Sunday, 19 November 2017

Indian outbound market to GCC expected to increase 50% by 2021


  • Middle East to welcome nine million Indian visitors by 2021
  • Indian source markets to Dubai grew by 21% for year-to-date August 2017
  • Oman to witness 19% CAGR growth in Indian arrivals by 2021

Around nine million Indians are expected to travel to the GCC by 2021, according to the latest figures from Colliers International, as destinations throughout the Middle East prepare to showcase their latest offering at Arabian Travel Market, which is being held at Dubai World Trade Centre from April 22-25 2018.

Reports from the UNWTO suggest the outbound Indian travel market will grow to 50 million by 2021, with the average spend per trip by Indian travellers also increasing – UNWTO statistics reveal India is among the top 12 source markets globally that showed double digit growth in expenditure in 2016 – visitor spend reached a total of US$23.1 billion in 2016, up 15.1% year-on-year.

Simon Press, Senior Exhibition Director, ATM, said: “Surprisingly, there are just over 65 million passport holders in India out of a population of around 1.3 billion. Still it is no surprise that the growth of the global travel industry is being led by Asian travellers and the Middle East region can expect to benefit, with Indian tourist arrivals expected to grow by CAGR of 7-8%.

“We have witnessed this growth first hand with ATM 2017 welcoming 54% more visitors from India compared to 2014.”

Over the five-year period from 2012 to 2016, the average percentage of Indian arrivals out of total arrivals in Kuwait was 15.4%; KSA, 10.6%; Bahrain, 17.6%; Oman, 11.2%; and UAE 9.8%.

According to ATM’s official research partner, Colliers, by 2021, this is expected to increase to: Kuwait (17.12%), KSA (11.88%), Bahrain (19.26%), UAE (10.8%) and Oman (11.9%) – helped in no small terms by a decision in October 2017, when the Sultanate approved on-arrival visas up to a period of one month for Indians holding valid US, UK, Canada, Australia or Schengen visas.

India retained top spot on Dubai’s list of source markets for inbound tourism, with 1,478,000 Indian tourists arriving in the city between January and September, registering a significant 20 per cent rise over the same period in 2016. The increase can also be attributed to relaxed visa restrictions for Indian passport holders, which is currently under further consideration, including the possibility of extending on-arrival visas to Indians.

In terms of Bahrain, Indians are eligible for Visit-e-Visa, which means there is no need to have a physical visa stamped in their passports prior to arrival in the country.

Press said: “The influx of Indian visitors to the GCC shows no sign of abating and is expected to continue rising, with the added benefit of an increase in the average spent by Indians on outbound travel. This is supported by India’s steady GDP growth, which stood at 7.1% in 2016 and, although this is forecast to drop to 5.7% this year due to the introduction of a general sales tax, it is expected to recover and steady at 8% over the next few years.”

The Colliers research reveals Indian outbound travel growth is to be driven by the middle-income households rather than the higher-income as the former is expected to grow to nearly 20% (58 million) of the total Indian households by 2021, while the latter will represent less than 3% (6.5 million).

Press said: “At 61%, India’s youth population is exceptional, providing a great opportunity to develop lifestyle and budget brands that offer differentiated products and experiences.”

India is also attracting visitors from the GCC, which is a top source market for medical tourism, and is expected to grow, as an entire industry, to $8 billion by 2020 from the $3.9 billion of 2016. While the west coast resorts, such as Goa, remain popular with Middle East travellers, given its close proximity to the region.

There was a 45% increase in sharers at the India stand at ATM 2017, 25 Indian participants in total including two regional boards and another strong contingent is expected at ATM 2018. Not only are the two regional boards returning to the show, there are other regional boards from the India who have shown interest in exhibiting at the next edition of the ATM.

ATM 2018 has adopted Responsible Tourism as its main theme and this will be integrated across all show verticals and activities, including focused seminar session, featuring dedicated exhibitor participation.

