Monday, 29 August 2016

UAE women entrepreneurs respond overwhelmingly to Sharjah Tatweer Forum’s support programs



Two of five founding members & three of seven board members are women

August 27, 2016

Displaying Jassem Albloushi.JPGSharjah Tatweer Forum (STF), a youth-empowerment organization offering programs and activities to support young leaders and entrepreneurs to either establish start-ups or expand existing businesses, has received overwhelming response from its women members. Women have taken the lead in all of its support programs, including leadership, innovation and entrepreneurship, as well as participated in overseas international conferences with the aim of enhance their knowledge, skills and talent. In fact, two of STF’s five founding members and three out of its seven board members are women.

STF collaborates with entities such as the Sharjah Business Women Council and programs such as the Sharjah Leadership Program (SLP) and Entrepreneurs Leadership Program, among others, to support and promote entrepreneurs. In all its programs, women accounted for 58, 81 and 58 per cent of participants to SLP1, SLP 2 and SLP 3, respectively. On the other hand, out of 10 participants to join the Global Business Opportunities competition in England, five were women of which four are successfully running their own business. In addition, the Innovation Pack (iPack) Programs saw the participation of 20 women, while 26 women participated in Innovation Management for Emerging Leaders with San Diego University.

Aside from referring members, STF also recommends creative business ideas to organizations for their support, enabling members to cultivate and nurture unique and innovative ideas that can be developed into start-ups – thus helping women become more independent. It has also empowered women with knowledge and skills on the latest technological trends such as e-commerce, smart applications, and the internet to address the demands of the 21st century. Two STF women members with small businesses recently participated in the Global Entrepreneurship Summit in Marrakesh while several others displayed their products and services under STF's umbrella during the ‘Made in the UAE’ exhibition.
“Female entrepreneurship is essential to make women independent, create more avenues for jobs, and groom them to become future leaders. STF facilitates the exploration of new opportunities by maximizing all the support provided by both the government and private sectors, ensuring the kind of transformational leadership needed to boost any country’s economy. It is vital that women take interest in entrepreneurial education, new networks, and marketing know-how to remove stereotypical practices that are hindering them from taking on more proactive roles in the UAE’s economic transformation. Sharjah is doing all it can to remove barriers for women entrepreneurs and we, at STF, will continue to promote and support them through our programs,” concluded said Jassem Albloushi, Chairman, STF.

By extending support to women to enable them to play key roles in various economic sectors, STF ensures the personal and professional growth of the female Emirati population. Such opportunities empower women to be active contributors to the country’s economic expansion and investment boom. STF remains committed to promoting excellence, leadership and competitiveness among all its members – especially women – in order to achieve the overall growth of the community and the nation.  

مشاركة نسائية قياسية في برامج "منتدى الشارقة للتطوير"

إثنان من الأعضاء المؤسّسين الخمسة، وثلاثة من أصل سبعة في مجلس إدارة المنتدى هم من النساء

27 أغسطس 2016 - كشف "منتدى الشارقة للتطوير" أن العضوات المنتسبات في المنتدى يستحوذن على الحصّة الأكبر من المشاركة في البرامج والأنشطة المتعدّدة التي ينظّمها في مجالات الابتكار والقيادة وريادة الأعمال، بما يعكس التزام المنتدى الوثيق بتمكين المرأة ودعم القياديات ورائدات الأعمال الناشئات في إمارة الشارقة ودولة الإمارات ككل ومساعدتهن على تأسيس الشركات الخاصة بهن والتوسّع في السوق المحلية، بالإضافة إلى تزويدهم بالفرص للمشاركة في المحافل والمؤتمرات الدولية بهدف تعزيز خبراتهن ورفدهن بالمعرفة والمهارات اللازمة للوصول إلى أعلى المستويات في سوق العمل. ويُذكر أن إثنين من الأعضاء المؤسّسين الخمسة للمنتدى، وثلاثة من أصل الأعضاء السبعة في مجلس الإدارة هم من النساء.

