Tuesday, 26 December 2017

Brazil’s fertilizer imports from Arab states up 38 per cent from January to November 2017

South American country’s global fertilizer imports reach 24.2 million tons during same period


UAE, December 26, 2017 - The Arab Brazilian Chamber of Commerce (ABCC) has lauded the continuously growing economic ties between Brazil and Arab countries after recent statistics released by the Brazilian Ministry of Industry, Foreign Trade and Services showed the vast South American country importing 5.9 million tons of fertilizer from January to November this year.
The number accounted for 24.4 per cent of Brazil’s total global fertilizer imports of 24.2 million tons as per the figures released by national industry association Associação Nacional para Difusão de Adubos (Anda). The country’s global fertilizer imports were up 8.2 per cent.   
Dr. Michel Alaby, Secretary General and CEO of ABCC, said: “According to the numbers supplied by the Brazilian Ministry and compiled by the ABCC, Brazil’s fertilizer imports from the Arab nations rose 38 per cent year-on-year. This strongly indicates their robust bilateral relations and we expect that this will carry on through 2018. For our part, we will continuously look for new ways to further facilitate and optimize their increasing trade activities to further drive growth and ensure the attainment of common socio-economic development goals and agenda.”

In November this year, reports said Brazil purchased 626,830 tons of fertilizer from Arab states, up 20.7 per cent from the same period last year.  Morocco and Saudi Arabia are Brazil’s major Arab markets, with other sources include the UAE, Egypt, Oman, Algeria, Bahrain, Kuwait, Lebanon, Tunisia and Jordan. Importing most of the fertilizer it uses, Brazil’s output has reached 7.57 million tons so far this year.
نمو واردات البرازيل من السماد العضوي من العالم العربي بنسبة 38% بين يناير ونوفمبر 2017


24,2 مليون طن حجم الواردات البرازيلية العالمية من السماد العضوي في الفترة ذاتها من العام الجاري

الإمارات، 26 ديسمبر 2017 - أشادت "الغرفة التجارية العربية البرازيلية" (ABCC) بمتانة العلاقات الاقتصادية بين البرازيل والعالم العربي، وسط النمو المطّرد في حجم التبادل التجاري. وجاء ذلك عقب إعلان وزارة  الصناعة والتجارة الخارجية والخدمات البرازيلية عن نتائج الإحصائيات الأخيرة، والتي أظهرت ارتفاع قيمة الواردات البرازيلية من السماد العضوي من العالم العربي، لتصل إلى 5,9 مليون طن في الفترة بين شهري يناير ونوفمبر 2017. وتمثل حصة العالم العربي 24,4% من إجمالي حجم واردات البرازيل من السماد العضوي من دول العالم، والتي بلغت 24,2 مليون طن، وفقاً للبيانات الصادرة عن "الجمعية الوطنية البرازيلية للأسمدة" (Anda). وبالمقابل، شهدت الواردات البرازيلية العالمية من السماد العضوي زيادة بنسبة 8.2 في المئة.

وقال الدكتور ميشيل حلبي، الأمين العام والرئيس التنفيذي لـ "الغرفة التجارية العربية البرازيلية": "تشير البيانات الأخيرة الصادرة عن "وزارة  الصناعة والتجارة الخارجية والخدمات البرازيلية"، والتي تم تجميعها من قبل "الغرفة التجارية العربية البرازيلية"، إلى قوة العلاقات الاقتصادية بين البرازيل والعالم العربي، وهو ما ينعكس في نمو حجم واردات البرازيل من السماد العضوي من العالم العربي بنسبة 38% على أساس سنوي. ونتوقع من جانبنا مواصلة النمو المطّرد على صعيد التبادل التجاري بين الجانبين خلال العام المقبل. ونتطلع قدماً إلى استكشاف واعتماد طرق جديدة لتسهيل وتعزيز الأنشطة التجارية والاقتصادية الداعمة لعجلة النمو، فضلاً عن دعم الأهداف التنموية المشتركة على المستويين الاقتصادي والاجتماعي."

وأفادت التقارير المتخصصة بأنّ البرازيل قامت بشراء 626,830 طن من السماد العضوي من الدول العربية خلال شهر نوفمبر من العام الجاري، بزيادة 20.7 في المئة مقارنةً بالفترة ذاتها من العام الماضي. وتأتي المغرب والسعودية في مقدمة أبرز الأسواق العربية الرئيسية للبرازيل، تليها الإمارات ومصر وسلطنة عُمان والجزائر والبحرين والكويت ولبنان وتونس والأردن. والجدير بالذكر بأن إنتاج البرازيل من السماد العضوي بلغ 7,57 مليون طن منذ بداية العام الجاري حتى الآن، علماً بأنها تستورد غالبية احتياجاتها المحلية من الأسمدة.
=