Thursday, 10 December 2015

GCC organic farming to reach US$1.5 billion in 2018


SIAL 2015 World Summit discusses evolving consumer tastes and health habits as organic farming increases in size by 1,698% since 2007
Industry professionals attending the inaugural SIAL World Summit, a three-day showcase of the latest trends and innovation in the food, beverage and hospitality sector, were provided with expert insights into the burgeoning regional organic food market.
Held under the patronage of H.H. Shaikh Mansour Bin Zayed Al Nahyan, Deputy Prime Minister, Minister of Presidential Affairs and Chairman of ADFCA and with the strategic partnership of Abu Dhabi Food Control Authority, the summits will address key issues and global trends impacting the industry combined with expert insight from a host of regional and international leaders.

According to a 2014 report by Frost and Sullivan, organic farming in the GCC is set to reach US$1.5 billion by 2018 due to changing consumer tastes and habits. Furthermore, the number of organic farms in the UAE rose to 39 covering a total of 3,920 hectares, marking an increase of 1,698% since 2007 when just 218 hectares accounted for organic farming.  

Ali Yousef Al Saad, Chairman of the organizing committee for SIAL 2015 and Acting Director of Communications and Community service Division at Abu Dhabi Food Control Authority (ADFCA).
“Food security throughout the region remains one of the most dominant topics of discussion as regional demand for food imports rises due to an expanding population, a booming tourism industry, increasing per capita income and limited water resources.

“This year’s new look SIAL Middle East is focusing on innovation and global food trends, so far I have been very impressed and encouraged by the developments on show allowing us to meet the increased demands on our food resources. The developments being made in the organic food industry are just one example of the innovative work being done in the region benefitting the economy and business.

Speaking during day one of the exhibition during a session focusing on ‘The future of sustainable food consumption and organic trends’ Monique Marez, Associate Director, International Trade, Organic Trade Association (OTA) highlighted the growing demand for organic products in the GCC.
“The UAE is quickly becoming a key market for organic products.  Organic exports from the United States to Abu Dhabi have increased by 346% from 2011 to 2014 and sales for first half 2015 have already surpassed total for 2014.
“More and more customers are becoming aware of the benefits of organic and are making choices to incorporate organic products when possible. This of course is limited by available supply, however the organic customer is a loyal customer and does not often go back to conventional once the switch has been made.
“Organic products are better for the consumer, better for the farmers and farm workers, and better for the environment.”
According to US Trade Bureau Data, regional organic imports from the USA have risen from US$4 million in 2011 to nearly US$25 million in 2014. The UAE, Saudi, Qatar, Kuwait and Bahrain are the biggest importers.
For more information, please go to: www.sialme.com

"الزراعة العضوية" في منطقة الخليج تصل إلى 1.5 مليار دولار بحلول 2018
قمة سيال 2015 العالمية تناقش تطور الذائقة الاستهلاكية والعادات الصحية مع ارتفاع حجم الزراعات العضوية بنسبة 1698% منذ 2007
سلطت قمة سيال العالمية في دورتها الأولى التي استمرت لثلاثة أيام واستعرضت أحدث الاتجاهات والابتكارات في مجال المواد الغذائية والمشروبات وقطاع الضيافة، مؤخراً, الضوء على تنامي سوق المنتجات العضوية في المنطقة.
كما ناقشت القمة التي عقدت برعاية كريمة من سمو الشيخ منصور بن زايد آل نهيان نائب رئيس مجلس الوزراء وزير شؤون الرئاسة، رئيس جهاز أبوظبي للرقابة الغذائية، وبشراكة استراتيجية مع جهاز أبوظبي للرقابة الغذائية، القضايا الرئيسية والاتجاهات العالمية التي تؤثر على القطاع مع الاستفادة من آراء خبراء بارزين من مختلف أنحاء العالم.
ووفقا للتقرير الصادر عن "فروست اند سوليفان" عام 2014، فمن المتوقع أن يصل حجم الزراعة العضوية في دول مجلس التعاون الخليجي إلى 1.5 مليار دولار بحلول العام 2018 بسبب تغير ذائقة المستهلكين وعاداتهم الصحية. علاوة على ذلك ارتفع عدد المزارع العضوية الى 39 مزرعة تغطي مساحة 3920 هكتارا أي بنمو بلغت نسبته 1698% منذ 2007 حيث لم تتعد مساحة المزارع العضوية 218 هكتارا.

وفي تصريحات صحفية قال علي يوسف السعد مدير إدارة الاتصال وخدمة المجتمع بالإنابة في الجهاز ورئيس اللجنة المنظمة للمعرض:"يبقى الأمن الغذائي في المنطقة كلها واحدا من أهم الموضوعات التي طرحت للنقاش مع ارتفاع الواردات الغذائية نتيجة النمو السكاني وازدهار القطاع السياحي وارتفاع دخل الفرد ومحدودية الموارد المائية".
وأضاف السعد:" ركزت دورة معرض سيال الشرق الأوسط هذا العام بحلته الجديدة على مجموعة واسعة من القضايا المرتبطة بالابتكار واتجاهات الغذاء العالمية، وأشاد السعد بنجاح المعرض في تحقيق أهدافه والاطلاع على التطورات الجديدة التي تساعد على تلبية الطلب المتزايد على الموارد الغذائية للدولة، لافتاً إلى أن التطور الذي شهده مثلا قطاع الزراعة العضوية هو مثال على الابتكار الذي طبقته المنطقة في خدمة الاقتصاد والأعمال".
وفي كلمتها خلال جلسة خاصة في المعرض حول مستقبل الاستهلاك الغذائي المستدام والاتجاهات العضوية، أبرزت مونيك ماريز المدير المساعد للتجارة الدولية في اتحاد التجارة العضوية الطلب المتزايد على المنتجات العضوية في دول مجلس التعاون الخليجي.
وقالت: "إن الإمارات العربية المتحدة باتت سوقا رئيسية للمنتجات العضوية فقد ارتفعت الصادرات العضوية من الولايات المتحدة إلى أبوظبي في الفترة الواقعة بين عامي 2011-2014 بنسبة 364% ، كما أن المبيعات في النصف الأول من 2015 فاقت أصلا اجمالي مبيعات 2014. ومن المتوقع أن تتضاعف الصادرات ثلاث مرات في السنوات القليلة القادمة حيث تعزز التشريعات العضوية المحلية من قوة النمو.   
وأشارت إلى أن أعدادا متزايدة من المستهلكين أصبحوا أكثر وعيا بفوائد المنتجات العضوية ويتخذون خيارات لاستهلاك هذه المنتجات كلما كان ذلك ممكنا إلا أن هذا الأمر يظل مقيدا بالعرض المتاح رغم أن المستهلك العضوي يعتبر مستهلكاً مخلصا ولا يرجع غالبا إلى المنتجات التقليدية بعد عملية الانتقال.
وأفادت ماريز:" المنتجات العضوية أفضل للمستهلك وأفضل للمزارعين وعمال المزارع كما أنها تعتبر صديقة للبيئة".
ووفقا لبيانات مكتب التجارة الأمريكي فقد ارتفعت الواردات العضوية للمنطقة من 4 ملايين دولار عام 2011 الى حوالي 25 مليون دولار في 2014 حيث تعتبر الإمارات العربية المتحدة والمملكة العربية السعودية وقطر والكويت والبحرين من أكبر المستوردين.
لمزيد من المعلومات:www.sialme.com

No comments:

Post a Comment

=