Thursday, 22 March 2018

Egyptian executives agree on multi-cloud’s business potential


Findings from one of the GCC region’s most in-depth studies highlights strong board-level support for burgeoning technology;


97% claim cloud can improve market share, 97% claim it will be integral to Egypt’s Vision 2030, and 92% say it can boost brand perception.




CAIRO, Egypt, 22 March 2018 – C-level executives and business leaders in Egypt overwhelmingly agree on cloud computing’s positive and transformative impact, according to new findings released today.

Commissioned by security and cloud experts F5 Networks, and conducted by research agency Think Positive, the study is one of the most in-depth of its kind to involve board-level decision-makers.

The results are the most up-to-date gauge on current regional attitudes to the cloud, drawing on the views c-level executives and business owners from across the GCC and Egypt1.

“Cloud computing has significant potential to radically alter how businesses and organisations run in the GCC,” said Diego Arrabal, VP – Middle East, Turkey & Africa, F5 Networks.

“This new study shows that, while the region still has plenty of room to ramp up cloud deployment projects, the overall recognition of the technology’s possibilities is at an all-time high. Decision-makers in the region see the cloud as a business priority. Firms that continually innovate and build a sustainable cloud strategy will increasingly stand out from their competitors, meet intensifying compliance targets, and be better able to substantively contribute to major government-backed transformation projects.”

Powering the future

Although the GCC is relatively early in its multi-cloud embrace compared to mature markets, such as the USA and parts of EMEA, there is widespread and enthusiastic receptivity for the technology’s potential.

97% of surveyed Egyptian executives believe the cloud can have a positive impact on market share and help to displace competitors. 92% also stated that it can improve brand perception, 92% said it had a positive impact on the customer experience, and 89% praised its capacity to improve innovation.

Meanwhile, 97% believe cloud will be integral to Egypt’s ongoing Vision 2030. The importance of local regulations as a constructive cloud conduit was also emphasised, with 69% stating they had a favourable influence.

75% of surveyed executives said that cloud computing’s main benefit was business efficiency – the highest figure of all surveyed regions. Other key benefits cited include in Egypt include operational flexibility (50%), time to market (47%), customer service (47%), and cost savings (42%).

According to all surveyed businesses across the GCC and Egypt, as many as 35% estimate that cloud migration unlocks business growth of between 25-50%. 25% predict it drives 51-75% growth, and 18% went as far as 76-99%. The most critical apps currently used in the cloud were related to operations (57%), services (47%), marketing (43%), business (40%) and HR (28%). By 2025, 39% of GCC businesses said 25-50% of apps would be in the cloud; 23% said the total would be between 51-75%; and 20% as much as 76-99%.

Almost half of respondents currently use one cloud provider (45%) but, as awareness and enthusiasm levels rise, multi-cloud realities are fast entering the picture. 20% currently use 2-6 providers and 3% use 7-10. Google is the most commonly used vendor (43%), followed by Microsoft (25%). 23% of respondents use other global providers but were not specific.

Challenges and barriers

The top cloud-related concern for Egyptian businesses is data security, with 69% of executives regarding it as the number one issue. Other major concerns include consistency of policies (53%) and data integrity (28%)

Another issue to contend with is a shortage of staff with key cloud computing skills. 83% believe this will be a challenge moving ahead.

Think Positive’s findings align with F5’s recent State of Application Delivery (SOAD) report, which reported that applying consistent security policies for applications is the “most challenging or frustrating” aspect of managing multi-cloud environments (42% of F5’s surveyed EMEA customers).

“Egypt is ideally placed to reap the benefits of the cloud in all its incarnations. Governments have ambitious, world-class plans in place to change the way people live and work, and there is a huge base of tech-savvy youngsters about to enter the workforce. As the findings show, there is also a strong appetite among key decision-makers to use the cloud as a conduit to move fast and innovate,” said Tabrez Surve, MEA Security Head, F5 Networks.

“The key to make the cloud work is to rigorously focus on return on investment. An effective cloud architecture strategy should increase business agility and provide flexibility to scale based on shifting hardware, software and on-demand requirements. Meanwhile, application control, access and security must ensure optimal service performance, availability and security. Ultimately, the right approach is a comprehensive multi-cloud solution that drives innovation and continually adds customer value.”





