Wednesday, 4 November 2015

GCC Banks Have Potential to be Among World’s Most Digitally Competitive, Says SAP



Four Out of Five of Bankers Agree Success Depends on Big Data Analytics: CFO Research

DUBAI, United Arab Emirates – 4 November 2015 – GCC banks are well-positioned to be among the world’s most innovative in driving digital strategies for business transformation and competitiveness, one of the world’s top financial experts announced today.

The GCC is one of the world’s strongest-performing emerging markets, with liquid wealth growing 17.5 percent per year from 2010 to 2014, reaching USD 2.2 trillion, according to a recent report by research firm Strategy&.

But in the growing Digital Economy, both global and GCC banks face increasing IT pressures from regulators, digital banks and mobile customers, and cybersecurity.

Demonstrating the strong demand for Big Data analytics, only 44 percent of finance professionals around the world currently have meaningful business analytics and reporting, while 79 percent said they need further analytics to succeed, according to a new survey by CFO Research and enterprise software company SAP.

Meanwhile up to 90 percent of banks’ IT costs are taken up running current legacy systems, stalling innovation - added SAP, which supports more than 14,100 banks and 140 million bank accounts in 150 countries.

“In comparison to many banks in Europe and North America, which can have complex and siloed legacy IT systems often dating back more than twenty years, GCC banks that have agile IT can be among the world’s most digitally competitive,” said Jonathan Charley, Head of Financial Services Industry Value Engineering Team – EMEA, SAP.

“With business analytics taking on increased importance in the Digital Economy, GCC banks must bring digital to the boardroom. An experienced C-suite member should lead a bank’s digital strategies, products, and services. Deep customer and business insights driven by Big Data analytics will be core for banks in the region to simplify operations, drive digital revenue growth, and support customer-centric innovations for tech-savvy Millennial customers,” added Jonathan Charley.

Among the Middle East’s innovative banking and finance organizations is Kuwait Credit Bank, which recently launched a five-minute personal loan service, in partnership with SAP.

80 بالمئة من المصرفيين يرون أن النجاح يعتمد على تحليل البيانات الكبيرة
"إس إيه بي": البنوك الخليجية قادرة على المنافسة الرقمية عالمياً

دبي، دولة الإمارات العربية المتحدة، 4 نوفمبر 2015 – قال اليوم أحد كبار خبراء المال العالميين إن البنوك الخليجية باتت مهيّأة لتكون من أشد المنافسين في العالم بمجال تنفيذ الاستراتيجيات الرقمية الرامية إلى تحقيق التحوّل وتعزيز التنافس في الأعمال التجارية.

يأتي هذا التصريح في وقت تُعتبر فيه منطقة الخليج واحدة من أقوى الأسواق الناشئة أداءً في العالم، في ظلّ نمو الثروات السائلة بنسبة 17.5 بالمئة سنوياً بين العامين 2010 و2014، لتصل إلى 2.2 تريليون دولار، وفقاً لتقرير صدر حديثاً عن شركة الأبحاث "استراتيجي آند".

ولكن البنوك العالمية والخليجية، تواجه في ساحة الاقتصاد الرقمي المتنامي، ضغوطاً تقنية متزايدة من جوانب عدة تشمل المشرّعين وواضعي النظم، والبنوك الرقمية، والعملاء المتنقلين، والأمن الإلكتروني.

ويشير تقرير أُعدّ بناء على دراسة جديدة أجرتها كل من شركة الأبحاث "سي إف أوه ريسيرتش" وعملاقة برمجيات الأعمال "إس إيه بي"، إلى أن 44 بالمئة فقط من المختصين في القطاع المالي بجميع أنحاء العالم لديهم حالياً تقنيات مُجدية لتحليل الأعمال التجارية ووضع التقارير، في حين أن 79 بالمئة بحاجة إلى مزيد من تقنيات تحليل البيانات من أجل النجاح، الأمر الذي يدل على الطلب القوي الحاصل على تقنيات تحليل البيانات الكبيرة.

وقالت "إس إيه بي"، التي تدعم 14,100 بنك و140 مليون حساب مصرفي في 150 دولة، إن ما يصل إلى 90 بالمئة من نفقات البنوك على تقنية المعلومات تتركز على تشغيل أنظمة قديمة، معتبرة أن ذلك "يعيق الابتكار".

وقال جوناثان تشارلي، رئيس فريق هندسة القيمة لقطاع الخدمات المالية لمنطقة أوروبا والشرق الأوسط وإفريقيا لدى "إس إيه بي": "بالمقارنة مع كثير من البنوك في أوروبا وأمريكا الشمالية، والتي لديها مئات النظم التقنية القديمة والمعقدة والتي يعود عمر معظمها لأكثر من 20 عاماً، فإن البنوك الخليجية المتسمة بالمرونة التقنية يمكن أن تصبح من بين أشدّ البنوك في مجال التنافس الرقمي في العالم".

وأضاف: "مع زيادة الاهتمام بتحليلات الأعمال في ظلّ الاقتصاد الرقمي، ينبغي على البنوك الخليجية أن تسارع إلى إجراء التحول الرقمي في مجالس إدارتها، إذ يمكن لأعضاء مجالس الإدارة الخبراء بالشأن الرقمي أن يقودوا الاستراتيجيات والمنتجات والخدمات الرقمية في البنوك. وسوف تشكّل تحليلات البيانات الكبيرة أساس عمل البنوك في المنطقة لتبسيط العمليات، وتعزيز نمو الإيرادات الرقمية، ودعم الابتكارات المتمحورة حول الجيل الجديد من العملاء البارعين في التقنية".

وتشمل المؤسسات المصرفية والمالية المبتكرة في الشرق الأوسط بنك الائتمان الكويتي، الذي أطلق حديثاً، ضمن شراكة مع "إس إيه بي"، خدمة رقمية للموافقة على منح القروض الشخصية للعملاء خلال خمس دقائق.


No comments:

Post a Comment

=