Tuesday, 17 November 2015

Cross-border MENA M&A activity up by 40%: EY


  • 70% of UAE respondents saw the M&A deal pipeline improving, compared to 14% in April 2015
  • Largest M&A transaction in Q3 2015 was Saudi Arabian Oil Company’s acquisition of Lanxess AG, a synthetic rubber company in Germany, at a value of US$1.7bn
Dubai, 17 November 2015: Announced deal activity in the MENA region decreased by 13% from 104 deals in Q3 2014 to 91 deals in Q2015 according to EY’s Q3 MENA M&A Update. Deal value also declined from US$8.5b in Q3 2014 to US$5.4b in Q3 2015, a drop of 37%.

Phil Gandier, MENA Transaction Advisory Services Leader, EY, says:
“EY’s latest bi-annual MENA Capital Confidence Barometer (CCB) infers quiet confidence in the regional and global economic outlook, despite the continued pressure on oil price through 2015. Optimism about economy prospects in MENA appears to have firmed since April 2015. The CCB survey finds that 18% of MENA respondents believe that the regional economy is on a strong recovery path, up from the 6% who believed so in April 2015. There is an underlying sense that executives believe that the hydrocarbon-dependent economies have been able to weather the storm. Governments appear to be committed to key projects, and most have sufficient reserves to run deficits for a few years yet.”

Increased cross-border M&A activity in MENA
Combined outbound and inbound deal activity in MENA showed an increase of 40% from 45 deals in Q3 2014 to 63 in Q3 2015. Domestic announced deal activity on the other hand decreased from 59 deals in Q3 2014 to only 28 deals Q3 2015.

Anil Menon, MENA M&A and IPO leader, EY, says:
“It is clear that the recent macro-economic uncertainties and the extended summer and other holidays in the region have had an effect on domestic deal activity in Q3 2015. However, there is compelling evidence that the MENA deal pipeline remains robust; 71% of MENA respondents expected their deal pipeline to increase in the coming year, compared to 56% in April 2015. The most marked improvement was in the UAE, where 70% of respondents saw the deal pipeline improving, compared to 14% in April 2015.”

Chemicals, consumer products and healthcare lead Q3 deals
The main sectors for cross-border deals were chemicals, consumer products and healthcare. The largest M&A transaction in Q3 2015 was in September, where Saudi Arabian Oil Company acquired a 50% stake in Lanxess AG, a synthetic rubber company in Germany, at a value of US$1.7bn.
“The CCB survey is a great indicator of sector dynamics. Allocation of capital in the oil and gas sector has clearly moved from upstream to downstream. We expect to see many more petrochemical deals in 2015,” comments Anil.  

Egypt’s attractiveness on the rise
Egypt has emerged as an attractive destination for foreign investors over the past year. US food giant Kellogg Company acquired two Egyptian companies in 2015, the biscuit maker Bisco Misr for approximately US$150m in January, followed in September by the US$50m acquisition of Egypt’s leading cereal producer, Mass Food Group. These acquisitions underline a greater readiness among foreign companies to conceive of inorganic growth as the best approach in getting a foothold in an important growth market with favorable demographics.

“Egypt, as a net oil importer, has clearly benefited from the weaker oil prices with a robust 4.2% GDP growth rate in the year to June 2015. That has fed into a sizeable increase in the numbers of Egypt-based respondents who see the local economy as modestly improving, rising from 27% six months ago to 47% in October 2015, according to the CCB survey,” comments Phil.

بحسب تقرير لإرنست ويونغ (EY)
صفقات الاندماج والاستحواذ العابرة للحدود في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا ترتفع بمعدل 40٪

  • 70٪ من المشاركين في الإمارات العربية المتحدة في استطلاع رأي EY  يرون تحسناً في صفقات الاندماج والاستحواذ، مقارنة مع 14% في أبريل 2015
  • أكبر صفقة اندماج واستحواذ شهدها الربع الثالث من عام 2015 كانت صفقة استحواذ شركة أرامكو على شركة “Lanxess AG” الألمانية لتصنيع المطاط الصناعي، مقابل 1.7 مليار دولار أمريكي

