Wednesday, 22 June 2022

Low demand for business skills from developers creates digital disconnect with boards



Dubai, UAE, 22 June 2022: Apps are key drivers of the modern digital economy, and of crucial importance to business leaders. Yet barely a quarter (26%) of the top skills featured in developer vacancies are business-related, and at least 49% of all listings fail to include a single business skill1 as one of their top 10 requirements, according to a European-wide analysis of the top developer job listings from VMware, in conjunction with job intelligence platform Jobfeed, by Textkernel.


Business skills such as finance (5%), stakeholder management (6%) and project management (7%), which are critical to understanding and presenting the business case for apps to boards, rarely feature in the top skills that employers seek in prospective developer talent. 


Boards are looking to business-savvy developer talent to help accelerate the delivery of apps and provide consistently outstanding experiences to users. Yet, business expertise is largely absent from adverts for front end development roles. Only 23% of front-end developer and 22% of android developer vacancies reference the top business skills in their priority requirements, compared to 39% in software engineer ads and 63% in data architect vacancies. For front-end developers in particular, neither project nor stakeholder management are listed in the top skills requirements, despite more than 130,000 roles being advertised across Europe since the start of 2021.


Ed Hoppitt, EMEA Director, Apps and Cloud Platforms at VMware, said “As boards’ demand for app delivery grows, there is a real opportunity for developers to hone their business skills and become more visible and instrumental among business leaders in app modernisation. Business leaders rarely speak tech, and developers can be this necessary bridge. Capitalising on this huge opportunity for more cohesion between core business, developer and IT teams, and prizing developers with the business skills to complement their coding abilities, is essential if enterprises are to embed apps at the centre of a truly digital-first business strategy.”


Laser-focused recruitment needed, as developer demand soars


Recruitment efforts must specifically target developers who can communicate the value of apps to business leaders, given the number of job vacancies continues to grow. Year-on-year demand for development roles increased by 38% across Europe from Q1 of 2021 to the same period in 2022, with the number of job listings rising 173% and 106% in Spain and Italy respectively, while the Netherlands (3%), Belgium (19%) and UK (22%) enjoyed more modest rises.


The competition for data roles is particularly fierce, with Spain’s need for data engineers having rocketed 305%. Italy’s focus on data architects also grew 210% year-on-year, providing clear evidence that apps, and the volume of data they produce, are informing hiring decisions. 


Businesses turn to training and partners to upskill talent


The shortfall in business acumen is driving some companies to target developers with business knowhow, invest in specific training, and work with partners to develop the communication skills of both developer and non-developer employees. As Hoppitt adds, “finding those who can drive app-based outcomes for the business, and communicate their importance to its digital strategy, is critical to their future success.” 



دراسة تكشف عن ثغرات في إعلانات فرص العمل الشاغرة

49% من الإعلانات أخفقت في إدراج إحدى مهارات الأعمال ضمن أهم عشرة مهارات مطلوبة


دبي، الإمارات العربية المتحدة، 22 يونيو 2022: أجرت شركة في إم وير دراسة جديدة حول إعلانات فرص العمل الشاغرة، وذلك بالتعاون مع منصة التوظيف الذكية "جوب فيد" Jobfeed التابعة لشركة "تيكست كيرنل" Textkernel، وأظهرت الدراسة أن التطبيقات تعتبر من أهم العوامل التي تدفع بالاقتصاد الرقمي الحديث قُدما، كما تحظى بأهمية كبيرة لدى قادة الأعمال. مع ذلك فإن 26% من أبرز المهارات المطلوبة في إعلانات فرص عمل المطوّرين مرتبطة بمهارات الأعمال، في حين أن ما لا يقل عن 49% من جميع الإعلانات أخفقت في إدراج إحدى مهارات الأعمال ضمن أهم عشرة مهارات مطلوبة.


فمن النادر أن يتم إدراج مهارات رئيسية في الأعمال ضمن قائمة أبرز المهارات التي تتطلع شركات التوظيف إلى توفرها لدى المطوّر المتقدّم للعمل الأعمال، مثل مهارة التمويل التي تم إدراجها في (5%) فقط من إعلانات العمل، وإدارة شؤون المساهمين (6%)، وإدارة المشاريع (7%)، على الرغم من أهمية هذه المهارات لاستيعاب وعرض مبادرات تطبيقات الأعمال لمجلس الإدارة. 