دراسة جديدة: المدراء التنفيذيون وصانعو القرار في مصر يجمعون على أهمية السحابة المتعددة في الأعمال




تشير النتائج التي توصلت إليها إحدى الدراسات الأكثر عمقاً في دول مجلس التعاون الخليجي إلى الدعم القوي على مستوى مجلس الإدارة للتكنولوجيا المزدهرة

97% ممن شملتهم الدراسة يرون أن السحابة يمكنها أن تزيد حصتهم السوقية، ويرى 97% منهم أنها ستكون جزءا لا يتجزأ من رؤية مصر 2030، ويرى 92% منهم أنها تعزّز صورة العلامة التجارية




القاهرة، جمهورية مصر العربية، 22 مارس 2018: أكدت دراسة جديدة قامت بها شركة شركة F5 نتوركس بالتعاون مع وكالة Think Positive للأبحاث أن كبار المدراء التنفيذيون ورجال الأعمال في مصر، يدركون الأثر الإيجابي والتحويلي لتقنيات الحوسبة السحابية على بيئات الأعمال المختلفة. 




وقد شملت الدراسة الجديدة، التي تعتبر الأحدث من نوعها، آراء كبار المدراء التنفيذيين وأصحاب الأعمال من منطقة الخليج العربي ومصر(1).




وفي هذا الصدد، قال دييجو أرابال، نائب الرئيس في منطقة الشرق الأوسط وتركيا وإفريقيا لدى شركة F5 نتوركس:" تمتاز الحوسبة السحابية بإمكانيات كبيرة لتحقيق تغيير شامل وجذري في أسلوب عمل الشركات والمؤسسات في دول الخليج العربي".




وتابع أرابال قائلاً: "تشير الدراسة الجديدة أنه وعلى الرغم وجود مجالات كبيرة وواسعة لنشر مشاريع الحوسبة السحابية في المنطقة، إلا أن الادراك العام لإمكانيات وقدرات هذه التقنيات هو في أعلى مستوياته على الاطلاق؛ إذ ينظر صانعو القرار في المنطقة إلى الحوسبة السحابية كأولوية قصوى لتطوير أعمالهم. كما إن الشركات التي تواصل مسيرة الابتكار وبناء استراتيجية مستدامة لتبني التقنيات السحابية ستتمكن من التميز والمنافسة، وتلبية أهداف الامتثال، وتكون أكثر قدرة على المساهمة في مشاريع التحول الرئيسية المدعومة حكومياً".




ورغم أن منطقة الخليج العربي لا تزال في المراحل الأولى من اعتماد السحابة المتعدّدة (multi-cloud) مقارنة بالأسواق المتقدّمة مثل الولايات المتحدة وأوروبا، إلا أن هناك حماسا كبيرا نحو هذه التقنية في المنطقة.

وأشارت الدراسة إلى أن معظم المدراء التنفيذيين في مصر (97%) يعتقدون أن تبني حلول السحابية يمكن أن يكون له تأثير إيجابي على حصتها في السوق، ويساعد في إزاحة المنافسين. وأفاد 92٪ ممن شملتهم الدراسة أن التحول نحو حلول السحابة يحسن من فهم العلامة التجارية، في حين أشاد 92٪ من المشاركين بقدرة حلول السحابة على تعزيز تجربة العملاء، في حين أشار 89% على دور الحلول السحابية في تعزيز البتكار.




ويرى 97% من صانعي القرار في مصر أن الحوسبة السحابية ستكون جزءا لا يتجزأ من رؤية مصر 2030، وشدّد المشاركون على أهمية القوانين والتشريعات المحلية باعتبارها أساس داعم لتبني الحلول السحابية، حيث أشار 69٪ منهم إلى التأثير الإيجابي لها.




وبالحديث عن مزايا الحوسبة السحابية، وبرصد آراء المشاركين في الدراسة بأهميتها في مصر، تصدرت مسألة زيادة كفاءة الأعمال هذه المزايا بإجماع 75٪ من الشركات التي شملتها الدراسة، تلتها زيادة المرونة في العمليات (50%)، ووقت الوصول إلى السوق بنسبة 47٪، وتحسين خدمة العملاء (47%)، تلتها الوفورات في التكاليف بنسبة 42٪.




