Monday, 7 December 2015

Destinations of the World, a Gulf Capital Portfolio Company, Acquires 100% of “Bico” in a Major Expansion Drive in Asia

Gulf Capital creates more global industry leaders originating from the Gulf region

Acquisition helps DOTW expand in South Korea, China, Taiwan, Hong Kong and Japan and creates an emerging markets leader in the accommodation wholesale sector

(Abu Dhabi, 7 December 2015) - Gulf Capital, one of the leading alternative investment firms in the Middle East, announced today that its portfolio company, Destinations of the World (“DOTW”) has acquired 100% of Bico, a major player in the Asian accommodation wholesale market, in a groundbreaking deal for the sector. With this third portfolio bolt-on acquisition in Asia Pacific, Gulf Capital drives ahead with creating homegrown global companies in various industries, including oil and gas services, water and desalination, power and, with this latest acquisition, the wholesale travel market.
DOTW is a leading global wholesale travel company established in Dubai in 1993. It has grown into one of the world’s largest accommodation wholesalers, operating an exclusively B2B distribution model in one of the fastest growing segments of the global travel industry. The company secures access to hotel room inventory in different travel destinations and sells hotel room bookings to its multi-regional distribution network of travel agents, online travel agents, airlines and tour operators. The company has established a solid leadership position across MENA, enjoying a 95% penetration of the region’s travel retailer agency market. The latest acquisition gives it a strong foothold in the Asian market.
Established in 1997 as an inbound travel agency in Japan offering travel solutions to South Koreans travelling to Japan, Bico has since grown to become a leading player in the Asian accommodation wholesale market expanding its reach into China, Hong Kong, Taiwan in addition to Japan and South Korea.
The combined DOTW and Bico businesses will offer customers access to over 150,000 hotel properties worldwide, with more than 37,000 properties contracted directly. Existing hotel and accommodation partners will benefit from a significant increase in scale and diversity of distribution, covering the industry’s highest growth markets. With a strategic focus on expansion in Asia Pacific, the combined businesses will benefit from a large regional footprint and offices in nine countries. This will further facilitate the delivery of a fully localised service for both customers and suppliers across emerging and growth markets.
Dr. Karim El Solh, Chief Executive Officer of Gulf Capital said: "This acquisition represents a landmark deal for Gulf Capital and DOTW. This is our third portfolio bolt-on acquisition in Asia Pacific, demonstrating Gulf Capital’s ability to build global companies out of the Gulf region. The combined DOTW and Bico businesses create a global leader in the wholesale travel market with a wide footprint from the Middle East and Europe all the way to Asia Pacific. We look forward to replicating such transformational acquisitions across our investment portfolio to create even more global market leaders originating from the Gulf region."
Keith Fernandez, Founder and Chairman of DOTW: “These are exciting times for DOTW, and I am very happy to be joining forces with another veteran player in the industry. The Bico team has built a strong business in Asia-Pacific that is not easily replicable. I look forward to a great partnership with Bico.”  
Richard Dallas, Managing Director, Private Equity at Gulf Capital, commented: "Over the last year, the investment team has worked hard, in partnership with DOTW’s management, to identify the right opportunities to spearhead DOTW’s expansion into new geographies. We are thrilled to announce the Bico transaction as the first of many to be realised over the coming years. DOTW is consolidating the wholesale travel sector in emerging markets and rapidly arising as a global leader."
James Burdett, Chief Executive Officer of DOTW said: “Bico has built a business with an enviable position in complex markets with high barriers to entry. These markets play a pivotal role in regional travel and are highly complementary with our existing destination and distribution strengths. We look forward to working with the Bico team to further strengthen our position in Asia Pacific and deliver the synergies that make our companies a perfect fit.”
Tarek Mounib, Executive Director, Private Equity at Gulf Capital, concluded: "Bico combination with DOTW strengthens the collective group’s offering and allows it to realise significant scale economies. We are very excited to assist DOTW in its global growth phase and look forward to expanding into further geographies."
The transaction was funded internally by DOTW available cash. Gulf Capital and DOTW were advised by Kim & Chang, PriceWaterhouseCoopers and jointly by TC Capital and Locus Capital Partners.

