Sunday, 11 April 2021

EIG Signs $12.4 Billion Infrastructure Deal with Aramco

 


EIG-led consortium to acquire 49% equity stake in new entity, Aramco Oil Pipelines Co., with rights to 25-years of tariff payments for oil transported through Aramco’s stabilized crude oil pipeline network

One of the world’s largest energy infrastructure transactions

WASHINGTON--(BUSINESS WIRE/AETOSWire)-- EIG, a leading institutional investor to the global energy sector and one of the world’s leading infrastructure investors, today announced that it has entered into a lease and lease-back agreement with Saudi Arabian Oil Co. ("Aramco"), under which a consortium of investors led by EIG will acquire a 49% equity stake in Aramco Oil Pipelines Company (“Aramco Oil Pipelines”), a newly formed entity with rights to 25-years of tariff payments for oil transported through Aramco’s stabilized crude oil pipeline network. The transaction is valued at approximately $12.4 billion with Aramco holding the remaining 51% stake in the new entity, indicating a total equity value of Aramco Oil Pipelines of approximately $25.3 billion.

The pipeline network, which includes all of Aramco’s existing and future stabilized crude pipelines in the Kingdom of Saudi Arabia, connects oilfields to downstream networks. The pipeline network transports 100% of Aramco’s crude oil produced in the Kingdom under its Concession Agreement.

As part of the transaction, Aramco will lease the usage rights in its stabilized crude oil pipelines network to Aramco Oil Pipelines, and Aramco Oil Pipelines will grant back to Aramco the exclusive right to use, transport through, operate and maintain the pipeline network during the 25-year period in exchange for a quarterly, volume-based tariff, payable by Aramco. The tariff will be backed by minimum volume commitments. Aramco will at all times retain title to, and operational control of, the pipeline network and will assume all operating and capital expense risk. The transaction will not impose any restrictions on Aramco’s actual crude oil production volumes that are subject to production decisions issued by the Kingdom.

“This is an extraordinary opportunity for EIG’s investors, and we are proud to partner with Aramco in this marquee global infrastructure asset,” said R. Blair Thomas, EIG’s Chairman and CEO. “This transaction aligns perfectly with EIG’s philosophy of investing in high-quality assets with contracted cash flows in critical infrastructure. We look forward to a long-term partnership with Aramco and to delivering value for our investors through this landmark investment.”

Aramco President & CEO, Amin H. Nasser, said: “This landmark transaction defines the way forward for our portfolio optimization program. We are capitalizing on new opportunities that also align strategically with the Kingdom’s recently-launched Shareek program. Aramco’s strong capital structure will be further enhanced with this deal, which in turn will help maximize returns for our shareholders. Additionally, our long-term partners in this venture will benefit from investment in one of the world’s most impressive energy infrastructures. Moving forward, we will continue to explore opportunities that underpin our strategy of long-term value creation.”

The transaction is expected to close as soon as practicable, subject to customary closing conditions, including any required merger control and related regulatory approvals.

HSBC Bank plc acted as financial advisor to EIG in connection with the transaction, and Latham & Watkins served as EIG’s legal advisor.


شركة إي آي جي توقع على صفقة استثمار في البنية التحتية بقية 12.4 مليار دولار أمريكي مع أرامكو


سيستحوذ الائتلاف الذي تقوده "إي آي جي" على حصة بنسبة 49 في المائة في الكيان الجديد، وهي شركة "أرامكو أويل بايبلاينز"، تحصل بموجبها على حقوق تمتد على 25 عاماً من قيمة التعريفة الجمركية للنفط الذي يتم نقله عبر شبكة خط أنابيب النفط الخام الثابتة الخاصة بشركة "أرامكو"


تعتبر واحدة من أكبر معاملات البنية التحتية للطاقة في العالم



واشنطن-(بزنيس واير/"ايتوس واير"): أعلنت اليوم شركة "إي آي جي"، المستثمر المؤسسي الرائد في قطاع الطاقة العالمي ومن مستثمري البنية التحتية الرائدين في العالم، أنها أبرمت اتفاقية إيجار وإعادة تأجير مع شركة النفط الوطنية المملوكة للمملكة العربية السعودية ("أرامكو")، والتي سيستحوذ بموجبها الائتلاف الذي تقوده "إي آي جي" على حصة بنسبة 49 في المائة في شركة "أرامكو أويل بايبلاينز كومباني" ("أرامكو أويل بايبلاينز")، وهي كيان أنشئ حديثاً تحصل بموجبها على حقوق تمتد على 25 عاماً من قيمة التعريفة الجمركية للنفط الذي يتم نقله عبر شبكة خط أنابيب النفط الخام الثابتة الخاصة بشركة "أرامكو". تبلغ قيمة الصفقة حوالي 12.4 مليار دولار أمريكي بحيث تمتلك "أرامكو" الحصة المتبقية والتي تبلغ قيمتها 51 في المائة في الكيان الجديد، ما يجعل إجمالي قيمة أسهم شركة "أرامكو أويل بايبلاينز" تبلغ حوالي 25.3 مليار دولار أمريكي.


