Monday, 11 October 2021

Gartner Says Government Organizations Are Increasing Investment in AI, But Their Workforce Remains Apprehensive




Dubai, UAE., October 11, 2021 — Government organizations around the world are adopting artificial intelligence (AI) technologies to help them achieve their public purpose or mission, but government employees are still concerned about the technology’s impact, according Gartner, Inc.


Thirty-six percent of government respondents in the 2021 Gartner CIO survey indicated that they planned to increase investment in AI/machine learning in 2021.


Chatbots or conversational agents are leading the way in government AI technology adoption, with 26% of survey respondents reporting they have already deployed them. A further 59% expect to have deployed them within the next three years, according to the Gartner Digital Transformation Divergence Across Government Sectors survey.



However, a separate Gartner survey found that AI technologies are still viewed with a level of uncertainty, especially among the government employees who have not worked with any AI-backed solutions. More than half (53%) of government employees who have worked with AI technologies believe they provide insights to do their job better, compared to 34% of employees who have not used AI.



“Automation, insight and intelligence are all interconnected priorities for government leaders,” said Dean Lacheca, senior research director at Gartner. “But the operational and services delivery workforce are absolutely critical to the success of any attempts to automate or augment their ways of working. Leaders can generate more acceptance by clearly linking the technology to practical outcomes that benefit government employees and support mission objectives.”



While chatbots and conversational agents are currently the most widely adopted, the most significant AI technology for governments in terms of planned adoption is machine-learning-supported data mining. Sixteen percent have currently deployed it and a further 69% plan to within the next three years (see Figure 1).



Figure 1: Types of AI Adoption Across Government



Source: Gartner (October 2021)



Beyond the two leading AI technologies, government organizations also plan to implement more specialized AI solutions, such as geospatial AI (GeoAI) which uses AI methods to produce knowledge through the analysis of spatial data and imagery. The lower uptake reflects the fact that it is more relevant to sub-sectors of government such as defense and intelligence, transportation, and local government.



Public sector workforce remains uncertain about AI

Forty-two percent of government employees surveyed who have not worked with AI solutions understand that AI is a means to getting work done. But only 27% of these same respondents believe AI has the potential to replace many tasks, worsening to only 17% when it comes to what they consider to be skilled tasks. Perception improves among those employees that have worked with AI solutions.



A higher proportion of those who have used AI (31%) believe it is a threat to their jobs, compared to 24% of those who have not worked with AI. However, 44% of those who have used AI believe it improves decision making. Thirty-one percent said AI reduces the risk of making a mistake, but 11% thought it made more errors than humans do.



“Senior executives in the public sector must address the early apprehension among the government workforce by showing how the technology helps them to getting their work done. Then continue to build confidence in the technology through exposure, use cases and case studies,” Lacheca said.



Gartner clients can learn more in the reports “Survey Analysis: Government Workforce Remain Apprehensive About AI and Automation” and “Government Insight: Align Artificial Intelligence Product Roadmap to Meet Changing Priorities.”


Editors’ notes:

Gartner’s Digital Transformation Divergence Across Government Sectors research was conducted in April-May 2021 with 166 respondents from government organizations in North America, EMEA and Asia Pacific.


The 2021 Gartner Employee Technology Survey was conducted online between November 2020 and December 2020. Respondents included 258 government employees who use technology in Asia Pacific, Europe, Latin America and North America.


The 2021 Gartner CIO Survey was conducted in July-August 2020 with a total of 1,877 respondents from all geographies and industry sectors (public and private), including 237 respondents from all tiers of government.


About the Gartner Information Technology Practice

The Gartner IT practice provides CIOs and IT leaders with the insights and tools to drive the organization through digital transformation to lead business growth. Additional information is available at www.gartner.com/en/information-technology. Follow news and updates from the Gartner IT practice on Twitter and LinkedIn using #GartnerIT.


About Gartner

Gartner, Inc. (NYSE: IT) delivers actionable, objective insight to executives and their teams. Our expert guidance and tools enable faster, smarter decisions and stronger performance on an organization’s most critical priorities. To learn more, visit gartner.com.




جارتنر: 36% من المؤسسات الحكومية ستعزز استثمارها في الذكاء الاصطناعي والتعلم الآلي خلال 2021




دبي، الإمارات العربية المتحدة، 11 أكتوبر 2021: باتت المؤسسات الحكومية في جميع أنحاء العالم تعمل بشكل متزايد على تبني تقنيات الذكاء الاصطناعي بغية تحقيق أهدافها أو مهامها العامة، إلا أن الموظفين الحكوميين لا يزالون يشعرون بالقلق تجاه تأثيرات هذه التقنيات، وذلك وفقاً لمؤسسة الدراسات والأبحاث العالمية جارتنر.



وأشار 36% من المشاركين في استطلاع جارتنر لآراء رؤساء تكنولوجيا المعلومات 2021 في القطاع الحكومي إلى أنهم يخططون لتعزيز استثمارهم في تقنيات الذكاء الاصطناعي والتعلم الآلي في عام 2021.



