Wednesday, 23 February 2022

LEADING EGYPTIAN RESTAURATEUR, TAMER AMER, LAUNCHES NEW TECH-ENABLED LOGISTICS PLATFORM - ONE ORDER - AND COMPLETES US$1 MILLION FUNDRAISE




OneOrder – the first logistics group to tackle Egypt’s restaurant industry’s main supply chain issues: pricing, quality and timing


Fundraise led by A15, the leading MENA Venture Capital firm


Cairo, Egypt – 23 February 2022 – OneOrder, the new logistics company solving Egyptian restaurants’ supply chain inefficiencies, announces its launch and successful completion of a $1 million fundraise.


The fundraise was led by A15, the leading MENA venture capital firm, and renowned as one of the most prominent backers of early-stage start-ups in the region.


OneOrder is the first company of its kind in Egypt; a logistics company addressing the major inefficiencies faced by Egypt’s restaurants when sourcing supplies. It is the creation of leading Egyptian restaurateur Tamer Amer, the founder of Fuego Sushi and Longhorn Texas BBQ – two of Egypt’s most successful restaurant chains.


OneOrder is creating a platform to address the significant structural problem faced by Egyptian restaurants – interacting on a regular basis with a number of small, fragmented suppliers and vendors from whom they source their meat, vegetables and equipment. This suboptimal supply chain structure causes: (i) inconsistent and non-transparent pricing, (ii) unreliable quality which, in turn, gets passed onto restaurant customers, and (iii) irregular delivery timing, with supplies often late, limiting restaurants’ daily menu offerings.


OneOrder’s platform means Egyptian restaurants can buy all their needs from one application, with reliable quality, prices and timing.


Tamer Amer, founder and CEO of OneOrder, said:


“We are delighted to announce our launch and fundraise, and I thank A15 for their outstanding support. Given Egypt’s flourishing restaurant industry and the challenges it faces caused by a fragmented supply chain, OneOrder offers a much needed technology-enabled solution at the perfect time. My experience in the food and beverage industry means I know what restaurant owners need; it is a reliable, timely supply of quality goods, at a consistent price – without the stress of managing various suppliers on a daily basis.


We believe restaurants should be focussed on delivering a high-quality experience and service to their customers without having to worry about sourcing and procurement. We are the platform to deliver that. I’m very excited about the future as our market opportunity is huge. Egypt and the wider region are booming economically, and the food & beverage sector is only growing larger.”


Karim Beshara, General Partner at A15, said:


“We are excited to partner with Tamer to solve one of the main challenges the Food & Beverages industry faces in the MENA region. By leveraging Tamer’s extensive experience as a successful restauranteur and A15’s history of building scalable technology platforms, we will aim to provide restaurants in the region with reliable, convenient and timely supplies that are consistently priced.”


OneOrder’s market opportunity is significant. Egypt has c. 45,000 registered restaurants, but as many as a quarter of a million unregistered – all working and consuming supplies. In 2019, the United States Department of Agriculture estimated the overall Food & Beverages (“F&B”) / Hospitality market in Egypt to be $13 billion, with OneOrder expecting that figure to have increased substantially since then.


Market drivers are also compelling. The latest research by Fitch Ratings, the global ratings agency, forecasts 5.3% GDP growth in Egypt for 2021-2023, driven by strong private consumption and increasing tourism. Egypt is also building new cities such as New Alamein, with hotels and commerce expanding across the country – all of which is favourable for the F&B sector.


There are similar restaurant supply chain inefficiencies in other countries in MENA and OneOrder aspires to, over time, expand its proposition geographically across the region.


Alongside Mr. Amer, OneOrder’s management team has an excellent track record in the F&B sector. It includes Karim Maurice as co-founder and Chief Technology Officer. Mr. Maurice founded Cube – Egypt’s equivalent of OpenTable, the global online restaurant-reservation service, as well as Bitroot, a “CTO-as-a-Service” for early-stage ventures.


