Sunday, 29 November 2015

Diabetes Connecting Nurses



The Order of Nurses in Lebanon in partnership with Sanofi launches an online forum to facilitate the sharing of knowledge and resources between nurses

The online platform, endorsed by International Diabetes Federation (IDF), will enroll around 140 Lebanese nurses to receive a certified 6 months training on diabetes management from Leicester University.
  • Nurses play a key role in educating patients on diabetes self-management like blood glucose monitoring, adherence and compliance to treatment, recognizing complications to seek medical attention, in addition to providing excellent patient care and performing health assessments
  • With around 494,300 diabetics in Lebanon¹, there is an increasing need to have specialized and skilled healthcare professionals like nurses who truly understand the condition and can help patients better cope with diabetes

Beirut, Lebanon- November 26, 2015: On the back of the World Diabetes Day, the Order of Nurses in Lebanon in partnership with Sanofi, announced the launch of ‘Diabetes Connecting Nurses’ an educational and interactive online platform to provide nurses with certified trainings on diabetes management. The forum will facilitate the sharing of knowledge while enabling nurses to connect with each other and learn from best practices, latest research and shared experiences. 140 Lebanese nurses will be enrolled from both public and private hospitals.

The platform successful introduction in Lebanon was previously initiated in the Kingdom of Saudi Arabia, Iran, Gulf countries, Pakistan, Algeria and South Africa. In addition to the certification program, the online platform will provide nurses with an opportunity to be part of an international online community where they can share their experience with other nurses, exchange ideas and experiences as well as gain access to the latest information on diabetes management.

Underlining the results of The International Diabetes Mellitus Practice Study (IDMPS) Dr. Akram Echtay, Head of Diabetes Program in Lebanon said: “The prevalence of DM nowadays is very high: 387M diabetics worldwide and is expected to be around 600M in the next 20 years. According to the IDMPS, 87.2% of the Lebanese population had a FBG>100mg/dl, 63.9% had an HbA1c>7%, 85.2% had at least 1 incidence of micro vascular complication, and 41.4% had at least 1 incidence of macro vascular complication.” Dr. Echtay added: “As a result, patient education is essential for better control of DM to reduce the risk of complications related to the disease, further, the Diabetes Nurse Educator will play a major role in supporting patient education and awareness”.

Dr. Nuhad Doumit, the President of Lebanese Order of Nurses, stressed on the importance of continuous education: “A nurse often plays a key role as the coordinator between doctors and patients. While providing them with knowledge and support, they also respond to patients’ queries and concerns where the doctor may not always be available. However, we have noticed the need for specialized training to enhance the experience and knowledge which can help nurses in providing excellent patient care. The Diabetes Connecting Nurses platform is our effort to plug this need and meet the increasing demands for specialized nurses in the field of diabetes management.”

“Patients are our number one priority,” said Dr. Marie-Thérèse Sawaya, Head of Sanofi Diabetes Business Unit. “We strongly value the role of the healthcare professionals in improving patients’ lives and we strive to undertake measures to help them provide the best care. We believe that the ‘Diabetes Connecting Nurses’ platform will play a prominent role in empowering nurses to provide the educational support for patients and help them manage their life with diabetes.” 

السكري منصة للتواصل ضمن الجسم التمريضي

نقابة الممرضات والممرضين في لبنان بالتعاون مع شركة سانوفي
تطلق منصة على الإنترنت لتسهيل تبادل المعرفة والخبرات بين الممرضين والممرضات

ستتيح هذه المنصة فرصة لحوالى 140 ممرّض وممرّضة من لبنان فرصة الالتحاق بدورة تدريبية على شبكة الانترنت مدتها ستة أشهر معتمدة ومصدّقة من الاتحاد الدولي للسكّري (IDF)، والحصول في نهايتها على شهادة حول إدارة السكري من جامعة "ليستر".
  • يضطلع الممرّضون والممرّضات بدور رئيسي في توعية المرضى حول المهارات الذاتية لإدارة السكّري مثل مراقبة نسبة السكر (الغلوكوز) في الدم والتقيّد والالتزام بالعلاج والتعرّف على المضاعفات التي تحتاج لعناية طبية، إضافة إلى توفير رعاية صحية ممتازة للمرضى وإجراء التقييم الصحي.
  • ومع وصول عدد المصابين بالسكري في لبنان إلى 494,300 مريض1، تتزايد الحاجة إلى توفّر متخصّصين في الرعاية الصحّية يملكون الخبرة الكافية للتعامل مع هذا المرض مثل الممرّضات/ الممرضين الذين يفهمون تماماً المرض ويمكنهم أن يساعدوا المرضى على التعامل بشكل أفضل مع السكّري.

