Tuesday, 16 January 2018

IBM Breaks Records to Top U.S. Patent List for 25th Consecutive Year



IBM Inventors Receive Record 9,043 Patents in 2017 in Areas such as Artificial Intelligence, Cloud, Blockchain, Cybersecurity and Quantum Computing

ARMONK, N.Y. - 9 Jan. 2017: IBM (NYSE: IBM) inventors received a record 9,043 patents in 2017, marking the company’s 25th consecutive year of U.S. patent leadership and crossing the 100,000-patent milestone. The new patents were granted to a diverse group of more than 8,500 IBM researchers, engineers, scientists and designers in 47 different U.S. states and 47 countries.

“For the past 25 years, IBM’s patent leadership has changed the way the world works with advancements critical to the modern era of computing,” said Ginni Rometty, IBM chairman, president and CEO. “Today, nearly half of our patents are pioneering advancements in AI, cloud computing, cybersecurity, blockchain and quantum computing – and all are aimed at helping our clients create smarter businesses.”
As more and more enterprises conduct business on the cloud, IBM inventors received in 2017 more than 1,900 cloud patents, including a patent for a system that uses unstructured data about world or local events to forecast cloud resource needs. The system can monitor data sources – including news feeds, network statistics, weather reports and social networks – to identify where and how cloud resources should be allocated to meet demand.
Another set of innovations helps solve one of artificial intelligence’s current limits: lack of personalization, which can hinder how AI communicates with people. Among the industry-leading 1,400 AI patents IBM inventors were granted in 2017 is a patent for a system that can help AI analyze and mirror a user’s speech patterns to improve communication between AI and humans.
IBM inventors also received 1,200 cybersecurity patents, including one for technology that enables AI systems to turn the table on hackers by baiting them into email exchanges and websites that expend their resources and frustrate their attacks. It could substantially reduce the security risks associated with “phishing” emails and other attacks.

IBM inventors also patented significant inventions in emerging areas like quantum computing, including a new way for improving a quantum computer's ability to acquire and retain information – otherwise known as “signal readout fidelity.” This can lead to efficiency in the components necessary to build a quantum computing system.

Other patented innovations from IBM inventors in 2017 include:

  • A machine learning system designed to shift control between an autonomous vehicle and a human driver as needed, such as in an emergency.
  • A method that leverages blockchain technology to reduce the number of steps involved in settling transactions between multiple business parties, even those that are not trusted and might otherwise require a third-party clearinghouse to execute.
  • A technique that automatically elevates the security protection of a mobile device when it determines that device is located far from its owner and is likely under someone else’s control.


This year’s milestone builds on more than 105,000 U.S. patents granted to IBM from 1993 to 2017. IBM inventors have received patents for such transformative ideas as secure credit card transactions, guiding the visually-impaired using RFID, the world’s fastest supercomputers and earthquake detectors.

آي بي إم تحطم الرقم القياسي وتتصدر قائمة براءات الاختراع في الولايات المتحدة للسنة الخامسة والعشرين على التوالي

حقق المخترعون في شركة آي بي إم رقم قياسي جديد في براءات الاختراع في عام 2017 بلغ 9043 براءة اختراع في مجالات مثل الذكاء الاصطناعي، والحوسبة السحابية، وتقنية البلوك تشين، والأمن السيبراني، والحوسبة الكمية
يناير 2017: حصل المخترعون في شركة آي بي إم (وهي شركة مسجلة في بورصة نيويورك تحت اسم شركة آي بي إم) على رقم قياسي جديد في براءات الاختراع في عام 2017 بلغ 9043 براءة اختراع، وتُوجت الشركة بذلك للسنة الخامسة والعشرين على التوالي على صدارة ريادة براءات الاختراع في الولايات المتحدة حيث تخطت الـ 100000 براءة اختراع. وقد منحت براءات الاختراع الجديدة لمجموعة متنوعة من أكثر من 8500 من الباحثين والمهندسين والعلماء والمصممين في شركة آي بي إم في 47 ولاية أمريكية مختلفة و 47 دولة.

وقالت جين رومتي الرئيس والمدير التنفيذي لشركة أي بي إم "على مدى السنوات الـ 25 الماضية، غيرت ريادة شركة آي بي إم وتصدرها لبراءات الاختراع الطريقة التي يعمل بها العالم للتقدم الحاسم في العصر الحديث للحوسبة، واليوم، ما يقرب من نصف براءات الاختراع لدينا هي دليل التقدم والريادة في الذكاء الاصطناعي، والحوسبة السحابية، وتقنية البلوك تشين، والأمن السيبراني، والحوسبة الكمية، وكلها تهدف إلى مساعدة عملائنا على خلق أعمال أكثر ذكاءً".

