Tuesday, 3 April 2018

European visitors to GCC to increase 17% by 2020






24.6 million EU residents will travel to the GCC over next three years


Additional routes, low airfares and increasing mid-market hotels driving growth


ATM participants interested in doing business with Europe increased 147% between 2016 and 2017




Arrivals from Europe to the GCC will increase 17% over the period 2018 to 2020, driven by extra flights, routes, competitive fares, and the rising number of mid-market hotels throughout the region, according to the latest data published ahead of Arabian Travel Market 2018, which takes place at Dubai World Trade Centre from April 22-25.

According to Arabian Travel Market’s research partner, Colliers International, as many as 24.6 million EU residents will travel to the GCC between now and 2020, an additional four million travellers when compared to figures for 2015 – 2017.

The UAE and Saudi Arabia continue to be the preferred GCC destinations for European visitors, together they are on track to welcome 81% of the projected business and leisure travellers. The UAE is expected to receive 14.5 million, Saudi Arabia 5.4 million, Oman 2.21 million, Bahrain 1.72 million and Kuwait 738,000, by 2020.

Simon Press, Senior Exhibition Director, ATM, said: “Historically, Europe and the GCC have enjoyed excellent travel and tourism links. Building on this, over the next three years, EU arrivals to the GCC will increase and we will see this in both the leisure and business segments.

“While European tourists have previously travelled to the GCC for its luxury resorts, the growing numbers of millennial travelers, middle-class tourists and corporate travellers on a budget, are slowly changing traditional market trends, as is the growth in affordable, mid-market hotels combined with an increase in low-cost flights.”

Besides Emirates’ new route to Stansted airport in the UK, flydubai is scheduled to start flying to Krakow in Poland this month, further extending the carrier’s Eastern and Central European network, to 24 destinations, including Belgrade, Bratislava, Bucharest, Prague, Skopje, Sarajevo and Sofia.

Furthermore, GCC hotel developers have turned their attention to quality mid-market properties with Dubai and Riyadh now home to a collection of four-star hotels flagged by names such as Aloft, Centro and Studio M. This growth will continue with a 19.1% compound annual growth rate (CAGR) forecast in four-star development between 2018 and 2020.

In terms of the outbound market potential, this year ATM welcomes more than 100 European exhibitors to the show, with names such as Atout France, Hard Rock Hotel London, the Slovenian Tourist Board, Tourist Office of Spain, Austrian National Tourist Office and Czech Tourism Authority participating.

Figures from ATM 2017 show the number of delegates, exhibitors and attendees interested in doing business with Europe increased by 147% between the 2017 edition and the previous year, with the number of delegates arriving from Europe, up by 8%.

Colliers data indicates GCC travel to Europe will grow 36% over the next three years, with a forecasted 8.5 million GCC residents projected to visit Europe. While part of this growth can be attributed to the UAE and Saudi Arabia’s large expatriate populations, GCC nationals are no strangers to European destinations, its culture, history, as well as its retail and luxury hospitality offerings.

Press added: “Travel to Europe will continue to be dominated by the UAE and Saudi Arabia, which together will account for 93% of GCC arrivals to the continent. Germany, Italy, the UK, Austria and Switzerland have historically been the top European destinations for GCC nationals to visit.

“In the UK, the Brexit announcement has weakened the British Pound providing an additional incentive for Gulf tourists, while travel to Switzerland is dominated by GCC residents’ growing interest in medical tourism aided by the relaxation of tourist visa requirements.”



Looking further ahead, ATM 2018 will examine the impact of Brexit on the relationship between the UK and GCC during the Global Stage panel debate Going Solo. The discussion will attempt to address the many unanswered questions about inbound and outbound tourism in a post Brexit-Britain, specifically covering potential changes to aviation rules and other regulatory and economic challenges that could occur.




ارتفاع عدد الزوار الأوروبيين إلى دول مجلس التعاون الخليجي بنسبة 17٪ بحلول العام 2020





24.6 مليون شخص من دول الاتحاد الأوروبي سيسافرون إلى دول الخليج على مدى السنوات الثلاث المقبلة 


تنوع خيارات رحلات الطيران وأسعار تذاكر الطيران التنافسية وزيادة عدد الفنادق متوسطة التكلفة في المنطقة تسهم بارتفاع عدد الزوار الأوروبيين


معرض سوق السفر العربي يشهد اهتماماً متزايداً من الزوار والعارضين المهتمين بالتعامل مع الجهات العارضة الأوروبية بنسبة 147٪ في العام 2017 بالمقارنة مع العام 2016




سيرتفع عدد الزوار القادمين من أوروبا إلى دول مجلس التعاون الخليجي بنسبة 17٪ خلال الفترة الممتدة من العام 2018 إلى العام 2020 وبذلك بفضل وجود خيارات متنوعة لرحلات الطيران وأسعار تذاكر الطيران التنافسية وزيادة عدد الفنادق متوسطة التكلفة في المنطقة، وذلك وفقاً لتقرير أصدرته "كوليرز إنترناشيونال" قبيل انطلاق فعاليات معرض سوق السفر العربي (الملتقى 2018) في مركز دبي التجاري العالمي خلال الفترة 22 - 25 أبريل.




وسيسافر نحو 24.6 مليون شخص من دول الاتحاد الأوروبي إلى دول الخليج على مدى السنوات الثلاث المقبلة من الآن وحتى العام 2020، وهي زيادة قدرها 4 مليون مسافر إضافي بالمقارنة مع الفترة الممتدة من العام 2015 إلى العام 2017.




