Tuesday, 20 September 2016

GCC FinTech Startups ‘Cash In’ on Millennial Banking Needs

High-Value and Connected Millennials Represent Majority of Bank Profits: Database Marketing Institute;

UAE FinTech Startup Trriple to Showcase Digital Payment Innovations at GITEX
Dubai, United Arab Emirates 
GCC Financial Technology (FinTech) startups are cashing in on the always-connected banking habits of Millennials, industry experts announced today in the build-up to GITEX 2016.
There is a surge in growth of “moneyhawks” - the high-income, and under-35-year-old customers who want constant mobile access to their banking and finance accounts.
Banks often struggle to profit from their customers. The bottom 28 percent of customers give a 22 percent profit loss, due to cashing checks at branches or not paying back loans. Moneyhawks are only 16 percent of banks’ customers, but generate the majority of profit, especially from digital payments, according to the Database Marketing Institute.
Millennials in the UAE are a key target for banks. About 60 percent of the population is under 25 years old, and the GDP per capita is over USD 48,000, the second-highest in the Middle East and North Africa, according to a recent report by the Kuwait Financial Center, Markaz.
“UAE Millennials do not want to wait at bank branches – they want constant, secure, and easy access to their banking and financial from their mobile devices. As a result, more banks are establishing partnerships with FinTech startups, which can drive digital payment innovation with a more agile mindset,” said Abdirizak Ibrahim Salah, Co-Founder of Trriple, a UAE-based digital payments startup.
Global investors are pouring money into FinTech firms. Investment grew by 75 percent from USD 13 billion in 2014 to USD 22 billion by 2015, according to a recent Accenture report. 
At last year’s GITEX, Trriple launched as a company and signed a partnership with Ericsson on mobile wallet solutions in banking and Smart Cities. Trriple returns this year to showcase digital payment innovations, and exhibit alongside FinTech startups at the GITEX Startup Movement.
“Cash represents 75 percent of the UAE’s total payments – leading to a fragmented payment space for consumers, businesses, and banks. Innovative FinTech startups can use mobile apps to transform the UAE consumer payments space, leading to a cashless society by 2018,” added Abdirizak Ibrahim Salah.
At GITEX Technology Week 2016, Trriple will exhibit in Hall 6, along with their partner ecosystem. 

"داتابيز ماركتينغ": جيل الألفية يقف وراء الجزء الأكبر من صافي أرباح البنوك
الشركات الناشئة في مجال التقنيات المالية بالخليج تستفيد من الاحتياجات
المصرفية للشباب

"تريبل" الإماراتية الناشئة المختصة بالتقنيات المالية تعرض في جيتكس ابتكارات الدفع الرقمي

دبي، الإمارات العربية المتحدة
قال خبراء في تقنية المعلومات اليوم إن الشركات الناشئة العاملة في مجال التقنيات المالية في دول مجلس التعاون الخليجي بدأت تستفيد من العادات المصرفية التي يمارسها أبناء جيل الألفية. جاء ذلك على خلفية الاستعدادات الجارية لإقامة حدث أسبوع جيتكس للتقنية 2016.

وثمّة زيادة، وفق الخبراء، في نمو عملاء البنوك من الشباب ذوي الدخل المرتفع الذين تقل سنّهم عن 35 عاماً والحريصين على البقاء على اتصال بحساباتهم المصرفية أثناء التنقل، يساعدهم في ذلك ولعهم بالتقنيات الحديثة، وهم المعروفون بمصطلح "صقور المال" Moneyhawks.

وغالباً ما تبذل البنوك جهوداً حثيثة لتحقيق الأرباح من عملائها؛ إذ إن الشريحة الدنيا من شرائح عملاء البنوك والبالغ حجمها 28 بالمئة من العملاء تتسبّب في تحقيق خسائر في الأرباح قدرها 22 بالمئة، نظراً لصرف الشيكات في الفروع بدل إيداعها في الحسابات البنكية أو بسبب العجز عن سداد مستحقات القروض. كما أن شريحة "صقور المال" التي لا تزيد نسبتها عن 16 بالمئة من عملاء البنوك، تساهم في تحقيق الجزء الأكبر من الأرباح، خصوصاً جراء عمليات الدفع الإلكتروني، وفقاً لدراسة أعدها معهد "داتابيز ماركتينغ".

ويشكّل أبناء جيل الألفية في الإمارات هدفاً رئيسياً للبنوك في الدولة؛ إذ إن نحو 60 بالمئة من السكان تقل سنّهم عن 25 سنة، كما أن الناتج المحلي الإجمالي للفرد الواحد يزيد عن 48,000 دولار، وهو ثاني أعلىمستوى في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، وفقاً لتقرير صدر حديثاً عن المركز المالي الكويتي.

وقال عبد الرزاق إبراهيم صلاح الشريك المؤسس لدى "تريبل"، الشركة المختصة بالتقنيات المالية والتي تتخذ من دولة الإمارات مقراً، إن الشباب من أبناء جيل الألفية في دولة الإمارات لا يريدون الانتظار في فروع البنوك لإنجاز معاملاتهم، وإنما يرغبون بالتمتع بإمكانية الوصول الدائم والآمن والسهل إلى حساباتهم المصرفية من أجهزتهم المحمولة، مضيفاً أن مزيداً من البنوك، نتيجة لذلك، "بدأت تعمل على إبرام علاقات شراكة مع شركات ناشئة متخصصة في مجال التقنيات المالية، ما من شأنه تحريك عجلة الابتكار في مجال الدفع الرقمي بعقلية أكثر مرونة".

ويواصل المستثمرون العالميون ضخّ أموال في شركات التقنيات المالية، فقد ارتفعت الاستثمارات في هذه الشركات بنسبة 75 بالمئة، من 13 مليار دولار في العام 2014 إلى حوالي 22 مليار دولار في 2015، وفقاً لتقرير حديث صدر عن شركة أكسنتشر للاستشارات.

وكانت "تريبل"، التي أطلقت أعمالها خلال الدورة الماضية من معرض جيتكس، أبرمت شراكة مع شركة إريكسون تحت مظلة الحدث تتعلّق بحلول المحفظة المتنقلة في قطاعي الأعمال المصرفية والمدن الذكية. ومن المنتظر أن تعود الشركة هذا العام لعرض أحدث ابتكاراتها في مجال الدفع الرقمي عبر مشاركتها في فعالية "حراك الشركات الناشئة" المقرّرة فيالمعرض، إلى جانب شركات ناشئة أخرى متخصصة في المجال ذاته.

وأشار صلاح إلى أن النقد يمثل 75 بالمئة من إجمالي المدفوعات في دولة الإمارات، معتبراً أن ذلك يؤدي إلى إيجاد "مساحات دفع مجزأة بين المستهلكين والشركات والبنوك"، وانتهى إلى القول: "بوسع الشركات الناشئة الحريصة على الابتكار استخدام التطبيقات التنقلية في إحداث التحوّل الرقمي في المساحة المخصصة لمدفوعات المستهلكين في الإمارات، ما قد يؤدي إلى إيجاد مجتمع غير معتمد على النقد بحلول العام 2018".

جدير بالذكر أن "تريبل" تشارك بأسبوع جيتكس للتقنية 2016 في القاعة (6) إلى جانب شريكتها "إكوسيستيمز". 

No comments:

Post a Comment

=