Tuesday, 27 February 2018

SCTDA partners with four universities in Sharjah for Marhabtain Training Program – ‘My Destination’




Initiative targets new batch of students to enlist their help in promoting emirate as tourism hub

February 27, 2018

The Sharjah Commerce and Tourism Development Authority (SCTDA) has announced the collaboration with four universities in Sharjah for the continuation of its Marhabtain Training Program, dubbed as ‘My Destination – University Student Orientation Program,’ for this year’s edition. SCTDA, which actively undertakes programs and initiatives that monitor and evaluate tourism related businesses and activities, conceptualized the program to create awareness and introduce numerous destinations in the Emirate of Sharjah to newly enrolled students from the universities in Sharjah .

Under the program, SCTDA will conduct orientation tours throughout 2018 at the American University of Sharjah, Skyline University of Sharjah, Sharjah University, and Al Qassimia University to reach out to their new batch of students. During orientation tours, SCTDA will highlight Sharjah’s famous tourist spots, fresh tourism developments and destinations, and historical and cultural influence in an effort to enlist the students’ help in promoting the emirate as a tourism hub through word of mouth or via sharing of their personal experiences online. Six tours to existing universities have been conducted so far and 222 students have benefited from the success of the program.

‘My Destination’ is part and parcel of our initiatives geared towards increasing the economic, social, cultural, and environmental contributions of local tourism and hospitality sectors. This project is conceptualized for tech-savvy students to raise their level of awareness in relation to the emirate’s numerous tourist destinations and rich history.

Through this more in-depth knowledge, SCTDA hopes that they will visit the emirate’s popular spots and see its beauty with their friends and families. SCTDA encourages them to share their personal experiences with the rest of the world by making positive comments on popular travel and social media sites such as TripAdvisor and becoming credible young ambassadors extolling Sharjah’s stunning tourist areas. This will further reinforce Sharjah’s digital reputation and help place it on the global tourism map.

The orientation program will also include insights on reputation management, tourism innovation, and sustainable development goals to keep them abreast of the government’s relevant programs.

Another key aspect of the SCTDA-run Marhabtain Training Program targets professionals who work in hotels and other organizations within the hospitality and tourism industry. The series of diverse training programs set the base for many future initiatives intended to raise quality and develop knowledge and skills in the tourism industry. They also enable professionals to carry out their roles and functions efficiently and effectively.

The implementation of the Marhabtain Training Program will enhance the service delivery and quality of personnel in the tourism and hospitality sector which will eventually support Sharjah’s tourism and commerce. Stakeholders will find this as a long-term strategy towards maintaining skilled and customer-focused workforce, bringing them economic, cultural and social value in the performance of their work.



The successful implementation of the Marhabtain Program will enhance the service delivery and quality of personnel in the tourism and hospitality sector to eventually support the growth of tourism and commerce in Sharjah. The program is expanding to include other emirates by adding few more universities from other emirates in the UAE. The industry will find this as a long-term strategy towards maintaining skilled and customer-focused workforce, providing them economic, cultural and social value on the professional front.




بهدف تدريب الكفاءات و تشجيع المواهب على العمل في القطاع السياحي




هيئة الإنماء التجاري والسياحي بالشارقة تتعاون مع أربع جامعات في إمارة الشارقة ضمن مبادرتها التدريبية "مرحبتين"




27 فبراير 2018

أعلنت هيئة الإنماء التجاري والسياحي بالشارقة عن تعاونها مع أربع جامعات في إمارة الشارقة بهدف مواصلة مبادرتها التدريبية "مرحبتين"، التي حملت اسم "وجهتي- البرنامج التعريفي لطلبة الجامعات"، بهدف تدريب الكفاءات وتشجيع المواهب على العمل في القطاع السياحي. وقامت الهيئة، التي تنفذ بنشاط البرامج والمبادرات بهدف رصد وتقيم الأنشطة والأعمال المرتبطة بالقطاع السياحي، بوضع تصور لهذا البرنامج التدريبي لتعزيز وعي الطلبة الجدد في جامعات الشارقة وتعريفهم بالوجهات السياحية العديدة في إمارة الشارقة.

