Sunday, 16 December 2018

Dubai FDI showcases Dubai’s strategic advantages in Spain





Investments in Dubai predicted to reach up to USD 800 million in 2018


Spanish investors show strong interest in the construction, technology and equipment sectors in Dubai


Previous investments focused on tourism reached USD 500 million this year




December 16, 2018

In a bid to further boost Dubai’s strong investment and trade relations with Spain, the Dubai Investment Development Agency (Dubai FDI), the investment development agency of Dubai Economy (DED), recently held a strategic meeting with major industries and key investors at the Circulo Ecuestre in Barcelona, Spain in collaboration with Senda International Company. The meeting formed part of Dubai FDI’s efforts to showcase Dubai’s competitive edge to attract international investors and boost the emirate’s socio-economic development.

Dubai, known as a gateway to regional markets and a global business hub, is bidding to become a leading smart and sustainable city in the world. Following Spanish investors’ strong interest in the tourism and retail sectors of the emirate, Dubai FDI, through this visit, has expressed a key focus on attracting their attention towards new investment opportunities in the construction, technology and equipment sectors, especially after seeing great interest in such sectors.

Fahad Al Gergawi, CEO, Dubai FDI, said: “Dubai FDI continues to expand its trade missions in various platforms and our presence in Spain is in line with our commitment to promote Dubai’s key investment prospects. Spanish investors have expressed strong interest in the construction, technology and equipment sectors in Dubai and we are keen to further enhance our positive relations with leading Spanish investors to explore how we can create and open new markets for them in line with Dubai’s economic diversification policy. Our recent meeting with business leaders in Spain in a wide range of industries has opened new gateways to further increase Spain’s presence in Dubai’s key sectors and address relevant issues.”

During his speech, H.E. Mohammed Abdullah Ali Khater Al Shamsi, UAE Consul General in Barcelona lauded the continuously developing bilateral relations between the UAE and Spain on all fronts. Both countries witnessed positive growth rates in their trade balance and mutual investment relations.

He said: "There is still much room for increasing the level of cooperation and attracting Spanish investment to the UAE, especially across priority sectors, foremost among which are renewable energy, transport, education, health, technology, water and space."

H.E. also said that promotional seminars are vital to introduce to the Spanish business community the array of investment opportunities in the UAE, which is a gateway to many international markets.

Khalid Raie Boom, Deputy CEO of Dubai FDI, said: "The recently concluded meeting was organized after we signed an agreement with Senda International Company, a business consulting firm that provides services to Spanish investors who wish to undertake business and expand their business networks in Dubai. During the meeting, Natalia de Olano, CEO of Senda International, presented her successful experiences as an investor in Dubai for 18 years and her services to companies wishing to reach other regional markets through Dubai."

“It is our honor to sign this partnership agreement with Dubai FDI. We are glad to build this new bridge with Spain together with Dubai FDI. We will guide and support investors by creating stable local corporate relations to make their investment even more rewarding. We are proud to introduce the strategic advantages of Dubai to leading companies which has not explored yet the opportunities that Dubai offers as an international business hub, especially with no income or corporate tax for businesses or individuals. In private meetings we explored their objectives, they all stated it this is a great initiative to build trust and strengthen their relations with Dubai. We expect this to be just a start of much better things to come,” said Olano.

Dubai FDI also held separate one-on-one meetings with businesses in major and strategic sectors such as construction, real estate, aviation, maritime, education, legal advisory, food industry, and technology.

According to the latest data released by Dubai FDI Monitor, Spanish investment in Dubai has reached around USD 800 million this year, putting Spain among the top three investors in terms of direct foreign capital in the emirate.



Apart from the retail industry, the report also revealed Spanish investors’ high interest in investing in the tourism sector, with their investments reaching USD 500 million. Spain is currently among the top 10 investors in FDI projects this year in Dubai.




" دبي لتنمية الاستثمار" تستعرض مزايا دبي الاستراتيجية في اسبانيا





الاستثمارات الاسبانية في دبي وصلت إلى 800 مليون دولار في العام الجاري


المستثمرون الإسبان أبدوا اهتماماً قوياً في قطاعات الانشاءات والتكنولوجيا والمعدات في الإمارة 


الاستثمارات السابقة ركزت على قطاع السياحة ووصل حجم الاستثمار فيه إلى 500 مليون دولار حتى عام 2018




دبي، 16 ديسمبر 2018: في خطوة تهدف إلى تعزيز العلاقات الاستثمارية بين دبي واسبانيا، عقدت "مؤسسة دبي لتنمية الاستثمار"، إحدى مؤسسات اقتصادية دبي بالتعاون مع شركة سيندا الدولية ندوة مع أبرز الشركات والمستثمرين الإسبان وذلك في "سيركولو إكويستريه" في مدينة برشلونة الاسبانية وتأتي هذه الخطوة في إطار جهود المؤسسة في التعريف بالمزايا الاستراتيجية للاستثمار في دبي كمدينة المستقبل الذكية والمستدامة وكبوابة للتوسّع في الأسواق الإقليمية وكمركز عالمي للأعمال، وجذب الاستثمارات الاستراتيجية المؤثرة في التنمية. ونظراً للاهتمام الذي تشهده إمارة دبي من المستثمرين الإسبان في قطاعي السياحة والتجزئة، تسعى مؤسسة دبي لتنمية الاستثمار من خلال هذه الزيارة إلى جذب استثمارات جديدة في قطاعات الانشاءات والتكنولوجيا والمعدات، خاصةً بعد أن شهدت أيضاً اهتماماً كبيراً من قبلهم.

