Tuesday, 14 June 2016

Internet-of-Things spending for manufacture-related processes in MEA region forecasted to grow by 16 per cent in 2016



Sharjah Tatweer Forum reveals IoT to play significant role in promotion of entrepreneurial innovation of emirate

June 14, 2016

Internet-of-Things (IoT) spending for manufacture-related processes in the Middle East and African region (MEA) is poised to increase by 16 per cent Year-on-Year (YoY) starting 2016, running up to a total of over USD1.22 billion, according to a recent report from the International Data Corporation (IDC), a leading market, research, analysis and advisory firm. The study reveals that a major factor to this growth is the continuous demand for fast-moving consumer goods in the region, which has encouraged manufacturers to invest largely on efficiency-building smart technologies to increase productivity and enhance efficiencies. In line with this, the Sharjah Tatweer Forum (STF) has pointed out the significance of IoT, which plays an important role in the move to help advance and promote entrepreneurial innovation in the emirate.

The IDC report states that the increased IoT spending will cover key processes like food traceability, maintenance and field services, manufacturing operations, and production asset management, which is being seen as very ripe for investment. Meanwhile, another related report from KPMG entitled the '2016 Global Transformation Study' shows that business leaders understand the importance of investing in continual business transformation--revealing a large number of businesses are now in the midst of business transformation planning or execution or have already implemented a transformation program in the past two years.

“The emergence of IoT has ushered us further into the future--where computing devices, mechanical and digital machines can now be interrelated no matter how remotely distant they are from one another,” said Jassem Albloushi, Chairman, STF. “The Sharjah Tatweer Forum understands the significance of IoT and the important role it will play in the move to drive in more growth and development for Sharjah. We remain steadfast in our commitment to actively promote entrepreneurial leadership and innovation by utilizing IoT and leveraging its advantages and benefits to our members and their businesses.”

The STF arranges several opportunities for its members to interact with pioneers in the technology sector and learn more about best practices that can help accelerate adoption of this advanced technology--further utilizing it as an effective tool towards the smart transformation. The young leaders continuously meet senior officials from leading IT companies like Twitter, Netflix, UC Berkeley, 500 Startups, Silicon Valley, Nordic Innovation, SAP Innovation Centre etc. The members also actively participate in key workshops like Stanford Research Institute 'SRI' and IoT Summit conference, which is focused on extensive discussions on how to further develop IoT products, in addition to other national and international conferences. They also take part in meetings and lectures about important timely topics like emerging trends, modern technological innovations, big data analysis, smart cities, cloud computing and information security.

16 بالمائة زيادة سنوية في حجم الإنفاق على "إنترنت الأشياء" في مجالات التصنيع في منطقة الشرق الأوسط وأفريقيا خلال 2016

"الشارقة للتطوير" يستعرض الدور المحوري لتقنيات "إنترنت الأشياء" في دعم مسيرة الإبتكار وريادة الأعمال في الإمارة

14 يونيو 2016

من المتوقّع أن تشهد المجالات والمشاريع المتعلّقة بالتصنيع في منطقة الشرق الأوسط وأفريقيا نمواً سنوياً بمعدّل 16 بالمائة في حجم الإنفاق على تقنيات "إنترنت الأشياء" إعتباراً من العام الجاري، وذلك بحسب التقرير الأخير الصادر عن "مؤسّسة البيانات الدولية" المتخصّصة في مجال البحوث والتحليلات والإستشارات السوقية. وأرجعت الدراسة هذا النمو المتوقّع إلى الطلب المتنامي على السلع الإستهلاكية سريعة التداول في المنطقة والذي يشكّل دافعاً أساسياً لتدفّق استثمارات المصنّعين في التقنيات الذكية المصمّمة خصيصاً لزيادة الإنتاجية وتحسين الكفاءة التشغيلية. وبالنظر إلى المعطيات الراهنة، أكّد "منتدى الشارقة للتطوير" على أن تقنيات "إنترنت الأشياء" تشكّل محرّكاً أساسياً للإرتقاء بمسيرة الإبتكار وريادة الأعمال في إمارة الشارقة والوصول بها إلى أعلى المستويات.