وتجدر الإشارة إلى أن "منتدى الشارقة للتطوير" يحظى بشراكات تعاون إستراتيجية مع عدد من المؤسّسات والبرامج الرائدة التي تُعنى بدعم و تمكين سيدات الأعمال، بما في ذلك "مجلس سيدات أعمال الشارقة" ووينظم "برنامج القيادة الريادية" (ELP) و"برنامج الشارقة للقادة" (SLP) الذي شكّلت السيدات نسبة 58 و81 و58 بالمائة من المشاركين في دوراته الأولى والثانية والثالثة، على التوالي. كما شهدت مسابقة "فرص الأعمال العالمية" التي أقيمت في إنجلترا مشاركة عشر أعضاء من المنتدى، خمسة منهم من السيدات واللواتي تدير أربعة منهم شركات خاصة بهن في الوقت الحالي. وعلاوةً على ذلك، عكف "منتدى الشارقة للتطوير" أيضاً على تسهيل مشاركة 20 عضوة في برامج الابتكار "آي باك" (iPack) و26 عضوة في برامج إدارة الابتكار المخصّصة لروّاد الأعمال الناشئين، وذلك بالتعاون والتنسيق مع جامعة سان دييغو الأمريكية.

وشدّد المنتدى أيضاً على أهمية الاستثمار الأمثل في الكوادر النسائية المبدعة، إذ يحرص على إيصال أفكارهن المبتكرة في مختلف مجالات الأعمال إلى الجهات المختصة للمساعدة على تمكين العضوات وتزويدهن بالفرص والإمكانات اللازمة لترجمة أفكارهن المبتكرة على أرض الواقع وتحويلها إلى شركات ناشئة قادرة على الوصول بهن إلى أعلى مستويات النجاح والريادة والاستقلالية. ويهدف المنتدى أيضاً إلى رفد المرأة بالمعرفة والمهارات التي تؤهّلها لمواكبة أحدث الإتجاهات الناشئة في عالم التكنولوجيا، بما في ذلك التجارة الإلكترونية والتطبيقات الذكية وخدمات الإنترنت وغيرها من المجالات المتنامية لتلبية متطلّبات القرن الحادي والعشرين. وكانت اثنتان من عضوات "منتدى الشارقة للتطوير" قد شاركتا مؤخراً في "القمة العالمية لريادة الأعمال" التي أقيمت في مدينة مراكش المغربية، في حين إستعرض عدد من زميلاتهن محفظة منتجاتهن وخدماتهن تحت مظلة المنتدى خلال معرض "صُنع في الإمارات".

وقال جاسم البلوشي، رئيس مجلس إدارة "منتدى الشارقة للتطوير": "تشكّل ريادة الأعمال دعامةً قويةً بالنسبة للمرأة لتحقيق الاستقلالية النسائية وتعزيز تكافؤ الفرص في سوق العمل لكي يصبحن قياديات فاعلات في رسم ملامح المستقبل على الأصعدة كافةً. وهنا يبرز دور "منتدى الشارقة للتطوير" الذي يهدف إلى مساعدة الكوادر النسائية على استكشاف الفرص الجديدة وتعزيز حصولهن على الدعم الكامل في القطاعين الحكومي والخاص على السواء، وذلك إيماناً منّا بالدور المحوري للمرأة كشريك حقيقي في دفع عجلة النمو والتطوّر الشامل. ولا بد من التركيز هنا على ضرورة إلمام الكوادر النسائية بكافة الجوانب المتعلّقة بريادة الأعمال والمهارات التسويقية وبناء العلاقات المهنية الإستراتيجية، الأمر الذي من شأنه أن يؤهّلهن بالكفاءات والخبرات اللازمة لمواجهة التحدّيات الناشئة وترسيخ دورهن الحيوي في مسيرة التحوّل الإقتصادي التي تنتهجها دولة الإمارات. ونحن نؤكّد دعمنا لكافة الجهود المحلية التي تقوم بها حكومة الشارقة من أجل تذليل أي عقبات تعترض سيدات الأعمال في الإمارة. كما ونتطلع في "منتدى الشارقة للتطوير" إلى مواصلة تطوير البرامج والمبادرات النوعية الهادفة إلى الوصول بالمرأة إلى أرقى درجات النجاح والتميّز على الساحة المحلية والإقليمية والعالمية".

ولا يتوانى "منتدى الشارقة للتطوير" في بذل الجهود الرامية إلى تعزيز المساهمة الفعّالة للمرأة في مختلف القطاعات والمجالات الإقتصادية، تجسيداً لتطلّعاته الطموحة في تمكين المرأة الإماراتية من تحقيق أعلى مستويات النمو والتقدّم على الصعيدين المهني والشخصي، بالإضافة إلى ترسيخ دورها كشريك حيوي في دفع عجلة التنمية الإقتصادية والشاملة في الدولة. ويواصل المنتدى أيضاً التزامه بتوفير بيئة مواتية للتميّز والريادة والتنافسية بين الأعضاء، والعضوات بشكل خاص، تماشياً مع الأهداف المرجوة في تحقيق التنمية الشاملة على مستوى المجتمع والدولة.

No comments:

Post a Comment

=