Tuesday, 15 May 2018

Gartner Survey Reveals the Scarcity of Current Blockchain Deployments


Organizations Should Not Overestimate the Short-Term Benefits of Blockchain




Dubai, UAE, May 15, 2018 —Only 1 percent of CIOs indicated any kind of blockchain adoption within their organizations, and only 8 percent of CIOs were in short-term planning or active experimentation with blockchain, according to Gartner's 2018 CIO Survey. Furthermore, 77 percent of CIOs surveyed said their organization has no interest in the technology and/or no action planned to investigate or develop it.

"This year’s Gartner CIO Survey provides factual evidence about the massively hyped state of blockchain adoption and deployment (see Figure 1)," said David Furlonger, vice president and Gartner Fellow. "It is critical to understand what blockchain is and what it is capable of today, compared to how it will transform companies, industries and society tomorrow."

Mr. Furlonger added that rushing into blockchain deployments could lead organizations to significant problems of failed innovation, wasted investment, rash decisions and even rejection of a game-changing technology.

Figure 1 – Blockchain Adoption, Worldwide


Source: Gartner (May 2018)

The rocky road to blockchain
Among 293 CIOs of organizations that are in short-term planning or have already invested in

blockchain initiatives, 23 percent of CIOs said that blockchain requires the most new skills to implement of any technology area, while 18 percent said that blockchain skills are the most difficult to find. A further 14 percent indicated that blockchain requires the greatest change in the culture of the IT department, and 13 percent believed that the structure of the IT department had to change in order to implement blockchain.

"The challenge for CIOs is not just finding and retaining qualified engineers, but finding enough to accommodate growth in resources as blockchain developments grow," said Mr. Furlonger. "Qualified engineers may be cautious due to the historically libertarian and maverick nature of the blockchain developer community."

CIOs also recognized that blockchain implementation will change the operating and business model of the organizations, and they indicated a challenge in being ready and able to accommodate this requirement. "Blockchain technology requires understanding of, at a fundamental level, aspects of security, law, value exchange, decentralized governance, process and commercial architectures," said Mr. Furlonger. "It therefore implies that traditional lines of business and organization silos can no longer operate under their historical structures."

Financial services and insurance companies lead the way

From an industry perspective, CIOs from telecom, insurance and financial services indicated being more actively involved in blockchain planning and experimentation than CIOs from other industries.

While financial services and insurance companies are at the forefront of this activity, the transportation, government and utilities sectors are now becoming more engaged due to the heavy focus on process efficiency, supply chain and logistics opportunities. For telecom companies, interest lies in a desire to "own the infrastructure wires" and grasp the consumer payment opportunity.

"Blockchain continues its journey on the Gartner Hype Cycle at the Peak of Inflated Expectations. How quickly different industry players navigate the Trough of Disillusionment will be as much about the psychological acceptance of the innovations that blockchain brings as the technology itself," said Mr. Furlonger.

Business, governance and operating models, and designed and implemented predigital business will take time to re-engineer. This is because of the ramifications blockchain has concerning control and economics. "While many industries indicate an initial interest in blockchain initiatives, it remains to be seen whether they will accept decentralized, distributed, tokenized networks, or stall as they try to introduce blockchain into legacy value streams and systems," Mr. Furlonger concluded.



جارتنر: 77% من المؤسسات غير مهتمة بتكنولوجيا البلوك تشين




على المؤسسات عدم المبالغة في تقدير المزايا والفوائد التي توفرها تقنية البلوك تشين على المدى القريب 

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 15 مايو 2018: أشار 1% فقط من مدراء تكنولوجيا المعلومات إلى قيامهم بأي شكل من أشكال اعتماد أو تشغيل تكنولوجيا سلسلة الكُتل أو البلوكتشين ضمن مؤسساتهم، كما أشار 8% منهم إلى إدراج هذه التقنية ضمن خططهم القريبة القادمة أو قيامهم بتجربة البلوك تشين بشكل نشط حالياً، وذلك وفقاً لدراسة مسحية خاصة بمدراء تكنولوجيا المعلومات قامت بها مؤسسة الدراسات والأبحاث العالمية جارتنر تحت عنوان Gartner's 2018 CIO Survey. وبحسب الدراسة أشار 77% من مدراء تكنولوجيا المعلومات إلى أن مؤسساتهم غير مهتمة بتكنولوجيا البلوك تشين، حتى أنها لا تتخذ إي إجراء لدراسة هذه التكنولوجيا أو تطويرها. 

وفي هذا السياق، قال ديفيد فورلونجر، نائب الرئيس وزميل مؤسسة جارتنر: "تقدم دراسة جارتنر المسحية التي شملت مدراء تكنولوجيا المعلومات دليلاً واقعياً حول ندرة حالات اعتماد ونشر تكنولوجيا البلوك تشين (انظر الشكل 1). ومن الأهمية بمكان فهم ماهية تكنولوجيا البلوك تشين، وما يمكن أن تساهم به هذه التكنولوجيا لتحويل طريقة عمل الشركات والقطاعات وحتى المجتمع ككل في المستقبل". 

