Tuesday, 8 May 2018

Oman to host prestigious and challenging international trail running event



Supported by Tanfeedh and the Ministry of Tourism





May 8, 2018: Oman is to be the location for one of the world’s most extreme sporting challenges when it hosts a premium long-distance trail running event in November this year. The inaugural OMAN by UTMB® event will see an international field of 300 runners take on a non-stop rugged 137km – 85mile – course over the varied and mountainous terrain of Oman’s Jebel Akhdar. It will be hosted by Oman Sail, supported by Tanfeedh, the Ministry of Tourism, UTMB® International and the organisers of UTMB® Mont-Blanc.

UTMB® Mont-Blanc was created in 2003 in Chamonix, France, and has quickly grown to become the “World’s Summit of Trail Running”. The event is based on a very simple concept: an official start line in the European hub of outdoor sports, a race around the Mont-Blanc Massif, crossing three countries (France, Italy and Switzerland) and a finish in Chamonix after 170km and 10,000 metres of vertical gain. In the last few years, the organisers have created five other distances (40, 55, 100, 120 and 300km), with all races now being organised during the same week. The UTMB® Mont-Blanc’s profile has become global, with 100 different nationalities amongst the 10,000 participants.

The inaugural OMAN by UTMB® on 29 November 2018 will take 300 privileged competitors on a remote route that will include some of the most dramatic and varied scenery Arabia has to offer.

Through villages, palm plantations, deep wadis, narrow gorges and along mountain top ridges, the route travels through the heights of Jebel Akhdar, the Green Mountain, peaking at over 2,200m. With a length of 137km and a vertical gain of over 7,800m this is a course packed with variety and challenge. The climbs are long and at times very technical and temperatures will vary greatly from 25C during the day in the valleys to around 10C in the mountains, where most of the course is run. With the fastest competitors expected to finish in around 20 hours, OMAN by UTMB® is designed as a unique journey for runners that highlights Oman’s natural beauty.

In addition to the adventure, running OMAN by UTMB® carries a number of benefits for those wishing to enter the lottery to run UTMB® Mont-Blanc: every finisher gains the maximum number of qualifying points (6) valid for 3 years (instead of the usual two) and every finisher saves one year in the UTMB® Mont-Blanc registration process. So, for the 2019 edition, each OMAN by UTMB® finisher doubles their chance in the entry lottery, if registering for the first time, or gains entry, if registering for the second time having been unsuccessful in 2018.

“We are delighted to be bringing such a prestigious and well-established event to the Sultanate of Oman and we are looking forward to welcoming a field of international runners to this beautiful country,” said Oman Sail CEO, David Graham.

“Oman has immense potential to be a leading trail running destination and we have been working closely with the UTMB® team to establish the best way to showcase the country and provide participants with an experience where they will get a taste of authentic Arabia and take part in an incredible challenge,” he added.

Over the past 10 years Oman Sail has helped put the country on the global sporting map with a series of highly successful events including the rapidly growing Al Mouj Muscat Marathon, the Trans Hajar mountain bike race, the Louis Vuitton America’s Cup World Series, and the award-winning Extreme Sailing Series, which recently held its opening event of the 2018 season in Muscat.

Oman’s varied landscapes, welcoming culture and ideal winter season temperatures make it an increasingly popular sports tourism destination with growing international appeal.

“The UTMB® brand means much more than a simple race. All events supported by UTMB® are organised with the highest quality standards, offering a challenging course in the mountains and an extraordinary adventure in an iconic destination,” said Catherine Poletti UTMB® Mont-Blanc Director.

“OMAN by UTMB® will be a discovery for runners in an entirely new environment, and I have no doubt that the journey will be enthusiastically grasped and appreciated by all who come to Oman to run or to support the runners.”