بيروت، لبنان - 26 تشرين الثاني 2015: بمناسبة اليوم العالمي للسكّري، أعلنت نقابة الممرّضات والممرّضين في لبنان بالتعاون مع شركة سانوفي، عن إطلاق منصة تعليمية تفاعليّة عبر شبكة الإنترنت تتيح للجسم التمريضي فرصة تدريبية معتمدة حول كيفية إدارة السكري تحت عنوان " السكري منصة للتواصل ضمن الجسم التمريضي" (Diabetes Connecting Nurses). وسيتيح هذا المنتدى فرصة لتبادل المعرفة وفرصة التواصل بين الممرّضات والممرّضين، والتعلّم من أفضل الممارسات وأحدث الأبحاث والتجارب المشتركة. وسيلتحق بالبرنامج 140 ممرّضاً وممرّضة من لبنان من مختلف المستشفيات العامة والخاصة.

يذكر أن هذه المنصة الناجحة التي يجري طرحها في لبنان اليوم، تمّ تطبيقها سابقاً في المملكة العربية السعودية، وإيران، ودول مجلس التعاون الخليجي، وباكستان والجزائر وجنوب أفريقيا. وفضلاً عن تحصيل الشهادات، تتيح هذه المنصة على الانترنت للممرّضات والممرّضين فرصة ليكونوا جزءاً من المجتمع الدولي على الانترنت حيث يمكنهم تبادل خبراتهم وأفكارهم مع زملائهم من سائر البلدان، والاطّلاع على آخر المعلومات حول إدارة مرض السكري .

وحول الموضوع، قال مدير البرنامج الوطني للسكّري في لبنان الدكتور أكرم اشتي مسلطاً الضوء على نتائج الدراسات العالمية لانتشار مرض السكري: "يسجّل انتشار مرض السكّري نسبة عالية اليوم فهناك حوالى 387 مليون مصاب بمرض السكّري في العالم ومن المتوقّع ان يصل هذا العدد إلى 600  مليون مصاب خلال العشرين سنة المقبلة. وبحسب الدراسة الدولية لانتشار مرض السكري، يعاني 87.2 بالمئة من المرضى اللبنانيين من ارتفاع معدّل السكّر في الدّم عند الصباح اكثر من 100 ملجم/ديسيلتر، و63.9  بالمئة منهم من ارتفاع مخزون السكّر في الدّم اكثر من 7 بالمئة. ولقد أظهرت الدراسة أن 85.2 بالمئة من المرضى مصابين بإحدى مضاعفات الأوعية الدموية الصغيرة على الأقل و41.4   بالمئة منهم مصابين بإحدى مضاعفات الأوعية الدموية الكلية على الأقل.  وأضاف الدكتور اشتي: "نستخلص من الدراسة انّ توعية المرضى أمر ضروري للسيطرة على انتشار مرض السكّري والحد من خطر مضاعفاته، كما ويلعب برنامج الممرض المثقّف حول مرض السكري دوراً رئيساً في دعم وتثقيف المرضى ونشر الوعي بينهم. "

ومن جهتها، شدّدت الدكتورة نهاد ضومط، نقيبة الممرّضات والممرّضين في لبنان، على ضرورة التحصيل العلمي باستمرار، وقالت: "غالباً ما يلعب الممرّض والممرّضة دوراً بارزاً كمنسّق بين الأطباء والمرضى. وفي حين يزوّدون مرضاهم بالدعم والدراية، هم أيضاً يجيبون عن استفساراتهم ويهدّئون هواجسهم خصوصاً في غياب أطبائهم. ومع ذلك، لاحظنا الحاجة للتدريب التخصصي لتعزيز خبراتهم وتطوير مهاراتهم العملية التي ستساعدهم في توفير الرعاية الممتازة للمرضى. ويمثل برنامج "Diabetes Connecting Nurses" منصة للجسم التمريضي تعكس جهودنا الرامية إلى سد هذه الحاجة وتلبية الطلبات المتزايدة على الممرّضات والممرّضين المتخصصين في مجال إدارة مرض السكري".

أما الدكتورة ماري-تريز صوايا، رئيسة وحدة الأعمال- قسم السكّري في شركة سانوفي، فقالت: "يحتلّ المرضى الأولوية بالنسبة إلينا"، مضيفة: "نحن نقدّر دور متخصّصي الرعاية الصحية في تحسين نوعية حياة المرضىى وبالتالي نسعى جاهدين لاتخاذ شتى التدابير التي من شأنها أن تساعدهم في توفير أفضل الرعاية". وختمت بالقول: "نحن على ثقة أن برنامج "Diabetes Connecting Nurses" سيلعب دوراً بارزاً في تمكين الممرّضات والممرّضن في توفير الدعم التثقيفي لمرضاهم ومساعدتهم على إدارة حياتهم مع السكري".


No comments:

Post a Comment

=