Thursday, 7 December 2017

Gartner Says CIOs Can Use 2017 Hype Cycle for IT in GCC to Re-evaluate IT Spend


GCC Hype Cycle Identifies 29 Key Technologies for IT Leaders to Consider;
Analysts to Discuss Latest Technologies and Trends at Gartner Symposium/ITxpo 2018, 5-7 March 2018 in Dubai, United Arab Emirates
DUBAI, United Arab Emirates – 7 December 2017 — CIOs in the Gulf Cooperation Council (GCC) can use Gartner, Inc.’s 2017 Hype Cycle for IT in GCC to identify the most compelling emerging technologies as IT budgets are squeezed. The GCC is an alliance of six Middle Eastern countries — Saudi Arabia, Kuwait, the United Arab Emirates, Qatar, Bahrain and Oman.
Cost-optimization and self-sufficiency are key priorities for CIOs in the region where annual IT spending in 2016 declined 2.4 percent, owing to declining oil prices.  
“The volatile oil and gas market has a direct bearing across verticals in GCC, and has resulted in CIOs being tasked with re-evaluating their IT spend and initiating cost reduction measures,” said Santhosh Rao, principal research analyst at Gartner. “Gartner’s 2017 CIO Agenda also indicated that business intelligence (BI)/analytics, mobility and cloud services would be given priority for any new technology investments treated as discretionary spending. This is in-line with the overall intent of the GCC region to rapidly move toward digitization, which in turn is reflected in the progress of associated technologies on the Hype Cycle.”
The Hype Cycle for IT in GCC, 2017 assesses the technology maturity in areas such as digital business, IT infrastructure and security. It also covers specific technologies in the banking, healthcare, and oil and gas verticals. This year’s GCC Hype Cycle (see Figure 1) identifies 29 key technologies at various states of maturity and varying degrees of impact that are most relevant for information technology in GCC and positions them on the Gartner Hype Cycle. This provides a snapshot of technologies that CIOs and senior IT leaders in GCC enterprises should consider as they transition to digital business.
Figure 1. Hype Cycle for ICT in GCC, 2017
 
Source: Gartner (December 2017)
“Technologies such as citizen data science, smart city framework and Internet of Things (IoT)-enabled enterprise resource planning (ERP) are transformational in nature and are expected to become mainstream in five to 10 years, owing to the increase in the number of digitalization projects currently underway in GCC,” said Mr. Rao. “Technologies such as private cloud computing and disaster recovery as a service (DRaaS) are expected to become mainstream in the next two years, given the increased seriousness to optimize existing system infrastructure, reduce costs and drive efficiency in the region.”
More detailed analysis is available to Gartner clients in the report “Hype Cycle for IT in GCC 2017.”
Additional analysis on driving business performance will be presented during Gartner Symposium/ITxpo 2017, the world's most important gathering of CIOs and other senior IT executives. IT executives rely on these events to gain insight into how their organizations can use IT to overcome business challenges and improve operational efficiency. Follow news and updates from the events on Twitter using #GartnerSYM 
Upcoming dates and locations for Gartner Symposium/ITxpo include:

جارتنر: يمكن لمدراء تقنية المعلومات استخدام تقرير التقنيات الصاعدة (هايب سايكل) في دول الخليج لإعادة تقييم معدلات الإنفاق على تكنولوجيا المعلومات

تقرير هايب سايكل في دول الخليج يحدد أبرز 29 تقنية يمكن لقادة تقنية المعلومات أخذها بعين الاعتبار
المحللون سيناقشون أحدث التقنيات والتوجهات خلال معرض ومؤتمر جارتنر لتقنية المعلومات الذي يقام في دبي في الفترة بين 5 و 7 مارس 2018

دبي، الإمارات العربية المتحدة، 7 ديسمبر 2017: يمكن لمدراء تقنية المعلومات في دول مجلس التعاون الخليجي الرجوع إلى تقرير هايب سايكل لتقنية المعلومات في منطقة الخليج العربي 2017 والاستعانة به لتحديد أبرز التقنيات الناشئة في الوقت الذي تشهد فيه الميزانيات الخاصة بتكنولوجيا المعلومات انخفاضاً واضحاً. ينضوي تحت مظلة مجلس التعاون الخليج ست دول شرق أوسطية هي السعودية والكويت والإمارات العربية المتحدة وقطر والبحرين وعُمان.

وتحظى مبادرات ترشيد التكاليف والاكتفاء الذاتي بأهمية قصوى لدى مدراء تقنية المعلومات  في المنطقة والتي تراجع فيها معدل الإنفاق السنوي على تكنولوجيا المعلومات في العام 2016 بنسبة 2.4% بسبب انخفاض أسعار النفط.