OMAN by UTMB® is a Tanfeedh initiative and is supported by the Ministry of Tourism. For more information, please go to: www.omanbyutmb.com


كإحدى محطّات سباق "أولترا تريل مون بلان" العالمية

نوفمبر المقبل: السلطنة تستضيف فعالية تحدّي الجري الجبلي "اولترا تريل سلطنة عُمان"


موعد الانطلاق في 29 نوفمبر المقبل


توظيف واستثمار جيّد لما تزخر به السلطنة من مقوّمات سياحية جذابة


الفعالية ضمن مبادرات استراتيجية السياحة الرياضية لبرنامج "تنفيذ" وبدعم من وزارة السياحة


8 مايو 2018: تشهد السلطنة نوفمبر المقبل تنظيم إحدى محطات سباق "أولترا تريل مون بلان" العالمي لتحدّي الجري الجبلي والتي تعدّ من أقوى الفعاليات الرياضية وأكثرها تحديا، حيث تم الإعلان عن إقامة نسخة خاصة بالسلطنة "أولترا تريل سلطنة عُمان" في مسار متنوع عبر الجبل الأخضر بمسافة 137 كيلومترات (ما يعادل 85 ميلا). وستكون إقامة السباق والإشراف على تنفيذه مدعوما من منظّمي الفعالية الرئيسية "أولترا تريل مون بلان" في فرنسا والتي استطاعت كسب شهرة وسمعة كبيرة في هذا النوع من الرياضات، حيث ستستهدف نسخة السلطنة في نوفمبر المقبل 300 عداءً سيفدون للسلطنة للمشاركة والتنافس وسط ما تزخر به عُمان من تنوّع فريد للسلاسل الجبلية والمقوّمات السياحية والطبيعية الأخّاذة.

جدير بالذكر أن تنظيم سباق الجري الجبلي "أولترا تريل سلطنة عُمان" هو أحد السباقات المنبثقة من استراتيجية السياحة الرياضية التي يشرف عليها البرنامج الوطني لتعزيز التنويع الاقتصادي "تنفيذ"، وتحظى بالدعم الكامل من وزارة السياحة، كما سيتولّى التنفيذ مشروع عُمان للإبحار.

وقد تم تصميم مسار السباق ليكون بمثابة رحلة فريدة وممتعة للمشاركين وليبرز جمال الطبيعة في السلطنة، حيث يمر عبر العديد من القرى الريفية ومزارع النخيل والأودية العميقة والممرات والتعرجات الضيقة في أعلى القمم الجبلية ليصل أحيانا إلى ارتفاع يزيد عن 2200 متر من سطح البحر، وبمسافة تصل إلى 137 كيلومترات وارتفاع عمودي لمسافة 7800 متر، وليحمل الكثير من التحدي وعناصر المغامرة للمتنافسين. وبالإضافة لكون المسارات المطلوب تسلقها طويلة والتي تحتاج لخبرات كبيرة في بعض الأحيان، تم اختيار عدد من المحطات المتنوّعة التي تتفاوت درجات الحرارة بشدة على طول مسار السباق؛ فمن 25 درجة خلال النهار في الأودية إلى قرابة 10 درجات أعلى الجبال، كما من المتوقع أن يصل المشاركون الأسرع إلى خط النهاية في قرابة 20 ساعة من نقطة الانطلاق.

هذا وقد تأسس سباق "أولترا تريل مون بلان" في عام 2003م في بلدة شامونيه الفرنسية، ليصبح في فترة قصيرة معروفا عالميا في مجال سباقات الجري الجبلي للمسافات الطويلة. وقد تم تصميم السباق وفق مفهوم بسيط يقضي بأن يكون خط البداية الرسمي للسباق في مدينة "شامونيه" والتي تعد قبلة عالمية لممارسة الرياضات في المروج الفسيحة والهواء الطلق ليسير السباق حول سلسلة جبال مون بلان – أعلى قمم جبال الألب في أوروبا - عابرا ثلاثة دول هي فرنسا وايطاليا وسويسرا، ليعود مجددا إلى بلدة شامونيه كخط نهاية. ويصل هذا المسار إلى 170 كيلومتر، وتبلغ المسافات التي يجب تسلقها 10 آلاف متر. وفي السنوات القليلة الماضية، أسس منظمو الأولترا تريل خمس سباقات أخرى لمسافات 40 و55 و100 و120 و300 كيلومتر، كما يتم تنظيم هذه السباقات جميعها الآن في نفس الأسبوع. وبذا أصبح "أولترا تريل مون بلان" حدثا رياضيا عالميا يشارك فيه 10 آلاف رياضي من أكثر من 100 دولة.

