Tuesday, 19 April 2022

The Food Lab, Egypt’s leading cloud kitchen operator raises pre-seed round of $4.5 million from global investors

  • Co-led by Nuwa Capital, Shorooq Partners and 4DX Ventures, pre-seed round amongst the largest in the MENA region
  • Saudi Arabia’s Abdul Majeed Al Hokair and Al Faisaliah Group participate along with Japan’s Samurai Incubate and angel investors
  • Funds raised to be utilised for expansion across Egypt while laying the foundation for entry into international markets in the Middle East and Africa

Cairo, Egypt, April 19, 2022The Food Lab (TFL), Egypt’s first cloud kitchen services operator, has announced the completion of a significant $4.5 million pre-seed fund raising round. This round includes investors from across the world and was co-led by Nuwa Capital, Shorooq Partners and 4DX Ventures. The pre-seed round also saw the participation of Saudi Arabia based Al Faisaliah Group and Abdul Majeed Al Hokair, alongside Japan’s Samurai Incubate and other angel investors.

Established in 2020, by Egyptian entrepreneurs Kareem El Daly, Ahmed Osman, and Wesam Masoud, TFL partners with 50+ local champions and international brands who are leveraging the company’s platform to grow their presence in Egypt. With The Food Lab, existing restaurant owners can grow exponentially, while new brands can go from concept to launch within just 10 days.

Kareem El Daly, Founder & President of The Food Lab said, Our mission is to bridge the gap between restaurants and consumers, and by building technology infrastructure, we are enabling the transformation of Egypts Food & Beverage (F&B) industry. In large countries like Egypt, with restaurants and consumers spread out over distances, it is imperative for businesses to create an incredible customer experience irrespective of how small or far the consumers are.

He continued, Restaurants powered by The Food Lab can expand quickly, without any capital commitment, while strengthening their brand equity. Our tech infrastructure helps our clients make data-driven decisions whilst delivering Egypts highest level of service excellence to the largest number of people. Additionally, customers can benefit from easy access to their favourite restaurants. Together with our investors, we look forward to accelerating a new phase of growth for the F&B industry. 

TFL’s cloud kitchen is underpinned by a homegrown technology platform providing end-to-end services for restaurateurs, including procurement, cooking, delivery and marketing. Powered by machine-learning, TFL’s virtual brand consultant provides restaurants with a data-centric dashboard giving restaurateurs recommendations for their brands across operations, finance, menu reengineering, marketing, supplier analysis, and more. 

 

Ahmed Osman, co-founder and CEO of The Food Lab said, “Together with our new investors we look forward to building on our leadership position to expand across Egypt. Job creation in the form of strategic hires remains a key priority alongside the further development of our technology. We are also excited to lay the ground-work for expansion to new markets in the Middle East and Africa, which will unlock growth opportunities for restaurants.” 

The restaurant industry across Egypt has witnessed robust growth with an estimated size of $17 billion annually. According to market data, Egyptians spend about 30% of their income on food and the adoption of new technologies will allow restaurateurs to scale growth rapidly. 

Tamer Azer, Partner, Shorooq Partners said, “As investors, infrastructure is in our DNA. The Food Lab is first and foremost an infrastructure company that allows the restaurants we love, to grow and reach more people by giving them access to absolutely everything they need to succeed, from best-in-class ingredients to hard data that helps them serve their customers better. In Egypt’s increasingly more competitive food market, The Food Lab is the best success partner a restaurateur could ever want.”

The TFL platform enables scalable growth opportunities for restaurants through a technology-based platform. TFL’s technology transforms restaurants into data-driven enterprises, centralising company data in one simple platform. Restaurant managers can have easy access to reporting and benchmarking tools, an insights platform, customer segmentation and marketing tools, and measure growth against industry KPIs.

Ghassan Noursi, Venture Lead, Nuwa Capital said, "The Food Lab is offering restaurant owners a solution to the problems posed by the country's recent trend of de-urbanization, which makes it very difficult for a restaurant to reach any meaningful percentage of a given population. TFL's founders have really put together an amazing team to help the company scale nationwide, and their singular commitment to improving customer satisfaction is one that I am confident will lead to an ever-improving product stack."

"TFL has an incredibly strong founding team with a diverse set of world class skills. They have a big vision for how their platform can revolutionize the food industry in Egypt, and the quality of their products and the fast growth speaks to their ability to translate their talent into results. We're really excited to be on this journey with them." Peter Orth, Managing Partner, 4DX Ventures.

TFL’s comprehensive on-boarding process helps restaurants launch within 10 days from its shared kitchens while embedding operational efficiencies from the start. Ensuring quality control, TFL democratises customer feedback reports, 3rd party food safety and HAACP audits. 



