30 March, 2015

Academic and industry collaboration to shape Salford’s future in UAE



UAE, March 30, 2015 - Developing relevant programmes and a continuing emphasis on collaboration between academia and key industry sectors to support the United Arab Emirates (UAE) economic vision are the priorities for the University of Salford in the region.
The announcement comes as the University’s United Arab Emirates - Advisory Board (UAE – AB) met for the second time on Sunday 15th March. Made up of some of the region’s most influential business people*, the board was established in 2014 to provide advice and guidance supporting the University’s work in Abu Dhabi and the wider region.
At the board’s first meeting in November 2014 the University outlined its regional strategy to focus on providing industry-relevant courses and expertise to support The Abu Dhabi Economic Vision 2030. Since then the University has established a regional hub, launching several transnational education (TNE) programmes and finalising several partnerships with key industries and ministries in the country, such as collaboration with Mafraq Hospital that is helping improve diabetic research and care in the region. The University also works with Abu Dhabi Police, introducing a new juvenile rehabilitation scheme and therapeutic model at the Mafraq Juvenile Rehabilitation Centre.
Dr Alaa Garad, Director of the Emirates Centre for Organisational Learning (ECOL), CEO of Investors in People UAE and the board’s chair, said: “The priority for the University is to work with the relevant authorities and identify areas of importance. The university can then develop more programs in areas such as health care, corporate governance, innovation and creativity, risk management, national security, conflict management, education and special education.”
It is this approach of combing Salford’s expertise and course provision with the industrial and educational needs of the UAE that makes it standout from other UK universities operating in the region according to Dr Garad. He said: “Salford’s work in the UAE starts where other institutions ends. It is already well known in the region for linking its academic programs to industry and local community needs. This gives it a competitive advantage as its transnational education approach adds much needed value to the regional economy by filling existing skills gaps.”   
Supporting and developing executive-level and doctoral education in the region have also been identified as areas for development and growth. Dr Garad added: “I think we should focus on providing research opportunities especially at Doctoral level as there is a huge need, not only in the UAE but throughout the entire Middle East and North Africa (MENA) region. There should also be a focus on applied research that can soundly inform policy-makers and industry leaders. The collaboration between academia and industry is crucial.”
As part of his drive to expand and improve doctoral learning in the region, Dr Garad also delivered a session on PhD study in Abu Dhabi for the University after the Advisory Board meeting. It was attended by more than 60 representatives from academia and business in region. The session gave participants the chance to learn more about doctoral study at Salford, how PhD research and learning can enhance business practices and how to apply when you’re based in the Middle East.  
Salford can also lead the way for executive-level education in the region because of its links with organisations such as the Institute of Directors, Chartered Institute of Personnel Development (CIPD) and Investors in People. Dr Garad said: “There is a pressing need to link the education system outcomes to the needs of the market and Salford can facilitate this with the diversity of its offerings, especially with an emphasis on executive education for the region.” 

خلال الاجتماع الثاني للمجلس الاستشاري الإماراتي

"جامعة سالفورد" بأبوظبي تناقش سبل تطوير المنظومة التعليمية في الإمارات والمنطقة


30 مارس 2015
أكّدت "جامعة سالفرود" بأبوظبي على التزامها المطرد بتطوير البرامج التعليمية القائمة وترسيخ أواصر التعاون والعلاقات المتينة مع أقطاب القطاع التعليمي والأكاديمي في دولة الإمارات، وذلك في سياق الجهود المحلية الرامية إلى دعم أهداف وطموحات رؤية الإمارات الإقتصادية. وجاء هذا الإعلان خلال الإجتماع الدوري الثاني للمجلس الإستشاري الإماراتي التابع للجامعة والذي تم إطلاقه العام الماضي بهدف تقديم الخدمات الإستشارية والتوجيهية لدعم نمو أعمال الجامعة في أبوظبي وسائر أنحاء المنطقة.

وكان المجلس الإستشاري الذي يضم نخبةً من كبار الخبراء والمتخصّصين في قطاع الأعمال والتعليم في المنطقة، قد عقد أوّل إجتماع له في نوفمبر/تشرين الثاني المنصرم وتم خلاله وضع الخطّة الإستراتيجية للجامعة على مستوى المنطقة والتي تتمحور بالدرجة الأولى حول توفير البرامج الدراسية المتكاملة ونقل أفضل الخبرات والتجارب في المجال بهدف المساهمة الفاعلة في الإرتقاء بقطاع التعليم المحلي بما يتوافق مع رؤية أبوظبي الإقتصادية 2030. وفي هذا الإطار، قامت "جامعة سالفورد" بإطلاق محفظةٍ واسعةٍ من البرامج التعليمية عالمية المستوى والدخول في عددٍ من الشراكات الإستراتيجية مع أبرز الجهات الحكومية والمؤسّسات الخاصة في الدولة، بما فيها التعاون مع "مستشفى مفرق" للمساعدة في تطوير الأبحاث وتحسين جودة خدمات الرعاية الصحية المقدّمة في "مركز مرض السكري" في المستشفى. كما تعمل الجامعة حالياً مع "شرطة أبوظبي" لتطوير برنامج جديد لرعاية وإعادة تأهيل الأحداث في "مركز أحداث المفرق".

