Tuesday, 2 October 2018

SWIFT launches gpi Observer Analytics tool



Solution gives users insights into their cross-border messaging flows, helping banks to optimise their gpi payment routes




Brussels, 2 October 2018




SWIFT is launching a Business Intelligence gpi Observer Analytics tool, a new resource for gpi banks to gain more comprehensive business insights into their gpi traffic flows.




The unique market and competitive analysis that gpi Observer Analytics provides will allow financial institutions to act on reliable and fact-based information to understand the current itinerary and speed of their payment instructions.




This will allow them to optimise payment routings and steer their cross-border payment strategies. In addition, it will enable financial institutions to fine-tune Service Level Agreements with their correspondent banks, leading to lower costs and faster payments and, ultimately, an improved customer value proposition.




By benchmarking and monitoring gpi payments at country, country corridor, and currency level, financial institutions will be able to see their activity shares, view gpi market practices and identify new business opportunities. They will also be able to use the tool to spot any outliers in their cross-border payment flows.




“The new SWIFT gpi Observer Analytics tool provides valuable insights into our cross-border gpi payment flows and market share”, said Graham Standfield, Senior Manager, Product Development, Customer Products & Services, National Australia Bank. “The Observer Analytics data will allow NAB to enhance the international payments experience for our customers through improved payment delivery management with our banking partners.”




Launched following a successful pilot with 17 banks, gpi Observer Analytics is now available to all gpi banks.




Harry Newman, Head of Banking, SWIFT, said: “Banks want to have much more information to help them better direct their payment messages. gpi Observer Analytics is designed to give gpi members deeper business insights into their gpi payment flows giving them routing intelligence and allowing them to benchmark against the wider gpi community.”




Onur Ozan, Head of Middle East, North Africa and Turkey at SWIFT, said: “Banks in the Middle East are embracing the gpi service. With the addition of gpi Observer Analytics, our members will be able to access and analyse complex data and overall SWIFT gpi traffic in a simpler way through a state-of-the-art platform. It was clear to us at SWIFT’s Middle East Regional Conference held in Dubai that regional banks want access to data and tools that provide business insights. With this new service, SWIFT aims to deliver this support to our gpi members and their businesses.”




SWIFT organised its Middle East Regional Conference (MERC), which was attended by more than 500 delegates from over 25 countries, in Dubai last week under the patronage of His Highness Sheikh Maktoum bin Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Deputy Ruler of Dubai and President of Dubai International Financial Centre (DIFC), a leading international financial hub in the Middle East, Africa and South Asia (MEASA) region.




To date, over 220 financial institutions around the world are signed up to SWIFT gpi, with over USD 100 billion in SWIFT gpi payments being sent daily across 600+ international payment corridors – representing over a third of all SWIFT payments. There are 7 banks live on the service in the Middle East including Mashreq Bank, the Commercial Bank of Kuwait, National Commercial Bank, Garanti Bank, Bank al Etihad, Al Baraka Bank and the National Bank of Kuwait.





"سويفت" تطرح أداة تحليلية لخدمة الابتكار في المدفوعات العالمية
الحلّ يُعطي المستخدمين معلومات عن تدفّق رسائلهم العابرة للحدود ليساعد المصارف على تحسين مسارات مدفوعات خدمة الابتكار في المدفوعات العالمية "جي بي آي"


بروكسل، 2 أكتوبر 2018 - ستطرح "سويفت" أداة تحليلية gpi Observer Analytics tool لذكاء الأعمال ضمن "خدمة الابتكار في المدفوعات العالمية" والتي ستشكّل مورداً جديداً تستطيع المصارف التي تعتمد خدمة gpi بواسطته أن تكتسب معلومات أكثر شمولية عن تدفّقات حركة "خدمة الابتكار في المدفوعات العالمية" ("جي بي آي").

ستسمح التحليلات المميّزة للأسواق وللمعطيات التنافسيّة التي توفّرها أداة gpi Observer Analytics للمؤسسات الماليّة بالحصول على معلومات موثوقة ومرتكزة على الحقائق لفهم تحرّكات وسرعة إرشاداتها المتعلّقة بالمدفوعات.

وهذا سيسمح لتلك المؤسّسات بتحسين مسارات مدفوعاتها وبتوجيه استراتيجياتها في مجال المدفوعات العابرة للحدود. كما وستمكّن الأداة المؤسسات المالية من ضبط اتفاقيات مستويات الخدمة Service Level Agreements مع المصارف المراسلة التي تتعامل معها، ممّا يؤدي إلى تسجيل تكاليف أقلّ وإنجاز المدفوعات بسرعة أكبر، الأمر الذي سيفضي في نهاية المطاف إلى تقديم خدمة أفضل للعملاء.

