Wednesday, 28 November 2018

Many SMEs Fail to Plan More Than a Year Ahead Finds Survey by ACCA





27% of SMEs don’t have a vision that covers more than the next 12 months


45% of SMEs either don’t have a strategy, or one which covers only the next 12 months or less




Dubai, United Arab Emirates, 28 November 2018, (AETOSWire): Most small-to-medium sized enterprises (SMEs) are aware of the benefits of good governance practice but, faced with limited time and resource, many still fail to put it in practice - which could be costly to long-term success.




How vision and strategy helps small businesses succeed is the latest in a global research programme supporting small business growth from ACCA (the Association of Chartered Certified Accountants) which was launched today at an event that brought together over 50 SME leaders in the UAE. The report outlines the governance needs of SMEs, where simple but effective practice over vision, strategy and human capital can provide them with greater flexibility, adaptability and resilience as they grow – a huge factor in the long-term sustainability of the business.




“If you incorporate good practice for running your business from an early stage, your company is more likely to be resilient and is more likely to appeal to external investment. Good governance is fundamental for all SMEs but more so in the UAE, where over 95% of businesses sit within this business segment” explains Lindsay Degouve de Nuncques, Head of ACCA Middle East at the event held in collaboration with Hawkamah and Deloitte Middle East. Dr Ashraf Gamal, CEO of Hawkamah institute for corporate governance further explained that there is a misconception that corporate governance is for large companies. “SMEs can benefit a lot from having good governance as it enhances their chances of being part of global supply chains and of creating business partnerships with large multinationals”, Dr Ashraf added.




The research also found that half (49%) of SMEs do not involve anyone external in their strategy discussions, despite the benefits experienced by those that do, which include additional experience and knowledge of the industry/sector (according to 46%), an independent perspective / constructive criticism (44%) and advice on their growth strategy (39%).




“There are a lot of daily concerns for the leaders of a small business, and often the biggest challenge is meeting day-to-day operations and cash management needs while thinking about the long-term future of the company. And while many leaders are keenly aware of the importance of resilience in the rapidly changing business environment and of buy-in from stakeholders, for example funders and employees, there often may not be the time to think or do much about it,” continued Lindsay.




“We hope that this research helps SMEs in focusing on some of the most crucial issues, and can be a resource not just to SMEs themselves but also to policymakers,” she concluded.




How vision and strategy helps small business succeed is available at



https://www.accaglobal.com/uk/en/professional-insights/risk/governance-needs-of-smes.html.




استطلاع لجمعية المحاسبين القانونيين المعتمدين البريطانية(ACCA) يشير إلى فشل الكثير من الشركات الصغيرة والمتوسطة في التخطيط لأكثر من عام




27 في المائة من الشركات الصغيرة والمتوسطة لا تملك رؤية تغطي أكثر من الأشهر الاثني عشر القادمة


45 في المائة من الشركات الصغيرة والمتوسطة لا تملك استراتيجية، أو أنها تملك استراتيجية لكنها تغطي فقط الأشهر الاثني عشر القادمة أو أقل



دبي، الإمارات العربية المتحدة، 28 نوفمبر 2018، ("ايتوس واير"): تعي معظم الشركات الصغيرة والمتوسطة الحجم فوائد ممارسة الحوكمة الرشيدة، لكن الكثير منها يفشل في وضعها حيز التنفيذ، في ظل محدودية الوقت والموارد، الأمر الذي قد يكون مكلفاً لنجاحها على المدى الطويل. 



كيف يساعد تحديد الرؤية والاستراتيجية الشركات الصغيرة على النجاح هو الاستطلاع الأحدث ضمن برنامج أبحاث عالمي أجرته جمعية المحاسبين القانونيين المعتمدين البريطانية (ACCA) لدعم نمو الشركات الصغيرة، وقد جرى إطلاقه اليوم خلال حدث جمع أكثر من 50 من قادة الشركات الصغيرة والمتوسطة العاملة في الإمارات العربية المتحدة. يحدد التقرير احتياجات الحوكمة في الشركات الصغيرة والمتوسطة، حيث يمكن للممارسات البسيطة، ولكن الفعالة، على صعيد الرؤية والاستراتيجية ورأس المال البشري أن تتيح للشركات مرونة أكبر، وقدرة على التكيف والصمود خلال نموها- وهو عاملٌ شديد الأهمية بالنسبة لقدرة الشركات على تحقيق استدامةٍ طويلة الأجل.



وخلال الحدث الذي أقيم بالتعاون مع معهد "حوكمة" وشركة "ديلويت الشرق الأوسط"، قالت ليندسي ديجوف دي نانك، رئيسة جمعية المحاسبين القانونيين المعتمدين البريطانية (ACCA) في الشرق الأوسط:" إذا طبقت الشركات الممارسات الجيدة في الإدارة في مرحلة مبكّرة، فإنها ستكون أكثر قدرةً على الصمود وجذب الاستثمارات الخارجية. إن ممارسة الحوكمة الرشيدة عاملٌ أساسيّ بالنسبة لجميع الشركات الصغيرة والمتوسطة، وبالأخص في الإمارات العربية المتحدة، حيث تندرج أكثر من 95 في المائة من الشركات ضمن قطاع الشركات الصغيرة والمتوسطة." من جانبه، أشار الدكتور أشرف جمال، الرئيس التنفيذي لمعهد "حوكمة" لحوكمة الشركات، إلى وجود فهمٍ خاطئ بأن الحوكمة المؤسسية خاصة فقط بالشركات الكبيرة، مضيفاً: "إن بإمكان الشركات الصغيرة والمتوسطة أن تستفيد كثيراً من ممارسة الحوكمة الرشيدة، حيث أنها تعزز فرصها في أن تصبح جزءاً من سلاسل التوريد العالمية وفي خلق شراكات أعمال مع شركات ضخمة متعددة الجنسيات."



كما توصلت الدراسة إلى أن نحو نصف الشركات الصغيرة والمتوسطة (ما يعادل 49 في المائة) لا تشرك أي طرف خارجي في نقاشاتها المتعلقة بالاستراتيجية، على الرغم من الفوائد التي لمستها الشركات التي تفعل ذلك، والتي تشمل الحصول على خبرة ومعرفة إضافية في القطاع/المجال (بحسب 46 في المائة من المستطلعين)، ووجهة نظر مستقلة ونقد بنّاء (44 في المائة) والمشورة في ما خص استراتيجية النمو (39 في المائة)



وأضافت ليندسي قائلةً: "يواجه قادة الشركات الصغيرة يوميًّا مخاوف عديدة، وغالباً ما يكون التحدي الأبرز هو تلبية العمليات اليومية واحتياجات إدارة السيولة المالية وهم يفكرون في الوقت نفسه بالمستقبل طويل الأمد لشركاتهم. وفي حين يعي الكثير من القادة تماماً أهمية المرونة في بيئة الأعمال سريعة التغيّر وأهمية الحصول على تأييد أصحاب المصلحة، كالمموّلين والموظفين، إلا أنهم غالباً لا يخصصون الوقت للتفكير فيها أو العمل على تحقيقها."



وختمت ليندسي بالقول: "نأمل أن تساعد هذه الدراسة الشركات الصغيرة والمتوسطة في التركيز على بعض من أكثر المسائل أهمية، وأن تشكل موردًا ليس فقط بالنسبة للشركات الصغيرة والكبيرة، ولكن أيضاً بالنسبة لواضعي السياسات."



يتوفر تقرير كيف يساعد تحديد الرؤية والاستراتيجية الشركات الصغيرة على النجاح على الرابط الإلكتروني التالي:




=