Joining OneOrder’s Board is Moataz Abdelrahman, who is currently serving as Coca-Cola General Manager for Egypt, Libya and Sudan. He comes with a diversified career path working in over 17 markets with 200 million consumers across different departments marketing, business development and operations.


Also joining as non-executive Chairman of the board is private equity veteran Karim Hassan, currently the CEO of Ankh. Karim brings 20 years of investment & operational experience in the US, Europe and the Middle East.

تامر عامر، الاسم الرائد في مجال المطاعم، يطلق المنصة اللوجستية الجديدة القائمة على التكنولوجيا "وان أوردر" ويجمع تمويلاً بقيمة مليون دولار أمريكي


وان أوردر (Oneorder) - أول مجموعة لوجستية تعالج أبرز مشكلات سلسلة التوريد في قطاع المطاعم المصري وهي التسعير والجودة وأوقات التسليم


قادت التمويل شركة رأس المال المغامر "A15" الرائدة في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا


القاهرة، مصر – أعلنت شركة "وان أوردر"، شركة الخدمات اللوجستية الجديدة، التي تعالج نقاط الضعف الكامنة في سلسلة التوريد ضمن قطاع المطاعم في مصر، عن إطلاق أعمالها ونجاحها في الحصول على تمويل بقيمة مليون دولار. وتولّت شركة "A15" قيادة عملية التمويل، وهي شركة رائدة في مجال رأس المال المغامر بمنطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، وتشتهر بأنها واحدة من أبرز الجهات الداعمة للشركات الناشئة في مراحل تأسيسها المبكرة في المنطقة.


تُعتبر "وان أوردر" الشركة الأولى من نوعها في مصر في تقديم الخدمات اللوجستية التي تعمل على سد الفجوات الرئيسية التي تواجهها المطاعم المصرية عند الحصول على المواد اللازمة لعملها. وقد تأسست الشركة على يد تامر عامر، الاسم الرائد في مشهد المطاعم بمصر، فهو مؤسس كل من "فويجو سوشى" و"لونغهورن تكساس باربيكيو" وهما من أنجح سلاسل المطاعم في مصر.


تعمل "وان أوردر" على إنشاء منصة تعالج أبرز الإشكاليات التي تواجهها المطاعم المصرية، والمتمثلة في التواصل الدائم مع عدد قليل من الموردين والبائعين المتفرقين ممن يزودونها باللحوم والخضروات والمعدات. وتتسبب هذه الإشكالية في عدد من المشكلات وهي انعدام الاتساق في الأسعار وغياب الشفافية والجودة غير الموثوقة، والتي بدورها تنعكس على تجارب عملاء المطاعم، وأخيرًا عدم الانتظام في أوقات التسليم الذي ينتج عنه تأخر الإمدادات واضطرار المطاعم إلى التقليل من الأطباق التي تقدمها يوميًا. ومع منصة "وان أوردر"، أصبح بإمكان المطاعم المصرية شراء جميع احتياجاتها عبر تطبيق واحد بجودة وأسعار وأوقات تسليم منتظمة وموثوقة.


ومن جانبه، قال تامر عامر، المؤسس والرئيس التنفيذي لشركة "وان أوردر":


"يسرنا الإعلان عن انطلاق شركتنا وحصولنا على التمويل. وهنا، أود أن أشكر شركة A15 على دعمها المتميز. ونظرًا لازدهار قطاع المطاعم في مصر والتحديات التي يواجهها بسبب سلسلة التوريد المليئة بالفجوات، تقدم "وان أوردر" حلاً قائمًا على التكنولوجيا يلبي حاجةً ماسّة بالوقت المناسب. وبفضل خبرتي في قطاع الأغذية والمشروبات، أدرك تمامًا ما يحتاجه أصحاب المطاعم، ألا وهو التوريد الموثوق للسلع عالية الجودة بالوقت المطلوب وبسعر ثابت، مع تجنب العناء والمشكلات المترتبة على إدارة موردين متعددين بشكل يومي.


