23 March, 2015

Strong Brazilian-Arab ties to be highlighted at 9th Art Dubai fair


UAE, March 17, 2015 - The Arab-Brazilian Chamber of Commerce (ABCC) has announced that Brazil will take part in the upcoming 9th Art Dubai, the latest edition of the leading international art fair in the Middle East, Africa and South Asia, at the Madinat Jumeirah resort from March 18 to 21, 2015. To be held under the patronage of H.H. Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Vice-President and Prime Minister of the UAE and Ruler of Dubai, Art Dubai’s curated program of galleries and art space called ‘Marker’ will focus on Latin America and its connections with the Arab World this year.
Curated by Luiza Teixeira de Freitas, Marker will put on display select and diverse paintings, drawings and installations from Brazilian and other Latin American artists during the four-day event. Publishing companies The State from Dubai and Tijuana from São Paulo will also bring the works produced by other publishers from their respective regions, while Brazilian group Associção Cultural Videobrasil will screen a selection of film and video works by both Arab and Latin American exhibiting artists.
Dr. Michel Alaby, Secretary General and CEO, ABCC, said: “The 9th edition of Art Dubai is an ideal opportunity to highlight the strong relations between Brazil and Arab countries not just in trade but in terms of cultural exchange and building bridges as well. To have a dedicated exhibition space for Brazilian and other Latin American artists demonstrates how Dubai and the rest of the Arab World value their relations with the Latin American region. Visitors will be able to trace the roots of their long-standing cooperation and strategic partnerships and how these have progressed over the centuries. We are confident that Brazil’s significant participation in this year’s global art fair will bring all aspects of the two regions’ ties to the next level.”
This year’s Art Dubai will feature a select yet diverse line-up of around 90 galleries from the UAE and around the world across three main programs, namely Contemporary, Modern, and Marker. 

العلاقات العربية البرازيلية محط الاهتمام خلال الدورة التاسعة من "آرت دبي"

 [الإمارات، 17 مارس، 2015  [- أعلنت "الغرفة التجارية العربية البرازيلية" أن البرازيل ستشارك في "آرت دبي 2015"، الدورة التاسعة من المعرض الفني الدولي الرائد في منطقة الشرق الأوسط وأفريقيا وجنوب آسيا والتي ستقام في الفترة من 18 إلى 21 آّذار/مارس الجاري في "مدينة جميرا". وسيتخلل المعرض، الذي سيقام تحت رعاية كريمة من صاحب السمو الشيخ محمد بن راشد آل مكتوم، نائب رئيس الدولة رئيس مجلس الوزراء حاكم دبي، سلسلة من صالات العرض الفنية ضمن قسم "ماركر" للاحتفاء بفنون منطقة أمريكا اللاتينية وتسليط الضوء على الروابط المتينة التي تجمعها مع العالم العربي.

ومن المقرر أن يسلط قسم "ماركر"، الذي تُشرف عليه لويزا تيكسيرا دي فريتاس، الضوء على مجموعة متنوعة ومختارة من اللوحات والرسومات والأعمال الفنية والفنون التركيبية لفنانين معروفين من البرازيل وأمريكا اللاتينية، وذلك طيلة أيام "آرت دبي" الذي سيستمر على مدى 4 أيام. ومن المقرر أن تقوم دار النشر "الحالة" من دبي و"تيجوانا" من البرازيل بالكشف عن سلسلة من الكتب الفنية المنتجة من قبل شركات النشر الأخرى من العالم العربي وأمريكا اللاتينية، بينما تستعرض "فيديو برازيل" (Videobrasil) مجموعة مختارة من الأفلام والمشاريع الفنية الصوتية لنخبة الفنانين العرب واللاتينيين.

وفي معرض تعليقه على المعرض، قال الدكتور ميشيل حلبي، الأمين العام والرئيس التنفيذي لـ "الغرفة التجارية  العربية البرازيلية": "توفر الدورة التاسعة من معرض "آرت دبي" فرصة مثالية لتسليط الضوء على العلاقات القوية بين البرازيل والعالم العربي ليس على المستوى التجاري فحسب، بل على مستوى التبادل الثقافي وبناء جسور التواصل الحضاري. ويؤكد تخصيص مساحة من هذا المعرض لفناني البرازيل وأمريكا اللاتينية على تقدير دبي والدول العربية للعلاقات المتبادلة مع منطقة أمريكا اللاتينية. ويمثل المعرض بلا شك فرصة لتعرف الزائرين على جذور التعاون الوثيق والشركات الاستراتيجية المتينة بين الجانبين ومراحل تطور الروابط التاريخية على مر القرون. ونحن واثقون من أن مشاركة البرازيل في الدورة الحالية من هذا المعرض الدولي الرائد ستسهم في الوصول بالعلاقات الثنائية إلى مستوى جديد من التميز".

ويجدر الذكر بأن معرض "آرت دبي" سيستضيف نحو 90 معرضاً فنياً متنوعاً لفنانين من الإمارات ومختلف أنحاء العالم، استناداً إلى 3 برامج رئيسية هي "كونتيمبوراري" (Contemporary)  و"مودرن" (Modern) و"ماركر" (Marker).

=