وفي ظل التزايد المستمر في عدد الشركات التي تجري أعمالها على السحابة الحاسوبية، حصل المخترعين في شركة آي بي إم في عام 2017 على أكثر من 1900 براءة اختراع في مجال الحوسبة السحابية، بما في ذلك براءة اختراع لنظام يستخدم بيانات غير منظمة حول العالم أو الأحداث المحلية ليخرج توقعات الاحتياجات من الموارد السحابية. ويمكن للنظام رصد مصادر البيانات - بما في ذلك خلاصات الأخبار وإحصاءات الشبكة وتقارير المناخ والشبكات الاجتماعية - لتحديد أين وكيف ينبغي تخصيص الموارد السحابية لتلبية الطلب.

وهناك مجموعة أخرى من الابتكارات تساعد على حل أحد القيود الحالية التي يعاني منها الذكاء الاصطناعي: قصور إضفاء الطابع الشخصي، وهو القيد الذي يمكن أن يعوق التواصل مع البشر. ومن بين 1400 براءة اختراع في الذكاء الاصطناعي رائدة في الصناعة تم منح مخترعو شركة آي بي إم في عام 2017 براءة اختراع لنظام يمكن أن يساعد الذكاء الاصطناعي في تحليل وعكس أنماط خطاب المستخدم لتحسين التواصل بين الذكاء الاصطناعي والبشر.

كما تلقى مخترعو شركة آي بي إم 1200 براءة اختراع في مجال أمن الفضاء الإلكتروني، بما في ذلك واحدة للتكنولوجيا التي تمكن أنظمة الذكاء الاصطناعي من تنفيذ هجمة مرتدة على قراصنة الانترنت (الهاكرز) من خلال إرسال طُعم لهم في شكل تبادل لرسائل البريد الإلكتروني وتبديل للمواقع الإلكترونية التي تستهلك مواردها وتحبط هجماتهم. ويمكن أن يقلل ذلك بشكل كبير من المخاطر الأمنية المرتبطة رسائل البريد الإلكتروني التي تهدف إل "صيد"  الضحايا وغيرها من الهجمات.

كما حصل المخترعون في شركة آي بي إم على براءات اختراع هامة في مجالات ناشئة مثل الحوسبة الكمية، بما في ذلك طريقة جديدة لتحسين قدرة الحاسوب الكمي على اكتساب المعلومات والاحتفاظ بها - المعروفة باسم "دقة قراءة الإشارات". ويمكن أن يؤدي ذلك إلى زيادة كفاءة المكونات اللازمة لبناء نظام الحوسبة الكمية.

وتشمل براءات الاختراع الأخرى المسجلة لمخترعي شركة آي بي إم في عام 2017 ما يلي:

  • نظام تعلم آلي مصمم لتحويل التحكم بين نظام القيادة الآلي لمركبة وبرنامج القيادة البشري حسب الحاجة، كما هو الحال في حالة الطوارئ.

  • طريقة تعزز تقنية البلوك تشين لتقليل عدد الخطوات التي ينطوي عليها تسوية المعاملات بين أطراف تجارية متعددة، حتى تلك التي لا يمكن الوثوق بها، وقد تتطلب بخلاف ذلك وجود غرفة مقاصة طرف ثالث لتنفيذها.

  • تقنية ترفع تلقائياً الحماية الأمنية للجهاز المحمول عندما تُقرر أن الجهاز بعيداً عن مالكه ومن المرجح أن يقع تحت سيطرة شخص آخر.

وقد بلغ هذا العام عدد براءات الاختراع أكثر من 105000 براءة اختراع أمريكية تم منحها لشركة آي بي إم خلال الفترة من عام 1993 إلى عام 2017. وقد حصل المخترعون في شركة آي بي إم على براءات الاختراع على أفكار تحولية مثل معاملات بطاقات الائتمان الآمنة، وتوجيه المعاقين بصرياً باستخدام تقنية تحديد الهوية بموجات الراديو (RFID)، وأسرع أجهزة الكمبيوتر الفائقة في العالم، وكاشفات الزلازل.

لمزيد من المعلومات حول ريادة براءات الاختراع والابتكار في شركة آي بي إم، انظرwww.research.ibm.com/patents

* يمكن الإطلاع على البيانات الخاصة ببراءات الاختراع لعام 2017 من خلال زيارة IFI CLAIMS Patent Services عبر الرابط التالي:


=