نحن نعتقد أن على المطاعم التركيز على تقديم تجربة وخدمة عالية الجودة لعملائها دون الحاجة إلى القلق بشأن التوريد والمشتريات، ومن المؤكد أن منصتنا سترقى لتوقعاتهم. أتطلع بحماس لما يجمله المستقبل لنا، ففرصتنا في السوق هائلة في ظل ما تشهده مصر والمنطقة ككل من ازدهار اقتصادي يشمل قطاع الأغذية والمشروبات الذي يسجل نموًا كبيرًا."


ومن جانبه، قال كريم بشارة، الشريك العام في شركة "A15":


"يسعدنا أن ندخل في شراكة مع تامر للاستجابة لأحد التحديات الرئيسية التي يواجهها قطاع الأغذية والمشروبات في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. وبالاستفادة من خبرة تامر صاحب سلسلة ناجحة من المطاعم ومن سجل إنجازات A15 الحافل في بناء منصات تقنية قابلة للتطوير، سنعمل على تزويد المطاعم في المنطقة بإمدادات موثوقة وفي الوقت المناسب وبأسعار ثابتة."


تحظى "وان أوردر" بفرصة كبيرة في السوق، حيث يوجد في مصر حوالي 45,000 مطعم مسجل، ولكن هناك حوالي ربع مليون مطعم غير مسجل يعمل ويستهلك المواد. وفي عام 2019، قدّرت وزارة الزراعة الأمريكية القيمة الإجمالية لسوق الطعام والشراب والضيافة في مصر بنحو 13 مليار دولار، وتتوقع شركة "وان أوردر" أن هذا الرقم قد ارتفع كثيرًا منذ ذلك الحين.


كما أن عوامل تحفيز السوق مقنعة أيضًا، حيث تتوقع آخر الأبحاث التي أجرتها وكالة التصنيف العالمية "فيتش رايتنغز" نموًا في الناتج المحلي الإجمالي في مصر بنسبة 5.3% للفترة من 2021 إلى 2023، مدفوعًا بالاستهلاك الخاص القوي وازدهار السياحة. كما تعمل مصر حاليًا على بناء مدن جديدة مثل مدينة العلمين الجديدة، وتشهد توسعًا في الفنادق والأنشطة التجارية في جميع أنحاء البلاد، بما يدعم قطاع الطعام والشراب. وتدرك شركة "وان أوردر" أن هناك فجوات مماثلة في سلاسل توريد المطاعم في بلدان أخرى في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، لذلك تطمح إلى توسيع حلولها جغرافيًا إلى جميع أنحاء المنطقة مع مرور الوقت.


إلى جانب السيد عامر، يتمتع فريق إدارة شركة "وان أوردر" بسجل حافل وممتاز في قطاع الطعام والشراب. وأبرزهم كريم موريس الرئيس التنفيذي للتكنولوجيا في الشركة، ومؤسس شركة كيوب (Cube) في مصر، التي تقدم خدمة الحجز الإلكتروني للمطاعم، وشركة بيتروت (Bitrout)، التي توفر "التكنولوجيا كخدمة" للمشاريع في مراحلها المبكرة.


وقد انضم معتز عبد الرحمن إلى مجلس الإدارة في "وان أوردر"، وهو يشغل حاليًا منصب مدير عام شركة كوكاكولا في مصر وليبيا والسودان. ويتمتع معتز بمسار وظيفي متنوع، حيث إنه عمل ضمن مجالات التسويق وتطوير الأعمال والعمليات التشغيلية في أكثر من 17 سوقًا يضم 200 مليون مستهلك.


كما انضم كريم حسن إلى مجلس الإدارة بصفته رئيس مجلس الإدارة غير التنفيذي، وهو خبير في مجال الأسهم الخاصة، ويشغل حاليًا منصب الرئيس التنفيذي لشركة (Ankh Capital). ويتمتع كريم بخبرة استثمارية وتشغيلية تمتد لعشرين عامًا في الولايات المتحدة وأوروبا والشرق الأوسط.

=