 منصة المطابخ السحابية المصرية البارزة "ذا فود لاب" تجمع 4.5 مليون دولار من مستثمرين عالميين 




  • الجولة التمهيدية التي تمّت بقيادة مشتركة بين "نواة كابيتال" و"شروق بارتنرز" و"فور دي إكس" تُعدّ من بين الأكبر في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا 
  • "الفيصلية" و"عبدالمجيد الحكير" السعوديتان و"سامواري إنكيوبيت" اليابانية تشارك في الجولة التمهيدية بجانب مستثمرين ملائكيين 
  • الأموال المجموعة سوف تُستخدم في التوسّع بأنحاء مصر والتأسيس للدخول إلى أسواق الشرق الأوسط وإفريقيا. 

     

    القاهرة، مصر، 19 إبريل 2022 – أعلنت "ذا فود لاب"، أول منصة متخصصة في حلول المطابخ السحابية في مصر، عن اختتام جولة تمويل تمهيدية كبيرة بقيمة 4.5 مليون دولار. وشملت هذه الجولة مستثمرين من جميع أنحاء العالم، بقيادة "نواة كابيتال" و"شروق بارتنرز" و"فور دي إكس"، وشاركت فيها مجموعة الفيصلية ومجموعة عبدالمجيد الحكير من المملكة العربية السعودية، علاوة على شركة "سامواري إنكيوبيت" اليابانية ومستثمرين ملائكيين. 

     

    تأسست منصة "ذا فود لاب" في العام 2020 بأيدي رواد الأعمال المصريين أحمد عثمان وكريم الدالي ووسام مسعود، وأقامت حتى الآن شراكات مع أكثر من 50 علامة تجارية محلية وعالمية تستفيد من منصة الشركة في تنمية حضورها في مصر. وتساعد المنصة أصحاب المطاعم على تحقيق النمو، كما تساعد العلامات التجارية الجديدة على إطلاق عملياتها في السوق في غضون 10 أيام. 

     

    وبهذه المناسبة، أشار كريم الدالي المؤسس والرئيس لمنصة "ذا فود لاب" إلى أن رسالة المنصة تتمثل في سدّ الفجوة بين المطاعم والمستهلكين، مؤكّدًا أن المنصة تمكّن المطاعم من إحداث التحوّل في قطاع الأطعمة والمشروبات في مصر عبر تزويدها بالبنية التحتية التكنولوجية الملائمة. وقال: "يتعيّن على الشركات العاملة في البلدان الكبيرة، كمصر، حيث تنتشر المطاعم ويتوزّع الزبائن على امتداد مساحات جغرافية شاسعة، أن تخلق تجربة عملاء مذهلة بغضّ النظر عن مدى صِغر شريحة المستهلكين أو بُعدها الجغرافي". 

     

    وأضاف: "يمكن للمطاعم التي تتلقى الدعم من "ذا فود لاب" أن تتوسع بسرعة دون أي التزام رأسمالي، وتعزّز قيمة علامتها التجارية، فبنيتنا التحتية التكنولوجية تساعد عملاءنا على اتخاذ قرارات تعتمد على تحليلات البيانات وتقديم أعلى مستوى من التميز في الخدمة في السوق المصرية لأكبر عدد من الزبائن. كذلك يمكن للزبائن الاستفادة من سهولة الوصول إلى مطاعمهم المفضلة، ونتطلّع مع مستثمرينا للوصول إلى مرحلة جديدة وسريعة من النمو في قطاع الأطعمة والمشروبات". 

     

    وتقوم المطابخ السحابية التابعة لمنصة "ذا فود لاب" على منصة تكنولوجية محلية تقدّم خدمات شاملة لأصحاب المطاعم، تشتمل على المشتريات والطهو والتوصيل والتسويق. ويوجد للمنصة مستشار افتراضي للعلامات التجارية يقوم على تكنولوجيا تعلُّم الآلات ويزوّد المطاعم بلوحة بيانات تقدّم توصيات للمطاعم تتعلّق بالعمليات، والتمويل، والابتكار في قوائم الطعام، والتسويق، وتحليل الموردين، وغيرها. 

     

    من جهته، قال أحمد عثمان الشريك المؤسس والرئيس التنفيذي لمنصة "ذا فود لاب"، إن المنصة تتطلّع مع المستثمرين الجدد فيها إلى الانطلاق من مكانتنا القيادية للتوسّع في جميع أنحاء مصر، وأضاف: "تظلّ التعيينات الاستراتيجية لموظفينا أولوية رئيسة بجانب حرصنا على التطوير التكنولوجي، ونحن متحمسون لإرساء أساس متين للتوسّع في أسواق جديدة في الشرق الأوسط وإفريقيا، الأمر الذي سيفتح آفاق النمو أمام المطاعم". 