وفي هذا السياق قال فهد القرقاوي المدير التنفيذي لمؤسسة دبي لتنمية الاستثمار "نواصل توسيع نطاق بعثاتنا التجارية لتشمل العديد من البلدان، حيث تأتي زيارتنا إلى إسبانيا في إطار التزامنا المستمر بالترويج لسوق الاستثمار المزدهر في دبي. ويبدي المستثمرون الإسبان اهتماماً قوياً بالاستثمار في قطاعات الانشاءات والتكنولوجيا والمعدات، ونحن حريصون على تعزيز علاقاتنا الإيجابية مع أبرز المستثمرين الإسبان وفتح أسواق جديدة لهم بما يتماشى مع رؤية دبي لتعزيز التنويع الاقتصادي. وأتاح اجتماعنا الأخير مع أبرز قادة الأعمال ضمن مجموعة واسعة من قطاعات الأعمال في اسبانيا، آفاقاً جديدة لزيادة الاستثمارات الإسبانية في القطاعات الرئيسية في دبي. 

وقد أشاد سعادة محمد عبدالله الشامسي، قنصل عام الدولة في مدينة برشلونة، خلال كلمته بالندوة، بالتطور الكبير الذي تشهده العلاقات الثنائية مع المملكة الإسبانية على كافة الأصعدة، ولاسيما على المستوى الاقتصادي من خلال معدلات النمو الإيجابية التي يشهدها الميزان التجاري والاستثمارات المتبادلة، معرباً أنه "مازال هناك متسعا كبيرا لرفع مستوى التعاون وجذب الاستثمارات الإسبانية إلى الدولة وخاصة في القطاعات ذات الأولوية و في مقدمتها الطاقة المتجددة، النقل، التعليم، الصحة، التكنولوجيا، المياه والفضاء". وقد أكد سعادته على أهمية هذا النوع من الندوات الترويجية لتعريف مجتمع الأعمال الإسباني بالمقومات والإمكانيات الواعدة التي يتمتع بها الاقتصاد الإماراتي كبوابة إلى العديد من الأسواق العالمية. 

ومن جهته أضاف خالد راعي البوم نائب المدير التنفيذي لمؤسسة دبي لتنمية الاستثمار أن تنظيم هذه الاجتماعات جاءت في أعقاب اتفاقية الشراكة التي وقعتها المؤسسة مع "سيندا انترناشيونال" (Senda International)، شركة الاستشارات التجارية التي تقدم خدماتها للمستثمرين الإسبان الراغبين في القيام بمهام تجارية وتوسيع شبكات أعمالهم في دبي. وخلال هذه الاجتماعات، قامت نتاليا دي أولانو الرئيس التنفيذي لـ "سيندا انترناشيونال" بعرض تجاربها الناجحة كمستثمرة في دبي منذ ثمانية عشر عاماً والخدمات التي تقدمها للشركات الراغبة في الوصول الى أسواق المنطقة عن طريق دبي. 

ومن جهتها قالت نتاليا دي أولانو" أن التوقيع على اتفاقية الشراكة الاستراتيجية مع "مؤسسة دبي لتنمية الاستثمار" جاء بهدف تعزيز أطر التواصل والتعاون بين المجتمع الاستثماري في كل من دبي وإسبانيا. ونلتزم من جانبنا بتوجيه ودعم المستثمرين عبر تأسيس علاقات بنّاءة تعزز فرص نجاح استثماراتهم. ونفخر اليوم بتقديم مزايا دبي إلى الشركات الرائدة التي لم تتسنَ لها فرصة استشكاف الآفاق الواعدة التي تزخر بها الإمارة باعتبارها مركز رائد على خارطة الأعمال والاستثمار العالمية، لا سيّما في ظل الحوافز المشجعة وعلى رأسها عدم وجود ضريبة الدخل أو ضرائب على الشركات والأفراد. وبحثنا خلال اجتماعاتنا الثنائية أهدافهم وتطلعاتهم، وسط التأكيد على أهمية هذه الخطوة في بناء الثقة وتعزيز العلاقات مع مجتمع الاستثمار المحلي في دبي. ونتوقع أن تكون هذه الخطوة انطلاقة قوية باتجاه تحقيق نتائج مثمرة في المستقبل ".

كما عقد الوفد على هامش الفعاليات عدد من الاجتماعات الفردية مع رؤساء وممثلي والشركات في إسبانيا ركزت على سبل الاستثمار في قطاعات استراتيجية مثل الإنشاءات والعقارات والطيران والقطاع البحري والتعليم والاستشارات القانونية وصناعة الأغذية والتكنولوجيا. 

والجدير ذكره أن أحدث بيانات "مرصد دبي للاستثمار" الصادر عن مؤسسة دبي لتنمية الاستثمار تشير إلى وصول حجم تدفقات الاستثمارات الإسبانية الى دبي بلغت نحو 800 مليون دولار خلال العام الجاري، ما يضع إسبانيا بين أفضل ثلاث دول مستثمرة من حيث رأس المال الأجنبي المباشر في الإمارة. 



كما كشفت بيانات المرصد على تركيز المستثمرين الإسبان على الاستثمار في القطاع السياحي، حيث وصلت استثماراتهم في هذا المجال إلى 500 مليون دولار، بالإضافة إلى اهتمامهم المتزايد بقطاع التجزئة. وتعتبر إسبانيا حالياً من بين أفضل 10 دول مستثمرة في العام 2018 من حيث مشاريع الاستثمار الأجنبي المباشر في امارة دبي.

=