وحول هذا الإعلان، أعرب الرئيس التنفيذي لعُمان للإبحار، ديفيد جراهام:" نحن سعداء أن نساهم في استضافة هذه الفعالية الرياضية العالمية المرموقة في السلطنة ونتطلع للترحيب بكافة العدائين من كل أنحاء العالم". وأضاف: "تتمتع السلطنة بمقومات هائلة تمكنها من أن تكون المقصد الأول لمختلف سباقات الماراثون والجري الجبلي "أولترا تريل"، ونحن نعمل عن قرب مع الفريق المنظّم لهذه الفعالية لتحديد أفضل طريقة نبرز من خلالها ما تتمتع به عمان من مقومات مميزة، ولنوفر للمشاركين في هذا التحدي الكبير أفضل تجربة على الإطلاق".

وتأتي مشاركة مشروع "عمان للإبحار" في تنفيذ الفعالية نظرا للخبرة الطويلة التي اكتسبتها خلال السنوات العشرة الماضية في تعزيز مكانة السلطنة في خارطة استضافة الفعاليات الرياضية الدولية من خلال مجموعة من الفعاليات والمسابقات الرياضية التي لاقت نجاحا كبيرا؛ ومن بينها على سبيل المثال لا الحصر، ماراثون الموج مسقط، وسباق اختراق جبال الحجر للدراجات الهوائية، وسلسلة "لوي فيتون" لكأس أمريكا للإبحار الشراعي، وسلسلة سباقات الإكستريم للإبحار الشراعي والتي استضافت مسقط جولتها الافتتاحية لموسم 2018م.

ومن جهة أخرى، أعربت كاثرين بوليتي، مديرة فعالية "أوترا تريل مون بلان": "إن هوية فعاليات "أولترا تريل مون بلان" تعني الكثير، فهي أكثر من مجرد مجموعة من السباقات وحسب؛ فكل الفعاليات يتم تنظيمها على أعلى مستوى من الجودة، وتوفر للمشاركين مسارا مليئا بالتحديات عبر الجبال والأماكن المشهورة". وأضافت كاثرين: "ويُعد "أولترا تريل عمان" اكتشافا جديدا للعدائين في بيئة جديدة تماما. وأنا واثقة من أن هذه التجربة ستكون مليئة بالحماسة والإثارة والمتعة، وستكون موضع تقدير كبير من جميع الرياضيين المشاركين في الحدث ومشجعيهم ومحبي وجمهور هذه السباقات".

هذا وبالإضافة إلى المغامرة وروح التحدي، هناك الكثير من المكاسب الأخرى التي ستحملها نسخة سباق السلطنة لمن يرغبون في المشاركة في الفعالية الرئيسية "أولترا تريل مون بلان". حيث يحصد كل من يصل لخط النهاية العدد الكامل للنقاط التأهيلية وهو 6 نقاط صالحة لمدة ثلاث سنوات، كما أن كل من يصل لخط النهاية في "أولترا تريل عمان" سيوفر عاماً واحداً في عملية التسجيل لخوض "أولترا تريل مون بلان". وبذلك، يضاعف من يصل لخط النهاية في السلطنة فرصهم في المشاركة بنظام القرعة في نسخة 2019م من الفعالية الرئيسية في فرنسا في حال سجلوا للمرة الأولى، علاوة على مضاعفة فرصة المشاركة في حال التسجيل للمرة الثانية ولم يتم قبولهم للمشاركة في نسخة 2018م من الفعالية الرئيسية في فرنسا.

وقد أصبحت السلطنة بفضل ما تتمتع به من طبيعة خلابة وطيب وترحاب من أهلها بالإضافة إلى الطقس المثالي خلال فصل الشتاء مقصدا سياحيا رائجا لمحبي وممارسي مختلف الرياضات من حول العالم.
=