Monday, 30 May 2016

UAE investors account for 20% of UK buy-to-let sales in 2015

Birmingham and Manchester woo Mid East investors with 6-7% yields and strong capital appreciation outperforming London by over 3% per annum

Chestertons MENA, a leading international property agency, is expanding its UK property investment reach beyond the traditional London M25 boundary, with the launch of a number of new prime developments in the key gateway cities of Manchester and Birmingham due to strong economic growth, large student populations and major government transport infrastructure investment.
“In the current market rental yields in some central London zones are as low as 3-4% but still with a healthy capital appreciation whereas Birmingham & Manchester offer yields of 6-7% and a slightly higher capital appreciation, at a more affordable price point, therefore appealing to a larger bandwidth of investors,” said Amit Seth, Head of International Residential Development, Chestertons, MENA.
A core city of the northern powerhouse proposal, Manchester is already home to a thriving residential community that has trebled in number over the last decade, to over 500,000 with a further 2.25 million living in the suburbs. With four Universities, plus another 14 Universities and higher education institutions in surrounding areas, 350,000 students live within an hour's drive of Manchester, Europe’s largest student population.  
Economic growth has also been boosted by major public investment into transportation infrastructure development, including the expansion of the existing Metrolink tram system and the completion of the AED 175 billion HS2 rail link which will cut the journey time to London in half, to just over one hour.
“Manchester is a city known to many GCC investors, thanks to Abu Dhabi United Group-owned EPL football team Manchester City. Institutional investors such as Abu Dhabi Investment Authority (ADIA) have invested heavily into the UK, giving increasing comfort to investors from the GCC region. To put this into perspective, the UAE alone accounted for over 20% of buy-to-let sales in the UK in 2015, US$1.99 billion of investment in the last quarter of 2014,” said Seth.
It is also home to the UK’s third largest airport, where plans have been approved to expand the existing Airport City Enterprise Zone and add a new 2.8-million-square-foot Life Sciences Enterprise Zone to further catalyse new business opportunities.
Chestertons is marketing Downtown Manchester, a hotel style project comprising of 368 hi-spec one to three-bedroom apartments located on the banks of the River Irwell and adjacent to the historic Castlefield quarter.
Units are available from just AED 750,000, with the development featuring a casual open-plan lobby with breakout zones, 24/7 concierge, gym and spa, media room, business centre, storage rooms, underground parking and a collection of landscaped rooftop terraces offering panoramic city views.
“Sales of apartments accounted for an impressive 95% of total sales in the city over the past decade and, according to the UK Land Registry, price growth rose to 7.4% in March 2016, which is ahead of the national average at 6.7%,” said Seth.
“Also given that the entry level sales price for a typical studio apartment in London’s Canary Wharf is over AED 1.5 million, Manchester compares favourably,” he added.
Chestertons MENA is also adding the Midlands city of Birmingham to its roster of international property listings.
Named the number one western European city to invest in by the World’s Most Competitive Cities Report 2015, Birmingham was also ranked as the UK’s most investable city in Urban Land Institute (ULI) and PwC’s 2016 Emerging Trends in Real Estate Europe 2016: Beyond the Capital report.
Birmingham is the UK’s second city with a population of over 1.1 million people, with a total metropolitan population of 2.4 million and GDP of over US$ 90 billion. It is home to six universities making it the largest centre of higher education in the UK outside London.    
According to Chestertons most recent residential market research report and studies by investment management firm, Hermes, the city is expected to enjoy a period of sustained rental uplift going forward as the growth drivers of the past decade are set to continue.
Chestertons is advising investors about Edward House, a new prime residential development within Birmingham city centre, consisting of 82 high quality apartments over seven floors. The building provides luxury living in a prime area of the city, close to offices, nightlife and amenities. With prices starting from AED 800,000 the development is within 800 metres of Deutsche Bank, RBS, KPMG and HSBC’s new HQ.

Overall average sales prices in Birmingham are now 14.2% above the market low point of November 2012 with annual growth price to January 2016, 5.7% ahead of the West Midlands average of 4.5%.