وعلى مستوى منطقة الخليج العربي ومصر، أشار ما يقارب 35٪ من المستطلعين إلى أن اعتماد الحلول السحابية سيدفع مسيرة نمو الأعمال بنسبة تتراوح بين 25-50٪، وتوقع 25٪ منهم أن تحفز هذه الحلول مسيرة النمو بنسبة 51-75٪، في حين أشار 18٪ منهم إلى نمو بين 76-99٪. وكانت نسب أهم التطبيقات المستخدمة حالياً في السحابة تتعلق بالعمليات (57٪)، والخدمات (47٪)، والتسويق (43٪)، والأعمال التجارية (40٪)، والموارد البشرية (28٪). وبحلول عام 2025، ذكرت 39٪ من الشركات في دول الخليج أن ما نسبته 25-50٪ من التطبيقات ستكون على السحابة، في حين أجمع 23٪ منهم أن النسبة ستكون بين 51-75٪، وقدر 20٪ مهم ما نسبته 76-99٪ من التطبيقات ستكون على السحابة.




ويستخدم ما يقرب من نصف المشاركين في الدراسة (45٪) حالياً مزود واحد للخدمات السحابية، ولكن مع ارتفاع مستويات الوعي ستكون حلول السحابة المتعددة متوفرة في المشهد التقني؛ ويستخدم 20٪ من المستطلعين حالياً 2-6 مزودين، و3٪ يستخدمون 7-10 مزودين. وتحتل جوجل الصدارة باعتبارها المزود الأكثر انتشاراً واستخداماً بنسبة بلغت (43٪)، تلتها ميكروسوفت بنسبة (25٪)، أما 23٪ من المجيبين فأشاروا إلى استخدامهم لمزودي خدمات عالميين إلا أنهم لم يحددوا هؤلاء المزودين. 




التحديات والمعوقات

هناك جملة من المعوقات والتحديات التي تواجه الأعمال في مصر نحو تبني الحلول السحابية، أهمها مسألة أمن البيانات (69٪ من كافة المستطلعين)، وتشمل التحديات الأخرى التي تواجه تبني الحلول السحابية مسألة تطابق السياسات (53%)، وسلامة وتكامل البيانات (28%) كما تعد مشكلة توفر الموظفين المناسبين لإدارة هذه التقنية من المسائل الملحة، حيث وصف 83٪ من صانعي القرار هذه المشكلة باعتبارها تحدياً رئيسياً. 




وتتناغم نتائج دراسة مؤسسة Think Positiveمع نتائج التقرير السنوي لحالة تسليم التطبيقات الصادر عن شركة F5 نتوركس، التي أشارت إلى أن تطبيق السياسات الأمنية المتسقة للتطبيقات هو الجانب الأكثر تحدياً في إدارة بيئة حلول السحابة المتعددة، وذلك وفقاً لـ 42٪ من عملاءF5 نتوركس في أوروبا والشرق الأوسط وأفريقيا الذين شملتهم الدراسة.




ومن جانبه قال تبريز سيرف، مدير الحلول الأمنية لمنطقة الشرق الأوسط وتركيا وإفريقيا لدى شركة F5 نتوركس: "تتمتع مصر بوضع مثالي يؤهلها لجني ثمار استثماراتها بحلول السحابة بكل أشكالها، فالحكومات لديها خطط طموحة على مستوى العالم للارتقاء بأسلوب عيش وعمل الأفراد، وهناك قاعدة كبيرة من الشباب ذوي الخبرة في مجال التكنولوجيا على وشك الالتحاق بالقوى العاملة. وكما تشير نتائج الدراسة، هناك اتجاه قوي بين صانعو القرار لتسخير إمكانيات التقنيات والحلول السحابية لتسريع وتعزيز مسيرة الابتكار". 





واختتم تبريز سيرف حديثه قائلاً: "إن العامل الأهم في نجاح التحول لاعتماد التقنيات السحابية يتمثل بالتركيز على العائد على الاستثمار، إذ إن وجود استراتيجية فعالية للهيكلية السحابية ستعزز من مرونة الأعمال وقابلية التوسع المستقبلي استنادا إلى تغيير متطلبات الأجهزة والبرمجيات عند الحاجة. وفي الوقت نفسه، فإن مراقبة التطبيقات، وعمليات الدخول والأمان ستضمن تحقيق الأداء الأمثل للخدمة وأعلى مستويات من التوافرية والأمن. في نهاية المطاف، فإن النهج الصحيح يتمثل في اعتماد حلول السحابة المتعددة الشاملة التي تدفع مسيرة الابتكار وتعزز من القيمة للعملاء".
=