"جلف كابيتال" تؤسس لانطلاق المزيد من الشركات العالمية الرائدة من منطقة الخليج العربي
"محطات العالم"، الشركة التابعة لمحفظة "جلف كابيتال" الاستثمارية، تتملّك 100% من "بيكو" في مسعاها للتوسع في آسيا

صفقة التملك تساعد "محطات العالم" على التوسع في كوريا الجنوبية والصين وتايوان وهونغ كونغ واليابان وتؤسس شركة ريادية في الأسواق الناشئة في قطاع الإقامة بالجملة

(أبوظبي، 7 ديسمبر 2015) - أعلنت "جلف كابيتال"، إحدى أبرز شركات الاستثمار البديل في منطقة الشرق الأوسط، اليوم أن شركة "محطات العالم" Destinations of the World ("DOTW") التابعة لمحفظتها الاستثمارية، قد اشترت كامل أسهم شركة "بيكو" Bico التي تعتبر لاعباً رئيسياً في سوق الضيافة بالجملة الآسيوي، وذلك في صفقة رائدة في هذا القطاع. ومع صفقة التملّك الثالثة هذه التي تجريها محفظة "جلف كابيتال" الاستثمارية في منطقة آسيا الباسيفيك، تواصل "جلف كابيتال" التأسيس لانطلاق شركات عالمية من منطقة الخليج العربي إلى العالم، تعمل في مختلف القطاعات الاقتصادية، بما في ذلك قطاع خدمات النفط والغاز وقطاعي المياه والتحلية وقطاع الطاقة، والآن مع صفقة التملّك الأخيرة هذه، قطاع السياحة والسفر.
تعتبر شركة "محطات العالم" شركة رائدة عالمياً في قطاع السفر بالجملة والتي أسست في دبي في عام 1993. وقد نمت الشركة حتى أصبحت إحدى أكبر موفري الإقامة الفندقية بالجملة في العالم، إذ تتعامل الشركة حصرياً مع الشركات والمؤسسات المتخصصة في هذا المجال في أحد أسرع القطاعات نمواً لصناعة السفر العالمية. وتوفّر شركة "محطات العالم" إمكانية الاطلاع على قائمة بالغرف الفندقية المتاحة في وجهات سفر مختلفة وتبيع حجوزات الغرف الفندقية إلى شبكة التوزيع التابعة لها في مناطق متعددة من العالم والمكوّنة من وكلاء السفر التقليديين ووكلاء السفر على شبكة الإنترنت وشركات الطيران ومنظّمي الجولات السياحية. وقد رسّخت الشركة مكانة رائدة لها في كل أنحاء منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا حيث تستحوذ على حوالي 95% من سوق وكلاء السفر بالتجزئة في المنطقة. وصفقة التملّك الأخيرة هذه ستمنح الشركة موقعاً قوياً في السوق الآسيوي.
أُسِّست "بيكو" في اليابان عام 1997 كوكالة سفر تقدم خدمات السفر إلى المسافرين من كوريا الجنوبية إلى اليابان. وقد نمت "بيكو" حتى أصبحت لاعباً رئيسياً في سوق الإقامة بالجملة الآسيوي موسّعة نطاق أعمالها نحو الصين وهونغ كونغ وتايوان إلى جانب اليابان وكوريا الجنوبية.
وستقدّم الشركة التي ستضم أعمال "محطات العالم" "بيكو" معاً، للعملاء حلول الإقامة في أكثر من 150,000 منشأة فندقية حول العالم تضم أكثر من ضمنها 37,000 منشأة تمّ التعاقد معها بشكل مباشر. وسيستفيد القطاع الفندقي والإقامة الذي يتعامل مع الشركة من زيادة ملحوظة في الحجم والتنوّع في مجال التوزيع تشمل أعلى الأسواق نمواً في هذا القطاع. وبتركيزها الاستراتيجي على التوسع في منطقة آسيا الباسيفيك، ستستفيد الشركتان مجتمعتان من تواجد إقليمي واسع ومكاتب في تسعة بلدان. وهذا سيساعد على تقديم خدمات مطوّرة محلياً للعملاء وأيضاً للموردين في عموم الأسواق الناشئة والمتنامية.
