية "ميزانيات التسويق"
"بي أر كوميونيكيشنز" تجري مسحاً ميدانياً لواقع ميزانيات عمليات التسويق

(دبي، 24 نوفمبر 2016) - شركة (بي آر كوميونيكيشنز)، الحاصلة على جائزة في مجال العلاقات العامة والتسويق في الشرق الأوسط، قامت مؤخراً بمسح ميداني تحت عنوان" ميزانيات التسويق والأولويات" شمل عدة مؤسسات وشركات اعمال في المنطقة، حيث خلص المسح إلى ازدياد اهتمام السوق لنشاطات التسويق كواحدة من أهم الأولويات في ظل أجواء السوق الحالية، وكخطوه أولى قامت الشركة بالاطلاع على الطرق المتبعة في وضع ميزانيات التسويق.  

وكدليل على تغير آليات وضع ميزانيات التسويق فإن النتائج كانت مثيرة للانتباه، حيث أن أكثر من 80% من المستطلعة آرائهم أقروا إما بالأهمية القصوى لتحديد الميزانيات لعمليات التسويق أو بأهميتها كحد أدنى كداعم لنشاط الأعمال. ومن المثير للاهتمام في ظل المناخ الاقتصادي الحالي بأن نجد 43.8% من أصل 57.1% من العينة المستطلعه آراؤهم يقومون فعلاً بوضع ميزانيات للتسويق ضمن خططهم مقرين بأنهم قاموا بزيادة مخصصات ميزانيات التسويق، في مقابل 31.3% أشاروا إلى أنهم أبقوا مخصصات ميزانيات التسويق كما هي.

ومع ذلك فإن 32.1 % من المستطلعة آرائهم أشاروا إلى أنهم لم يستخدموا خطط واستراتيجيات فيما يتعلق بميزانية التسويق، حيث أن الشركة تقوم بعمليات التسويق بنفسها وذلك بنسبة (21.4%)، اما نسبة (57.1%) من الشركات تستخدم خدمات التسويق لأغراض محددة فقط. اما ما نسبته (21.4%) من الشركات المشاركة في المسح اتخذت قرارا بالغاء ميزانية التسويق من خططها.

وحول هذه النتائج قال مؤسس شركة بي ار كوميونيكيشنز ومديرها التنفيذي السيد بهاء الفطايري " أن معرفة اهتمامات السوق يساعد في بناء خطط التسويق لصياغتها بشكل يتواءم ومتلطبات السوق، حيث أنه من المهم جداً ضمن أي مناخ اقتصادي التعريف بطبيعة أعمالك وخدماتك".

وفي ذات الشأن، أشار نسبة كبيرة من المستطلعه آرائهم لتفضيلهم التعاون مع شركات متخصصة من مزودي خدمات التسويق. كما أن ما تصل نسبته إلى 75 % من العينة نوهوا لأهمية التسويق الرقمي كخيار شائع. وقد تم تعريف التسويق الرقمي بأنه التسويق الذي يوظف منصات التواصل الاجتماعي والبريد الإلكتروني ومحركات البحث وغيرها من الأساليب الرقمية في عمليات التسويق والترويج لمنتجات الشركة.

وبحسب الاستطلاع تأتي تقنيات المحتوى مثل (التصريحات الصحفية و المقابلات ودراسات الحالة و الانفوجرافيك والمقالات) والأساليب الترويجية مثل ( النشرات والكوبونات)  في المرتبة الثانية من حيث أساليب التسويق الأكثر شيوعاً بما يشغل نسبة (42% ) لكل منها، يتبعهاأساليب التسويق التقليدية من (إعلانات إذاعية أو تلفزيونية أو ترويج عبر صفحات الصحف والمجلات) بنسبة (32%). وأظهرت النتائج أن أساليب التسويق باستخدام الهااتف المحمول من ( مكالمات هاتفية واستخدام تطبيق الواتساب أو خاصية الرسائل النصية) هي الأقل رواجاً حيث شغلت نسبة (17%) من وجهة نظر من أجريت عليهم الدراسة.

وحول نتائج الدراسة علق الفطايري بالقول " إن الردود الأولية على المسح الذي قمنا به تشير إلى أن التسويق الرقمي يتربع على عرش أساليب التسويق في المنطقة. مشيراً إلى أن شركة (بي آر كوميونيكيشنز) ستواصل تحليل النتائج وستنشر جميع البينات والمعلومات المتمخضة عن جميع هذه الأساليب"
يشار إلى أن المسح الميداني تمت إدارته عن طريق الإنترنت وتم الترويج له عبر  حسابات ( بي آر كوميونيكيشنز) على منصات التواصل الإجتماعي، كما أن الردود الواردة من استجابات العينة توضح أن الدراسة قامت بتغطية  قطاعات متعددة ومن عدة بلدان في المنطقة، ومن المهم الإشارة إلى أن المسح لا يمكن تعميمه على قطاع محدد مع الأخذ بعين الاعتبار حجم كل قطاع في السوق.
  
=