Sunday, 22 November 2015

Subsidy reform and diversification key to overcoming government revenue crunch


Energy industry gathers in Bahrain for APICORP Energy Forum
Energy and financial sector experts gathered at the APICORP Energy Forum in Bahrain, held under the patronage of His Royal Highness Prince Khalifa bin Salman Al Khalifa, have said that subsidy reform and further diversification are the most critical elements in overcoming the current squeeze on government revenues resulting from a sustained period of lower oil prices.
Asked during a live polling session how oil exporting countries can best deal with lower revenues, 45% of the delegates stated diversification, followed by 34% who favoured subsidy reform. Only 16% thought spending cuts is the preferred option.
Over 350 delegates attended the APICORP Energy Forum, with speeches and contributions from three regional energy ministers, including H.E. Eng. Ali bin Ibrahim Al-Naimi, Saudi Arabia’s Minister of Petroleum and Mineral Resources, H.E. Dr. Abdul Hussain bin Ali Mirza Minister of Energy for the Kingdom of Bahrain and H.E. Eng. Tarek El Molla Egypt’s Energy Minister.
A slim majority of delegates, 53%, voiced confidence that OPEC’s policy of maintaining production levels, in order to maintain market share, would work. 22% stated it would not work.
91% expressed a view that the Brent oil price will remain below $70 for the coming 12 months. While only 1% predicted that the price per barrel would exceed $100 by this time next year.
Industry attendees were largely split on the impact falling oil and gas prices are likely to have on investments in renewables and the global energy mix. 24% said volatile prices would force governments to seek alternative energy sources, 36% predicted investments in renewables would fall, and 40% predicted governments would take a long view on investment and not change their investment plans.
Commenting on the Forum, Dr Aabed Al Saddoun, Chairman of APICORP said:
“The APICORP Energy Forum is a unique occasion and an opportunity to hear from a mix of critical energy stakeholders and experts. We have policy makers in the same room as bankers and finance professionals, researchers and analysts, and private companies and investors. Their views and actions are partly what move the energy markets.
“A key takeaway from the Forum is that while there is widespread acknowledgement that there are serious challenges facing the global energy industry, there is also an abundance of optimism and positivity about the sector’s future in this region. Investments in infrastructure, skills and technology are always important and must continue. APICORP is here to help enable these investments.”

APICORP is a multilateral development bank established to foster the development of the Arab world’s oil and gas industries.

إصلاح الدعم وزيادة التنويع خطوات أساسية للتغلب على أزمة الإيرادات الحكومية
ملتقى ابيكورب للطاقة يجمع نخبة من الخبراء في قطاع الطاقة
 
دبي، الإمارات: اجتمع نخبة من الخبراء من قطاعي الطاقة والتمويل في ملتقى ابيكورب للطاقة، والذي أقيم تحت رعاية صاحب السمو الملكي الأمير خليفة بن سلمان آل خليفة رئيس مجلس وزراء البحرين، بتاريخ 19 نوفمبر 2015 في العاصمة البحرينية المنامة. وأجمع المشاركون على ضرورة القيام بإجراءات لإصلاح الدعم وزيادة التنويع كخطوات أساسية لمساعدة الحكومات على تخطي أزمة انخفاض الإيرادات الناجمة عن تذبذب أسعار النفط موخراً.
 
وفي مسح مباشر شارك فيه الحضور للإجابة على بعض الأسئلة، أشار 45% من المشاركين في الملتقى إلى أن تنويع مصادر الطاقة هو أحد الحلول لمساعدة الحكومات على تخطي أزمة الإيرادات، بينما يعتقد 34% من المشاركين بضرورة إصلاح الدعم، و16٪ اختاروا  تخفيض الإنفاق.
 
شهد ملتقى ابيكورب للطاقة حضور ومشاركة ثلاثة من وزراء الطاقة في المنطقة هم سعادة المهندس علي بن إبراهيم النعيمي وزير البترول والثروة المعدنية في المملكة العربية السعودية، ومعالي الدكتور عبدالحسين بن علي ميرزا وزير الطاقة بمملكة البحرين، ومعالي المهندس طارق الملا وزير البترول والثروة المعدنية في جمهورية مصر، فضلاً عن مشاركة أكثر من 350 مختص بقطاع الطاقة.
 
وأعرب 53% من المشاركين في الملتقى عن ثقتهم في نجاح سياسة أوبك الرامية إلى الحفاظ على مستويات الإنتاج من أجل الحفاظ على حصتها في السوق، بينما أكد 22% أنها لن تنجح.
 
وفيما يتعلق بتوقعات أسعار النفط مستقبلاً، أشار 91% من المشاركين في الملتقى إلى أنهم يتوقعون أن أسعار النفط الخام ستبقى دون 70$ للبرميل الواحد خلال الشهور الإثنى عشر القادمة، بينما توقع 1% فقط أن سعر البرميل الواحد من النفط الخام سيصل إلى أكثر من 100$ خلال هذه الفترة من العام المقبل.
 
واختلف خبراء القطاع المشاركين حول تحديد الأثر المحتمل لانخفاض أسعار النفط على الاستثمارات في قطاع الطاقة المتجددة. 22% منهم أشاروا إلى أن تذبذب أسعار النفط وعدم استقرارها قد يدفع الحكومات إلى البحث عن مصادر بديلة للطاقة، وتوقع 36% من المشاركين تراجع الاستثمارات في قطاع الطاقة المتجددة، بينما توقع 40% من المشاركين أن تقوم الحكومات بوضع تصورات طويلة الأمد حول الاستثمار دون تغيير خططها الاستثمارية.
 
وفي تعليق له على هامش المنتدى، صرح الدكتور عابد بن عبدالله السعدون – رئيس مجلس إدارة ابيكورب قائلاً:
"يعد منتدى ابيكورب للطاقة مناسبة مميزة وفرصة للاستماع لوجهات نظر نخبة من صناع القرار والخبراء والمعنيين بقطاع الطاقة، والقطاع المالي، وبالطبع شركات القطاع الخاص والمستثمرين وجمعهم تحت سقف واحد للوقوف على آرائهم التي لا شك سيكون لها إضافة على فهم توجهات أسواق الطاقة."
 
وأضاف سعادته: "نستخلص من منتدى ابيكورب للطاقة أن هناك إجماعاً على المستوى الدولي بأن قطاع الطاقة يواجه تحديات كبيرة، وأن هنالك تفاؤل وإيجابية حول مستقبل القطاع في المنطقة. ومن المهم جداً الاستمرار بالاستثمار في البنية التحتية، والمهارات والتكنولوجيا، ونحن في ابيكورب هنا للمساعدة في دعم هذه الاستثمارات وتمكينها."
 
تعتبر ابيكورب بنك إنمائي متعدد الأطراف تم انشائه لتعزيز وتطوير صناعات النفط والغاز في العالم العربي.

No comments:

Post a Comment

=