Wednesday, 6 March 2019

Cloud and Microsoft ecosystem will create more than 100,000 jobs in Egypt over next five years: IDC





International Data Corporation draws on a decade of research to paint an encouraging picture of future employment in Egypt


IT spending in Egypt will reach $1.17 billion and direct IT employment will have created 417,135 jobs by 2022.


Microsoft ecosystem sells, services and deploys products which has supported over 202,250 workers in 2017- creating downstream revenues accounted $9.37 for every dollar that Microsoft generates.




05 March 2019; Cairo, Egypt – Microsoft’s technology ecosystem and the growing popularity of cloud services will create nearly 100,000 jobs in Egypt by the end of 2022, according to new research by the International Data Corporation (IDC). The study was conducted in other key markets of the Middle East such as Saudi Arabia, UAE, Bahrain and Turkey.

IDC’s white paper analyses the impact of ICT, cloud services, and the Microsoft ecosystem on the Egypt economy between 2017 and 2022, covering a decade of regional findings. The research shows that spending on public cloud services in Egypt is expected to rise nearly 3.5 times, growing from approximately $48.5 million in 2017 to $162.6 million in 2022. This will create nearly 69,570 new jobs and the Microsoft technology ecosystem will add 30,540 jobs for a total of 100,110 in net job creation.

“Technological advancement is not a new term for Egypt. The Country’s Vision 2030 sets a roadmap that will shape the future and incorporate economic, social and environmental dimensions of sustainable development.” said Khaled Abdel Kader, General Manager, Microsoft Egypt. “Ongoing investments around cloud technologies will support the country’s development plans which are fuelled by various digital transformation initiatives. Microsoft is proud of its record of job creation in Egypt. Acceleration of economic growth and innovation and the downstream revenue that comes from the Microsoft ecosystem, are natural outcomes from our efforts to empower every individual and organisation on the planet to achieve more.”

The IDC study highlights that government-led plans such as the Egyptian Government Cloud (EG-Cloud) strategy, along with private sector investments, will generate $2.36 billion in net new revenues from the cloud over the next half decade. IDC estimates IT spending in Egypt will reach $1.17 billion in 2022 and direct IT employment will have created 417,135 jobs. The study also reveals that the Microsoft ecosystem – the companies that sell, service, deploy, or otherwise work with Microsoft products – supported more than 202,250 workers in 2017, while creating downstream revenues, accounting for $9.37 for every $1 that Microsoft generates.

“As cloud continues to gain momentum in the region, countries will be able to accelerate their digital transformation and economic diversification agendas.” said Manish Ranjan, Program Manager - Software & Cloud, IDC Middle East, Turkey & Africa “Egypt has outlined several policies, programs and initiatives to accelerate its wider development plans. Cloud will further enable these innovative projects that revolve around artificial intelligence (AI), enterprise mobility, Internet of Things (IoT), and blockchain to create demand for new skill types and expertise in the market. We will begin to see a shift in the job types that will be needed by organizations, with new roles coming in to play. These will range from AI and blockchain architects and data scientists to AI systems trainers.”

According to World Bank the high-tech sector has a job multiplier effect. For every 1 job in the sector, approximately 4.3 jobs are created across all income groups and occupations. Tawar w 3’ayar’, an initiative by Microsoft Egypt, is making significant contribution to bridge the skill gap in the labour market by empowering Egyptian youth for fourth industrial revolution jobs through digital competencies and building digital science capabilities. To date, Tawar w 3’ayar’ has provided employment opportunities to over 1.4 million youth by developing 500 centres in 27 different governorates. The team is diligently working with authorities to create relevant job opportunities. The program has successfully promoted 117,621 job opportunities whilst matching more than 10,000 young individuals to over 1500 employers.



“Bridging the skills gap is something very close to the heart of our mission. We are actively creating awareness of this with our partners around the world. The Microsoft Cloud Society - our mass readiness program is poised for IT Professionals, Developers and Data Professionals to learn Cloud technologies, best practices and advance their careers. Our Middle east datacentres expected to go live this year, will also play a pivotal role in this effort of continuing to equip people with new skills to stay competitive, while creating new jobs,” added Khaled Abdel Kader.