“Future growth will be supported by public initiatives such as the 20-year Big City Plan, which is designed to redevelop the city centre aiming to make Birmingham one of the most liveable cities in the world within 20 years. The project should create an estimated 50,000 new jobs and the current lag in residential real estate supply should also trigger further capital and rental value growth, which augurs well for prospective investors who can expect average rental yields of 6.2% and 6% respectively for a one or two-bedroom apartment,” noted Seth.

الاستثمارات الإماراتية تشكل نحو 20٪ من إجمالي مشتريات العقارات المخصصة للتأجير في المملكة المتحدة في عام 2015

  • مانشستر وبيرمنغهام تمثلان وجهتين مفضلتين للمستثمرين من الشرق الأوسط في القطاع العقاري

أعلنت شركة "تشيسترتنس" الشرق الأوسط، الرائدة في القطاع العقاري على مستوى العالم، عن توسيع نشاطها في قطاع الاستثمار العقاري في العاصمة لندن ليشمل مناطق أخرى من المملكة المتحدة من خلال إطلاق مجموعة من المشاريع الرئيسية الجديدة في العديد من المدن الرئيسية مثل مانشستر وبرمنغهام وذلك بالاعتماد على معدلات النمو الاقتصادي القوي، وتلبية متطلبات السكان وخصوصاً شريحة الطلاب، والاستثمار الكبير في البنية التحتية لمشاريع النقل الحكومية.

وبهذا السياق قال أميت سيث، مدير التطوير العقاري العالمي في شركة "تشيسترتنس" الشرق الأوسط: "تُقدر عائدات التأجير حالياً في بعض مناطق وسط لندن بنحو 3-4٪ مع معدل معقول لزيادة قيمة الأصول فيما ترتفع النسبة إلى 6-7٪ في برمنغهام ومانشستر مع معدل أفضل لزيادة قيمة الأصول وبأسعار معقولة أكثر الأمر الذي يعد عاملاً جذاباً لمزيد من المستثمرين".

تمثل مدينة مانشستر المحرك الاقتصادي لمنطقة الشمال الغربي في المملكة المتحدة، وازداد عدد سكانها بمقدار ثلاثة أضعاف خلال العقد الماضي ليصل إلى أكثر من 500 ألف شخص بالإضافة إلى ما يزيد على 2.25 مليون شخص يعيشون في الضواحي. وستشهد المدينة مزيداً من التوسع بفضل استمرار عملية التطوير وزيادة الطلب القوي على العقارات المخصصة للتأجير، وذلك وفقا لبحث أجرته "تشيسترتنس". وتضم مدينة مانشستر أربع جامعات بالإضافة إلى 14 جامعة ومؤسسة للتعليم العالي في المناطق المحيطة بها، وهذا ما يعني وجود 350 ألف طالب يسكنون على مقربة من مانشستر، وهي النسبة الأكبر في أوروبا.

وتعززت مسيرة النمو الاقتصادي في مانشستر بفضل الاستثمار الحكومي في تطوير البنية التحتية لقطاع النقل، بما في ذلك توسيع في شبكة الترام "مترولينك" واستكمال مشروع شبكة السكك الحديدية "HS2" البالغ قيمته 175 مليار درهم والتي ستخفض وقت الرحلة إلى لندن في النصف إلى ما يزيد قليلاً على ساعة واحدة.

وأضاف سيث بالقول: "مانشستر مدينة معروفة للكثير من المستثمرين الخليجيين، وذلك بفضل فريق مانشستر سيتي الإنجليزي لكرة القدم الذي تملكه مجموعة أبوظبي المتحدة للتنمية والاستثمار. وقد استثمرت المؤسسات الاستثمارية مثل جهاز أبو ظبي للاستثمار (ADIA) بشكل كبير في المملكة المتحدة، مما يشجع المستثمرين من دول مجلس التعاون الخليجي على دخول هذه السوق. وقد بلغت حصة دولة الإمارات العربية المتحدة وحدها من إجمالي مشتريات العقارات المخصصة للتأجير (buy-to-let) في المملكة المتحدة أكثر من 20٪ في عام 2015".

وتعمل شركة "تشيسترتنس" في الوقت الحالي على التسويق والترويج لمشروع مانشستر داون تاون، وهو مشروع فاخر تتألف من 368 شقة سكنية مكونة من غرفة نوم واحدة أو غرفتين أو ثلاث غرف نوم وتقع على ضفاف نهر إيرول وعلى مقربة من منطقة كاسل فيلد التاريخية.