صرح الدكتور كريم الصلح، الرئيس التنفيذي لشركة "جلف كابيتال": "هذه صفقة تاريخية بالنسبة لـ ’جلف كابيتال‘ و’محطات العالم‘. وهي صفقة التملّك الثالثة التي تجريها محفظتنا الاستثمارية في منطقة آسيا الباسيفيك، وتثبت مرة أخرى قدرة ’جلف كابيتال‘ على إنشاء شركات عالمية تنطلق من منطقة الخليج. ويؤسس الجمع بين شركة ’محطات العالم‘ و’بيكو‘ لشركة رائدة عالمياً في سوق السفر بالجملة تتمتع بتواجد واسع النطاق يمتد من منطقة الشرق الأوسط وأوروبا إلى آسيا الباسيفيك. نحن نتطلع لتكرار مثل صفقات التملّك البارزة هذه في عموم محفظتنا الاستثمارية بغرض إنشاء المزيد من الشركات الرائدة عالمياً في قطاعاتها انطلاقاً من منطقة الخليج."
كما صرّح كيث فرنانديز، مؤسس "محطات العالم" ورئيس مجلس إدارتها، قائلاً: " هذه أوقات مثيرة بالنسبة لشركة ’محطات العالم‘ وأنا سعيد جداً بانضمامنا إلى لاعب بارز آخر في قطاعنا. لقد أسس فريق ’بيكو‘ شركة قوية في منطقة آسيا الباسيفيك لا يمكن تكرارها بسهولة. إنني أتطلع لشراكة رائعة مع ’بيكو‘."
قال ريتشارد دالاس، مدير عام الملكية الخاصة في "جلف كابيتال": "لقد عمل فريق الاستثمار بجهد بالغ على مدى العام الماضي بالتعاون مع الكادر الإداري في ’محطات العالم‘ من أجل تحديد الفرص الملائمة التي تساعد على توسع ’محطات العالم‘ باتجاه مناطق جغرافية جديدة. إننا سعداء جداً بإعلاننا عن صفقة ’بيكو‘ باعتبارها الأولى بين العديد من الصفقات القادمة التي سنجريها في السنوات القادمة. ’محطات العالم‘ تسهم في دمج وتوحيد سوق السفر بالجملة في الأسواق الناشئة وهي تسير قدماً لكي تصبح شركة رائدة عالمياً."
وصرح جيمس برديت، الرئيس التنفيذي في "محطات العالم": "لقد أسست ’بيكو‘ شركة تتمتع بموقع تُحسد عليه في أسواق صعبة تتسم بعوائق كبيرة للدخول. وتلعب هذه الأسواق دوراً محورياً في مجال السفر الإقليمي وهي ملائمة جداً لقدراتنا الحالية في مجال الوجهات والتوزيع. نحن نتطلع للعمل مع فريق ’بيكو‘ لترسيخ موقعنا في آسيا الباسيفيك ولنوفّر القدرات والمهارات التكاملية التي تجعل شركتينا ملائمتين جداً للعمل سوياً."
كما وأوضح طارق منيب، المدير في إدارة الملكية الخاصة في "جلف كابيتال": "إن ضم ’بيكو‘ مع ’محطات العالم‘ يقوّي قدرات وخدمات المجموعة ويسمح لها بالاستفادة من وفورات حجم هائلة. إننا متحمسون جداً لمساعدة ’محطات العالم‘ في مرحلة نموها العالمي هذه ونتطلع للتوسع أكثر نحو مناطق أخرى."
هذا وقد تمّ تمويل صفقة التملّك داخلياً بواسطة الأموال المتوفرة لدى "محطات العالم". وحصلت "جلف كابيتال" و"محطات العالم" على خدمات استشارية من كل من "كيم وتشانغ" و"برايس ووترهاوسكوبرز" ومجتمعتين من "تي سي كابيتال" و"لوكس كابيتال بارتنرز".

No comments:

Post a Comment

=