منظومة مايكروسوفت المتكاملة الجديدة ستخلق 100 ألف وظيفة في مصر بحلول عام2022


الإنفاق على الخدمات السحابية العامة سيزيد بمقدار 3.5 أضعاف على مدار الخمس سنوات المقبلة


سيصل الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات في مصر إلى 1.17 مليار دولار في عام 2022 وفقاُ لدراسة IDC.


ستولد كلاً من استراتيجية حكومة مصر السحابية واستثمارات القطاع الخاص، حيث أفادت بأنهما معاً سيولدان 2.36 مليار دولار.


خالد عبد القادر مدير عام مايكروسوفت مصر يؤكد أن خطط التنمية في مصر تدعم الاستثمارات الجارية حول التقنيات السحابية ومبادرات التحول الرقمي


5 مارس2019 / مصر - القاهرة: ستتمكن شركة مايكروسوفت عملاق صناعة البرمجيات في ظل تزايد شعبية الخدمات السحابية بالآونة الأخيرة من خلق مايزيد عن 100 ألف وظيفة جديدة في مصر بحلول نهاية عام 2022 من خلال منظومة مايكروسوفت المتكاملة وتقنية الحوسبة السحابية وتأتي هذه الأرقام وفقاً لدارسة جديدة أجرتها شركة الابحاث الدولية (IDC)، بالإضافة إلى أسواق أخرى اشتملت عليها الدراسة في الشرق الأوسط مثل المملكة العربية السعودية والإمارات والبحرين وتركيا.

ولفت بحث IDC أيضاً في دراسته أن منظومة مايكروسوفت المتكاملة ستساهم في دفع عجلة الحكومة المصرية من خلال المعاهدات والمبادرات التعاونية، وبالتالي تحقيق عوائد كبيرة على اقتصاد مصر بين عامي 2017 و 2022، مع العلم أن المؤسسات في جميع أنحاء الجمهورية ستشارك في زيادة الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات والتوظيف، في حين كشف ذات التقرير أن الإنفاق على الخدمات السحابية العامة من المتوقع أن يزيد في مصر بمقدار 3.5 أضعاف على مدار الخمس سنوات المقبلة، حيث سيشهد نمواً من 48.5 مليون دولار في عام 2017 ليصل إلى 162.6 مليون دولار في عام 2022، وفي سياق تفصيلي أكثر أظهر البحث أن اعتماد الخدمات السحابية سيؤدي إلى خلق ما يقرب من 69,570 صافي وظائف جديدة، بينما ستخلق منظومة مايكروسوفت المتكاملة 30,540 صافي وظائف جديدة، بما يعادل مجموعه 100,110 صافي وظائف جديدة في مصر.

بهذا الصدد أكد خالد عبد القادر، مدير عام مايكروسوفت مصر، أن التقدم التكنولوجي ليس مفهموماً أو مصطلحًا جديدًا على مصر، كما أن رؤية مصر2030 رسمت فعلياً خارطة طريق لتشكيل مستقبل مستدام على جميع الأصعدة الاقتصادية والتطويرية وغيرها، وأوضح في حديثه أيضاً أن خطط التنمية في مصر تدعم الاستثمارات الجارية حول التقنيات السحابية ومبادرات التحول الرقمي، وتفخر مايكروسوفت بشراكتها مع الحكومة المصرية ومساهمتها في خلق العديد من الوظائف والفرص داخل نطاق مصر وخارجها، ونوه أيضاً بإن ارتفاع نمو الاقتصاد والإيرادات ماهي إلا نتيجة طبيعية يعود فضلها إلى تضافر جهود منظومة مايكروسوفت المتكاملة في مساعدة كل فرد ومنظمة حول العالم من تحقيق أقصى طاقاتهم". 

وتطرقت الدراسة في بحثها أيضاً إلى تسليط الضوء على الاستراتيجية السحابية للحكومة المصرية وكذلك استثمارات القطاع الخاص، حيث أفادت بأنهما معاً سيولدان 2.36 مليار دولار صافي إيرادات جديدة من المشروعات السحابية خلال نصف العقد القادم ، فضلاً عن ذلك سيصل الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات في مصر إلى 1.17 مليار دولار في عام 2022، فيما سيخلق التوظيف المباشر لتكنولوجيا المعلومات 417.135 فرصة عمل.

