Sunday, 3 May 2020

The 3As - Act, Analyse, Anticipate




Dubai, United Arab Emirates, 03 May 2020, (AETOSWire): The COVID-19 crisis has caused a systemic shock to the global economy. There is even talk of a ‘Pre-COVID-19’ and ‘Post-COVID-19’ world.




ACCA’s global research Covid-19 global survey: inside business, impacts and responses data looks at the impact of COVID-19 so far on organisations and the global business community and it’s clear from the findings that this is only the start of the story. Over the coming weeks and months different regions of the world, countries, businesses and organisations in all sectors will seek to navigate a way through the crisis, using different strategies and interventions to respond to the crisis in what will be a continuously and fast-changing situation. ACCA’s report provides advice for organisations in how to respond based on the ‘3As’.




Act and respond in a sustainable manner





Think ‘people first’. Pay attention to the physical and mental health of employees and develop appropriate plans for the resumption of work. Put in place a communications plan that will engage and update employees regularly and human resources policies that address crisis measures.





Accept the short-term focus and demonstrate true leadership. Timelines and targets will need to be refocused on near and mid-term horizons. Senior leaders in organisations need to accept a change of focus from strategic to tactical.





Recognise the needs of your customers and other stakeholders. Make sure you do not miss the opportunity to respond to those changing needs. Understand the impact on your supply chains, and wider relationships with stakeholders and partners.





Use a crisis-management team with communications skills and establish a resilience plan. Oversee major issues, formulate business contingency plans, coordinate and align implementation across different departments, and ensure speedy responses and decision-making. Initiate resilience planning to ensure activities across the organisation are connected in response to an event and broader business integrity is protected.




Analyse the different information sources to secure your organisation


AYUR

5. Model scenarios and plan for resumption. In a crisis such as COVID-19, organisational scenarios are not constant and require regular review. It is important to understand how using analytical capabilities to assess both external and internal data can put the organisation in a stronger position and help it understand the operational and financial impact of different scenarios that may arise. Information insight is also critically important for business resumption planning, which aims to get the organisation back up and running properly, planned in manageable phases. This requires analysis of the resources and assets that the organisation needs to safeguard in order to be able to resume.




6. Review government and fiscal policies that may be of benefit. Monitor the relief measures and policies introduced by the government and seek to use the benefits fully. Take a lead role and communicate the needs of your industry (leveraging on data insights) to relevant government agencies for appropriate policy formulation, refinement or implementation.




7. Remember: ‘Liquidity is the lifeblood’. Organisations should review their lines of credit and renegotiate their debt financing obligations. Payment periods, for example, may well be extended in the immediate term as businesses recover. Strong focus on cash management and liquidity should be in place to bridge different business scenarios, accepting that recovery to full liquidity is likely to be a long process.




Anticipate the business impacts and future trends




8. Look for opportunities to innovate. Organisations should consider opportunities for short or medium-term innovation. This could involve product and service development or thinking innovatively about partnerships. It could mean ensuring that employees have new opportunities for producing innovative ideas or looking again at how the organisation is deploying digital and technological innovations.




9. Review company strategies. Re-examine business models. Explore new channels to market, supply-chain diversification, new approaches to customer services, and opportunities to grow.




10. Don’t forget: fundamental business risks remain. Don’t lose sight of the fundamentals. Even in the face of COVID-19, the organisation will still face not only existing risks (e.g. cybersecurity), but also different ways of working, and strategic reactions to COVID-19 could change these risks or introduce new ones.




ACCA’s global research with over 10,000 finance professionals identifies a wide range of financial challenges facing organisations of all sizes and across all sectors.




التاءات الثلاثة – التصرّف والتحليل والتوقّع




دبي، الإمارات العربية المتحدة، 3 مايو 2020، ("ايتوس واير"): أدّت أزمة فيروس "كوفيد-19" إلى صدمة منهجية على صعيد الاقتصاد العالمي، إذ بتنا نسمع مصطلحات من قبيل عالم "ما قبل كوفيد-19" وعالم "ما بعد كوفيد-19".




وفي هذا السياق، تُسلّط البيانات المستخلصة من البحث العالمي الصادر عن جمعية المحاسبين القانونيين المعتمدين البريطانية (ACCA) بعنوان "الاستبيان العالمي حول "كوفيد-19": قطاع الأعمال، التأثيرات والاستجابات" الضوء على تأثير "كوفيد-19" حتّى الآن على المؤسسات ومجتمع الأعمال العالمي، إذ يتّضح من النتائج إلى أنّها مجرّد البداية فحسب. وخلال الأسابيع والأشهر المقبلة، ستسعى مناطق ودول وشركات ومؤسسات مختلفة حول العالم من كافة القطاعات إلى إيجاد طرق لخوض غمار هذه الأزمة باستخدام استراتيجيات وتدخّلات مختلفة للاستجابة لها فيما سيتحوّل إلى وضع مستمر وسريع التغيّر. ويقدم تقرير جمعية (ACCA) النُصح للمؤسسات حول كيفية الاستجابة استناداً إلى قاعدة التاءات الثلاث.




التصرّف والاستجابة بطريقة مستدامة




1. التفكير ’بالناس أولاً‘. وإبداء اهتمام بالصحة الجسدية والذهنيّة للموظفين، ووضع خطط مناسبة لاستئناف العمل. وتطبيق خطّط اتّصالات لإشراك الموظفين وابقائهم على اطلاع بصورة مستمرة، فضلاً عن تطوير سياسات لأقسام الموارد البشرية من شأنها للاستجابة لتدابير الأزمة.