وأوضحت الدراسة التي أجرتها "مؤسّسة البيانات الدولية" أن الإنفاق على تقنيات "إنترنت الأشياء" سيشمل عدّة مجالات أساسية منها تتّبع المنتجات الغذائية، والصيانة والخدمات الميدانية، وعمليات التصنيع، وإدارة الأصول الإنتاجية التي باتت تعد من المجالات المواتية للإستثمار. ويشير تقرير آخر صادر عن شركة "كيه. بي. إم. جي" بعنوان "دراسة عن عمليات تحوّل الأعمال على الصعيد العالمي في 2016" إلى أن معظم روّاد الأعمال يدركون أهمية الإستثمار في عمليات التحوّل المستمر للأعمال، وأن عدداً كبيراً من المؤسّسات قد باشرت عمليات التخطيط أو التنفيذ لتحويل الأعمال أو أنّها سبق واستكملت هذه المرحلة خلال العامين الأخيرين.

وفي معرض تعليقه على الأمر، لفت جاسم محمد البلوشي، رئيس مجلس إدارة "منتدى الشارقة للتطوير"، إلى أن بروز مفهوم "إنترنت الأشياء" قد فتح آفاقاً جديدةً نحو إستشراف المستقبل مع إمكانية تحقيق الربط المتكامل بين الأجهزة الحاسوبية والآلات الميكانيكية والرقمية بغض النظر عن البعد الجغرافي فيما بينها، مضيفاً: "يدرك "منتدى الشارقة للتطوير" أهمية "إنترنت الأشياء" ودوره المحوري في دفع عجلة النمو والتطوّر في الشارقة. ونؤكّد في "منتدى الشارقة للتطوير" على التزامنا المطرد بدعم مسيرة الإبتكار وريادة الأعمال في الإمارة من خلال الإستخدام الأمثل لتقنيات "إنترنت الأشياء" والاستفادة المثلى من المزايا والإمكانات العديدة التي توفّرها لأعضاء المنتدى والمؤسّسات التابعة لهم".

ويلتزم "منتدى الشارقة للتطوير" بإتاحة العديد من الفرص أمام أعضائه للتواصل المباشر مع كبار الروّاد في عالم التكنولوجيا والإطلاع على أفضل الممارسات التي من شأنها مساعدتهم على التبنّي السريع والفعّال للتقنيات المتطوّرة والاستفادة منها في مسيرة التحوّل الذكي لأعمالهم، إذ يحرص المنتدى على تفعيل قنوات التواصل بين القيادات المستقبلية في القطاعين الخاص والعام وروّاد الأعمال الناشئين وكبار المسؤولين لدى أبرز شركات تكنولوجيا المعلومات العالمية مثل "تويتر" و"نتفليكس" وجامعة كاليفورنيا في بركلي، ومؤسّسة "500 ستارت أبس"، و"وادي السيليكون"، و"نورديك إنوفيشن"، ومركز الإبتكار التابع لشركة "إس. إيه. بي" وغيرها من الشركات والمؤسّسات العالمية. كما يشارك أعضاء المنتدى أيضاً في سلسلة من ورش العمل الرئيسية، أهمّها بالتعاون مع مركز ستانفورد للأبحاث "إس. آر. آي" ومؤتمر "قمة إنترنت الأشياء" الذي يتخلّله نقاشات مستفيضة حول سبل تطوير المنتجات القائمة على "إنترنت الأشياء" إلى جانب العديد من المؤتمرات الأخرى ذات الصلة داخل وخارج الدولة. هذا بالإضافة إلى المشاركة الفاعلة أيضاً في اللقاءات والندوات المتعدّدة حول آخر الإتجاهات الناشئة والإبتكارات التكنولوجية الحديثة وتحليلات البيانات الكبيرة والمدن الذكية والحوسبة السحابية وأمن المعلومات وغيرها من المجالات ذات الصلة.

No comments:

Post a Comment

=