وتتوفر هذه الوحدات السكنية بأسعار تبدأ من 750 ألف درهم إماراتي، ويضم المشروع صالة مفتوحة ومنطقة استقبال تعمل على مدار الساعة، بالإضافة إلى صالة رياضية ومنتجع صحي ومركز أعمال وغرف التخزين، ومواقف السيارات تحت الأرض والعديد من التراسات على السطح المميزة بمناظرها الطبيعية مع إطلالة بانورامية على المدينة.

وقال سيث: "شكلت مبيعات الشقق نسبة 95٪ من إجمالي المبيعات في المدينة على مدى العقد الماضي، وذلك وفقاً لهيئة تسجيل الأراضي في المملكة المتحدة، وارتفع معدل نمو الأسعار إلى 7.4٪ في شهر مارس عام 2016، وهو أكبر من المعدل الوطني البالغ نسبته 6.7٪. وبالنظر إلى أن متوسط سعر بيع شقة استوديو نموذجية بمنطقة كناري وارف في لندن يبلغ أكثر من 1.5 مليون درهم، فإن الأسعار في مانشستر تبدو جذابة بشكل أكبر".

كما قامت شركة "تشيسترتنس" الشرق الأوسط مؤخراً بإضافة بيرمنغهام إلى محفظتها الدولية. وقد صُنفت هذه المدينة كأفضل مدينة أوروبية غربية للاستثمار في تقرير المدن الأكثر تنافسية في العالم لعام 2015، كما تأتي في المرتبة الأولى ضمن قائمة المدن الأفضل للاستثمار في المملكة المتحدة وفق تقرير صدر حديثاً.

وتعد بيرمنغهام ثاني أكبر مدينة في المملكة المتحدة، ويبلغ عدد سكانها أكثر من 1.1 مليون شخص، فيما يصل الناتج المحلي الإجمالي إلى أكثر من 90 مليار دولار أمريكي. وتصم المدينة 6 جامعات مما يجعلها ثاني أكبر مركز للتعليم العالي في المملكة المتحدة بعد العاصمة لندن.

ووفقا لتقرير "تشيسترتنس" حول سوق العقارات السكنية والدراسات فإنه من المتوقع أن تتمتع المدينة بفترة من ارتفاع معدلات الإيجار في المستقبل مع استمرار محفزات النمو منذ العقد الماضي وحتى الآن.

وتقدم "تشيسترتنس" حالياً استشاراتها للمستثمرين المهتمين بمشروع إدوارد هاوس السكني الجديد داخل مركز مدينة بيرمنغهام والذي يضم 82 شقة ذات جودة عالية على ارتفاع أكثر من سبعة طوابق. ويوفر المبنى تجربة الفاخرة في إحدى أهم المناطق الراقية في المدينة، على مقربة من مكاتب والمرافق الترفيهية ودويتشه بنك، ورويال بنك أوف سكوتلاند، كي بي ام جي، والمقر الرئيسي الجديد لبتك إتش إس بي سي، وبأسعار تبدأ من 800 ألف درهم إماراتي.

واختتم سيث بقوله: "سيتم دعم النمو المستقبلي في المدينة من خلال المبادرات الحكومية مثل خطة Big City Plan، والتي تهدف إلى إعادة تطوير وسط المدينة من أجل جعل برمنغهام واحدة من المدن الأكثر ملائمة للعيش في العالم في غضون 20 عاماً. ومن المتوقع أن يوفر المشروع حوالي 50 ألف وظيفة جديدة، وينبغي أن يسهم الفارق الحالي في الحجم المعروض من الوحدات السكنية في تعزيز قيمة رأس المال ونمو قيمة الإيجار، الأمر الذي يبشر بالخير بالنسبة للمستثمرين المحتملين الذين يمكنهم توقع حصولهم على متوسط ​​عائدات تأجير بنسبة 6.2٪ للشقق المكونة من غرفة نوم واحدة، و6٪ للشقق المكونة من غرفتين".

No comments:

Post a Comment

=