ستتولى شبكة خطوط الأنابيب، التي تشمل جميع خطوط أنابيب النفط الخام الثابتة الحالية والمستقبلية الخاصة بشركة "أرامكو" في المملكة العربية السعودية، ربط الحقول النفطية بشبكات المراحل النهائية. هذا وتنقل شبكة خطوط الأنابيب 100 في المائة من النفط الخام الذي تنتجه "أرامكو" في المملكة بموجب اتفاقية الامتياز الخاصة بها.


وكجزء من هذه الصفقة، ستقوم "أرامكو" بتأجير حقوق الاستخدام في شبكة أنابيب النفط الخام الثابتة إلى "أرامكو أويل بايبلاينز"، وستعيد "أرامكو أويل بايبلاينز" منح "أرامكو" الحق الحصري في استخدام شبكة خطوط الأنابيب ونقلها وتشغيلها وصيانتها طوال فترة العقد الممتدة على 25 عاماً مقابل تعرفة فصلية قائمة على الحجم تقوم بدفعها شركة "أرامكو". وستحظى التعرفة بدعم من التزامات ذات الحد الأدنى من الحجم. وستحتفظ "أرامكو" طوال الوقت بحق ملكية شبكة خطوط الأنابيب وبالسيطرة التنفيذية عليها كما ستتحمل مخاطر التشغيل ونفقات رأس المال كافة. ولن تفرض الصفقة أي قيود على الأحجام الفعلية لإنتاج النفط الخام الخاصة بشركة "أرامكو" والتي تخضع لقرارات الإنتاج الصادرة عن المملكة.


وقال آر. بلير توماس، رئيس مجلس الإدارة والرئيس التنفيذي لشركة "إي آي جي" في سياق تعليقه على الموضوع: "تعتبر هذه فرصة استثنائية بالنسبة لمستثمري ’إي آي جي‘، ونحن فخورون بالشراكة مع ’أرامكو‘ في موجودات البنية التحتية العالمية المرموقة هذه." وأضاف: "تتلاءم هذه الصفقة بشكل تام مع فلسفة ’إي آي جي‘ للاستثمار في موجودات عالية الجودة ذات تدفقات نقدية متعاقد عليها في البنية التحتية الحيوية. وإننا نتطلع إلى شراكة طويلة الأمد مع ’أرامكو‘ وتوفير القيمة لمستثمرينا من خلال هذا الاستثمار التاريخي".


ومن جهته، قال أمين ح. ناصر، الرئيس والرئيس التنفيذي لشركة "أرامكو": "تسمح هذه الصفقة البارزة بتحديد المسار اللازم للمضي قدماً في برنامج تحسين حافظتنا. وإننا نستفيد من الفرص الجديدة التي تتلاءم أيضاً وبشكل استراتيجي مع برنامج ’شريك‘ الذي أطلقته المملكة حديثاً. وسنتمكن من تعزيز بنية رأس المال القوية لشركة ’أرامكو‘ من خلال هذه الصفقة، التي ستساعد بدورها في تحقيق أعلى قدر من العوائد لصالح مساهمينا. بالإضافة إلى ذلك، سيستفيد شركاؤنا على المدى الطويل في هذا المشروع من الاستثمار في واحدة من أروع البنى التحتية للطاقة في العالم. كما سنواصل في المستقبل استكشاف الفرص التي تدعم استراتيجيتنا لخلق القيمة على المدى الطويل".


ومن المتوقع أن يتمّ إغلاق الصفقة في أقرب وقت ممكن من الناحية العملية، وفقاً لشروط الإغلاق المعتادة، بما في ذلك تدابير المراجعة المطلوبة لعمليات الاندماج والموافقات التنظيمية ذات الصلة.


تجدر الإشارة إلى أن بنك "إتش إس بي سي" المحدود اضطلع بدور المستشار المالي لشركة "إي آي جي" في ما يتعلق بهذه الصفقة، في حين قامت "لاثام آند واتكينز" بدور المستشار القانوني لـ "إي آي جي".


لمحة عن "إي آي جي"


تعد شركة "إي آي جي" مستثمراً مؤسسياً رائداً في قطاع الطاقة العالمي، وتمتلك تحت إدارتها رأس مال تبلغ قيمته 22.0 مليار دولار اعتباراً من 31 ديسمبر 2020. تختص "إي آي جي" في مجال الاستثمارات الخاصة في الطاقة والبنية التحتية المتعلقة بالطاقة على أساس عالمي. وخلال تاريخها على مدى 39 عاماً، كرّست "إي آي جي" أكثر من 34.9 مليار دولار أمريكي لقطاع الطاقة من خلال 365 مشروعاً أو شركة في 36 دولة في ست قارات. وتضم "إي آي جي" بين عملائها العديد من خطط التقاعد الرائدة وشركات التأمين والأوقاف والمؤسسات وصناديق الثروة السيادية في الولايات المتحدة وآسيا وأوروبا. تتخذ "إي آي جي" من واشنطن العاصمة مقراً لها، ولها مكاتب في هيوستن ولندن وسيدني وريو دي جانيرو وهونج كونج وسيول. للمزيد من المعلومات، الرجاء زيارة الموقع الإلكتروني التالي: www.eigpartners.com
=