وفي إطار هذا البرنامج، ستقوم الهيئة بإجراء جولات تعريفية خلال العام الجاري في كل من "الجامعة الأمريكية في الشارقة" و"جامعة الأفق في الشارقة" و"جامعة الشارقة" و"الجامعة القاسمية" من أجل التواصل مع الطلبة الجدد وتسليط الضوء على المعالم السياحية الشهيرة في الشارقة والمشاريع والوجهات السياحية الجديدة، وذلك في خطوة تهدف إلى الاستفادة من دعم هؤلاء الطلبة للترويج لإمارة الشارقة كمركز سياحي سواء عن طريق حديثهم عن هذه المعالم السياحية أو من خلال مشاركة تجاربهم الشخصية وانطباعاتهم عن هذه المناطق السياحية عبر الإنترنت. وحتى الآن، استفاد من هذا البرنامج 222 طالباً وطالبة وتم إجراء ست جولات للجامعات الموجودة في الشارقة.

ويأتي البرنامج التعريفي "وجهتي" في إطار مبادراتنا الرامية إلى زيادة المساهمات الاقتصادية والاجتماعية والثقافية والبيئية لقطاعي السياحية والضيافة المحليين. ويستهدف هذا البرنامج الطلبة من محبي التكنولوجيا من أجل تعريفهم بالعديد من الوجهات السياحية في إمارة الشارقة وتاريخها وتراثها الغني.

وتأمل الهيئة من خلال هذا البرنامج أن يتمكن الطلبة من زيارة المعالم السياحية البارزة في إمارة الشارقة والاستمتاع بجمالها مع الأصدقاء والعائلة، حيث تحثّ هؤلاء الطلبة على مشاركة تجاربهم الشخصية مع بقية معارفهم من خلال إبداء الآراء والانطباعات الإيجابية حول هذه المعالم على منصات التواصل الاجتماعي والمواقع السياحية المعروفة على الإنترنت مثل TripAdvisor، وأن يصبحوا بمثابة سفراء شباب للترويج للمناطق السياحية الرائعة في الشارقة، حيث إن من شأن ذلك أن يعزز من مكانة الشارقة في العالم الرقمي ويساعد على تعزيز صورتها كمركز سياحي عالمي.

كما يتضمن البرنامج التعريفي رؤىً وأفكاراً حول إدارة السمعة والابتكار السياحي وأهداف التنمية المستدامة لإبقاء الطلبة على اطلاع على البرامج الحكومية ذات الصلة. 

ومن الجوانب الرئيسية الأخرى لمبادرة "مرحبتين" التدريبية، التي تضطلع بها هيئة الإنماء التجاري والسياحي بالشارقة، استهداف المهنيين العاملين في الفنادق وغيرها من المؤسسات ضمن قطاع الضيافة والسياحة المحلي، حيث شكلت سلسلة البرامج التدريبية المتنوعة الأساس للعديد من المبادرات المستقبلية التي تهدف إلى رفع مستوى الجودة وتطوير المعرفة والمهارات في القطاع السياحي. كما تتيح هذه البرامج للمهنيين أداء أدوارهم ووظائفهم بكفاءة وفعالية عالية.




كما سيعزز نجاح مبادرة "مرحبتين" التدريبية من مستوى تقديم الخدمات وتعزيز قدرات العاملين في مجالي السياحة والضيافة، ما يسهم بالتالي دعم نمو السياحة والتجارة في الشارقة. وتشهد هذه المبادرة توسعاً لتغطي إمارات أخرى من خلال إضافة المزيد من الجامعات في الدولة، كما ستكون هذه المبادرة بمثابة استراتيجية طويلة الأمد للجهات المعنية للحفاظ على القوى العاملة الماهرة، ما يمنحها قيمة اقتصادية وثقافية واجتماعية في أداء أعمالها.
=