Wednesday, 27 April 2016

Limited IPO activity in MENA continues in Q1 2016; Egypt and KSA lead activity: EY


  • Capital raised through MENA firms in Q1 2016 increased by 141%
  • 2 IPOs in MENA in Q1 2016
  • MENA IPO activity expected to remain subdued in 2016
Dubai, 27 April 2016: The Middle East and North Africa (MENA) region witnessed only two IPOs raising US$615.0m in Q1 2016, representing another quarter with limited IPO activity, according to EY. Capital raised through MENA firms in Q1 2016 increased by 141%, while the number of IPOs were consistent (2 IPOs), compared with Q1 2015.

Phil Gandier, MENA Transactions Leader, EY, says:
“Q1 2016 witnessed limited IPO activity, in line with H2 2015, as volatility in the MENA capital markets continued, primarily driven by fluctuating oil prices and certain global factors. Egypt and KSA continue to lead the limited IPO activity in the MENA region driven by investor demand and strong fundamentals. There is a strong pipeline of companies in MENA that are IPO ready and waiting for the right time to go to market.”  

Egypt and the KSA continue to lead IPO activity in MENA
The IPO of Middle East Healthcare Company on the Saudi Stock Exchange (Saudi SE) (Tadawul) was the largest IPO in the quarter, raising US$471.1m and was over three times the size of the IPO of Arabian Food Industries Company (Domty) on the Egyptian Stock Exchange (Egypt SE),  the only other IPO in MENA in Q1 2016.

Mayur Pau, MENA Strategic Growth Markets and IPO Leader, EY, says:
“Egypt and Saudi Arabia continue to be the most active MENA exchanges in Q1 2016, continuing on from 2015, where IPOs in Saudi Arabia and Egypt represented eight out 14 IPOs executed in the year. Both markets continue to attract investors against a backdrop of increasing foreign investment, emphasis on diversification and business confidence.”

Oil price fluctuation continues to drive MENA stock market performance
Oil prices declined in January 2016 to the lowest level in several years (below US$30 per barrel) resulting in fluctuations across the MENA capital markets. According to analysts, brent crude oil prices declined primarily due to an increase in global oil supply and reduced demand, driven by uncertainty in the performance of the global economy.

However, the price of brent crude rose slightly towards the end of the quarter, trading at around US$40 per barrel, resulting in a uptick in MENA stock market performance.

“The recent OPEC meeting did not result in a consensus in terms of an output cap from oil-producing countries to stabilize oil prices. Given the continuing uncertainty in global economic performance and fluctuating oil prices the outlook for MENA IPO activity is likely to remain subdued in 2016 unless confidence improves. The key drivers to MENA IPO activity continues to be fluctuating oil prices, regional geopolitical factors and the performance of the global economy,” concludes Mayur.

وفقاً لإرنست ويونغ  (EY)
استمرار محدودية نشاط الاكتتابات العامة في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا في الربع الأول لعام 2016 ومصر والمملكة العربية السعودية في الطليعة

  • نمو قيمة اكتتابات الشركات في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا في الربع الأول لعام 2016 بنسبة 141٪
  • تسجيل اكتتابين فقط في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا في الربع الأول لعام 2016
  • من المتوقع أن يبقى نشاط الاكتتابات في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا هادئاً في عام 2016
دبي، 27 أبريل 2016: شهدت منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا تسجيل اكتتابين اثنين فقط في الربع الأول لعام 2016 بقيمة بلغت 615 مليون دولار أمريكي، في استمرار لمحدودية نشاط الاكتتابات في المنطقة، وفقاً لإرنست ويونغ EY. وشهدت الأموال التي تم جمعها من الاكتتابين الوحيدين في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا في الربع الأول لعام 2016 نمواً بنسبة 141٪ ، مقارنة مع الفترة نفسها من العام 2015.
وقال فِل غاندير، رئيس خدمات استشارات الصفقات في EY لمنطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا: "شهد الربع الأول من عام 2016 نشاطاً محدوداً للاكتتابات، تماشياً مع النصف الثاني من عام 2015، مع استمرار التقلب في أسواق رأس المال في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، الذي يعود بشكل رئيسي إلى تذبذب أسعار النفط وعوامل عالمية أخرى. وواصلت مصر والمملكة العربية السعودية قيادة نشاط الاكتتابات المحدود في المنطقة نظراً لتوفر الطلب من قبل المستثمرين ووجود أسس قوية. كما أن هناك مجموعة مهمة من الشركات في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا على استعداد لطرح أسهمها للاكتتاب، وهي تنتظر الوقت المناسب لتلك الخطوة".
مصر والمملكة العربية السعودية تواصلان قيادة نشاط الاكتتابات في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا
واحتل اكتتاب شركة الشرق الأوسط للرعاية الصحية في السوق المالية السعودية (تداول) المركز الأول كأكبر اكتتاب في الربع الأول لعام 2016، مسجلاً 471.1 مليون دولار، أي أنه كان أكبر بنحو ثلاثة أضعاف مقارنة بحجم الاكتتاب الثاني في هذا الربع وهو اكتتاب الشركة العربية للصناعات الغذائية (دومتي) في البورصة المصرية.
وفي تعليق له، قال مايور باو، رئيس خدمات استشارات الاكتتابات وأسواق النمو الاستراتيجي في EY لمنطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا: "تواصل مصر والمملكة العربية السعودية قيادة نشاط الاكتتابات في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا في الربع الأول لعام 2016، في استمرار لنفس الاتجاه منذ عام 2015، حيث استحوذت المملكة العربية السعودية ومصر على ثمانية اكتتابات عامة من إجمالي أربعة عشر اكتتاباً في تلك السنة. ولا تزال كلا السوقين تجذبان المستثمرين، وذلك على خلفية زيادة الاستثمار الأجنبي، والتركيز على التنويع والثقة في قطاع الأعمال".
تذبذب أسعار النفط يواصل التأثير على أداء سوق الأسهم في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا
انخفضت أسعار النفط في يناير 2016 إلى أدنى مستوياتها في عدة سنوات، إذ وصلت إلى أقل من 30 دولار للبرميل الواحد، مما أدى إلى تقلبات في أسواق رأس المال في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا. ووفقاً للمحللين، يعود انخفاض أسعار خام برنت في المقام الأول بسبب الزيادة في إمدادات النفط العالمية وانخفاض الطلب، وذلك بسبب عدم التيقن في أداء الاقتصاد العالمي.
ومع ذلك، ارتفع سعر خام برنت قليلاً في نهاية الربع، ليصل إلى حوالي 40 دولار للبرميل، مما أدى إلى تحسن أداء سوق الأسهم في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا.
واختتم مايور حديثه قائلاً: "لم يسفر اجتماع أوبك الأخير عن إجماع الأطراف المعينة من حيث تحديد سقف الإنتاج لتحقيق الاستقرار في أسعار النفط. وبالنظر إلى عدم التيقن المستمر في الأداء الاقتصادي العالمي وتذبذب أسعار النفط فمن المرجح أن تظل توقعات نشاط الاكتتاب ضعيفة خلال عام 2016 ما لم يتم تعزيز الثقة بالأسواق. ولا يزال تذبذب أسعار النفط، والعوامل الجيوسياسية الإقليمية، وأداء الاقتصاد العالمي، المحركات الرئيسية المؤثرة في نشاط الاكتتابات".

No comments:

Post a Comment

=