وعقب الإجتماع، قام الدكتور علاء جراد، مدير "مركز الإمارات للتعلّم المؤسّسي" والرئيس التنفيذي لمؤسّسة "المستثمرين في الموارد البشرية - الإمارات" ورئيس المجلس الإستشاري الإماراتي في "جامعة سالفورد"، بترأس ندوةٍ حول دراسة الدكتوراه في أبوظبي، بحضور ما يزيد عن 60 ممثّلٍ من المؤسّسات الأكاديمية وأعضاء المجتمع المؤسّسي في المنطقة. وسلّطت الندوة الضوء على برامج الدكتوراه المعتمدة في "جامعة سالفورد" وأهمية بحوث الدكتوراه في تحسين جودة الممارسات في مجال الأعمال وكيفية تطبيقها في منطقة الشرق الأوسط.

وخلال الندوة، أوضح الدكتور جراد، أن "جامعة سالفورد" تولي أولويةً كبرى للتعاون الوثيق مع الجهات الحكومية المختصة في مختلف المجالات الحيوية، وذلك في سبيل العمل المشترك على تطوير المحتوى التعليمي وتوفير المزيد من البرامج الدراسية الأكثر شمولية في مجالات مثل الرعاية الصحية والحوكمة المؤسّسية والإبداع والإبتكار وإدارة المخاطر والأمن الوطني وإدارة المشاكل والتعليم العام والتعليم المخصّص لذوي الإحتياجات الخاصّة.

وأضاف الدكتور جراد: "تتميّز "جامعة سالفورد" عن سائر الجامعات البريطانية القائمة في المنطقة في حرصها على توظيف خبرتها الواسعة في المجال وتقديم أفضل البرامج الدراسية عالمية المستوى والمصمّمة في الوقت نفسه لمواكبة المتطلّبات التعليمية في دولة الإمارات، حيث تُعرَف الجامعة بتطوير برامجها الأكاديمية بما يخدم إحتياجات المجتمع المحلي والقطاعات ذات الصلّة. ولا شك أن هذا النهج يعزّز من المكانة التنافسية للجامعة في المنطقة ويعكس التزامها المطرد بتقديم البرامج التعليمية ذات القيمة المضافة لسد فجوة المهارات وبالتالي دعم النمو الإقتصادي في المنطقة ككل".

كما وجّه الدكتور جراد بأهمية دعم وتطوير منظومة التعليم التنفيذي ودراسة الدكتوراه بإعتبارهما رافداً أساسياً من روافد النمو والتطوير في المنطقة، مؤكّداً على ضرورة توفير بيئة مواتية للأبحاث وخاصةً في مرحلة الدكتوراه التي لا تشهد طلباً كبيراً على المجال البحثي في دولة الإمارات فحسب، بل أيضاً على مستوى منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا قاطبةً. ودعا الدكتور جراد أيضاً إلى ضرورة التركيز على تطوير البحوث التطبيقية بإعتبارها تساهم إلى حدٍ كبيرٍ في رفد صنّاع القرار وروّاد القطاعات بأحدث المعلومات والمعرفة الشاملة، الأمر الذي يشدّد على أهمية تعزيز التعاون والتنسيق بين القطاع الأكاديمي وسائر القطاعات والمجالات الإقتصادية الحيوية.

وإختتم الدكتور جراد: "تسعى "جامعة سالفورد" إلى تحقيق الريادة في مجال التعليم التنفيذي في المنطقة وذلك من خلال تعزيز أواصر العلاقات المشتركة مع كبرى المؤسّسات ذات الصلّة أمثال "معهد المديرين" (مدراء) و"معهد تشارترد للأفراد والتنمية" ومؤسّسة "المستثمرين في الموارد البشرية". وتأتي هذه الخطوة في وقتٍ مناسبٍ نشهد خلاله حاجةً متزايدةً لمواءمة مخرجات المنظومة التعليمية مع الإحتياجات المتنامية في السوق الإقليمية. وبدورها، تتطلّع "جامعة سالفورد" إلى تحقيق ذلك من خلال تنويع محفظتها الواسعة من البرامج الدراسية وخاصةً تلك المتعلّقة بالتعليم التنفيذي".


=