وتمثل دولة الإمارات العربية المتحدة والمملكة العربية السعودية أبرز الوجهات المفضلة في منطقة دول مجلس التعاون الخليجي بالنسبة للزائرين الأوروبيين. ومن المتوقع أن تستقبل دولة الإمارات العربية المتحدة 14.5 مليون زائر، والمملكة العربية السعودية 5.4 مليون شخص، وسلطنة عُمان 2.21 مليون شخص، والبحرين 1.72 مليون شخص، والكويت 738 ألف شخص من الآن وحتى العام 2020.




وبهذا السياق قال سيمون بريس، مدير أول معرض سوق السفر العربي: “تتمتع أوروبا ودول مجلس التعاون الخليجي بروابط وعلاقات تاريخية في مجال السياحة والسفر. وستشهد السنوات الثلاث القادمة زيادة في عدد القادمين من الاتحاد الأوروبي إلى دول مجلس التعاون الخليجي وسيظهر هذا الارتفاع في قطاعي الترفيه والأعمال".




وأضاف قائلاً: "كان السياح الأوروبيون يسافرون في السابق إلى دول مجلس التعاون الخليجي للاستمتاع بمنتجعاتها الفاخرة، إلا أننا نشهد زيادة في عدد المسافرين الشباب ومن الطبقة الوسطى. وسيكون النمو في الفنادق المتوسطة ذات الأسعار المعقولة إلى جانب زيادة عدد الرحلات الجوية منخفضة التكلفة وإضافة رحلات مباشرة جديدة بين دول مجلس التعاون الخليجي وأوروبا من أهم العوامل الأساسية في جلب نسبة أكبر من المسافرين الأوروبيين من الطبقة المتوسطة إلى المنطقة".




وأعلنت شركتا طيران الإمارات وفلاي دبي مؤخراً عن إطلاق العديد من الرحلات الجديدة بين دول مجلس التعاون الخليجي وأوروبا، حيث تم الإعلان عن تسيير رحلات إلى صقلية ودوبروفنيك وكراكوف ولندن ستانستيد خلال العام 2018.




علاوة على ذلك، زاد مطورو الفنادق في دول مجلس التعاون الخليجي من تركيزهم على الفنادق المتوسطة ذات الجودة العالية، وتوجد في مدينتي دبي والرياض حالياً مجموعة من الفنادق المميزة من فئة الأربع نجوم مثل "ألوفت" و"سنترو" و"استوديو إم". وسيستمر هذا النمو بمعدل سنوي مركب يبلغ 19.1٪ بين عامي 2018 و2020.




وسيرحب معرض سوق السفر العربي هذا العام بأكثر من 100 جهة عارضة من أوروبا بما في ذلك "أتوت فرانس" و"هارد روك هوتيل لندن" و"مجلس السياحة السلوفيني" و"مكتب السياحة في اسبانيا" و"المكتب النمساوي الوطني للسياحة" و"هيئة السياحة التشيكية".




وقد شهدت دورة العام الماضي من معرض سوق السفر العربي اهتماماً متزايداً من الزوار والعارضين المهتمين بالتعامل مع الجهات العارضة الأوروبية بنسبة 147٪ بالمقارنة مع العام 2016.




كما ذكر التقرير أن عدد المسافرين من دول مجلس التعاون الخليجي إلى أوروبا سيشهد زيادة بنسبة 36٪ خلال السنوات الثلاث المقبلة، ومن المتوقع أن يصل عددهم إلى 8.5 مليون شخص. 




وأردف سيمون بريس بالقول: "يمثل المسافرون من دولة الإمارات العربية المتحدة والمملكة العربية السعودية ما نسبته 93٪ من إجمالي عدد المسافرين من دول مجلس التعاون الخليجي إلى أوروبا. وتعتبر ألمانيا وإيطاليا والمملكة المتحدة والنمسا وسويسرا من أهم الوجهات الأوروبية التي يزورها مواطنو دول مجلس التعاون الخليجي. وقد أدى ضعف الجنيه البريطاني بعد خروج بريطانيا من الاتحاد الأوروبي إلى توفير حافز إضافي للسياح المسافرين من دول الخليج إلى المملكة المتحدة، بينما تعتبر سويسرا الخيار الأمثل للسياحة الطبية بالنسبة لسكان دول مجلس التعاون الخليجي".




وسوف يسلط معرض سوق السفر العربي 2018 في دبي الضوء بشكل رئيسي على مفهوم السياحة المسؤولة عبر العديد من الفعاليات والنشاطات بما في ذلك جلسات نقاش خاصة بمشاركة العديد من العارضين المتخصصين.




ويعتبر سوق السفر العربي، الحدث الأهم والأبرز للمتخصصين في قطاع السياحة في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. وشهدت دورة العام 2017 حضور أكثر من 39,000 شخص. بمشاركة 2,661 شركة عارضة، وتوقيع صفقات تجارية بقيمة تجاوزت 2.5 مليار دولار خلال فعاليات المعرض التي تمتد لأربعة أيام.




ويحتفل المعرض هذا العام بنسخته الخامسة والعشرون، وبهذه المناسبة سيتم تنظيم عدة جلسات تسلط الضوء على التطور الذي شهده قطاع السفر والسياحة في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا على مدى السنوات الـ 25 الماضية، والتوقعات المستقبلية لهذا القطاع خلال الـ 25 سنة المقبلة.
=