Monday, 31 October 2016

Arab Bank Group Reports USD 617.9 Million in Net Profits for the Third Quarter of 2016


Arab Bank Group continued to achieve robust results during 2016, reporting net profit after tax and provisions for the period ending September 2016 of USD 617.9 million, compared to USD 615.1 million in the same period last year, while the Group’s net profit before tax reached USD 815.8 million. The Bank maintains a healthy capital base with shareholders equity standing at USD 8.3 billion.
The Bank’s balance sheet remains strong with loans and advances growing by 3% to reach USD 24.4 billion vs USD 23.6 billion in the third quarter of 2015. Customer deposits grew by 2% to reach USD 35.5 billion compared to USD 34.8 billion for the same period last year. Excluding the effect of foreign currency devaluations, both loans and customer deposits grew by 5% and 4%, respectively.

Mr. Sabih Masri, Arab Bank’s Chairman, commented that the Group continues to maintain its strong financial position and to effectively manage risks. The Bank succeeded in delivering sustained growth benefiting from its diversified business model. He further added: “The Bank’s solid financial performance during the first nine months reaffirms the Bank’s progress in implementing its prudent business strategy and its ability to deal with the challenging circumstances”.

Mr. Nemeh Sabbagh, Arab Bank’s CEO, added that the Bank’s financial priorities remain focused on ensuring sustainable growth, driven by the strength of our core businesses. The financial results show an improvement in the Group’s performance as the efficiency ratio (operating expenses to operating revenue) improved from 40.7% last year to 39.6% this year. Mr. Sabbagh further underscored that the Bank continues to maintain solid liquidity, as the loan to deposit ratio stood at 68.8%. The Bank also maintained the high quality of its credit portfolio with the provisions coverage ratio for non-performing loans in excess of 108%, excluding the value of collaterals held.

Mr. Masri expressed his confidence in the Bank’s ability to continue to grow its business based on its sound strategy, and to maintain the strength of its balance sheet.

Arab Bank was named the “Best Bank in the Middle East for 2016” and the “Best Trade Finance Bank in the Middle East” by Global Finance magazine. In addition, the Bank has received the award of “Best Cash Management Services in the Middle East” from EMEA Finance and also the “Best Trade Bank in the Middle East” award from Trade & Forfaiting Review magazine. Furthermore, Arab Bank was also named the “Best Bank in Jordan” by both Global Finance & Euromoney magazines.

617.9 مليون دولار امريكي ارباح مجموعة البنك العربي للربع الثالث من عام 2016

واصلت مجموعة البنك العربي تحقيق نتائج ايجابية للربع الثالث من العام 2016 حيث حققت أرباحاً صافية بعد الضرائب و المخصصات بلغت 617.9 مليون دولار للفترة المنتهية في 30 ايلول 2016 مقارنة بـ 615.1 مليون دولار في الفترة المقابلة للعام 2015، وتجدر الاشارة ان الارباح قبل الضرائب بلغت 815.8 مليون دولار. وتأتي هذه النتائج لتعكس الأداء المتوازن للبنك والقدرة المستمرة في النمو وتحقيق الارباح مع المحافظة على مركز مالي قوي حيث بلغت حقوق الملكية 8.3 مليار دولار أمريكي كما في نهاية أيلول 2016. 

هذا واظهرت التسهيلات الائتمانية نموا بنسبة 3% بنهاية الربع الثالث لتصل الى 24.4 مليار دولار أمريكي بالمقارنة مع 23.6 مليار دولار أمريكي في الفترة نفسها من العام السابق، وجاء هذا النمو تماشيا مع استراتيجية البنك في التوسع من خلال طرح منتجات وخدمات جديدة مع المحافظة على جودة الاصول، في حين نمت ودائع العملاء بنسبة 2% لتصل الى 35.5 مليار دولار أمريكي بنهاية ايلول 2016  مقارنة مع 34.8 مليار دولار في الفترة نفسها من العام السابق. وباستثناء اثر التغير في اسعار الصرف، اظهرت محفظة التسهيلات الائتمانية و ودائع العملاء ارتفاعا بنسبة  5% و 4% على التوالي مقارنة مع نفس الفترة من العام السابق.

وتعليقاً على هذه النتائج، صرح السيد صبيح المصري– رئيس مجلس إدارة البنك- أن النتائج المالية التي حققها البنك للربع الثالث من العام 2016 تؤكد قدرة البنك على التعامل بمرونة مع كافة الاوضاع السائدة من خلال الادراة الفعالة للميزانية والحد من المخاطر، وأشار الى أن البنك يولي جل تركيزه على تحقيق أفضل النتائج من خلال التركيز على الارباح التشغيلية المستدامة وتطوير المنتجات بالاضافة الى تعزيز أطر ادارة المخاطر ومواصلة تحسين جودة الايرادات.

ومن جهته، أشار السيد نعمه الصباغ – المدير العام التنفيذي للبنك العربي أن البنك حقق نموا في صافي الأرباح التشغيلية مستفيدا من انتشاره الجغرافي الامر الذي مكنه من تنويع مصادر الدخل والمحافظة على نمو مستدام في الارباح،  واضاف الى ان النتائج المالية اظهرت تحسنا في أداء البنك حيث بلغت نسبة الكفاءة (المصاريف التشغيلية الى الايرادات التشغيلية) 39.6% مقارنة مع 40.7% في نفس الفترة من العام السابق. كما أكد أن البنك حريص على المحافظة على أفضل المؤشرات المالية حيث استقرت نسبة القروض المتعثرة إلى إجمالي القروض إلى 4.8%، بالاضافة الى احتفاظه بنسبة سيولة مرتفعة حيث بلغت نسبة القروض الى الودائع 68.8%.

وفي الختام  أكد السيد صبيح المصري قدرة البنك على الالتزام بتنفيذ استراتيجيته لتحقيق افضل النتائج ولتمكينه من مواجهة التحديات في كافة الظروف من خلال اطار عمل واضح يعتمد على اسس مالية صلبة مما يوفر الحيوية اللازمة لمواكبةتجدر الإشارة هنا إلى أن البنك العربي حصل في مطلع هذا العام على  جائزة أفضل بنك في الشرق الأوسط للعام  2016 من قبل مجلة غلوبال فاينانس العالمية (Global Finance) والتي منحته أيضاً جائزة أفضل بنك تمويل تجاري في منطقة الشرق الأوسط. كذلك حصل البنك على جائزة أفضل بنك في مجال خدمات إدارة النقد في المنطقة من مجلة إيميا فاينانس (EMEA Finance) العالمية وجائزة أفضل بنك تمويل تجاري في الشرق الأوسط للعام 2016 من مجلة تريد آند فورفيتنغ ريڤيو (Trade and Forfaiting Review)  العالمية المتخصصة في قطاع الأعمال هذا إلى جانب جائزة أفضل بنك في الأردن من مجلات: غلوبال فاينانس (Global Finance) و يورومني (Euromoney).



=