فإدارات الأعمال تبحث عن كفاءات تطوير تمتلك أيضا مهارات إدارة الأعمال للمساعدة في تسريع مهمة إطلاق التطبيقات والإسهام في تقديم تجربة استخدام متميّزة ومستمرة للمستخدمين. ومع ذلك، فإن خبرة الأعمال لا تزال غائبة بشكل واضح عن إعلانات فرص العمل لا سيما لفرص مطوّرين واجهات التطبيقات الأمامية. فقرابة 23% فقط من إعلانات فرص العمل لمطوّري واجهات التطبيقات و22% من فرص العمل لمطوّري "آندرويد" جاءت على ذكر مهارات الأعمال ضمن قائمة أهم المهارات المطلوبة، مقابل 39% في مجال هندسة البرامج و63% في إعلانات فرص العمل لمهندسين البيانات. وبالنسبة لمطوّري الواجهات الأمامية للتطبيقات تحديدا، فإن أياً من مهارات إدارة المشاريع أو المساهمين لم يظهر في قائمة أهم المهارات المطلوبة، على الرغم من الإعلان عن عدد كبير من فرص الأعمال في هذا المجال منذ انطلاقة العام 2021. 


وقال إد هوبّيت، مدير منصة التطبيقات وحوسبة السّحاب لدى "في إم وير" في أوروبا والشرق الأوسط وأفريقيا:" في ظل الطلب المتزايد من قبل مجالس الإدارة على توفير التطبيقات، فإن الفرص تبدو كبيرة أمام المطوّرين الذين يرغبون بصقل مهارات الأعمال لديهم لكي يتجلّى دورهم أكثر وتبرز أهميته بين باقي قادة الأعمال بالنسبة لتحديث التطبيقات. فقادة الأعمال لا يجيدون اللغة التقنية عادة، وبإمكان المطوّرين أن يلعبوا دورا مهما في تجسير هذه الفجوة. إن الاستفادة من هذه الفرص الكبيرة لمزيد من التعاون ما بين مختلف تخصصات الأعمال، والمطوّرين، وفرق تقنية المعلومات، ومنح المطوّرين مزيدا من مهارات الأعمال التي تستكمل قدراتهم في البرمجة، تبدو خطوات ضرورية للمؤسسات التي تعتزم إدراج التطبيقات لتكون محور إستراتيجية أعمالها الرقمية". 


الحاجة المتزايدة للمطوّرين تدفع للتركيز على التّعيين


يجب تركيز جهود التوظيف على استهداف المطوّرين خاصة القادرين على توضيح قيمة التطبيقات لمختلف قادة الأعمال، لا سيما في ظل النمو المتزايد لعدد فرص العمل الشاغرة. فقد سجّل الطلب على وظائف المطوّرين نموا سنويا بمعدّل 38% على مستوى أسواق أوروبا خلال الربع الأول من العام 2021 مقارنة بالفترة ذاتها من العام 2022، في حين أن عدد إعلانات فرص العمل ارتفع بمعدل 173% و106% في إسبانيا وإيطاليا على التوالي، مقابل ارتفاعات أكثر تواضعا في كل من هولندا (3%)، وبلجيكا (19%)، والمملكة المتحدة (22%). 


وتشتدّ المنافسة على فرص العمل المتعلقة بالبيانات على وجه التحديد، حيث سجّلت أسواق إسبانيا ارتفاعا بلغ 305% على وظائف هندسة البيانات. كما سجّلت فرص العمل في هندسة البيانات نموا سنويا بمعدّل 210% في إيطاليا، مما يثبت بشكل واضح أهمية الدور الذي تلعبه التطبيقات، وكمية البيانات التي توّلدها، وإسهامها في دعم اتخاذ قرارات التوظيف. 


الشركات تستعين بالتدريب والشركاء لتنمية المهارات


تدفع الحاجة لمزيد من الخبرة التجارية بعدد من الشركات إلى استهداف كفاءات المطوّرين الذين يمتلكون هذه المهارة، والاستثمار في قطاعات تدريب محدّدة، والعمل مع الشركاء لتطوير مهارات التواصل لدى الموظفين من المطوّرين وغير المطوّرين. ويضيف هوبّيت:" إن إيجاد أولئك القادرين على تحقيق نتائج للأعمال بالاعتماد على التطبيقات، وتوضيح أهمية الدور الذي يسهمون به في الاستراتيجية الرقمية، يبدو أمرا بالغ الأهمية لنجاح هذه المؤسسات مستقبلا". 


=