ATM – considered by industry professionals as a barometer for the Middle East and North Africa tourism sector, welcomed over 39,000 people to its 2017 event, including 2,661 exhibiting companies, signing business deals worth more than $2.5 billion over the four days.

Celebrating its 25th year, ATM 2018 will build on the success of this year’s edition, with a host of seminar sessions looking back over the last 25 years and how the hospitality industry in the MENA region is expected to shape up over the next 25.

عدد المسافرين الهنود إلى دول مجلس التعاون الخليجي سيرتفع بنسبة 50% بحلول عام 2021

  • منطقة الشرق الأوسط ستستقبل 9 ملايين زائر هندي بحلول عام 2021
  • سلطنة عُمان تشهد نمواً بنسبة 19% سنوياً في عدد الزوّار الهنود بحلول عام 2021

وفقاً لأحدث الاحصائيات الصادرة عن كوليرز إنترنشيونال فإنه من المتوقع أن يسافر نحو تسعة ملايين سائح هندي إلى دول مجلس التعاون الخليجي بحلول عام 2021. وفي إطار سعي دول الشرق الأوسط لاستغلال الفرص والإمكانات المتاحة في سوق السفر الهندي، تستعد الوجهات في جميع أنحاء الشرق الأوسط للمشاركة في معرض سوق السفر العربي الذي يعتبر الحدث الأهم والأبرز للمتخصصين في قطاع السياحة في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا، والذي ستقام فعالياته في مركز دبي التجاري العالمي خلال الفترة الممتدة من 22-25 أبريل 2018.

وأشار تقريراً أصدرته مؤخراً منظمة السياحة العالمية التابعة للأمم المتحدة (UNWTO) إلى أن سوق السفر الهندي سيزداد إلى 50 مليون شخص بحلول عام 2021، ويصاحبه ازدياد متوسط إنفاق المسافرين الهنود لكل رحلة. كما تشير الإحصائيات إلى أن الهند تعتبر من أكبر الأسواق العالمية التي حققت نمواً ضخماً في الإنفاق في العام 2016، حيث بلغ إنفاق المسافرون للخارج 23.1 مليار دولار في عام 2016 بزيادة 15.1% على أساس سنوي.

وبهذا السياق قال سيمون بريس، مدير أول معرض سوق السفر العربي: "من المثير للدهشة أن هناك 65 مليون مواطن هندي فقط ممن يحملون جوازات سفر من أصل 1.3 مليار نسمة وهو التعداد الحالي التقريبي لسكان الهند. وليس مفاجئاً أن النمو العالمي في قطاع السفر يقوده السيّاح من القارة الاسيوية، وهذا ما يتيح لمنطقة الشرق الأوسط فرصة الاستفادة من توافد السيّاح الهنود المتوقع أن تزداد أعدادهم بنسبة 7-8% سنوياً. وقد ارتفع عدد زوار معرض سوق السفر العربي القادمين من الهند بنسبة 54% في العام 2017 بالمقارنة مع دورة العام 2014".

وعلى مدى خمس سنوات من انعقاد المعرض في الفترة ما بين 2012 إلى عام 2016، بلغ متوسط نسبة السياح الهنود من إجمالي الزوار القادمين إلى الكويت حوالي 15.4%، وما نسبته 10.6% من إجمالي الزوار القادمين الى السعودية، ونسبة 17.6% من إجمالي الزوار القادمين إلى البحرين، و11.2% من إجمالي الزوار القادمين لسلطنة عُمان، و9.8% من إجمالي الزوار القادمين للإمارات العربية المتحدة.

ووفقاً لتقرير "كوليرز إنترناشيونال" شريك الأبحاث الرسمي لمعرض سوق السفر العربي، فإنه من المتوقع أن يزداد أعداد الزوار الهنود بحلول عام 2021 إلى 17.12% في الكويت، و11.88% في السعودية، و19.26% في البحرين، و10.8% في الإمارات العربية المتحدة، و11.9% في سلطنة عُمان. وقد أعلنت سلطنة عُمان مؤخراً عن منح تأشيرة الدخول عند الوصول للهنود الذين يحملون تأشيرات لدخول الولايات المتحدة أو المملكة المتحدة أو كندا أو أستراليا أو تأشيرة الشنغن (تأشيرة دخول الدول الأوروبية).