2. قبول التركيز قصير الأمد وإظهار قيادة فعليّة. وستكون هناك حاجة إلى إعادة تركيز الجداول الزمنية والأهداف على الآفاق قريبة ومتوسطة الأمد. ويتوجّب على القيادة العليا في المؤسسات قبول تغيير التركيز من الأمور الاستراتيجية إلى التكتيكية.




3. إدراك احتياجات عملاءكم والمساهمين الآخرين. والتأكد من عدم تفويت فرصة الاستجابة لهذه الاحتياجات المتغيرة. وفهم التأثير على سلاسل الإمداد خاصّتكم، والعلاقات الأوسع مع المساهمين والشركاء.




4. توظيف فريق لإدارة الازمات يتمتّع بمهارات الاتصال اللازمة وتأسيس خطّة لتعزيز القدرة على الصمود. والإشراف على المشاكل الرئيسية، وصياغة خطط طارئة للأعمال، والتنسيق ومواءمة التنفيذ في مختلف الأقسام، وضمان استجابات وعمليات سريعة لصنع القرار. إطلاق مخططات للقدرة على الصمود لضمان أن تكون جميع الأنشطة على امتداد المؤسسة متّصلة في إطار الاستجابة للأحداث وحماية سلامة الأعمال.




تحليل مصادر المعلومات المختلفة لتأمين مؤسستكم




5. وضع نماذج لمختلف السيناريوهات والتخطيط لاستئناف الأعمال. في أزمة مثل "كوفيد-19"، لا تكون السيناريوهات المؤسسيّة ثابتة وتتطلب مراجعة مستمرّة. ويكون من المهمّ فهم كيفيّة الاستفادة من القدرات التحليليّة لتقييم البيانات الخارجية والداخلية التي يُمكن أن تضع المؤسسة في موقع أقوى وأن تساعد على فهم التأثير التشغيلي والمالي لمختلف السيناريوهات التي قد تطرأ. وتُعدّ أفكار المعلومات المعمّقة مهمّة أيضاً لتخطيط استئناف الأعمال، الذي يهدف إلى إعادة المؤسسة إلى العمل بشكلٍ مناسب وعلى مراحل قابلة للإدارة. ويتطلّب ذلك تحليل المصادر والأصول التي تحتاج المؤسسة إلى حمايتها لتتمكّن من استئناف العمل.




6. مراجعة السياسات الحكومية والمالية التي قد تعود بالمنفعة. ومراقبة تدابير وسياسات الإغاثة التي أطلقتها الحكومة، والسعي للاستفادة منها على أتمّ وجه. الاضطلاع بدور قيادي والتعبير عن احتياجات قطاعكم (الاستفادة من المعلومات المعمّقة للبيانات) للهيئات الحكوميّة المعنيّة لصياغة السياسات المناسبة أو تحسينها أو تطبيقها.




7. تذكروا: ’السيولة هي شريان الحياة‘. يجب أن تقوم المؤسسات بمراجعة خطوطها الائتمانيّة وإعادة التفاوض بشأن موجبات تمويل قروضها. وقد يتمّ تمديد فترات الدفع على سبيل المثال على المدى الفوري في ظلّ انتعاش الأعمال. ويجب اعتماد التركيز القوي على إدارة النقد والسيولة بغرض سدّ الهوة بين سيناريوهات الأعمال المختلفة مع تقبّل أنّ التعافي لتحقيق السيولة الكاملة سيكون على الأرجح عمليّة طويلة.




توقّع تأثيرات الأعمال والاتجاهات المستقبليّة




8. البحث عن فرص للابتكار. يجب أن تأخذ المؤسسات فرص الابتكار على المدى القريب أو المتوسط بعين الاعتبار. وقد يشمل ذلك تطوير المنتجات والخدمات أو التفكير بصورة مبتكرة حول الشراكات. وقد يعني ذلك ضمان إتاحة فرص جديدة أمام الموظفين لإنتاج أفكار مبتكرة أو البحث من جديد عن كيفيّة قيام المؤسسة بتطبيق الابتكارات الرقميّة والتكنولوجية.




9. مراجعة استراتيجيات الشركة. إعادة مراجعة نماذج الأعمال. استكشاف قنوات جديدة للتسويق، وتنويع سلسلة الإمداد، ومقاربات جديدة تجاه الخدمات المقدمة للعملاء، وفرص النموّ.




10. لا تنسوا: ستبقى المخاطر الأساسيّة التي تواجهها الأعمال التجاريّة قائمة. لا تتغاضوا عن الأسس. وحتّى في مواجهة فيروس "كوفيد-19"، لن تواجه المؤسسة المخاطر الحاليّة فحسب (مثل أمن الفضاء الإلكتروني)، بل ستواجه أيضاً وسائل جديدة للعمل، إذ يُمكن أن تؤدي التفاعلات الاستراتيجية مع "كوفيد-19" إلى تغيير هذه المخاطر أو إدخال مخاطر جديدة.




ويُحدد البحث العالمي الذي أجرته جمعية (ACCA) بالتعاون مع أكثر من 10 آلاف متخصّص في القطاع المالي مجموعة واسعة من التحديات الماليّة التي تواجهها المؤسّسات على اختلاف أحجامها والقطاعات التي تعمل ضمنها.

=