Monday, 22 February 2016

SOHAR showcases its recipe for success

 
 
 
·      SOHAR takes part in world’s biggest food industry event 
·      Gulfood bigger than ever with 90,000 visitors from 160 countries
·      US$170 million is already invested in SOHAR Food Zone
 
This week, SOHAR Port and Freezone joined thousands of companies at Gulfood 2016 in Dubai – the world’s largest food and hospitality show, with over 90,000 visitors from 160 countries expected this year. The show connects the global food industry, helping to benchmark prices, quality, service and reliability, whilst also unveiling the latest tastes, trends and innovations.
As SOHAR progresses with the construction of its Food Zone, the first of its kind in the region, the show was the perfect venue to meet international investors looking to play a part in Oman’s plans to expand its food-processing sector. The new Food Zone offers a dedicated agro-terminal in one of the region’s best-connected Ports, with world-class infrastructure and connectivity right across the Arabian Peninsula.
The new Food Zone will one day feature grain storage facilities and there are plans in place for Oman’s first sugar refinery, which will largely eliminate the Sultanate’s current need to import over 120,000 tons of refined sugar a year. The new Food Zone will also play a major part in Oman’s plans to expand its food-processing sector. 
SOHAR CEO Andre Toet, speaking at Gulfood, said: “The combination SOHAR will soon be able to offer of available foodstuffs, abundant feedstock for packaging, and world-class logistics is a big draw for international food companies looking for the perfect regional base in the Middle East. This combined with recent developments in road, air, sea and, soon, rail infrastructure, will undoubtedly spur interest in SOHAR as a prime destination for further agro-industrial investments.” 
Last year, The Sohar Food Cluster Company (SFCC) signed a lease agreement for a ten-hectare plot located next to the new container terminal. Through SFCC, the UAE’s Essa Al Ghurair Investment will create the basic infrastructure to attract international investors as partners in joint ventures to launch various food-related industries at SOHAR. Other investments could look at opportunities in associated areas such as cold storage, warehousing and many other areas along the supply chain.
One such firm is an India-based agribusiness that has recently signed a joint venture agreement for the setting up of a rice and pulses storage, processing and packaging facility in SOHAR Food Zone. At an estimated cost of $39 million, the facility will feature a polishing, grading, blending and packaging unit for 100,000 tons per annum (TPA) of premium long grain rice and a state-of-the-art milling unit for 100,000 TPA of pulses. The project is expected to commence operations by 2017
 
 
صحار تكشف عن سر نجاحها


  • صحار تشارك في أكبر فعالية لصناعات الأغذية على مستوى العالم
  • غلفود يشهد نسبة إقبال غير مسبوقة حيث وصل عدد الزائرين إلى 90,000 من 160 دولةً
  • تم ضخ استثمارات بقيمة 170 مليون دولار أمريكي في مركز صحار لتصنيع الأغذية


انضمت شركة ميناء صُحار والمنطقة الحرة هذا الأسبوع إلى آلاف الشركات التي شاركت في معرض غلفود العالمي 2016 في دبي، أكبر معرض للأغذية والضيافة في العالم، والذي كان من المتوقع أن يتوافد عليه هذا العام ما يزيد على 90,000 زائر من 160 دولةً. وقد جمع هذا المعرض بين العديد من الشركات في قطاع تصنيع الأغذية، وساهم في قياس مستوى الجودة والأسعار والخدمات والموثوقية، فضلاً عن معرفة أحدث الابتكارات والنكهات والتوجهات في عالم تصنيع الأغذية.


بينما استطاعت صحار تحقيق تقدم ملحوظ من خلال إقامة مركز لتصنيع الأغذية يعد الأول من نوعه في المنطقة، كان معرض غلفود المكان الأمثل لالتقاء الزوار الذين يعقدون العزم على المشاركة في خطط عمان الرامية إلى تطوير قطاع الأغذية. ويوفر مركز تصنيع الأغذية في صحار محطةً زراعيةً متخصصةً في ميناء صحار الذي يسهل الوصول إليه من مناطق عدة، كما تتميز هذه المحطة بأن لها بنية تحتية عالمية المستوى، فضلاً عن أنه يمكن الوصول إليها مباشرةً من شبه الجزيرة العربية.


كما سيتوفر بالمركز أيضاً مرافق لتخزين الحبوب، فضلاً عن الخطط التي يتم دراستها لإنشاء أول معمل لتكرير السكر في عمان، يساعد في سد حاجة سلطنة عمان إلى استيراد ما يزيد على 120,000 طن من السكر المكرر كل عام. كما يعمل هذا المركز على دعم الخطط التي وضعتها عمان من أجل توسع الأعمال في قطاع تصنيع الأغذية.


ومن جانبه صرَّح أندريه تويت، الرئيس التنفيذي لميناء صُحار قائلاً: "ستتمكن صحار خلال فترة قصيرة من توفير المواد الغذائية وكمية كبيرة من المواد الخام اللازمة لعمليات التعبئة، فضلاً عن الخدمات اللوجستية العالمية المستوى والتي تستقطب الشركات العالمية التي تتطلع إلى تأسيس قاعدة إقليمية قوية في الشرق الأوسط. ويتزامن ذلك مع أعمال التطوير الأخيرة في الطرق البرية والجوية والبحرية، مما يشجع الشركات على التوجه إلى صحار لتكون وجهتهم الرئيسية للاستثمارات الزراعية والصناعية".  


ولقد وقَّعت شركة مُجَمَع صحار للأغذية عقد إيجار لقطعة أرض تقع على مساحة 10 هكتارات بالقرب من محطة الحاويات الجديدة. ومن خلال شركة مُجَمَع صحار للأغذية، تستطيع شركة عيسى الغرير للاستثمارات بالإمارات العربية المتحدة تأسيس البنية التحتية لجذب المستثمرين الدوليين للمساهمة في تنفيذ المشروعات المشتركة والبدء في تنفيذ الصناعات المختلفة في قطاع الأغذية بصحار. وقد يبحث المستثمرون الآخرون عن فرص أخرى في مجالات ذات صلة مثل تقديم خدمات التخزين البارد وإقامة المستودعات والعديد من المجالات الأخرى في سلسلة لتوريد.


ومن بين هذه الشركات شركة كائنة بالهند متخصصة في إقامة المشروعات الزراعية وقَّعت مؤخراً اتفاقية لإقامة مشروع مشترك يضم مرفقاً في مركز صحار لتصنيع الأغذية لتخزين الأرز والحبوب ومعالجتها وتعبئتها. وسيضم هذا المرفق الذي تقدر تكلفته بنحو 39 مليون دولار أمريكي وحدةً لفرز 100,000 طن سنوياً من الأرز الفاخر الطويل الحبة وتصنيفه وجمعه وتعبئته، ووحدة أخرى مجهزة بأحدث الوسائل لطحن 100,000 طن سنوياً من الحبوب. ومن المتوقع أن يبدأ العمل في هذا المشروع بحلول عام 2017.
 


No comments:

Post a Comment

=