وتحتل الهند المرتبة الأولى ضمن قائمة الأسواق المصدرة للسياحة الوافدة إلى دبي، حيث بلغ عدد السياح الهنود القادمين إلى المدينة في الفترة ما بين يناير وسبتمبر إلى 1.478 مليون سائح، بزيادة كبيرة بلغت نسبتها 20٪ بالمقارنة مع نفس الفترة من العام 2016. وتعزى هذه الزيادة أيضاً إلى الإجراءات المرنة لحاملي جوازات السفر الهندية للحصول على تأشيرة الدخول الى الدولة، ويتم الآن دراسة إتاحة إمكانية الحصول على تأشيرة الدخول عند الوصول إلى البلاد.

أما بالنسبة لدولة البحرين، وبما يخص إجراءات السفر لحاملي الجوازات الهندية فإنهم مؤهلين للحصول على تأشيرة إلكترونية Visit-e-Visa مما يعني أنه ليس هناك حاجة للحصول على تأشيرة مختومة على جوازات سفرهم قبل وصولهم الى البلاد.

وأضاف سيمون بريس قائلاً: "من المتوقع استمرار زيادة عدد الهنود القادمين إلى دول مجلس التعاون الخليجي، مع ارتفاع القدرة على الإنفاق والرغبة في السفر إلى الخارج ونمو الناتج المحلي الإجمالي في الهند بنسبة 7.1% في عام 2016، وعلى الرغم من توقع انخفاض هذا المعدل الى 5.7% هذا العام بسبب فرض ضريبة على المبيعات، لكنّه وبحسب التوقعات سيتعافى ويستقر عند نسبة 8% خلال السنوات القليلة المقبلة".

وكشفت أبحاث كوليرز أن نمو سوق السفر الخارجي من الهند سيكون مدفوعاً بالأسر ذات الدخل المتوسط بدلاً من الأسر ذات الدخل المرتفع، حيث من المتوقع أن تنمو هذه الشريحة إلى ما يقرب 20% من إجمالي الأسر الهندية بحلول عام 2021، في حين أن الفئة الثانية سوف تمثل أقل من 3% فقط.

كما تشكل الهند أيضاً وجهة مميزة للزوار من منطقة دول مجلس التعاون الخليجي، والتي تُعد من أكبر الأسواق المصدرة للسياحة الطبية، ومن المتوقع أن تنمو قيمة هذا القطاع من 3.9 مليار دولار في العام 2016 إلى 8 مليارات دولار بحلول العام 2020.

وسوف يسلط معرض سوق السفر العربي 2018 في دبي الضوء على مفهوم السياحة المسؤولة عبر العديد من الفعاليات والنشاطات بما في ذلك جلسات نقاش خاصة بمشاركة العديد من العارضين المتخصصين.

ويعتبر سوق السفر العربي، الحدث الأهم والأبرز للمتخصصين في قطاع السياحة في الشرق الأوسط وشمال أفريقيا. وشهدت دورة العام 2017 حضور أكثر من 39,000 شخص. بمشاركة 2,661 شركة عارضة، وتوقيع صفقات تجارية بقيمة تجاوزت 2.5 مليار دولار خلال فعاليات المعرض التي تمتد لأربعة أيام.

ويحتفل المعرض العام القادم بنسخته الخامسة والعشرون، وبهذه المناسبة سيتم تنظيم عدة جلسات تسلط الضوء على التطور الذي شهده قطاع السفر والسياحة في منطقة الشرق الأوسط وشمال أفريقيا على مدى السنوات الـ 25 الماضية، والتوقعات المستقبلية لهذا القطاع خلال الـ 25 سنة المقبلة.
=