وقد تصدرت روبوتات وتطبيقات المحادثة قائمة تقنيات الذكاء الاصطناعي التي تتبناها الحكومات، حيث أفاد 26% من المشاركين في الاستطلاع أنهم قاموا بنشر هذه التقنيات بالفعل. وتوقع 59% آخرين نشرها خلال السنوات الثلاث المقبلة. وذلك وفقاً لاستطلاع جارتنر الخاص بالتحول الرقمي عبر القطاعات الحكومية.



لكن بالمقابل، أفضى استطلاع منفصل من شركة جارتنر إلى وجود حالة عدم يقين إزاء تقنيات الذكاء الاصطناعي، خاصة بين الموظفين الحكوميين الذين لم يتعاملوا مع أية حلول مدعومة بهذه التقنيات بعد. حيث يعتقد أكثر من نصف الموظفين الحكوميين (53%) الذين تعاملوا مع تقنيات الذكاء الاصطناعي أن بإمكانهم الحصول على رؤى هامة تساعدهم على إتمام مهامهم بشكل أفضل، مقارنة بـ 34% من الموظفين ممن لم يستخدموا هذه التقنيات بعد.



وفي هذا السياق قال دين لاتشيكا، مدير الأبحاث لدى جارتنر: "تُعد أتمتة العمليات والتقنيات الذكية والرؤى الهامة من الأولويات المترابطة بالنسبة لقادة القطاع الحكومي، لكن القوى العاملة في مجال تقديم الخدمات والتشغيل ضمن هذا القطاع تحظى بأهمية بالغة لإنجاح أية محاولات تتعلق بأتمتة العمليات أو تعزيز الطرق التي يعملون بها. وهنا يمكن لقادة القطاع الحكومي تعزيز مستويات القبول تجاه تقنيات الذكاء الاصطناعي بين موظفيهم من خلال ربط التكنولوجيا بالنتائج العملية التي تدعم هؤلاء الموظفين في تحقيق أهدافهم ومهامهم".



وفي حين أن روبوتات وتطبيقات المحادثة هي التي يتم الاعتماد عليها على نطاق واسع، إلا أن تقنيات الذكاء الاصطناعي الأهم من حيث خطط التبني المستقبلية بالنسبة للحكومات تتمثل في تقنيات تنقيب البيانات المدعومة بالتعلم الآلي، حيث قامت 16% من الحكومات بنشر هذه التقنيات، وتخطط 69% منها لنشرها في غضون السنوات الثلاث القادمة (انظر الشكل 1).



الشكل 1: تقنيات الذكاء الاصطناعي التي يتم تبنيها على مستوى القطاع الحكومي



المصدر: جارتنر (أكتوبر 2021).



بالإضافة إلى تقنيتي الذكاء الاصطناعي الأبرز، تخطط المؤسسات الحكومية أيضاً لاستخدام حلول ذكاء اصطناعي أكثر تخصصاً، مثل حلول الذكاء الاصطناعي الجغرافي المكاني GeoAI التي تستخدم أساليب الذكاء الاصطناعي بغية توليد مستويات المعرفة المطلوبة من خلال تحليل البيانات المكانية والصور المتاحة. وتعكس مستويات الإقبال المنخفض على هذه الحلول حقيقة أنها أكثر صلة بقطاعات حكومية معينة مثل مؤسسات الدفاع والاستخبارات والنقل والحكومات المحلية.



حالة عدم يقين إزاء تقنيات الذكاء الاصطناعي في صفوف القوى العاملة في القطاع الحكومي



يدرك 42% من الموظفين الحكوميين المشاركين في الاستطلاع ممن لم يتعاملوا مع حلول الذكاء الاصطناعي، أن تقنيات الذكاء الاصطناعي هي عبارة عن وسائل لإنجاز مهام العمل. لكن 27% فقط منهم يعتقدون أن هذه التقنيات لديها القدرة على استبدال العديد من المهام، بينما تتراجع النسبة إلى 17% فقط لتمثل من يعتقدون أن هذه المهام تتطلب مهارة معينة. في حين أن إدراك قيمة هذه التقنيات يزداد بين الموظفين الذين تعاملوا مع حلول الذكاء الاصطناعي في السابق.



النسبة الأعلى ممن استخدموا تقنيات الذكاء الاصطناعي (31%) يعتقدون بأنها هذه التقنيات تشكل تهديداً لوظائفهم، مقارنة بـ 24% ممن لم يتعاملوا مع الذكاء الاصطناعي البتّة. لكن مع ذلك، يعتقد 44% ممن استخدموا تقنيات الذكاء الاصطناعي أنها تساعد على تحسين عمليات اتخاذ القرار، حيث أشار 31% إلى أن تقنيات الذكاء الاصطناعي تقلل من خطر ارتكاب الأخطاء، بينما يعتقد 11% أن هذه التقنيات قد ارتكبت أخطاءاً أكثر من البشر.





وقال السيد لاتشيكا: "يجب على كبار المدراء التنفيذيين في القطاع العام معالجة قضية المخاوف المبكرة المنتشرة بين القوى العاملة في القطاع الحكومي، وذلك من خلال إظهار المزايا التي توفرها التكنولوجيا لمساعدتهم في إنجاز مهام عملهم. ومن ثم الاستمرار في بناء الثقة في هذه التكنولوجيا وذلك من خلال التعامل معها لها بشكل أكبر، والتعرف أكثر على حالات استخدامها ودراسات الحالة المتنوعة الأخرى المتعلقة بها".



=