Monday, 27 November 2017

Rosatom Held a Media Event to Discuss Social and Economic Aspects of Nuclear Energy




Rosatom held a media event in Cairo focusing on the socio-economic aspects of developing nuclear power. Speakers at the event were Alexander Nakhabov, Acting Dean of Physics and Power Engineering Faculty of National Research Nuclear University MEPhI, Russia’s leading nuclear university, with a presentation on ‘Nuclear power plants as a basis of a country’s sustainable development’, and Yury Borisov, Vice-president of the Russian Trade Union of Nuclear Power and Industry Workers, who spoke on the socio-economic benefits of developing nuclear power.

In his presentation, Alexander Nakhabov stressed the role of nuclear power plant construction in driving a country’s social and economic potential due to the development of the infrastructure, education and related fields. He also highlighted the safety and environmental friendliness of nuclear power technologies. “NPP construction invariable has a strong positive effect on the entire economy, providing the country with affordable and stable electricity and driving growth not only in related fields, such as construction, but other economic areas, including tourism and consumer goods. Nuclear power is a green, clean and safe energy source. NPPs produce no emissions; in fact, over the past 45 years all of the world’s NPPs have prevented the emission of 45 gigatonnes of CO2,” Alexander Nakhabov said.

Yury Borisov spoke of the social and economic benefits of developing nuclear power. “Nuclear power development is inextricably linked to the country’s economic, industrial and energy potential. It has its impacts on education, training cadre for the nuclear industry and upgrading the personnel’s qualifications, as well as creating a sustainable and comfortable environment for the workers. Russia has a well-developed system for personnel training, industrial safety and security, and social programs for nuclear industry workers and their families – and we are actively developing cooperation and knowledge exchange with our colleagues from trade unions in other countries,” Yori Borisov added.

روساتوم تعقد مؤتمراً صحفياً لمناقشة المزايا الاجتماعية والاقتصادية لتطوير قطاع الطاقة النووية

عقدت شركة روساتوم الروسية مؤتمراً صحفياً في القاهرة لمناقشة المزايا الاجتماعية والاقتصادية لتطوير قطاع الطاقة النووية في مصر. حضر المؤتمر السيد/الكساندر ناخابوف، القائم بأعمال عميد كلية فيزياء الطاقة في جامعة البحوث النووية الوطنية، الجامعة الرائدة في مجال الطاقة النووية في روسيا. حيث تحدث عن "محطات الطاقة النووية كأساس للتنمية المستدامة في البلاد. كما تحدث في المؤتمر السيد/ يوري باريسوف، نائب رئيس الاتحاد المهني الروسي لعمال الطاقة النووية والصناعة، عن الفوائد الاجتماعية والاقتصادية لتطوير قطاع الطاقة النووية.

وخلال حديثه في المؤتمر ركز السيد/ الكساندر ناخابوف على أهمية إقامة محطات الطاقة النووية في تعزيز الإمكانات الاجتماعية والاقتصادية للبلاد نتيجة تطوير البنية التحتية والتعليم والمجالات ذات الصلة. كما سلط الضوء على سلامة التقنيات المتعلقة بالطاقة النووية وملاءمتها البيئية. وفي هذا الصدد قال ناخابوف: "لا شك أن إقامة محطات الطاقة النووية له تأثير إيجابي على الاقتصاد بأكمله، حيث توفر الكهرباء بأسعار معقولة ومستقرة مما سيعزز النمو ليس فقط في المجالات ذات الصلة بالطاقة النووية، مثل إقامة المحطات النووية، ولكن المجالات الاقتصادية الأخرى، بما في ذلك القطاع السياحي والسلع الاستهلاكية. إنالطاقة النووية هي مصدر نظيف وآمن وصديق للبيئة، حيث لا تنتج المحطات النووية أي انبعاثات ضارة فعلى مدى السنوات ال 45 الماضية نجحت محطات الطاقة النووية في جميع أنحاء العالم في منع انبعاث كربونية تقدر بـ 45 جيجا طن من ثاني أكسيد الكربون."

من ناحية أخرى تحدث السيد/ يوري باريسوف عن الفوائد الاجتماعية والاقتصادية لتطوير الطاقة النووية قائلاً: "إن تنمية قطاع الطاقة النووية يرتبط ارتباطا وثيقا بتنمية القدرة الاقتصادية والصناعية والطاقة في البلاد. كما أن له آثاره على التعليم، وتدريب الكوادر اللازمة للصناعة النووية، ورفع مستوى مؤهلات العاملين، فضلا عن خلق بيئة مستدامة ومريحة لهم. إن روسيا لديها نظام متطور في الامن الصناعي وتدريب العاملين في القطاع النووي بالإضافة إلى برامج اجتماعية لهم ولأسرهم. إننا نعمل عن كثب على تطوير التعاون وتبادل المعرفة مع زملائنا في نقابات العمال في قطاع الطاقة النووية في الدول الأخرى."

=