Sunday, 28 November 2021

Nexus Group launches UAE home loan business




GCC’s largest financial advisory group, makes strategic decision to capitalise on robust UAE economy, buoyant housing market, while complementing core insurance and advisory businesses.


Nexus Group, the largest financial advisory in the GCC, has launched a fully licenced mortgage entity, Nexus Mortgage Brokers. The new enterprise aims to supplement Nexus’s core insurance and financial advisory business and capitalise on the UAE’s economic recovery and Dubai’s buoyant residential property market.

Nexus has teamed-up with leading banks in the UAE to offer resident and non-resident mortgages for properties in the UAE on fixed or variable interest rates. Nexus will also provide brokerage services for existing homeowners looking to refinance their homes to release equity and or to take advantage of more competitive interest rates.

Commenting on the announcement, Tarun Khanna, CEO at Nexus Group said, “First and foremost, our new mortgage business complements our existing core business of insurance and financial advisory. 

“As a brokerage, we can save customers time and effort by comparing the most appropriate and competitive mortgages on the market, without any hidden fees or commissions. We can also guide our customers through the entire process, from initial application to handover.

“The mortgages we offer will be primarily focused on UAE residents, but we will also have the capability to offer home loans to international investors looking to buy property in the UAE.”

The strategic move by Nexus, comes at a time when the UAE’s economic recovery from the pandemic, is starting to gain traction. According to the UAE central bank’s latest forecast, the UAE economy is expected to grow by 2.1% in 2021 and 4.2% in 2022.

Underscoring that sentiment, business confidence in Dubai has risen to a seven-year high ahead of Expo 2020, according to the Dubai Chamber of Commerce & Industry and the Dubai Economic Department (DED). Economic growth in the emirate is estimated to reach 3.1% in 2021 and 3.4% the following year.

“Evidence of this is playing out across the UAE’s residential property market, which is showing solid and sustainable growth. The number and value of real estate and mortgage transactions in the first half of this year, have collectively outperformed similar periods over the past decade,” added Khanna. 

Dubai and Abu Dhabi are the two most active real estate markets in the UAE. The 2021 half-year research data from a raft of leading real estate consultancies including Chestertons, revealed that in total 27,373 transactions were carried out in Dubai in H1 2021, which were worth AED 62 billion.  

That was a 34% and 55% increase in volume compared with H2 2020. Average transaction values also grew by 8.5% for secondary/ready properties and 15% for off-plan properties between H2 2020 to H1 2021 

Abu Dhabi followed suit. After a relatively strong Q1 2021, leading developers reported notable off-plan demand for projects launched during Q2, with many developments selling out within days, illustrating renewed confidence in the residential market. Demand for ready villas and those for resale increased average annual prices by 2.2%. 

“Although strategic direction by definition and nature is long term, this is also an opportune and exciting time to launch our mortgage brokerage. Even though the Dubai and Abu Dhabi real estate markets are the most active, we expect healthy demand from potential homeowners right across the UAE,” added Khanna.

Headquartered in Dubai, Nexus Group was established in 2006 after a management buyout of the distribution arm of Zurich International Life, which had been operating in the region since 1989. Nexus now has offices in Abu Dhabi, Kuwait, Bahrain and Qatar.

The company employs over 350 fully qualified professional consultants and 150 support staff, offering a broad range of licenced products from regulated providers, such as life insurance, savings plans, corporate pensions and group medical cover, as well as various classes of commercial insurance, including employee benefits. 

مجموعة نيكسس تطلق مشروع قروض الإسكان في دولة الإمارات


تتخذ أكبر مجموعة استشارية مالية في دول مجلس التعاون الخليجي قرارًا استراتيجيًا للاستفادة من اقتصاد دولة الإمارات القوي وسوق الإسكان المزدهر بالتزامن مع استكمال أعمال التأمين والاستشارات الأساسية


دبي، الإمارات العربية المتحدة، 28 نوفمبر 2021: أطلقت مجموعة نيكسس، أكبر شركة استشارات مالية في دول مجلس التعاون الخليجي، مؤسسة مرخصة بالكامل للرهن العقاري تحت اسم وسطاء نيكسس للرهن العقاري Nexus Mortgage Brokers، حيث يهدف المشروع الجديد إلى استكمال أعمال التأمين الأساسية والاستشارات المالية لشركة نيكسس والاستفادة من الانتعاش الاقتصادي في دولة الإمارات العربية المتحدة وسوق العقارات السكنية المزدهر في دبي.