ومن خلال رصد ومراقبة مدفوعات gpi على مستوى البلدان وعلى مستوى ممرّات الدفع بين البلدان وكذلك على مستوى العملات، ستستطيع المؤسسات المالية أن تطّلع على نِسب نشاطاتها وعلى ممارسات أسواق gpi إضافة إلى اكتشاف فرص أعمال جديدة. كما وستتمكّن من استخدام الأداة لاكتشاف أي عوامل خارجية مختلفة في تدّفقات مدفوعاتها العابرة للحدود.

صرّح غراهام ستاندفيلد، كبير المدراء لتطوير المنتجات في قسم منتجات وخدمات العملاء في "ناشيونال أستراليا بنك": "توفّر أداة gpi Observer Analytics الجديدة من ’سويفت‘ معلومات قيّمة لتدفّقات مدفوعات gpi العابرة للحدود الخاصة بنا وعن حصتنا من السوق. وستمكّن البيانات التي تتيحها Observer Analytics مصرف ’ناشيونال أستراليا بنك‘ من تحسين تجربة المدفوعات العالمية لعملائنا من خلال الإدارة المحسّنة لتوفير المدفوعات مع شركائنا في القطاع المصرفي."

تتوفّر أداة gpi Observer Analytics التي تمّ إطلاقَها عقب اختبار تجريبي ناجح بالتعاون مع 17 مصرفاً، حاليًّا لكافة المصارف التي تعتمد خدمة gpi. 

أضاف هاري نيومان، رئيس الأعمال المصرفية لدى "سويفت": "تودّ المصارف الحصول على قدر أكبر بكثير من المعلومات لمساعدتها على توجيه رسائل مدفوعاتها بشكل أفضل. وقد صمّمت Observer Analytics gpi لإعطاء المصارف والمؤسسات المالية العضوة في خدمة gpi معلومات أعمال أدقّ وأوسع حول تدفّقات مدفوعات gpi الخاصة بهم، مما يزوّدهم بمعلومات عن مسارات المدفوعات ويسمح لهم بمقارنتها بمستخدمي gpi الآخرين."

وعلّق أونور أوزان، رئيس "سويفت" في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا وتركيا: "تُقبل المصارف في منطقة الشرق الأوسط على تبنّي خدمة gpi. وبإضافة أداة gpi Observer Analytics، سيتمكّن أعضاء شبكتنا من الحصول على المعلومات المعقّدة وتحليلها والاطلاع كذلك على حركة gpi الكلية التي تمرّ على شبكة ’سويفت‘ بشكل أسهل من خلال منصة متطوّرة. وقد كان من الواضح لنا أثناء مؤتمر ’سويفت‘ الإقليمي لمنطقة الشرق الأوسط الذي انعقد في دبي أن المصارف الإقليمية تريد الحصول على بيانات وأدوات تزوّدها بمعلومات عن الأعمال. ومن خلال هذه الخدمة الجديدة، تهدف ’سويفت‘ إلى توفير هذا الدعم للمشتركين في خدمة gpi وللمؤسسات التي يعملون بها." 

هذا وقد نظمت "سويفت" مؤخّرًا مؤتمرها الإقليمي لمنطقة الشرق الأوسط بحضور أكثر من 500 مندوب من أكثر من 25 بلداً. وقد نظّم المؤتمر الذي انعقد في دبي تحت رعاية سمو الشيخ مكتوم بن محمد بن راشد آل مكتوم، نائب حاكم دبي ورئيس مركز دبي المالي العالمي الذي يعتبر المركز المالي العالمي الرائد في منطقة الشرق الوسط وإفريقيا وجنوب آسيا.

انضمّت أكثر من 220 مؤسسة ماليّة حول العالم إلى خدمة gpi من "سويفت" حتى هذا التاريخ حيث يتمّ إرسال أكثر من 100 مليار دولار أميركي بواسطة هذه الخدمة يومياً عبر أكثر من 600 قناة عالمية للدفع – هذا يشكّل أكثر من ثلثي إجمالي المدفوعات التي تتمّ بواسطة شبكة "سويفت". وهناك حالياً 7 مصارف تستخدم الخدمة في منطقة الشرق الأوسط هي بنك المشرق والبنك التجاري الكويتي والبنك الأهلي وغرانتي بنك وبنك الاتحاد وبنك البركة والبنك الوطني الكويتي.


=