وأضاف السيد فورلونجر أن الإسراع باعتماد ونشر تكنولوجيا البلوك تشين يمكن أن يسبب للمؤسسات مشكلات عديدة تتعلق بالابتكارات غير المجدية أو الاستثمارات الضائعة أو اتخاذ القرارات المتهورة، أو حتى رفض التكنولوجيا التي يمكن من خلالها تغيير قواعد اللعبة. 

الطريق نحو تكنولوجيا البلوك تشين مليء بالصعوبات 

من بين 293 من مدراء تكنولوجيا المعلومات الذين أشاروا إلى أن مؤسساتهم تخطط لاستخدام البلوك تشين على المدى القريب أو أنها تستخدم بالفعل هذه التكنولوجيا، أفاد 23% منهم بأن مبادرات البلوك تشين تتطلب وجود أحدث المهارات على الإطلاق وذلك لاستخدامها ضمن أي مجال تكنولوجي. بينما قال 18% من المدراء إن المهارات الخاصة بتكنولوجيا البلوك تشين هي من أكثر المهارات التي يصعب إيجادها والحصول عليها. كما أشار 14% إلى أن تكنولوجيا البلوك تشين تتطلب مستويات كبيرة من التغيير في ثقافة وطريقة عمل قسم تكنولوجيا المعلومات، ويعتقد 13% من المدراء أنه يجب تغيير كامل هيكل قسم تكنولوجيا المعلومات بهدف نشر واستخدام تكنولوجيا البلوك تشين. 

وقال السيد فورلونجر: "لايتمثل التحدي بالنسبة لمدراء تكنولوجيا المعلومات في مجرد العثور على مهندسين مؤهلين والحفاظ عليهم، بل يتعدى الأمر ذلك إلى إيجاد ما يكفي من المهندسين لاستيعاب حجم النمو الذي ستشهده الموارد بالتزامن مع حجم تطورات تكنولوجيا البلوك تشين. كما يمكن للمهندسين المؤهلين أن يكونوا حذرين بسبب الطبيعة التحررية لمجتمع مطوري تكنولوجيا البلوك تشين". 

وقد أدرك مدراء تكنولوجيا المعلومات أن تكنولوجيا البلوك تشين يمكنها تغيير نماذج العمل وإجراءات التشغيل في المؤسسات، لكن أشاروا أيضاً إلى وجود تحديات تتعلق بحجم الاستعداد والقدرة على التعامل مع ذلك. وقال السيد فورلونجر: "تتطلب تكنولوجيا البلوك تشين بشكل أساسي فهماً عميقاً لجوانب أمن المعلومات والقوانين الناظمة وتبادل القيم وهيكليات العمل التجارية والتشغيلية وإجراءات التحكم. ويمكننا القول انطلاقاً من ذلك بأن الشركات التقليدية والمؤسسات التي تعمل بشكل منفرد لايمكنها إذاً الاستمرار في العمل بالاعتماد على هيكلية العمل القديمة". 

شركات الخدمات المالية والتأمين تقود عملية التحول 

أشار مدراء تكنولوجيا المعلومات من قطاعات الاتصالات والتأمين والخدمات المالية إلى أنهم يشاركون بفعالية أكبر في التخطيط لاستخدام تكنولوجيا البلوك تشين وتجربتها مقارنة مع مدراء تكنولوجيا المعلومات من قطاعات أخرى. وفي حين أن شركات الخدمات المالية وشركات التأمين تأتي في مقدمة الشركات التي تُعنى بهذا التخطيط، إلا أن قطاعات النقل والحكومة والمرافق باتت تركز بشكل أكبر اليوم على المشاركة في هذا التحول بالتزامن مع تركيز هذه القطاعات على كفاءة العمليات والاستفادة من فرص سلاسل التوريد والخدماتاللوجستية. أما بالنسبة لشركات الاتصالات فينحصر اهتمامها في رغبتها بالتحكم بكامل البنية التحتية وتعزيز عائداتها". 

وإلى ذلك قال السيد فورلونجر: "تواصل تكنولوجيا البلوك تشين وجودها ضمن مخطط هايب سايكل من جارتنر كإحدى أكثر التكنولوجيات التي تدور حولها توقعات مستقبلية ضخمة. ويتوقف معرفة الوقت الذي ستحتاجه الشركات من القطاعات المختلفة لعبور المرحلة التالية المتمثلة في التخلص من أوهام التوقعات على مدى قبول الابتكارات المعتمدة على تكنولوجيا البلوك تشين سيكولوجياً". 

نماذج العمل والتحكم والتشغيل بالإضافة إلى عمليات تصميم وتنفيذ الأعمال الرقمية بشكل مسبق ستستغرق بعض الوقت لإعادة هندستها. ويرجع ذلك إلى التفرعات العديدة لتكنولوجيا البلوك تشين فيما يتعلق بعمليات التحكم والجانب الاقتصادي. 

واختتم السيد فورلونجر بالقول:"في حين أن العديد من القطاعات قد أبدت اهتماماً بمبادرات تكنولوجيا البلوك تشين بشكل مبدأي، يبقى أن نرى ما إذا كانت هذه القطاعات قادرة على التعامل مع الشبكات اللامركزية والموزعة والمرمّزة، أو أنها ستماطل فقط لتتمكن من إدخال تكنولوجيا البلوك تشين إلى أنظمة تشغيلها التقليدية".
=