تعاونت نيكسس مع البنوك الرائدة في الإمارات العربية المتحدة لتقديم قروض عقارية للمقيمين وغير المقيمين للعقارات في الإمارات العربية المتحدة بأسعار فائدة ثابتة أو متغيرة، كما ستوفر نيكسس أيضًا خدمات الوساطة لأصحاب المنازل الحاليين الذين يتطلعون إلى إعادة تمويل منازلهم للإفراج عن حقوق الملكية أو للاستفادة من أسعار الفائدة الأكثر تنافسية.


وبهذه المناسبة، قال تارون خانا، الرئيس التنفيذي لمجموعة نيكسس: "أولاً وقبل كل شيء فإن أعمالنا الجديدة في مجال الرهن العقاري مكملة لأعمالنا الأساسية الحالية المتمثلة في التأمين والاستشارات المالية، وبصفتنا شركة وساطة فإنه يمكننا توفير الوقت والجهد للعملاء من خلال مقارنة الرهون العقارية الأكثر ملاءمة وتنافسية في السوق دون أي رسوم أو عمولات مخفية، كما يمكننا أيضًا توجيه عملائنا خلال العملية بأكملها ابتداءً من التطبيق الأولي وانتهاءً بالتسليم". 


وأضاف خانا قائلاً: "ستركز القروض العقارية التي نقدمها بشكل أساسي على المقيمين في دولة الإمارات العربية المتحدة، ولكن سيكون لدينا أيضًا القدرة على تقديم قروض سكنية للمستثمرين الدوليين الذين يتطلعون إلى شراء عقارات في دولة الإمارات."


تأتي هذه الخطوة الاستراتيجية من قبل نيكسس في وقت بدأت فيه مرحلة التعافي والانتعاش الاقتصادي لدولة الإمارات العربية المتحدة من الآثار السلبية لجائحة كوفيد-19، ووفقًا لأحدث توقعات البنك المركزي الإماراتي فإنه من المتوقع أن ينمو اقتصاد الإمارات بنسبة 2.1٪ في عام 2021 و4.2٪ في عام 2022.


وأردف خانا قائلاً: "يتجلى الدليل على ذلك في سوق العقارات السكنية في الإمارات العربية المتحدة، والتي تظهر نموًا قويًا ومستدامًا، كما أن عدد وقيمة المعاملات العقارية والرهن العقاري في النصف الأول من العام الجاري قد فاق أداؤها بشكل جماعي الفترات المماثلة على مدى العقد الماضي.


وتعد كلاً من: دبي وأبو ظبي كأكثر أسواق العقارات نشاطاً في الإمارات العربية المتحدة، كما كشفت آخر البيانات البحثية النصف السنوية لعام 2021 الصادرة عن شركة تشيسترتنس، مجموعة من الاستشارات العقارية الرائدة أنه تم تنفيذ ما مجموعه 27،373 صفقة في دبي في النصف الأول من عام 2021 بقيمة 62 مليار درهم إماراتي، حيث كان ذلك زيادة بنسبة 34٪ و55٪ في الحجم مقارنة بالنصف الثاني من عام 2020، كما ارتفع متوسط قيم المعاملات بنسبة 8.5٪ للعقارات الثانوية / الجاهزة و 15٪ للعقارات على الخارطة بين النصف الثاني 2020 والنصف الأول من عام 2021.


هذا وقد كشف أبرز المطورون العقاريون بعد الربع الأول القوي نسبيًا من عام 2021 عن زيادة الطلب بشكل ملحوظ على المشاريع التي تم إطلاقها على الخارطة خلال الربع الثاني تزامناً مع بيع العديد من العقارات في غضون أيام، مما يدل على تجدد الثقة في سوق العقارات السكنية، حيث أدى الطلب على الفلل الجاهزة وإعادة البيع إلى زيادة متوسط الأسعار السنوية بنسبة 2.2٪.


يقع المقر الرئيسي لمجموعة نيكسس في دبي، وقد تم تأسيسها في عام 2006 بعد شراء إداري لذراع التوزيع لشركة زيورخ الدولية للتأمين، والتي كانت تعمل في المنطقة منذ عام 1989، وتملك نيكسس الآن مكاتب في أبوظبي والكويت والبحرين وقطر.


توظف الشركة حالياً أكثر من 350 من الاستشاريين المحترفين المؤهلين تأهيلاً كاملاً و150 من موظفي الدعم وتقدم مجموعة واسعة من المنتجات المرخصة من مقدمي الخدمات الخاضعين للتنظيم مثل التأمين على الحياة وخطط الادخار ومعاشات الشركات والتغطية الطبية الجماعية، بالإضافة إلى فئات مختلفة من التأمين التجاري بما في ذلك استحقاقات الموظفين.

=