وفي هذا السياق قال سانتوش راو، مدير الأبحاث في مؤسسة جارتنر: "كان لتقلبات أسواق النفط والغاز أثراً مباشراً على مختلف القطاعات في دول مجلس التعاون الخليجي، الأمر الذي أدى إلى تكليف مدراء تقنية المعلومات بإعادة تقييم معدلات إنفاقهم على تكنولوجيا المعلومات والبدء بإجراءات خفض التكاليف. وأشار استطلاع أجندة مديري تكنولوجيا المعلومات لعام 2017 من جارتنر إلى أن تقنيات الذكاء الاصطناعي وتحليلات الأعمال بالإضافة إلى التقنيات الجوالة والخدمات السحابية ستحظى بالأولوية إذا ما أمكن الاستثمار في تقنيات جديدة. وهذا يتماشى مع التوجه العام لمنطقة الخليج العربي المتمثل بالتحرك بشكل سريع نحو التحول الرقمي وهذا ما تعكسه كذلك سلسلة تطور التقنيات الناشئة والتي يشير إليها تقرير هايب سايكل".

ومن خلال تقرير هايب سايكل لتقنية المعلومات في دول الخليج 2017 يمكن تقييم حجم التطور الذي وصلت إليه تكنولوجيا المعلومات ضمن ميادين عديدة مثل الأعمال الرقمية والبنية التحتية لتكنولوجيا المعلومات وقطاع أمن المعلومات، كما يقوم التقرير بتغطية تكنولوجيا محددة ضمن قطاعات الخدمات المصرفية والرعاية الصحية والنفط والغاز. ويُحدد تقرير هايب سايكل في دول الخليج لهذا العام (انظر الشكل 1) أبرز 29 تقنية حديثة على مستويات مختلفة من التطور ودرجات متفاوتة من التأثير، والتي ترتبط بشكل وثيق مع قطاع تكنولوجيا المعلومات في دول الخليج، ومن ثم يتم تصنيفها ضمن تقرير جارتنر هايب سايكل الرئيسي. وهذا يعطينا لمحة سريعة عن أبرز التقنيات التي ينبغي على مدراء تقنية المعلومات وكبار قادة التكنولوجيا في الشركات الخليجية أخذها بعين الاعتبار أثناء تحولهم إلى الأعمال الرقمية".

الشكل 1. الهايب سايكل لتكنولوجيا المعلومات والاتصالات في دول الخليج 2017.


المصدر: جارتنر (ديسمبر 2017)

وأضاف السيد راو بقوله: "تتسم التقنيات الخاصة بإدارة بيانات المواطنين والأطر العامة للمدن الذكية وتقنيات تخطيط موارد المؤسسات المعتمدة على إنترنت الأشياء بأنها تحولية بطبيعتها ومن المتوقع أن تصبح هذه التقنيات من أهم التوجهات الرئيسية في غضون 5 إلى 10 سنوات مقبلة، ويعود ذلك إلى الزيادة في أعداد مشاريع التحول الرقمي الجارية حالياً في دول مجلس التعاون الخليجي. ومن المتوقع أيضاً أن تتحول العديد من التقنيات مثل الحوسبة السحابية الخاصة وتقنيات التعافي من الكوارث كخدمة DRaaS إلى توجهات رئيسية خلال العامين المقبلين نظراً للجهود الرامية بشكل جدي إلى تحسين البنية التحتية للأنظمة والسعي نحو تخفيض التكاليف وزيادة الكفاءة على مستوى المنطقة".

لمزيد من التفاصيل يمكن لعملاء جارتنر الوصول إلى تقرير هايب سايكل لتقنية المعلومات في دول الخليج 2017 من هنا.

مزيد من المعلومات عن هذا التقرير سيتم عرضها خلال منتدى ومعرض جارتنر لتقنية المعلومات أهم تجمع لرؤساء ومدراء تقنية المعلومات على مستوى العالم، ويوفر هذا الحدث فرصة هامة لرؤساء تقنية المعلومات في كافة أنحاء العالم للاطلاع على سبل الاستفادة من تقنية المعلومات في مؤسساتهم للتغلب على تحدّيات الأعمال وتعزيز الكفاءة التشغيلية.
يمكن متابعة الأخبار الخاصة بهذا الحدث عبر تويتر (باستخدام الهاشتاج #GartnerSYM)
تقام الدورة القادمة لهذا المعرض وفق التفاصيل التالية:
=