وتتضمن منظومة مايكروسوفت المتكاملة مجموعة من الشركات التي تتعامل بشكل رسمي مع منتجات مايكروسوفت، وتجني هذه المنظومة وفقاً لتقرير شركة IDC عائدات بقيمة 9.37 دولار مقابل كل دولار واحد تكسبه مايكروسوفت من عائدات الخدمات التي تتيحها.

ومن جانبه أوضح مانيش رانجان، مدير البرامج والحوسبة السحابية لدى IDC الشرق الأوسط وتركيا وأفريقيا، أن الدول ستتمكن في ظل استمرار توسع نطاق استخدام التقنية السحابية في المنطقة من تسريع خطى التحول الرقمي والتنوع الاقتصادي، وستساهم أيضاً التقنية السحابية في تمكين المشاريع المبتكرة التي تتمحور حول تقنيات الذكاء الاصطناعي وإنترنت الأشياء والبلوك تشين، كما أن هذا التوسع سيخلق ارتفاعاً في الطلب على أنواع مخصصة من المهارات والخبرات الجديدة في السوق، وأورد معقباً أن العالم سيشهد ظهور أدوار جديدة في العديد من الوظائف التي ستحتاجها المؤسسات، وستتراوح هذه التغيرات والمتطلبات بين مهندسي تقنية الذكاء الاصطناعي والبلوك تشين ومختصي البيانات وصولاً إلى خبراء نظم الذكاء الاصطناعي. 

والجدير بالذكر أن خلق وظائف تكنولوجيا المعلومات يساهم في إيجاد فرص عمل وتوليد وظائف غير متعلقة بتكنولوجيا المعلومات، وهذا ما أكده البنك الدولي نفسه من خلال التقرير الذي قدر فيه بأن كل وظيفة تقنية ستولد 4.3 وظيفة أخرى عبر مختلف الصناعات، في حين وجد تقرير "مستقبل الوظائف" الصادر عن المنتدى الاقتصادي العالمي أن طفلين من بين كل ثلاثة أطفال سينتهي بهم المطاف إلى العمل في وظائف غير موجودة بعد. والأهم من ذلك أنه تم تحديد حجم الفجوة أيضًا في القوى العاملة اليوم حيث قال التقرير أن 54٪ من المؤسسات ستحتاج إلى إعادة تقييم و تدريب موظفيها بناء على مهارات وتقنيات جديدة. وقد ساهمت مبادرة "طور وغير" التي اطلقتها مايكروسوفت مصر في تنمية مهارات الشباب، وتمكين الشركات الصغيرة والمتوسطة، وتطوير التعليم، ودعم ريادة الأعمال والتوظيف، حيث ساعدت عبر أنشطتها في اعداد الشباب وتمكينهم من اكتساب المهارات اللازمة لأخذ مكانهم الريادي في ظل وظائف الثورة الصناعية الرابعة، اضافة إلى ذلك وفرت هذه المبادرة أكثر من 1.4 مليون فرصة عمل من خلال تطوير 500 مركز عبر 27 محافظة مختلفة. 

وأضاف خالد قائلاً "تعتبر مسألة سد فجوة المهارات من أهم الأمور التي تأخذها مايكروسوفت بعين الاعتبار، وأكد أيضاً أن مايكروسوفت تمتلك إلتزاماً عميقاً نحو خلق الوعي اللازم تجاه هذا الأمر الذي بات عنصراً أساسياً في صلب المتطلبات الوظيفية الجديدة، مشيراً إلى جهود مايكروسوفت من خلال المبادرات والمنصات التي تقدمها لتعزيز مهارات الشباب، ولفت قائلاً أن مجتمع مايكروسوفت لخبراء التقنية السحابية تعتبر احدى أهم المنصات التي تكثف جهودها لتمكين الشباب وصقل مهاراتهم التقنية، كما نوه بأن مراكز بيانات مايكروسوفت السحابية في الشرق الأوسط هذا العام ستلعب دوراً في تحقيق هذه الأهداف وخلق وظائف جديدة في المنطقة".
=