     

    هذا، ويشهد قطاع المطاعم في جميع أنحاء مصر نموًا كبيرًا يقدر بنحو 17 مليار دولار سنويًا. وفقًا لبيانات السوق، يُنفقالمصريونحوالي 30 فيالمئةمندخلهمعلىالطعام، وتبني التكنولوجيا الجديدة من هذا الباب سيسمح للمطاعم بتوسعة نطاق النمو بسرعة. 

     

    بدوره، أكّد تامر عازر الشريك في "شروق بارتنرز"، أن البنية التحتية الملائمة "أساس نجاح المستثمرين"، مشيرًا إلى أن منصة "ذا فود لاب" تُعدّ "بنية تحتية متقدّمة تسمح للمطاعم التي نحبّها بالنمو والوصول إلى المزيد من الزبائن من خلال تمكينها من الحصول على كل مقومات النجاح، بدءًا من أفضل المكونات الداخلة في إعداد الطعام ووصولًا إلى البيانات التي يصعب استخلاصها والتي تساعدها كثيرًا في تقديم أرقى الخدمات والمنتجات لزبائنها". واعتبر عازر أن المنصة خير شريك يمكن للمطاعم العمل معه في سبيل إحراز النجاح في سوق الأطعمة والمشروبات المتسمة بالتنافسية الشديدة في مصر". 

     

    وتمنح منصة "ذا فود لاب" المطاعم فرص نمو قابلة للتوسّع من خلال منصة قائمة على التكنولوجيا. وتساهم تكنولوجيا المنصة في تحويل المطاعم إلى مؤسسات قائمة على البيانات، تركّز بياناتها المؤسسية في منصة واحدة بسيطة. وبوسع مديري المطاعم الوصول بسهولة إلى أدوات إعداد التقارير والقياس المعياري، ومنصة للرؤى المتعمقة، وأدوات تصنيف الزبائن والتسويق، وأدوات قياس النمو بالمقارنة مع مؤشرات الأداء التخصصية الرئيسة. 

     

    من جانبه، قال غسان نورسي رئيس مشاريع الاستثمار في شركة "نواة كابيتال"، إن "ذا فود لاب" تقدّم لأصحاب المطاعم حلًا للمشاكل التي ينطوي عليها انتقال ملايين السكان من وسط المدن الكبرى إلى مجتمعات الضواحي، ما يصعّب على المطاعم الوصول إلى النسبة المنشودة من السكان. وأضاف: "شكّل مؤسسو المنصة فريقًا مذهلًا لمساعدتهم على التوسّع على الصعيد الوطني، ونحن مطمئنون إلى أن التزامهم بتحسين رضا العملاء سيؤدي إلى مواصلة تحسين خدماتهم". 

     

    أما بيتر أورث شريك الإدارة لدى "فور دي إكس"، فأشاد بقوّة الفريق المؤسِّس لمنصة "ذا فود لاب" لافتًا إلى تمتُّع أعضائه بـ "مجموعة ثرية من المهارات المرموقة". وقال: "لدى هذا الفريق رؤية ثاقبة حيال السبُل التي يمكن عبرها للمنصة أن تُحدث ثورة في قطاع الأغذية في مصر، وتعكس جودة منتجاته وإمكانيات النمو السريع التي يتمتع بها قدرتَه على ترجمة مواهبه إلى نتائج ملموسة، لذا فإننا نشعر بالحماس برفقة هذا الفريق في مسيرته الواعدة". 

     

    ويساعد التحاق المطاعم بمنصّة "ذا فود لاب" على انطلاقها في غضون 10 أيام من المطابخ المشتركة المتسمة بالكفاءات التشغيلية. وتضمن المنصة مراقبة الجودة، متيحة الحصول على تقارير شفافة حول ملاحظات العملاء، وخضوعها لعمليات تدقيق مستقلة تتعلّق بسلامة الأغذية وتطبيق النظام "هاسب". 

     

    نبذة عن منصة "ذا فود لاب" 

     

    تأسست منصة "ذا فود لاب" في العام 2020 وهي منصة مصرية متخصصة في حلول المطابخ السحابية التي تساعد المطاعم على تحقيق النمو وتساعد العلامات التجارية الجديدة على إطلاق عملياتها في غضون 10 أيام. وتقدّم المنصة مجموعة من الخدمات، تتضمّن المشتريات والطهو والتوصيل والرؤى والتوصيات القائمة على البيانات، فضلًا عن التسويق لأصحاب المطاعم. 

     
=