دبي، 17 نوفمبر 2015: كشف تقرير إرنست ويونغ (EY) لصفقات الاندماج والاستحواذ في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا أن نشاط الصفقات المعلنة في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا انخفض بنسبة 13٪ من 104 صفقات في الربع الثالث من العام الماضي إلى 91 صفقة الربع الثالث من العام الحالي. كما انخفضت قيمة الصفقات أيضاً من 8.5 مليار دولار في الربع الثالث من عام 2014، إلى 5.4 مليار دولار للفترة نفسها من العام الجاري، وبنسبة قدرها 37٪.
وقال فِل غاندير، رئيس خدمات استشارات الصفقات في EY الشرق الأوسط وشمال إفريقيا: "يشير مؤشر EY نصف السنوي لثقة رأس المال في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا إلى ثقة هادئة في التوقعات الاقتصادية الإقليمية والعالمية، على الرغم من استمرار الضغوط على أسعار النفط خلال عام 2015. ويبدو أن التفاؤل بشأن آفاق الاقتصاد في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا قد ترسخ منذ شهر أبريل 2015. ويظهر الاستطلاع أن 18٪ من المشاركين من منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا يعتقدون أن الاقتصاد الإقليمي يسير وفق مسار انتعاش قوي، مقارنة مع 6٪ فقط كانوا يعتقدون ذلك في أبريل 2015. وهناك شعور ضمني بأن مدراء الشركات يعتقدون أن الاقتصادات التي تعتمد على النفط والغاز قد تمكنت من الصمود في وجه العاصفة. ويبدو أن الحكومات لا تزال ملتزمة بالمشاريع الرئيسية، ومعظمها لديها احتياطيات كافية لتجاوز العجز في الميزانيات لبضع سنوات من الآن."
زيادة في صفقات الاندماج والاستحواذ العابرة للحدود في الشرق الاوسط وشمال إفريقيا
شهدت الصفقات الصادرة والواردة في الشرق الاوسط وشمال إفريقيا زيادة بنسبة 40٪، لتصل إلى 63 صفقة في الربع الثالث من عام 2015، مقارنة مع 45 صفقة في الفترة نفسها من العام الماضي. بينما تراجعت الصفقات المحلية من 59 صفقة في الربع الثالث من عام 2014، إلى 28 صفقة فقط في الربع الثالث من عام 2015.
وأضاف أنيل مينون، رئيس خدمات استشارات صفقات الاندماج والاستحواذ والاكتتاب العام في EY الشرق الأوسط وشمال أفريقيا: "من الواضح أن حالة عدم التيقن التي هيمنت على الاقتصاد الكلي وإجازة الصيف الممددة بسبب كثرة الأعياد في المنطقة، انعكست على نشاط الصفقات المحلية في الربع الثالث من العام الجاري. ومع ذلك، فهناك أدلة دامغة على أن نشاط صفقات الاندماج والاستحواذ في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا لا يزال قوياً. وقد توقع 71٪ من المشاركين في استبيان الرأي من المنطقة أن صفقاتهم ستشهد زيادة في العام المقبل، مقارنة مع 56٪ أيدوا هذا الرأي في أبريل 2015. وكان التحسن الأكثر وضوحاً عند المشاركين من دولة الإمارات العربية المتحدة، حيث توقع 70٪ من المشاركين في الاستبيان من دولة الإمارات تحسناً في نشاط الصفقات، مقارنة مع 14٪ فقط في أبريل 2015."
قطاع المواد الكيميائية والمنتجات الاستهلاكية والرعاية الصحية تهيمن على صفقات الربع الثالث
هيمنت قطاعات المواد الكيميائية والمنتجات الاستهلاكية والرعاية الصحية على نشاط الصفقات العابرة للحدود. وتمت أكبر صفقة اندماج واستحواذ في الربع الثالث لعام 2015 خلال شهر سبتمبر، حيث استحوذت شركة أرامكو السعودية على 50٪ من أسهم شركة “Lanxess AG” الألمانية المتخصصة في المطاط الصناعي، في صفقة قيمتها1.7 مليار دولار أمريكي.
في تعليق له، قال أنيل: "يعد استبيان ثقة رأس المال مؤشراً هاماً على ديناميكية القطاع. وقد انتقلت نشاط تخصيص رأس المال في قطاع النفط والغاز بشكل واضح من صناعات المنبع إلى صناعات المصب. ونحن نتوقع أن نرى عدداً أكبر من الصفقات في قطاع البتروكيماويات خلال الأشهر المتبقية من عام 2015."
جاذبية مصر في ارتفاع متواصل
برزت مصر كوجهة جذابة للمستثمرين الأجانب خلال العام الماضي. وقد استحوذت شركة كيلوغ الأمريكية العملاقة للأغذية على شركتين مصريتين في عام 2015، هما شركة بسكو مصر لصناعة البسكويت، بصفقة قيمتها  150 مليون دولار أمريكي في شهر يناير، وأكبر شركة منتجة لحبوب الإفطار في مصر، ماس فود جروب، بصفقة قيمتها 50 مليون دولار في شهر سبتمبر. وتعكس صفقتي الاستحواذ هاتين استعداداً أكبر بين الشركات الأجنبية للاستفادة من النمو غير العضوي باعتباره أفضل نهج لتثبيت موطئ قدم في سوق نمو هامة تتمتع بتركيبة سكانية مناسبة.
وأضاف فِل قائلاً: "لقد استفادت مصر بشكل واضح، باعتبارها مستورداً صافياً للنفط، من تراجع أسعار النفط محققة معدل نمو قوي للناتج المحلي الإجمالي بلغ 4.2٪ حتى شهر يونيو من العام 2015. وأدى هذا إلى زيادة كبيرة في أعداد المشاركين في الدراسة من مصر من الذين رأوا بأن الاقتصاد المحلي يتحسن بشكل متواضع، حيث ارتفعت نسبة هؤلاء من 27٪ قبل ستة أشهر إلى 47٪ في أكتوبر عام 2015، وفقاً لاستبيان ثقة رأس المال."

No comments:

Post a Comment

=